VY_32_INOVACE_VO.9.A.02 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.02_typy_a_formy_statu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 7. Stát a jeho funkce Název sady: Občanská nauka Ročník: 1. – 4.
Advertisements

Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Soldánová Dáša Název: VY_32_INOVACE_12C_16_Vznik Rakouska-Uherska Téma:
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Ústavní základy legislativy JUDr. Jan Kněžínek, Ph.D.
PARLAMENT ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
POLITICKÉ REŽIMY – FORMY VLÁDY. Politický režim Politický režim je normativní subsystém politického systému Základem jsou politické normy  NORMY jsou:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
VY_32_INOVACE_Fi_III_19 Název Státní zřízení a formy vlády Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
Základy teorie státu. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Výchova k občanství Právní základy státu - znaky státu.
Formy státu, demokracie
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Formy států.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Zeměpis – 8.ročník VY_32_INOVACE_
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
MOC VÝKONNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Orgány EU.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.09_SLOVA JEDNOZNAČNÁ.
Anotace Žák se seznámí s problematikou teorie státu Autor
Informační a komunikační technologie Informatika Operační systémy
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název projektu: Moderní škola
Moc ve státě VY_32_INOVACE_03-44 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod CZ /1
Volby v ČR Název školy: ZŠ Salvátor
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
POLITICKÝ ZEMĚPIS FORMY VLÁDY.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název projektu: Moderní škola
Název projektu: Moderní škola
Právní dějiny na území Slovenska Ladislav Vojáček
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
Společnost Označení materiálu:
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Anotace Vysvětlit rozdělení státní moci v ČR, objasnit moc zákonodárnou, moc výkonnou a moc soudní. Výukový materiál.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.05_Opakovací testík.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost (Výchova k občanství)
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
Stát – co to je? Výchova k občanství základní znaky státu
STÁTNÍ ZŘÍZENÍ (FORMY VLÁDY)
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_VO.9.A.02 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.02_typy_a_formy_statu Název: Typy a formy státu Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: 18.9. 2011 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost (Výchova k občanství)

TYPY A FORMY STÁTU FORMY demokratická  na správě a řízení se podílejí všichni občané státu; platí ústavní řád a základní lidská práva a svobody nedemokratická = autokratická  vládne jen úzký okruh osob nebo jedinec; lidská práva a svobody potlačovány (k prosazení cílů i fyzický a psychický teror)

TYPY monarchie - dědičná doživotní vláda panovníka a) absolutní – panovník veškerá moc (Brunej, Saudská Arábie) b) konstituční – panovník omezen pravomocemi dalších orgánů; často parlament (Velká Británie)

republika – neexistuje dědičný panovnický úřad, představitelé voleni na základě ústavy a) parlamentní – vedoucí postavení parlament složený z poslanců více stran, kterému je odpovědná vláda (ČR, Itálie, Irsko) b) prezidentská – v čele prezident, který zároveň plní úkoly moci výkonné (USA) c) poloprezidentská - vláda odpovědná parlamentu, prezident volený přímo občany má postavení přesahující pravomoci prezidenta parlamentní republiky (Francie, Rusko) d) kancléřská – kancléř větší kompetence než ministerští předsedové jiných států (Rakousko, Německo)

unitární stát – jednotný, jedna vláda, jedny zákony, jedno občanství na celém území státu (ČR, SR, Itálie…) federace – složený stát vzniklý spojením více států, které se vzdaly části své suverenity ve prospěch celku; jednotné federální zákonodárství (ústava, zákony), dvojí soustava státních orgánů i dvojí občanství (USA, Švýcarsko, Německo)

konfederace – svaz států, volné smluvní sdružení samostatných států, které úzce spolupracují v některých oblastech (obrana, zahraniční politika, zahraniční obchod) (hlavně dříve R-U, Švýcarsko, Nizozemsko)

DALŠÍ FORMY STÁTU autokracie – antidemokratické typy včetně: orientální despocie, starověké a středověké městské tyranie, absolutní monarchie, novodobé diktatury totalitních systémů teokracie – stát pokládaný za výtvor Boha  osoba v čele státu považována za vykonavatel boží vůle (např. egyptský faraon)

sofokracie – vláda moudrých tinokracie – vláda bohatých technokracie – vláda techniků meritokracie – vláda nejschopnějších byrokracie – vláda úředníků ochlokracie – vláda lůzy

STÁTY SVĚTA

POUŽITÉ ZDROJE Emmert, F. a kol. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: DIDAKTIS, 2004. ISBN 80-86285- 68-5. Str. 9 - 10. http://cs.wikipedia.org/wiki/Poloprezidentsk% C3%A1_republika

METODIKA: Podle jednotlivých slidů vysvětlíme typy a formy demokracie. Vše uvádíme na konkrétních příkladech států. Nakonec podtrhneme podstatné, co si žáci zapíšou do svých sešitů.