Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
13.1 Pedosféra Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá Pedosféra.
Advertisements

Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_06 Magnetické.
Slunce, Země, Střídání dne a noci, ročních období
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Kožní soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_8_Kožní soustava Téma: Přírodověda.
HYDROSFÉRA VY_32_Inovace_11 TR-1 Mgr.Ivana Trčková ZŠ a MŠ Nedašov.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EK02 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Atmosféra 6. ročník. Motivující otázky Co je to atmosféra plynný obal Země Význam atmosféry umožňuje život na Zemi Vrstvy atmosféry Troposféra – Stratosféra.
Atmosféra.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_09_Z6_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Atmosféra Použité zdroje a materiály.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Název školy: Základní škola T. G
Základní škola Lednice Břeclavská 510
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
Ozónová vrstva Země Vypracoval: Adam Zacpal Obor: Technické lyceum
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_36_PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI - VZDUCH, PŮDA, TEPLO A SVĚTLO Autor: Mgr. Petra Kukuczková Předmět: Prvouka Třída: 3. ročník.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_18_20 Hory
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Vlastnosti plynů.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_47_F6
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
VY_32_INOVACE_04-16 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Různé podmínky života na Zemi
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Autor: Stejskalová Hana
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Země a život, vývoj života
Atmosféra Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s vlastnostmi a členěním atmosféry.
Souhrnné opakování-VESMÍR
Atmosféra Země.
9. Atmosféra Vzdušný obal Země
Vlastnosti plynů.
VY_52_INOVACE_41_Hydrosféra-učební text
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_ZE6-05 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Člověk a jeho svět 3. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Neživá příroda - vzduch
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
VY_32_INOVACE_
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Venuše Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Složení a funkce atmosféry
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Irena Šeneková Vytvořeno dne: 13.12. 2013 Název: VY_32_INOVACE_11A_Z6_09_Atmosféra Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3534 Vzdělávací oblast: Zeměpis Téma: Atmosféra Ročník: 6.ročník Klíčová slova: atmosféra, ozon, ozonová díra, troposféra

Anotace Atmosféra Žáci se seznámí se složením a s významem atmosféry.

ATMOSFÉRA Zemská atmosféra je vrstva plynů obklopující planetu Zemi, udržovaná na místě zemskou gravitací. Atmosféra nemá jednoznačnou vrchní hranici – místo toho plynule řídne a přechází do vesmíru. Tři čtvrtiny atmosférické hmoty leží v prvních 11 km nad povrchem země.

Pohled na srpek Měsíce skrz vršek zemské atmosféry Pohled na srpek Měsíce skrz vršek zemské atmosféry. Vyfoceno posádkou Mezinárodní vesmírné stanice.

Podívej se na složení atmosféry. Vyjmenuj, z čeho se skládá. 78 % dusíku 21 % kyslíku a stopové množství dalších plynů

Dokážete říct, jaký význam má atmosféra pro Zemi? zdroj kyslíku chrání před UV zářením ( ozonosféra ) udržuje teplo na Z rozptyluje sluneční záření

Atmosféra chrání pozemský život před nebezpečnou sluneční a kosmickou radiací a svou tepelnou setrvačností snižuje teplotní rozdíly mezi dnem a nocí. Troposféra – spodní část zemské atmosféry

Vrstvy atmosféry Ozonová vrstva (též ozonosféra) se nachází ve výšce přibližně od 25 do 35 km ve stratosféře. Život organismů se soustřeďuje do nejnižší vrstvy, do tzv. troposféry. Probíhá v ní většina meteorologických jevů a dějů.

Sluníčko nám dodává důležitou energii, bez které bychom na Zemi nemohli žít. Zároveň však vysílá i tzv. ultrafialové záření, které také potřebujeme, ale jen v určité míře. Každou sekundu vyzáří Slunce do okolí tolik energie, že by to stačilo pokrýt potřeby celého světa na více než 1000 let. Prostorový snímek Slunce pořízený observatořemi STEREO.

Právě ozonová vrstva se postará o to, aby se k nám na Zemi dostalo UV záření tak akorát. Funguje tedy jako ochranný štít Země, který většinu škodlivého záření UV-B zachytí. Když ale dojde k narušení a zeslabení ozonové vrstvy, nemůže správně pracovat a k nám se pak dostane více UV záření, než je potřeba, a to vadí naší pokožce, která se rychleji spálí, snadněji může dojít i k poškození zraku. Vyšší přísun UV záření vadí také živočichům a rostlinám.

1 Továrny vypouštějí do ovzduší škodlivé látky 2 Ozonosféra chrání Zemi před škodlivým ultrafialovým zářením. 3 Některé škodlivé látky ozon ničí a dojde k narušení ozonové vrstvy. 4 Nebezpečné UV záření potom může pronikat až na zemský povrch. 5 Toto záření ničí život na Zemi. Vede ke vzniku různých typů rakoviny kůže a poškození zraku.

Kde se nachází ozonová vrstva a před čím chrání Zemi? Ozonová vrstva je část stratosféry ve výšce 25 – 35 km nad zemským povrchem. Hraje mimořádně významnou roli pro pozemský život, neboť chrání planetu před ultrafialovým zářením. Vypouštění balónu se sondou k monitorování ozonové vrstvy.

Monitorováním obsahu ozonu z družic bylo zjištěno, že především v oblasti zemských pólů dochází k značnému poklesu obsahu ozonu. Zároveň byl zaznamenán nárůst případů rakoviny kůže a zrakových onemocnění v oblasti blízkých především jižnímu pólu (Nový Zéland, Patagonie).

K největšímu zeslabení ozonové vrstvy zatím došlo na jižní polokouli nad Antarktidou. Označujeme je názvem „ozonová díra“. Aby se ozonová díra postupně zacelila, k tomu je potřeba, aby jí člověk pomohl. Nejdůležitější je ukončit výrobu a používání těch látek, které ji nejvíce poškozují. Jedná se hlavně o plyny, které se nazývají freony. Modrofialová oblast označuje ozonovou díru nad Antarktidou k 24. září 2006. Oblast má rozlohu 27,3 mil. km² (srovnatelná s rozlohou Afriky).

Zapamatovali jste si? Co je to atmosféra? Z čeho se skládá? Význam atmosféry. Jak se nazývá část atmosféry, která leží nad zemským povrchem? Jak se nazývá vrstva ve stratosféře, která zabraňuje pronikání škodlivého UV záření k povrchu Země? Dokážeš vysvětlit, co je ozonová díra? V čem spočívá její nebezpečí?

zápis do sešitu Atmosféra je vzdušný obal Země. ( dusík, kyslík,vzácné plyny, oxid uhličitý, vodní páry, ozon ) Význam: zdroj kyslíku chrání před UV zářením ( ozon ) udržuje teplo na Z rozptyluje sluneční záření

CITACE: LIEUTENANT MARK BOLAND, NOAA CORPS. wikipedia.org [online]. [cit. 14.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:GlobusSonda.jpg BORSKÁ, Jana. geology.cz [online]. [cit. 14.12.2013]. Dostupný na WWW: http://www.geology.cz/mujkousekzeme/veda/dira-do-sveta/ultrafialove-zareni VANÍČEK, Karel. geology.cz [online]. [cit. 14.12.2013]. Dostupný na WWW: http://www.geology.cz/mujkousekzeme/veda/dira-do-sveta/ozonova-vrstva

DERIVATIVE WORK (CZECH TRANSLATION): KORONER (TALK). wikipedia DERIVATIVE WORK (CZECH TRANSLATION): KORONER (TALK). wikipedia.org [online]. [cit. 14.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Atmosphere_layers-cs.svg NASA EARTH OBSERVATORY. wikipedia.org [online]. [cit. 14.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Top_of_Atmosphere.jpg TECNÒLEGS DE L'IES BISBAL. wikipedia.org [online]. [cit. 14.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Meteotek08_atmosfera03.jpg

NASA. wikipedia. org [online]. [cit. 15. 12. 2013] NASA. wikipedia.org [online]. [cit. 15.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Antarcitc_ozone_layer_2006_09_24.jpg NASA. wikipedia.org [online]. [cit. 15.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:BLUE_STEREO_3D_Time_for_Space_Wiggle.gif MIRVALD, Stanislav; ŠTULC, Miloslav. Zeměpis- Společenské a hospodářské složky krajiny. Praha: Fortuna, 2001, ISBN 80-7168-770-7.

BRYCHTOVÁ, Šárka; BRINKE, Josef. Planeta Země BRYCHTOVÁ, Šárka; BRINKE, Josef. Planeta Země. Praha: Fortuna, 2001, ISBN 80-7168-475-9