Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.08_velka_morava Datum: 10.11.2011 Ročník: sedmý Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Název: Velká Morava Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA VELKÁ MORAVA Anotace: Aktivita je určena pro sedmý ročník ZŠ a slouží k opakování znalostí o Velké Moravě.
Test: Spoj panovníka Velké Moravy s významnou událostí 1. Který z panovníků připojil k území Velké Moravy nitranské knížectví? 2. Který z panovníků Velké Moravy odváděl tribut Východofranské říši? 3. Který z panovníků Velké Moravy přestal odvádět tribut Východofranské říši? 4. Který z panovníků Velké Moravy požádal byzantského panovníka o vyslání věrozvěstů na naše území? 5. Za vlády kterého panovníka byli vyhnáni Metodějovi žáci z Velké Moravy? Mojmír I. a) Rastislav b) Svatopluk c) Mojmír I. a) Rastislav b) Mojmír II. c) Mojmír II. a) Rastislav b) Svatopluk c) Mojmír I. a) Rastislav b) Mojmír II. c) Mojmír II. a) Rastislav b) Svatopluk c)
Test: Spoj panovníka Velké Moravy s významnou událostí 1. Který z panovníků připojil k území Velké Moravy nitranské knížectví? 2. Který z panovníků Velké Moravy odváděl tribut Východofranské říši? 3. Který z panovníků Velké Moravy přestal odvádět tribut Východofranské říši? 4. Který z panovníků Velké Moravy požádal byzantského panovníka o vyslání věrozvěstů na naše území? 5. Za vlády kterého panovníka byli vyhnáni Metodějovi žáci z Velké Moravy? Mojmír I. a) Mojmír I. a) Rastislav b) Rastislav b) Svatopluk c)
Jaký byl přínos Konstantina a Metoděje? _________________ ______________ ________________ _____________
Jaký byl přínos Konstantina a Metoděje? Vytvořili staroslověnštinu- jazyk Vytvořili hlaholici- nové písmo Rozvoj vzdělanosti na našem území Šířili křesťanství ve slovanském jazyce
Velkomoravská říše 833-906/907
Použité zdroje Klipart [ on-line] 2011 [cit. 2011-11-06]. Dostupné na www: http://office.microsoft.com/cs- cz/images/results.aspx?ex=2&qu=vzdělání#ai:MP900387603 |mt:0| http://office.microsoft.com/cs- cz/images/results.aspx?ex=2&qu=diskuze#ai:MC900234641 |mt:0| http://office.microsoft.com/cs- cz/images/results.aspx?ex=2&qu=křesťanství#ai:MP900289 865|mt:0| Uvedené zdroje [ on-line] 2.11.2011 [cit. 2011-11-06]. Dostupné pod licencí Wikimedia Commons na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Great_moravia_svatopl uk.png http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bascanska_ploca.jpg
Shrnutí Anotace Aktivita je určena pro sedmý ročník ZŠ a slouží k opakování znalostí o Velké Moravě. Autor Mgr. Sandra Tichá Jazyk čeština Očekávaný výstup Žáci uvedou, jak pravděpodobně vznikla Velká Morava, jaký byl vztah této říše k Východofranské říši a jaký byl přínos příchodu Konstantina a Metoděje na území Velké Moravy. Klíčová slova Velká Morava, Konstantin a Metoděj, tribut, Východofranská říše Druh učebního materiálu prezentace Druh interaktivity aktivita Cílová skupina žák Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina 12 – 13 let Celková velikost 707 kB
Metodická poznámka Materiál je vhodný k opakování již probrané látky – Velká Morava. Snímek 2- Žáci budou kroužkovat správné odpovědi – test. Správné odpovědi na následujícím snímku. Snímek 3- Oprava snímku 2. Snímek 4 – Žáci pomocí obrázků vyjmenují přínos příchodu Konstantina a Metoděje na Velkou Moravu. Snímek 5 – Oprava snímku 4. Snímek 6 – Mapa Velké Moravy pro představu žáků.