Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0673 Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Finanční gramotnost: Hospodaření s penězi. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 06 Hospodaření s penězi „Peníze Vás neudělají šťastnými, umožní Vám však být nešťastnými.
Advertisements

Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Finanční gramotnost: Zajištění na stáří, renta. 09 Zajištění na stáří DŮCHODY V ČESKU … „Co mají společnýho pařížský a ostravský důchodce? Oba si můžou.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0701_HRUBÁ M. Téma: Pojem _HRUBÁ MZDA Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0101_CO JE F.G. Téma: CO JE FINANČNÍ GRAMOTNOST Číslo projektu:
DUM - Digitální Učební Materiál TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO54 Název.
EU_62_A_sada 1_11_M_Na poště_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková Anotace Prezentace.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_36 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_3001_LICHVA Téma: Pojem _ LICHVÁŘSKÉ PRAKTIKY Číslo projektu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_62_FINANCNIGRAMOTNOST_08_01_banky a jejich služby Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa,
Ing. Veronika Dostálková MBA MAJETEK A ZÁVAZKY Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_IVOVACE_2301_STAV FINANCÍ Téma: Pojem F. G._ ZJIŠTĚNÍ STAVU FINANCÍ.
AnotacePrezentace pro žáky k finanční gramotnosti - Úvěry AutorHolomková Lenka JazykČeština Očekávaný výstup seznámení se základními pojmy úvěrové politiky.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza marketingového mixu vybrané banky Autor bakalářské práce:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Banky, vklady, úvěry, půjčky z hlediska občana 2 – Půjčky apod.
PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Finanční gramotnost: Platební karty.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU_62_A_sada 2_02_M_Finanční produkty_Pol
Digitální učební materiál
Opakování – pracovní list
Měnová soustava, měnová politika
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Účetnictví – význam informací
FINANČNÍ GRAMOTNOST Splátka nebo úvěr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Ekonomika– národní hospodářství
Název projektu: Moderní škola
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast: MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
Zdroje financování majetku - PASIVA
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Prezentace.
Úvěry, splátky, pojištění
Procenta kolem nás Jednoduché úrokování VY_42_INOVACE_34_01.
Didaktika finančního vzdělávání
FINANČNÍ GRAMOTNOST Osobní rozpočet
Daňové přiznání k dani z příjmů PO
Seminář o stavebním spoření
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Na co všechno si dát pozor.
EU_62_A_sada 1_13_M_Příjmy_Pol
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0673 Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický okruh: Finanční gramotnost Název materiálu: Co říkají statistiky Číslo materiálu: VY_62_INOVACE_1B_FG_18/20 Autor: Ing. Vladimír Kasík Datum tvorby: 01. 01. 2013 Použité zdroje uvedeny v závěru.

Aneb jaké je naše finanční chování? Co říkají statistiky? Aneb jaké je naše finanční chování?

Anotace Povědomí o finančním chování našich spoluobčanů je zrcadlem chování nás samých, můžeme jej porovnávat a nalézt sami sebe a také upravit své chování.

Chování a zvyklosti ve světě financí Své účty platí vždy včas 65 % lidí. Dlouhodobé finanční cíle si stanovuje pouze 19 % lidí. Lidé jsou při výběru spořících a investičních produktů opatrní. Co nejméně rizikové produkty si rozhodně vybírá 63 % respondentů. Lidé raději spoří, než utrácejí a když na něco nemají, nepůjčují si. S nápadem vzít si na dovolenou úvěr a zaplatit o 20 % více nesouhlasí 69 % lidi. Nicméně s úvěrem na televizi již nesouhlasí jen 35 % respondentů. Necelé čtvrtině (23 %) lidí se v minulých 12 měsících stalo, že jejich příjem nepokrýval životní náklady, polovina z nich to řešila tím, že omezila výdaje.

Chování a zvyklosti ve světě financí Kdyby lidé nemohli splácet splátky či platby, 64 % z nich by o tom předem informovalo své věřitele. V minulých 12 měsících se 15 % lidí stalo, že nezaplatili včas splátky; 71 % z nich to řešilo tak, že platbu odložili. Čtvrtina (23 °/0) lidí by své peníze vložila i do zjevně podezřelé investiční nabídky.

Znalosti ze světa financí Většina (81 %) lidí ví, že vklady v bankách jsou pojištěny. Přičemž třetina z těch, kteří vědí, že jsou vklady u bank pojištěny, tvrdí, že ví do jaké výše. Ve skutečnosti to ale ví jen necelá pětina ze všech respondentů. Jen necelá třetina lidí ví, co znamená zkratka RPSN. Přesně rozepsat tuto zkratku dokáže necelá třetina z těch, kteří tvrdí, že vědí, co znamená. Jen 17 % lidí dokáže správně spočítat úročení úvěru. Třetina lidí zná rozdíl mezi p.m. a p.a. Naprostá většina lidí nedokáže odhadnout míru loňské inflace, ale tři pětiny lidí vědí, co by se v případě zvýšení inflace stalo s jejich penězi.

Smlouvy a stížností Obdrženou smlouvu si lidé nejčastěji pečlivě přečtou a na nejasnosti se zeptají (36 %). Všemu ve smlouvách rozumí jen o málo více než desetina lidí. Jen čtvrtina pracovníků finančních společností je vždy ochotna nejasnosti vysvětlit. Třetině lidí se stalo, že jim byla předložena tak dlouhá smlouva, že ji nepřečetli celou. Dvěma pětinám lidí se stalo, že jim byla předložena tak komplikovaná smlouva, že některým pasážím nerozuměli. Jen 6 % lidí si již někdy na nějaký finanční produkt stěžovalo, či jej reklamovalo. Lidé by se v případě, že by finanční instituce jejich stížnost neuznala, nejčastěji obraceli na právníky a soudy. S pojmem „rozhodčí doložka“ se již někdy setkalo pouze 12 % lidí.

Domácí finance O svých vlastních penězích má přehled 92 % lidí. V případě, že je v domácnosti více než jedna ekonomicky aktivní osoba, má o penězích domácnosti přehled 79 % lidí. O pravidelném hospodaření domácnosti rozhoduje samo 44 % respondentů a dalších 33 % společně s jiným členem domácnosti. Rozpočet si tvoří 45 % domácnosti, z nichž 95 % alespoň někdy jeho dodržování kontroluje. Z domácností, které si rozpočet sestavují, jej 44 % tvoří na měsíc dopředu. Většinu účtenek si schovává 37 % lidí.

Vytváření rezerv Pravidelně si odkládá peníze stranou jako rezervu 60 % lidí, z nichž dvě pětiny nechává peníze na běžném účtu. Rezervy na nepředvídané výdaje si tvoří 57 % lidí, přičemž na běžném účtu je nechávají opět dvě pětiny z nich. Nový dražší spotřebič je schopno ihned zakoupit 65 % domácností. Rezervy pro případ ztráty příjmu si tvoří 35 % lidí, na běžném účtu je nechávají opět dvě pětiny z nich. O zajištění na stáří již přemýšlelo 59 % lidí. Z důchodu hodlá své potřeby ve stáří financovat 45 % z nich, z penzijního připojištění 43 % a z úspor pak 30 % z nich. Třetina lidí si rezervy na stáří nevytváří, přičemž většina z nich říká, že není z čeho. Dostatečně zajištěno na stáří je dle svého mínění 44 % lidí.

Finanční produkty Většina lidí zná velmi širokou škálu finančních produktů, využívají však většinou jen ty základní. Ti, kteří si nějaký finanční produkt v posledních dvou letech sjednali, nejčastěji mezi informačními zdroji, které při výběru využili, uváděli: informace od zaměstnanců pobočky, informace nalezené na internetu, doporučení nezávislého poradce a doporučení známých/příbuzných nepracujících v oblasti financí. Rozdíl mezi debetní a kreditní kartou zná podle svého vyjádření 62 % lidí, kteří se setkali s oběma pojmy, ale ve skutečnosti jej zná pouze 52 % z těch, kteří uvedli, že ten rozdíl znají.

Finanční produkty Kreditní kartu využívá 24 % lidí, z nichž tři pětiny ji používají na běžné nákupy. Za rizika spojené S platební kartou lidé nejčastěji považují riziko zneužití (43 %), ztráty (39 %) a krádež (33 %). V případě zcizení platební karty by 61 % lidi kontaktovalo banku či pobočku, 47 % by zablokovalo kartu. Internetbanking využívá 33 % lidí, kteří za riziko spojené s nim nejčastěji považuji hackery (dvě pětiny z nich). Nejdůležitějším kritériem pro výběr úvěru je výše měsíční splátky (80 %) a úroková sazba (71 %).

Jaký byl vzorek respondentů

Úkol S pomocí informací z předchozích statistických tabulek popište chování českého spotřebitele na trhu financí s ohledem na zajištění vlastní finanční soběstačnosti a bezpečnosti. Jak byste se v porovnání jednou chovali vy sami?

Závěrem Celková zadluženost domácností v ČR zatím v absolutní hodnotě nedosahuje průměru v EU. V posledních letech však razantně roste Lze očekávat, že do roku 2015 dosáhne evropského průměru Nejrychleji rostoucími jsou dluhy na spotřební úvěry, nejméně naopak investiční úvěry.

Použité zdroje Údaje VŠE Praha, Doc. Ing. Jarmila Radová, CSc, Listopad 2012. STEM/MARK, a. s. 2010