Protonová teorie kyselin a zásad, vodíkový exponent pH

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Advertisements

Teorie kyselin a zásad.
Teorie kyselin a zásad Výpočty pH
PH Vypočítejte pH roztoku kyseliny chlorovodíkové o látkové koncentraci 0,01 mol.dm-3. Řešení: –    úplná disociace HCl + H2O  H3O+ + Cl- –    z reakční.
Chemické výpočty – část 2
Teorie kyselin a zásad.
Acidobazické reakce (učebnice str. 110 – 124)
Chemické rovnováhy ve vodách
Roztoky roztoky jsou homogenní, nejméně dvousložkové soustavy
XI. KYSELINY a ZÁSADY Pozn.: Jen stručně, podrobnosti jsou v učebnicích chemie.
Chemické výpočty III.
Protolytické reakce.
Roztoky roztoky jsou homogenní, nejméně dvousložkové soustavy jsou tvořeny částicemi (molekulami, ionty) prostoupenými na molekulární úrovni částice jsou.
Protolytické děje.
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Disociace vody a koncept pH
Kyselost a zásaditost vodných roztoků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je. Mgr. Vlastimil Vaněk. Dostupné z Metodického portálu.
Odměrná analýza – volumetrie určení množství analytu na základě spotřeby titračního činidla je nutné znát stechiometrické poměry v reakci v bodě ekvivalence.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_04-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků pH. Kyselost - kyselina KYSELOST roztoku způsobují vodíkové kationty H + (přesněji oxoniové kationty H 3 O + ) Poznámka:
Hydroxidy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
NÁZVOSLOVÍ. Názvosloví Oxidační číslo  formální náboj, který by byl na atomu, pokud bychom elektrony vazeb přiřadili atomu s vyšší elektronegativitou.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_01_19 Neutralizace Autor Melicharová Jana.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Vlastnosti a použití hydroxidů Autor Melicharová.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyIII/2 – inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuCHE.2E.0308.
IONTY. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/ Datum: Název.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o názvosloví hydroxidů, jednoduchých.
VYS_32_INOVACE_488_Hodnota pH. NÁZEV ŠKOLY
Kyseliny.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
pH a pufry Základy lékařská chemie 1. ročník - zimní semestr
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.10_KYSLÍKATÉ KYSELINY_2.
Molekulová fyzika 4. prezentace.
KYSELOST - ZÁSADITOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_16_26.
Půdní reakce Půdní reakce patří k nejvýznamnějším charakteristikám půdy !!! Vyjádření v hodnotách aktivity (koncentrace) hydroxoniových (H3O+) iontů –
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
KPG Katedra pedologie a geologie Půdní reakce
Portál eVIM ELEKTRICKÝ PROUD.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Název vzdělávacího materiálu Kyseliny
VY_32_INOVACE_01_20_Chemické rovnice, úpravy rovnic
Adsorpce na fázovém rozhraní
Lékařská chemie Podzimní semestr 2014/2015.
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.03_MOLÁRNÍ HMOTNOST.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Obecná a anorganická chemie
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
Obecná a anorganická chemie
Lékařská chemie Podzimní semestr 2011/2012.
Roztoky - elektrolyty.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Kyselina Pozorne si pozrite obrázky a určte pojem, ktorý ich spája.
AMINOKYSELINY (AMK).
Roztoky Acidobazické děje
Základní chemické veličiny
PH.
Adsorpce na fázovém rozhraní
PH.
Významné chemické veličiny Mgr. Petr Štěpánek
Molekulová fyzika 4. prezentace.
Transkript prezentace:

Protonová teorie kyselin a zásad, vodíkový exponent pH

Protonová teorie kyselina a zásad Kyselina je látka, která je schopná ve vodném roztoku odštěpit proton (tj. kation H+). Kyselina je donor (tj. dárce) protonu. Např. 1) HCl + H2O → H3O+ + Cl- (silná kyselina, např. HCl, je ve vodném roztoku prakticky úplně disociována) 2) HCN + H2O → H3O+ + CN- (slabá kyselina, např. HCN, je ve vodném roztoku disociována pouze v malé míře, tj. v roztoku převažují nedisociované molekuly HCN). Společnou příčinou kyselé reakce vodných roztoků je nárůst koncentrace iontů H3O+ (tzv. hydroxoniových iontů).

Protonová teorie kyselina a zásad Přibližné rozdělení anorganických kyselin podle jejich síly (delta = počet atomů kyslíku mínus počet atomů vodíku) velmi silné kyseliny: HClO4 (delta = 3) silné kyseliny: H2SO4 (delta = 2) slabé kyseliny: H3PO4 (delta = 1) velmi slabé kyseliny: H3BO3 (delta = 0) Mezi silné anorganické kyseliny patří dále zejména kyselina chlorovodíková neboli solná (HCl). Přesnou veličinou, která charakterizuje sílu konkrétní kyseliny ve vodném roztoku, je tzv. disociační konstanta Kdis. Hodnoty disociačních konstant pro většinu běžných kyselin jsou tabelovány.

Protonová teorie kyselina a zásad Zásada je látka, která je schopná ve vodném roztoku přijmout proton. Zásada je akceptor (tj. příjemce) protonu. Např.: 1) NaOH → Na+ + OH- (silná zásada, např. NaOH, je ve vodném roztoku prakticky úplně disociována; akceptorem protonu je částice OH-) 2)) NH3 + H2O → NH4+ + OH- (slabá zásada, např. amoniak, je ve vodném roztoku disociována pouze částečně, tj. převažují původní nedisoc. molekuly NH3) Společnou příčinou zásadité reakce vodných roztoků je nárůst koncentrace iontů OH- (tzv. hydroxidových iontů).

Protonová teorie kyselina a zásad mezi silné zásady patří zejména anorganické hydroxidy, které jsou dobře rozpustné ve vodě: např. NaOH, KOH, Ca(OH)2 ostatní hydroxidy (nerozp. ve vodě) se chovají jako velmi slabé zásady např. Fe(OH) 3, Al(OH)3 mezi technicky významné zásady patří dále např. amoniak, uhličitan sodný, uhličitan draselný a mnohé další látky

Čerstvé kravské mléko je téměř neutrální 6,5 – 6,7 Vodíkový exponent pH - slouží ke zjednodušení číselných údajů o kyselosti roztoků, která je dána aktuální molární koncentrací hydroxoniových iontů [H3O+] ve vodném roztoku - Sörensen zavedl tzv. vodíkový exponent pH jako záporný dekadický logaritmus molární koncentrace hydroxoniových iontů: pH = - log [H3O+] (hranaté závorky značí molární koncetraci) Roztok: kyselý pH < 7 neutrální pH = 7 zásaditý pH > 7 Hodnoty pH většiny vodných roztoků leží v rozmezí 0 – 14 (výjimečně existují i hodnoty vně tohoto intervalu). Koncentrace vodíkových (hydroxoniových) iontů je jednou z velmi důležitých konstant vnitřního prostředí rostlinných a živočišných organismů. Lidská krev 7,35 – 7,40, v arteriích 7,36 – 7,44 (již změna o 0,1 způsobuje poruchy) Čerstvé kravské mléko je téměř neutrální 6,5 – 6,7 Žaludeční šťávy 1,5 – 2,0 (0,3 % HCl) Většina kulturních plodin potřebuje pro optimální růst 6,5 – 7,5