Teorie obrábění Obrábění je způsob výroby, při kterém konečný tvar výrobku získáme oddělením přebytečného materiálu v podobě třísky. Obrábění spočívá v.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výroba tvarových ploch Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/ Autor: Ing. Bc. Petra Řezáčová.
Advertisements

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 38 Anotace.
Vybrané snímače pro měření průtoku tekutiny Tomáš Konopáč.
Schéma šroubovitého vrtáku
Stříhání Tomasz Nogol Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomasz Nogol. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 39 Anotace.
Konstrukce CNC strojů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Technologie Teorie obrábění I. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Dřevoobráběcí stroje pily frézky vrtačky dlabačky brusky.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru Strojírenství a.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Volný pád a svislý vrh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada38 AnotaceVýuka.
Podsoustružování, ševingování. Podsoustružování provádí se u tvarových fréz, závitníků větších průměrů a delších nástrojů vyžaduje se stálá geometrie.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
VY_32_INOVACE_10_4_11.
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Moderní metody navrhování převodových ústrojí
Vrtací pouzdra Vrtací pouzdra slouží k vedení vrtacích a vyvrtávacích nástrojů. Používají se většinou v sériové výrobě nebo k vrtání děr na zvláštních.
Vrtání, vyhrubování, vystružování děr na soustruhu
Pracovní činnosti - 6. ročník
Název školy příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum:
Teorie soustružení - test
Frézování ozubených kol, drážek ve šroubovici - test
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Yvona Záhorovská
Teorie soustružení - základní pojmy
Název SŠ: VOŠ, SPŠ automobilní a technická Autor: Mácha Jaroslav
Praktikum RuČNÍ programování.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Strojní obrábění dřeva a dřevních materiálů
Název: Pevné cykly Autor: Miloš Valík
CZ.1.07/1.5.00/ SOUSTRUŽENÍ.
VY_32_INOVACE_10_4_07.
VY_32_INOVACE_10_4_14.
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Rovnání a ohýbání.
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Statické mechanické zkoušky tvrdosti
OBSAHY ROVINNÝCH ÚTVARŮ
Zpracování drátu I Háček na tabuli
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
VY_32_INOVACE_645_PILOVÁNÍ MATERIÁLU Název školy
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Ruční obrábění plastu II
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
Dřevoobráběcí stroje pily frézky vrtačky dlabačky brusky.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Broušení Schéma broušení Je dokončovací způsob obrábění.
Soustružení Definice soustružení Schéma soustružení
VY_52_INOVACE_I–04–21 Název a adresa školy:
VY_52_INOVACE_I–04–08 Název a adresa školy:
Tlaková síla, tlak..
Fyzika 7.ročník ZŠ Newtonovy pohybové zákony Creation IP&RK.
VY_52_INOVACE_I–03–03 Název a adresa školy:
Registrační číslo projektu
Lapování Patří mezi dokončovací způsoby obrábění, kdy k úběru materiálu dochází působením volného brusiva rozptýleného v kapalině nebo brusné pastě, dodávaného.
Mechanika VY_32_INOVACE_05-16 Ročník: VI. r. VII. r. VIII. r. IX. r.
Základy chemických technologií
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
VY_52_INOVACE_I–04–05 Název a adresa školy:
Hřebenový obrážecí nůž
Pohybové zákony Vyjmenuj Newtonovy pohybové zákony
VLASTNOSTI KAPALIN
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Funkční testy válcových fréz při obrábění oceli ČSN
Transkript prezentace:

Teorie obrábění Obrábění je způsob výroby, při kterém konečný tvar výrobku získáme oddělením přebytečného materiálu v podobě třísky. Obrábění spočívá v plastické (trvalé) deformaci materiálu, která vzniká v místě oddělování třísky.

Rozdělení obrábění podle řezného pohybu Řezný pohyb Hlavní Vedlejší Rotační Přímočarý vratný Posuv Přísuv Hlavní řezný pohyb rotační Přímočarý vratný Koná nástroj Koná obrobek Vrtání Soustružení Obrážení Hoblování Frézování Protahování Broušení Ruční řezání

Řezné pohyby u obrábění

Schéma obrábění

Druhy třísek

Druhy třísek

Plastická deformace I. primární plastická deformace vzniká v oblasti obrobek – tříska. Je největší. II. sekundární plastická deformace vzniká mezi čelem nástroje a třískou. III. terciální plastická deformace vzniká mezi hřbetem nástroje a obrobenou plochou.

Úkoly: Definujte obrábění. Co je pro obrábění charakteristické? Popište způsoby obrábění na obrázku – řezné pohyby, stroje, nástroje, obráběné plochy. Jaké druhy třísek znáte?

Tvorba nárůstku = mikrosvaru Nárůstek je mikrosvar, který vzniká třením třísky na čele nástroje. Mění geometrii ostří, důsledkem čehož pak obrobená plocha není hladká. Nárůstek může způsobit i ulomení špičky nože. Opatření proti nárůstku: chlazení mazání lamače třísek nástroje odolávající vysoké teplotě (SK)

𝛂 + 𝛃 + 𝛄 = 90° Geometrie břitu 𝛂 = úhel hřbetu 𝛃 = úhel břitu Tvar břitu je dán řeznými úhly. Po ploše čela odchází tříska. Hřbetní plocha je blíž obrobené ploše. 𝛂 = úhel hřbetu 𝛃 = úhel břitu 𝛄 = úhel čela 𝛂 + 𝛃 + 𝛄 = 90°

Teplo a práce při obrábění Teplo vzniká přeměnou prací v místech plastických deformací a tření na čele a hřbetu. Celkové teplo Q se vypočítá z vykonané práce W. Platí zde zákon zachování energie. Fř – řezná síla s - dráha obrábění vř – řezná rychlost t - strojní čas W = Fř ∙ s = Fř ∙ vř ∙ t = Q Qpd + Qtč + Qth = Qtřísky+ Qokolí + Qnástroje + Qobrobku

Další úhly na noži κ - úhel nastavení hlavního ostří κ - úhel nastavení vedlejšího ostří ε - úhel špičky

Řezný odpor materiálu p = 𝐅Ř 𝐒 [MPa] p = x . Rm Je odpor, protitlak materiálu proti řezné síle. Závisí na vlastnostech materiálu - na tvrdosti, pevnosti, tloušťce třísky. Čím menší je tloušťka, tím větší je řezný odpor materiálu. x je součinitel tloušťky třísky. Rm je mez pevnosti materiálu v tahu . p = 𝐅Ř 𝐒 [MPa] p = x . Rm

Složky řezné síly Fř = 𝐅𝐱𝟐+𝐅𝐲𝟐+𝐅𝐳 2 = Fz Řezná síla působí v prostoru. Některé její složky jsou malé, proto je zanedbáváme. Fx – složka ve směru posuvu (zanedbáváme) Fy – složka ve směru přísuvu (zanedbáváme) Fz – maximální složka, působí na průměru proti směru otáčení, proti Mk .

Řezná síla a řezný odpor nástroje překonává při obrábění řezný odpor materiálu. S - plocha třísky [mm2] f – posuv [mm/ot] h – přísuv, hloubka třísky [mm] Fř = p ∙ S = p ∙ f ∙ h [ N ]

Materiály nástrojů Nástrojové oceli Třída oceli 19 XXX Rychlořezná ocel 19 8XX Mn, Cr, W, V, Mo, Co Slinuté karbidy Označení 18 XXX Monolity, VBD WC, TiC, TaC + Co (kobaltové pojivo), skupiny P, M, K Keramika Surovina Al2O3 , výroba práškovou metalurgií Cermety = keramika + metal (kov) KNB Obdoba diamantu Diamant Nejtvrdší minerál, čistý C, Přírodní, syntetický Brusné materiály Umělý korund Al2O3 Nitrid bóru B3N, karbid bóru B4C Karbid křemíku = karborundum SiC

Úkoly: Proč a kde vzniká na nástroji nárůstek? Jaké jsou důsledky? Jak je bráníme vzniku nárůstku? Co víte o řezném odporu materiálu? Uveďte vzorce pro výpočet řezné síly a vysvětlete význam jednotlivých veličin ve vzorcích.