Nejvyšší kontrolní úřad

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Možnosti a limity kontroly obcí
Advertisements

Správní právo Pojem správního práva.
Veřejná moc a veřejná správa
Občanská výchova 9. ročník
NKÚ, ČNB a Veřejný ochránce práv
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
Moc výkonná ii VY_32_INOVACE_ 08 - Moc výkonná II.
Nástroje územního plánování
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Veřejná správa velmi významná problematika, proto nelze ponechat na smluvní volnosti právní normy upravující výkonnou státní moc = správní právo správní.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Daňová teorie a politika
NKÚ, postavení a funkce.
Předmět: Občanská nauka Ročník: 2. Téma: Člověk a právo
ANALÝZA STRUKTURY HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Kontrola veřejné správy
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol František Dohnal.
Hodnocení a kontrola veřejné správy
Ústavní soudnictví J.Kožiak. Ústava - čl. 83 a následující Ústava - čl. 83 a následující Zákon o ústavním soudu č. 182/1993 Zákon o ústavním soudu č.
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
VY_32_INOVACE_ 09 - Moc soudní. Soudní moc vykonávají jménem republiky nezávislé soudy Ústava zdůrazňuje nezávislost a nestrannost soudců VY_32_INOVACE_.
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Obecná část správního práva
Exekuční řád po novelách
Kontrola veřejné správy I.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Územní samospráva Kraje
Veřejná správa.
Teorie práva Základy práva
Základy práva 14. Moc výkonná Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
Nejvyšší kontrolní úřad
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Exekutiva a justice VkO 9.
Státní správa.
Kontrola veřejné správy III Soudní kontrola 1. správní soudy 2. civilní soudy 3. zvláštní senát 4. Ústavní soud.
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
Rozpočtový proces a jeho kontrola
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Organizace veřejné správy
Územní samospráva Obce
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Stát Tříprvková teorie –G. Jelinnek Území Obyvatelstvo
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
JEDENÁCT LET APLIKACE NOVÉHO SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEHO PROMĚNY ADMINISTRATIVNÍ A JUSTIČNÍ PRAXÍ K VYBRANÝM INSTITUTŮM SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEJICH.
Základy odpovědnosti za přestupky
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Nejvyšší kontrolní úřad
NKÚ, ČNB, Veřejný ochránce práv a Úřad pro ochranu osobních údajů
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VEŘEJNÁ SPRÁVA (základní vymezení)
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Miroslav Frýdek 13. prosince 2016
Základní pojmy a instituty správního práva a veřejné správy Jana Jurníková Zlín 2013.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Veřejný ochránce práv.
Ústavní systém České republiky
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Nejvyšší kontrolní úřad 2017

Hlava V. čl. 97 Ústavy ČR (1) Nejvyšší kontrolní úřad je nezávislý orgán. Vykonává kontrolu hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu. (2) Prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu jmenuje prezident republiky na návrh Poslanecké sněmovny. (3) Postavení, působnost, organizační strukturu a další podrobnosti stanoví zákon.

Zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu 25 novel (k 31.10.2017) Hledání optimálního modelu nezávislé kontrolní instituce moderního demokratického právního státu Dělba moci Nová moc – moc kontrolní (?)

Historie Dvorská účetní komora – 1761 Hlavní státní účtárna Nejvyšší státní kontrola Generální účetní ředitelství Nejvyšší účetní dvůr Nejvyšší účetní kontrolní úřad v Praze (1919)

Nejvyšší účetní kontrolní úřad Zákon č. 175/1919 Sb. z. n. „K dozoru na státní hospodářství, státní jmění a státní dluh Československé republiky zřizuje se nejvyšší účetní kontrolní úřad se sídlem v Praze. Úřad tento jest samostatný, ministerstvům rovnocenný a na nich nezávislý.“ (§ 1) Vize postavení kontrolní instituce po roce 1989

Nejvyšší účetní kontrolní úřad (1919) Pokladní správa - sledovala práci výkonných orgánů a soulad jejich postupu s platnými předpisy Správní kontrola -  s působností pro veškeré úřady - sledovala, zda se příjmy a vydání realizují podle zákonů, předpisů a nařízení a v mezích rozpočtu Kontrola státní - zabývala se stanovením hospodářského plánu pro určité hospodářské nebo účetní období a zjišťovala, zda se státní správa tímto autoritativně předepsaným plánem řídí.

Nejvyšší kontrolní úřad Čl. 97 Ústavy ČR Zákon č. 166/1993 Sb. o NKÚ Kolegiální (Kolegium NKÚ 15 členů, prezident a víceprezident) anglosaský (x latinský/francouzský) model rozhodování (nemůže přímo zasahovat – až dle jeho info primární orgány) – kontrolní závěry (po námitkách a stížnostech) Zápatí prezentace

Doba nesvobody Ministerstvo státní kontroly jako jeden z nástrojů centralizovaného direktivního způsobu řízení (do 1951) Později plnění cílů lidu – v čele ministr, především sběr údajů (statistika)

Po roce 1989 Federální ministerstvo kontroly a republiková (2 – ČR a SR) – v ČR úst.z.ČNR č. 481/1991 Sb., kterým se zřizuje NKÚ ČR; MSK ČR x 1993 Po rozpadu federace Zákon o NKÚ - § 50 odst. 1: Zrušuje se ministerstvo státní kontroly České republiky a Nejvyšší kontrolní úřad České republiky

Pravomoc Zápatí prezentace

Povaha NKÚ K postavení Nejvyššího kontrolního úřadu se několikráte vyjadřoval i Ústavní soud. Ten ve svém usnesení ze dne 16. 1. 2001, sp. zn. II. ÚS 451/2000, uvedl, že Nejvyšší kontrolní úřad nedisponuje exekutivními, příp. soudními pravomocemi, neboť plní pouze funkci kontrolní s tím, že je oprávněn a povinen výsledky provedených kontrol zveřejnit, a tak upozornit příslušné orgány státní moci na nedostatky zjištěné při kontrole. Závěry tohoto úřadu se stávají toliko podnětem, příp. podkladem pro další postup orgánů státní moci. V nálezu pléna ze dne 23. 11. 1999, sp. zn. Pl. ÚS 28/98 4, Ústavní soud uvedl, že při ukládání pořádkových pokut Nejvyšší kontrolní úřad nepostupuje jako nezávislý tribunál, nýbrž jako správní úřad. Ke stejnému závěru dospěl Ústavní soud i ve svém nálezu ze dne 12. 1. 2000, sp. zn. II. ÚS 254/98

Povaha NKÚ - 2 Pro zodpovězení této otázky je určující vymezení veřejné správy, neboť pouze před zásahy patřícími do působnosti veřejné správy je možno poskytnout ochranu ve správním soudnictví. Hendrych (Hendrych, D. in: Hendrych, D. a kol. Správní právo. Obecná část. 5. rozšířené vydání. Praha: C. H. Beck, 2003, str. 6 - 7) v této souvislosti poukazuje na skutečnost, že pojmu veřejná správa je přikládán různý význam; tento termín je v zásadě možno chápat jako určitý druh činnosti (spravování) nebo instituci (organizaci, úřad), která veřejnou správu vykonává. Je proto rozlišováno materiální a formální pojetí veřejné správy. Z hlediska materiálního je veřejná správa v současnosti definována negativně jako souhrn činností, které nelze kvalifikovat jako zákonodárství nebo soudnictví. Jak vyplývá i z rozhodovací činnosti Nejvyššího správního soudu (reprezentované např. rozsudkem ze dne 27. 4. 2006, čj. 4 Aps 3/2005-356)) či z rozhodování Ústavního soudu (např. nález ze dne 12. 9. 2006, sp. zn. II. ÚS 53/20067)), judikatura se v současnosti kloní spíše k materiálnímu pojetí veřejné správy. Proto lze zmíněnou otázku uzavřít tak, že i Nejvyšší kontrolní úřad vykonává veřejnou správu v materiálním smyslu, ačkoliv formálně není správním úřadem. Uvedené konstatování nic nemění na skutečnosti, že Nejvyšší kontrolní úřad je orgánem nezávislým, do jehož výkonu působnosti lze zasahovat pouze zákonem. Je však zřejmé, že tato jeho působnost nezahrnuje ani výkon soudní moci, ani možnost vydávat zákonné akty; proto se i v tomto případě jedná o výkon veřejné správy. Ostatně i Hoetzel řadil Nejvyšší účetní kontrolní úřad mezi tzv. zvláštní úřady správní (Hoetzel J., Československé správní právo. Část všeobecná. Praha: Melantrich, a. s., 1934, str. 112). Nad rámec výše uvedeného je ještě třeba zdůraznit, že takové pojetí není v rozporu ani s Limskou deklarací (Lima Declaration of Guidelines on Auditing Precepts) přijatou devátým kongresem Mezinárodní organizace kontrolních institucí (INTOSAI) v Limě, Peru. Tato deklarace požaduje nezávislost pro organizace zabývající se kontrolou, což v daném případě nebylo porušeno. Pojetí Nejvyššího kontrolního úřadu jako orgánu vykonávajícího veřejnou správu nikterak nenarušuje tuto koncepci, neboť zde není žádný orgán, který by vůči úřadu měl vrchnostenské postavení; jen je tak vyjádřena skutečnost, že i Nejvyšší kontrolní úřad disponuje v určitých případech veřejnou mocí.

INTOSAI - Mexiko http://www.nku.cz/assets/urad/mexicka-deklarace-o-nezavislosti-nejvyssich-auditnich-instituci.pdf 8 zásad

Pravomoc a působnost a) hospodaření se státním majetkem a finančními prostředky vybíranými na základě zákona ve prospěch právnických osob s výjimkou prostředků vybíraných obcemi nebo kraji v jejich samostatné působnosti, b) státního závěrečného účtu, c) plnění státního rozpočtu, d) hospodaření s prostředky, poskytnutými České republice ze zahraničí, a s prostředky, za něž převzal stát záruky, e) vydávání a umořování státních cenných papírů a f) zadávání státních zakázek.

§ 4 Při kontrole Úřad prověřuje, zda kontrolované činnosti jsou v souladu s právními předpisy, přezkoumává jejich věcnou a formální správnost a posuzuje, zda jsou účelné, hospodárné a efektivní. Kontrola – preventivní, průběžná či následná?

Jmenování do funkce Prezident a viceprezident – prezident republiky na návrh Poslanecké sněmovny (bezúhonný, svéprávný, 35 let věku, vysokoškolské vzdělání v magisterském studijním oboru, na 9 let – nezávislost na funkčním období prezidenta a Poslanecké sněmovny) Člen Kolegia NKÚ (30 let věku a do 65 let věku) Blíže § 7 - § 14 zákona o NKÚ

Podněty - § 17 odst. 3 prezidenta Úřadu, viceprezidenta Úřadu a z podnětů členů Úřadu. Podněty vycházejí z vlastní činnosti, od Poslanecké sněmovny, Senátu, jejich orgánů a vlády.

Kontrola 1) Plán kontrolní činnosti - § 17 - věcné a časové vymezení kontrolních akcí v následujícím rozpočtovém roce 2) Samotná kontrola – P&PO - § 21 an. 3) Kontrolní protokol - popis zjištěných skutečností s uvedením nedostatků a označení ustanovení právních předpisů, které byly porušeny (§ 25)

Kontrola 4) Seznámení s KP a jeho podpis 5) námitky (5 pracovních dnů – vedoucímu kontrolní skupiny) 6) odvolání (15 dnů) 7) změní, zruší (došetření), zamítne a potvrdí 8) Náklady - § 21 písm. g) 9) Věštník a PS, vláda a Senát (§ 30/1)

Kárná odpovědnost Kontroloři? (§ 15) – nejsou kárně odpovědni dle zákona o NKÚ § 35 an. Předseda (prezident NKÚ či viceprezident NKÚ) a 2 členové (soudci NSS) Kárné provinění a závažné kárné provinění (napomenutí, snížení platu a návrh na odvolání z funkce)