Jazyk a jazyková komunikace Základní škola Jablonec nad Nisou – Mšeno, Mozartova 24, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_CJIIb-10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3603 Autor: Mgr. Blanka Halíková Vytvořeno dne: 15. 15. 2014 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk Ročník: 8. Tematický okruh: Skladba Téma: Věta hlavní, vedlejší, psaní čárek Anotace: Materiál slouží k procvičení VH, VV a psaní čárek mezi větami. Je určen pro použití na interaktivní tabuli. Materiály jsou určeny pro bezplatné použití pro potřeby výuky a vzdělání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorským zákonům. Není-li uvedeno jinak, je zdrojem tohoto materiálu autor.
Procvičování VH, VV, psaní čárek VH – VŽDY VĚTA ŘÍDÍCÍ VV – VĚTA ZÁVISLÁ I ŘÍDÍCÍ
Urči VH, VV, druh VV významový poměr: Šel tam, kde je dobrá nálada. Šel tam, protože tam je dobrá nálada. Šel tam, neboť tam je dobrá nálada. Šel tam, aby přispěl k dobré náladě.
Urči VH, VV, druh VV významový poměr: Šel tam VH, kde je dobrá nálada VV místní. Šel tam VH, protože tam je dobrá nálada VV PŘÍČINNÁ. Šel tam VH, neboť tam je dobrá nálada VH-POMĚR PŘÍČINNÝ. Šel tam VH, aby přispěl k dobré náladě VV ÚČELOVÁ.
Doplň různé spojovací výrazy tak, aby každá věta byla jiná: Neslyšel mě, ……………. byl zabrán do čtení.
Doplň různé spojovací výrazy tak, aby každá věta byla jiná: Neslyšel mě, neboť byl zabrán do čtení. Neslyšel mě, protože byl zabrán do čtení. Neslyšel mě, jakmile byl zabrán do čtení.
Doplň správně čárky: Auto na němž vezli nábytek se převrátilo. Otočil se a když jsem ho pozdravil šel dál. Řekl co nikdy říci nechtěl. Pozoroval veverku jak šplhá po stromě a skáče na zídku. Bylo už poledne a přece všichni ještě spali.
Doplň správně čárky: Auto, na němž vezli nábytek, se převrátilo. Otočil se, a když jsem ho pozdravil, šel dál. Řekl, co nikdy říci nechtěl. Pozoroval veverku, jak šplhá po stromě a skáče na zídku. Bylo už poledne, a přece všichni ještě spali.