Legislativní otázky (část 2) Mgr. Hana Nenutilová Ing. Jan Slavík, Ph Legislativní otázky (část 2) Mgr. Hana Nenutilová Ing. Jan Slavík, Ph.D. XXVIII. jednání pracovní skupiny „Kraje a integrovaná prevence“ 18.06.2014, Praha 1
Obsah Uvolňování finanční rezervy u odkališť v energetice Souhlas s vypouštěním předčištěných odpadních vod 2
Uvolňování finanční rezervy u odkališť Provozovatelé žádají o využití finanční rezervy ve vztahu k odkališti, kde byla v minulosti vytvářena finanční rezerva podle zákona o odpadech na nákup státních dluhopisů. Umožněno § 10a odst. 4. písm. b) zákona č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Uvolnění finanční rezervy k nákupu dluhopisů je možné pouze na základě souhlasu krajského úřadu, který má formu rozhodnutí podle správního řádu - nenahrazuje se integrovaným povolením, ale může následně vyvolat jeho změny. Změna povolení může být posuzována spolu s žádostí o souhlas s pořízením dluhopisů ve společném řízení podle § 140 správního řádu. Příjmy z prodeje dluhopisů musí být vždy neprodleně převedeny na zvláštní vázaný účet, z jehož prostředků byly tyto dluhopisy pořízeny. 3
Vypouštění předčištěných odpadních vod Zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích v § 18 odst. 3 ukládal u odpadních vod, které k dodržení nejvyšší míry znečištění podle kanalizačního řádu vyžadují předchozí čištění, vypouštění do kanalizace pouze s povolením vodoprávního úřadu. Vodoprávní úřad mohl povolení udělit jen tehdy, bude-li zajištěno vyčištění těchto vod na míru znečištění odpovídající kanalizačnímu řádu. Novelou zákona o vodovodech a kanalizacích došlo ke zrušení uvedeného správního aktu, nahrazovaného integrovaným povolením. 4
Vypouštění předčištěných odpadních vod § 14 odst. 1 zákona o integrované prevenci ukládá stanovení emisních limitů pro znečišťující látky podle přílohy č. 2 (v odůvodněných případech i na další látky), pokud jsou ze zařízení vypouštěny a další emisní limity, které se stanovují na základě jiných právních předpisů. Pokud byl uložen emisní limit ze složkové legislativy na látku podle přílohy č. 2 zákona o integrované prevenci a relevantní složková legislativa tento limit zrušila, není to důvod k automatickému zrušení emisního limitu v integrovaném povolení. V případě, že k zajištění požadované úrovně ochrany vod nebyl zvolen přímo emisní limit, ale jiný ekvivalentní parametr nebo jiná technická opatření, postupuje se na základě § 14 odst. 1 zákona o integrované prevenci stejně jako u emisního limitu. 5
Vypouštění předčištěných odpadních vod U výpustí odpadních vod do kanalizace se zohledňuje § 14 odst. 2 zákona o integrované prevenci (lze přihlédnout k čistícímu efektu čistírny odpadních vod za předpokladu, že je zaručena rovnocenná úroveň ochrany životního prostředí jako celku. ) V případě existence platného kanalizačního řádu je požadovaná úroveň ochrany životního prostředí plněna, pokud jsou dodržovány jeho požadavky. Posuzuje se, zda technická konfigurace zařízení a jeho garantované provozní parametry dávají předpoklady, že hodnoty kanalizačního řádu budou plněny. V tomto případě lze od stanovení závazných podmínek provozu upustit. V opačném případě je nutné nadefinovat odpovídající závazné podmínky provozu (např. způsob předčištění a způsob monitorování). 6
Vypouštění předčištěných odpadních vod V případě existence závěrů o BAT je nutné zohlednit postupy, uvedené ve zvláštním dokumentu. Úřad zahajuje přezkum povinně pouze v případě, kdy jsou stanoveny požadavky, které se nevztahují k znečištění uvedenému v příloze č. 2 zákona o integrované prevenci a nemají jiné zvláštní odůvodnění (tj. jsou založeny jen na zrušených požadavcích složkové legislativy). Za závaznou podmínku provozu se nepovažuje obecný požadavek na plnění kanalizačního řádu. 7
Děkuji za pozornost Děkujeme za pozornost Kontaktní údaje: Ing. Jan Slavík, Ph.D. tel. +420 267 122 808, +420 724 030 693 jan.slavik@mzp.cz Mgr. Hana Nenutilová tel. +420 267 122 813 hana.nenutilova@mzp.cz Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65, 100 10 Praha 10 www.mzp.cz/ippc 8