Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0521 – Investice do vzdělání nesou.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Procenta: složení roztoků. Roztok homogenní směs dvou a více látek rozpouštědlo a rozpuštěné látky –kapalné (voda se štávou) –pevné (slitiny) –plynné.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
URČENÍ ROVNICE LINEÁRNÍ FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_9_Určení rovnice lineární.
VY_32_INOVACE_95.  Materiál je vytvořen pro žáky 3. ročníku oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ A NÁBYTKÁŘSKÉ VÝROBY a pro žáky 2. ročníku NÁSTAVBOVÉHO STUDIA 
 Objemový zlomek  vyjadřuje poměr objemu rozpuštěné látky V (A) a objemu celého roztoku V . Pokuste se formulovat definici objemového zlomku: Napište.
VY_32_INOVACE_O3_20_Výpočet hmotnostního zlomku
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Rovnice ve slovních úlohách IV.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Hmotností zlomek.
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Výpočet hmotnostního zlomku
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Obecná rovnice přímky - procvičování
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
Aritmetická posloupnost
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.06_VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH.
Lineární rovnice a nerovnice III.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rovnice ve slovních úlohách V.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Lineární rovnice řešené pomocí algebraických vzorců pro druhou mocninu
Hmotnostní zlomek převáděný na %
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Inverzní funkce CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.03_MOLÁRNÍ HMOTNOST.
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Výpočet procentového složení sloučenin
Výpočty hmotnostní zlomek HRA
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Metoda sčítací
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Lineární nerovnice – příklady k procvičování
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
MATEMATIKA Aritmetická posloupnost Příklady 2.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Dostupné z Metodického portálu
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
VY_32_INOVACE_Pel_II_17 Soustavy rovnic – slovní úlohy5
Parametrická rovnice přímky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
LINEÁRNÍ FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Rovnice s absolutní hodnotou I.
Lineární rovnice Opakování na písemnou práci
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ26 Excel – funkce Současná hodnota.
Dostupné z Metodického portálu
Výpočty ze vzorců Matulová, Plačková.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Procenta - opakování Výukový materiál pro 9.ročník
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Základní chemické veličiny
Ing. Gabriela Bendová Karpytová
Významné chemické veličiny Mgr. Petr Štěpánek
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0521 – Investice do vzdělání nesou nejvyšší úrok Autor: Mgr. Nina Nováková Tematická sada: Aplikační matematické úlohy v hodinách chemie Téma: Hmotnostní zlomek, hmotnostní procento Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_11_NONI

Anotace: Tato prezentace slouží k výkladu učiva „výpočet hmotnostního zlomku v roztoku“. Pro pochopení látky se předpokládá znalost řešení lineárních rovnic a výpočet procent zvládnutých v hodinách matematiky . Tuto prezentaci je možné využít v 1.ročníku oboru Průmyslová ekologie v hodinách chemie, v 1. ročnících oborů Elektrotechnika v předmětu ZPV a pro zopakování látky v hodinách monitorování životního prostředí ve 3.ročníku oboru Průmyslová ekologie.

Hmotnostní zlomek vyjadřuje, jaké množství látky je obsaženo v roztoku je definován jako podíl rozpuštěné látky m(A) a celkové hmotnosti roztoku mr je dán vztahem : hmotnostní zlomek je bezrozměrné číslo pokud : hmotnostní procento:

Dále platí: hmotnost soustavy m se rovná součtu hmotností jednotlivých složek součet hmotnostních zlomků všech složek roztoku je roven 1

Př.1. Jaký je hmotnostní zlomek KNO2 v roztoku který vznikl rozpuštěním 40 g této soli v 120 g vody? řešení: m(KNO2)= 40g mr = 120g dosadíme do vzorce: hmotnostní procento: odpověď: Hmotnostní zlomek KNO2 je 0,33.

Př.2. Kolik g NaCl je rozpuštěno v 150 g vody, je-li hmotnostní zlomek NaCl v roztoku 0,18? řešení: m(H2O)= 150g w(NaCl) = 0,18g m(NaCl) = x dosadíme do vzorce:

vyřešíme lineární rovnici: odpověď: V roztoku je obsaženo 32,9 chloridu sodného.

Př. 3. Vypočítejte hmotnost chloridu draselného a vody, které potřebujeme k přípravě 60 g 3%ního roztoku. řešení: mr= 60 g w(KCl)=0,03 m(KCl) = x g , m(H2O) = y g dosadíme do vzorce a upravíme: odpověď : K přípravě 3% roztoku je potřeba 1,8 g KCl a 58,2g H2O.

Př.4. Vypočítejte hmotnostní zlomek cukru v jeho vodném roztoku, přidáme-li k 600 g jeho 15%ního vodného roztoku 20 g cukru. řešení: nejprve si vypočítáme, kolik g cukru a vody obsahuje 15% roztok w(A)=0,15 mr =600 g m(A) = x g , m(H2O) = y g

nový roztok bude obsahovat: m(A) = 90+20=110 g m(H2O) = 510 g w (A) = x dosadíme do vzorce: odpověď: Po přidání cukru do roztoku jsme získali 18% roztok. 18%

Zdroje: VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie Zdroje: VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. Praha: SPN, 1995, ISBN 80-7235-108-7. KOTLÍK, Bohumír; RŮŽIČKOVÁ, Květoslava. Chemie v kostce: pro střední školy. Obecná a anorganická chemie, výpočty v oboru chemie. I. Praha: Fragment, 1999, ISBN 8072003194.