ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Advertisements

Egyptští bohové Najdi si dvojici, která má jiného boha než ty.
UMĚNÍ A VĚDA STAROVĚKÉHO EGYPTA
EGYPT KLÁRA KOŘÍNKOVÁ 2010.
UMĚNÍ EGYPTA Stará říše – př. n. l.
Starověký Egypt Náboženství
UMĚNÍ A VĚDA STAROVĚKÉHO EGYPTA
Kultura starého Egypta
Starověký Egypt Materiál byl vytvořen v rámci projektu
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa STAROVĚKÝ EGYPT Jak se obrázky týkají dějin starověkého Egypta? Pojmenuj, co.
 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Komenského 589- příspěvková organizace  Autor: Mgr. Ludmila Šimonová  Datum:  Název:
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Vzdělanost, písmo a literatura Písmo  vznik ve 4.tis.př.n.l.  obrázkové – 1 znak = 1 obrázek  hieroglyfy  psalo se na papyrus  asi 700 znaků  rozluštil.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_213_Egypt Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
DĚJINY KULTURY - STAROVĚK
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_10
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Dějepis 6. ročník Marek Kryška
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_19_STAROVĚK - EGYPT
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_VII_1_18: Kultura a vzdělanost Egypta Šablona číslo: VII Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 18 Autor: Mgr. Martin Beneš

Anotace: seznámení s úrovní a bohatstvím kultury starověkého Egypta a s jeho přínosem pro další rozvoj lidstva Očekávaný výstup: žáci poznají a pochopí velikost a vysokou úroveň kultury Egypta v době starověku Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 11 – 12 let Klíčová slova: hieroglyfy, papyrus, mumie, mumifikace, kalendář, kolos, H. Carter Pomůcky a materiál: interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 30 – 35 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Po úvodním motivačním úkolu se žáci formou prezentace na interaktivní tabuli seznámí s kulturou a vzdělaností starověkého Egypta, bude zmíněna i česká účast na archeologickém průzkumu egyptského území. Na závěr žáci společně vypracují opakovací úkoly.

KULTURA A VZDĚLANOST EGYPTA

EGYPTSKÝ ODKAZ Označ pojmy, které mají vztah k starověkému Egyptu: mumie klínopis sarkofág železo papyrus kolo hedvábí kompas aquadukt pyramida hieroglyfy glazura zikkurat sfinga

EGYPTSKÉ PÍSEMNICTVÍ Literatura: - vědecká – lékařská, matematická, dějepisná díla - umělecká – životopisy, pohádky, divadelní hra - Knihy mrtvých (o posmrtném životě) - Knihy naučení (rady do života) psací materiál = papyrus druhy písma: hieroglyfické písmo (obrázkové) 4.tis.př.n.l. hieratické písmo (jednodušší) 3.-2.tis.př.n.l. démotické písmo (zjednodušené) 1.tis.př.n.l.

EGYPTSKÁ VĚDA lékařství - mumifikace = mumie (posmrtný život) - tzv. domy života - chirurgie, zubní a oční lékařství matematika - aritmetika, geometrie - systém měr, vah a času chemie - mumifikace - znalosti při výrobě kosmetiky, vína, piva astronomie - tvorba kalendáře (převzat Římany)

EGYPTSKÉ UMĚNÍ stavitelství - chrámy, svatyně - pyramidy, hrobky (Abú Simbel, Karnak, Luxor, Edfú, Údolí králů) malířství - výzdoba chrámů, paláců, hrobek - zvláštnost = ploché zobrazení postav (hlava a nohy ze strany, tělo a oko zpředu) sochařství - sfingy = sochy se lvím tělem a lid.hlavou - kolosy = nadživotní sochy panovníků - obelisky = štíhlé jehlany z jednoho kusu kamene

OBJEVITELÉ EGYPTA fr. císař NAPOLEON - egyptské tažení (1798-1799) - objevil Egypt pro novověkou Evropu J.F. CHAMPOLION - rozluštil r. 1822 hieroglyfy (tzv. rosettská deska=vícejazyčné nápisy) H. CARTER - angl. archeolog - r.1922 objevil neporušenou hrobku faraóna Tutanchamóna v Údolí králů čeští egyptologové: F. LEXA Z. ŽÁBA M. VERNER

CO JSME SI ZAPAMATOVALI Doplň správně věty: Egypťané používali písmo zvané …………………… Kniha naučení obsahovala …………………………… Egypťané věřili v ………………………………….. Mumie je …………………………………………………….. Na egytských obrazech je faraón vždy …………… Egyptský kalendář převzali i ........................... Tutanchamónovu hrobku vykopali v …………………

CO JSME SI ZAPAMATOVALI Spoj pojmy, které k sobě patří: hieroglyfy Údolí králů mumie socha papyrus český egyptolog sfinga obrázkové písmo Tutanchamón rostlina M. Verner posmrtná schránka

Zdroje: http: //office.microsoft.com MANDELOVÁ, Helena; KUNSTOVÁ, Eliška; PAŘÍZKOVÁ, Ilona. Dějiny pravěku a starověku. Liberec: Dialog, 2001, ISBN 80-86218-57-0