Úvod do středověku.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RANÝ STŘEDOVĚK.
Advertisements

Shrnutí učiva raného středověku
Byzantská církev a kultura
Lenní systém Lenní systém Jan VACEK 2.E.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
CÍRKEV VE STŘEDOVĚKU.
Struktura středověké společnosti
FRANSKÁ ŘÍŠE.
VZNIK STÁTŮ VE STŘEDNÍ EVROPĚ
Příjmení a jméno: Stříbná Magda, Mgr.
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D.
Zánik říše západořímské
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Anotace: Seznámit žáky s počátky filozofického myšlení v Evropě
RANÝ STŘEDOVĚK.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Středověk Úvod.
Franská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová.
Lenní systém Lenní systém Jan VACEK 2.E.
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D..  Tři směry ve středověku  Universalia ve středověku -národ a panovník -církev a ekonomika -sloh -věda, etika, právo.
KŘESŤANSTVÍ.
Základní rysy západoevropské, byzantské a islámské kultury
I. Starověké středomoří
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Feudální systém.
Francká říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Anna Hradecká, Kačka Vránová
VY_32_INOVACE_2D.7.13 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Středověká Evropa Šimon Balham C4B 2013/2014.
Středověk Periodizace a charakteristika
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Středověk Lenní systém Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0105.
Egypt Země bohů.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Geografie Věda, která zkoumá krajinnou sféru (od 6 – 70 km pod zemským povrchem – až po 30 km nad zemským povrchem) Jaký je svět kolem nás? Proč je plný.
Jméno autora: Jitka Hegerová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): říjen 2012 Ročník: sedmý Tematická oblast: Dějepis - středověk Téma: První středověké.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_SVĚTOVÉ JAZYKY A NÁBOŽENSTVÍ ROČNÍK: 8. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
Obyvatelstvo Evropy V Evropě žije 742 milionů obyvatel Třetí nejlidnatější světadíl (po Asii a Africe) Nejvyšší průměrná hustota zalidnění – population.
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
OPAKOVÁNÍ DĚJEPIS 7. ROČNÍK.   JAK SE DĚLILA SPOLEČNOST? DĚLILA SE NA 3 VRSTVY: PANOVNÍK, DUCHOVENSTVO, PRACUJÍCÍ LIDÉ.
ARABSKÁ ŘÍŠE Učebnice od s. 40. ISLÁM Monoteistické náboženství Bůh ALLÁH Zakladatel -prorok MUHAMMAD Posvátná kniha KORÁN Vznik na Arabském poloostrově.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
RANÝ STŘEDOVĚK. Úvod do středověku rozpad ŘŘ – neexistovala žádná ochrana hranic úpadek obchodu a řemesel, vzdělanosti a umění vznik nových států.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Křesťanství a středověká Evropa
Ročník:  3. Vzdělávací obor:  Občanská nauka Tematický okruh:
STŘEDOVĚKÁ SPOLEČNOST
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Tělesná kultura středověku
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
BYZANTSKÁ ŘÍŠE.
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Úvod do středověku.
Středověk raný středověk stěhování národů
STŘEDOVĚKÁ SPOLEČNOST
Byzantská říše.
Historické počátky středověké Evropy
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_02
Význam křesťanství ve středověku
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Úvod do středověku

Obecná charakteristika „věk střední“ – latinsky medium aevum Název použili italští humanisté v 15. stol. pro označení „doby temna“ po zániku Říma Zkoumá věda – mediev(al)istika Časové vymezení – 476 až 1453 / 1492 / 1517 Dělení: Raný středověk = 5. – 11. stol. Vrcholný středověk = 12. – 14. stol. Pozdní středověk = 15. stol.

Kulturní okruhy

Kulturní okruhy 1) ZÁPADNÍ 2) VÝCHODNÍ 3) ARABSKÝ Západní a střední Evropa Jazyk – latina Katolická víra Románské a gotické umění 2) VÝCHODNÍ Byzantská říše a východní Evropa Jazyk – řečtina Pravoslavná víra 3) ARABSKÝ Arabský poloostrov, Blízký východ, severní Afrika, Španělsko Jazyk – arabština Islám

Znaky středověku Christianizace Evropy = rozšíření křesťanství Klíčová úloha křesťanské církve: Kněží a mniši jedinými vzdělanci své doby Uchování učenosti antiky Politická moc a majetek Jinověrci vyloučeni ze společnosti

Znaky středověku Negramotnost většiny obyvatel – důraz na obrazy, paměť a mluvené slovo Víra v posmrtný život – peklo, očistec a ráj Snaha dosáhnout spásy Zaujetí hříchem a strach z ďábla 7 smrtelných hříchů

Smrtelné hříchy

Znaky středověku Víra ve světce a zázraky Uctívání relikvií Boží soudy (ordály) – zkouška ohněm, vodou, soubojem… Rozdělení na tělo a duši Strach z žen a sexuality Fascinace čísly (3, 4, 10, 12…), barvami a symboly

Středověká společnost

Středověká společnost UČEBNICE, S. 15 – otázky: Vysvětlete pojem léno. Mezi kým původně vznikal lenní vztah? Jaké povinnosti měl leník vůči svému pánovi? Jak vznikla středověká šlechta? Které další vrstvy existovaly ve středověké společnosti?

Feudalismus = lenní systém Síť vztahů ve společnosti (původně mezi králem a družinou) Lenní pán (senior) Poskytuje ochranu Uděluje léno (feudum) = majetek / úřad / peníze Leník (vazal) Přísahá věrnost Vykonává službu Léna původně propůjčená, později dědičná – vznik šlechty

Společnost trojího lidu

Společnost trojího lidu 3 vrstvy ve společnosti: Ti, kteří se modlí (církev) Ti, kteří bojují (šlechta) Ti, kteří pracují (poddaný lid) Prostupnost mezi vrstvami? Struktura společnosti – podobná pyramidě, na vrcholu Bůh a pod ním panovník Narušení ve 12. a 13. stol. se vznikem měst – nová vrstva měšťanstva

Doporučené zdroje Jacques Le Goff, Kultura středověké Evropy, Praha 2005 Jacques Le Goff, Středověký člověk a jeho svět, Praha 2003 Umberto Eco, Jméno růže, Praha 2014 Film Sedm (David Fincher, 1995)