2 JAK FUNGUJE TRH.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
2 JAK FUNGUJE TRH.
Advertisements

Základy ekonomie Semin á ř 3. Trh a tržn í mechanismus.
2 JAK FUNGUJE TRH.
1 Mikroekonomie Rovnováha spotřebitele. 3 Existují dva teoretické přístupy k řešení rovnováhy spotřebitele: 1.Teorie užitku 2.Teorie indiference V obou.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Marketing. nástroje marketingu mix 5P product – produkt product – produkt price – cena (prodej) price – cena (prodej) place – distribuce (pozice) place.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
TEORIE NÁRODNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ I Literatura: J. Urban: Teorie národního hospodářství, 3. vyd., 2011.
Lidská společnost digitálního věku
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : květen.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Vítejte na Základech marketingu Vítejte na Základech marketingu.
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
Monopol a monopolistická konkurence
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
POPTáVkA po VÝROBNÍCH Faktorech
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
NEZAMĚSTNANOST Úřad práce.
Dějiny daňových teorií
Trh peněz a finančních aktiv
Dokonale konkurenční odvětví
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Model důchod-výdaje.
Model agregátní poptávky a nabídky
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Tržní rovnováha a efektivnost
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
INFLACE.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Organizace.
Teorie reálných hospodářských cyklů (RBC)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
2. Tržní poptávka a elasticita
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
VÝVOJ, ORGANIZACE A TRH CESTOVNÍHO RUCHU
Mikroekonomie II – přednáška č. 8: Monopolistická konkurence
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Mikroekonomie II – přednáška č. 6: Monopol
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
POPÁVKA, UŽITEK A CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE TNH 1 (S-3)
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Trh a tržní mechanismus TNH 1 – 1. seminář
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Název projektu: ICT ve výuce
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Transkript prezentace:

2 JAK FUNGUJE TRH

Ceny v ekonomii a v životě Dospělí si potrpí na číslice. Řeknete-li dospělému: „Viděl jsem krásný dům z červených cihel, za okny muškáty a na střeše holuby…“, nedovede si ho představit. Musíte jim říci: „Viděl jsem dům za sto tisíc franků.“ Tu hned zvolají: „Ach, to je krása!“ Základy ekonomie

Ekonomika Ekonomika – sledování vlastních zájmů = systém Funkce cen: Informační Motivační Alokační Distribuční Základní předpoklad: racionální chování člověka Homo oeconomicus Základy ekonomie

Tržní síly Nabídka a poptávka jsou hybateli tržních ekonomik Moderní mikroekonomie je o nabídce, poptávce a tržní rovnováze Trh = skupina prodávajících a kupujících určitého produktu/služby Nabídka a poptávka odpovídají chování lidí a jejich vzájemné interakci na trhu Základy ekonomie

Trhy a konkurence Nabídka = prodávající Poptávka = kupující Konkurenční trh = trh, kde je hodně prodávajících a kupujících, takže nikdo nemůže ovlivnit tržní cenu (DOKO) Základy ekonomie

Konkurence Dokonalá konkurence: Monopol: Oligopol produkce je identická mnoho prodávajících a kupujících, takže nikdo nemůže ovlivnit tržní cenu kupující a prodávající jsou cenoví příjemci Monopol: = jeden prodávající = cenový tvůrce Oligopol = několik prodávajících ne příliš agresivní konkurence Monopolistická konkurence = mnoho prodávajících odlišitelná produkce každý prodávající může stanovit cenu svého produktu Základy ekonomie

Základy ekonomie

Poptávka (demand, D) Poptávané množství = množství určitého produktu, které jsou poptávající ochotni a schopni koupit Zákon poptávky = ceteris paribus, poptávané množství klesá s rostoucí cenou daného produktu Poptávková křivka = vztah mezi množstvím (Q) a cenou (P) Základy ekonomie

Poptávané množství [ks] Příklad Karel a rohlíky Cena rohlíku [Kč] Poptávané množství [ks] 12 0,50 10 1,00 8 1,50 6 2,00 4 2,50 2 3,00 Základy ekonomie

Karlova (= individuální) poptávková křivka cena 3 2,5 2 1,5 1 0,5 D množství 2 4 6 8 10 12 Základy ekonomie

Tržní X individuální poptávka Tržní poptávka = souhrn všech individuálních poptávek po určitém zboží/službě Graficky: horizontální součet individuálních poptávkových křivek Základy ekonomie

Posun poptávkové křivky: metanolová aféra cena pokles poptávky D1 D0 Množství rumu Základy ekonomie

Posun poptávkové křivky: v Brně propukne žloutenka cena růst poptávky D0 D1 Množství dezinfekce Základy ekonomie

Co ovlivňuje kupujícího? (=co hýbe poptávkovou křivkou?) Důchod spotřebitele normální X podřadná produkce Ceny příbuzné produkce substituty X komplementy Chutě Očekávání - předzásobení Počet spotřebitelů Základy ekonomie

Normální a podřadné statky Kolik triček si koupíte, když máte měsíční mzdu 15 000 Kč? Kolik, pokud má mzdu 30 000 Kč? Základy ekonomie

Substituty a komplementy Základy ekonomie

Změna ceny dané produkce? Vyvolá změna poptávaného množství = posun po křivce cena 2 1 D 4 8 množství Základy ekonomie

Závisí D na P nebo P na D? Př. zemědělec očekává velkou úrodu: jaký to bude mít vliv na jeho příjmy? Víc řepky = pokles její ceny Když klesne cena = růst poptávky po řepce = růst její ceny VYSOKÁ ÚRODA a zároveň VYSOKÁ CENA? Základy ekonomie

Příklad ze života Cena noclehu Pražské hotely kvůli hokejovému mistrovství zdražily mnohdy i o pětinu O 12 až 20 procent zdražily v průměru pražské hotely na květnové mistrovství světa v hokeji. Blížící se hokejový šampionát se také výrazně odráží v obsazenosti ubytovacích zařízení v hlavním městě, na dobu šampionátu je ale stále ještě možné ubytování sehnat. Zdroj: Aleš Černý, iDnes.cz (22. 4. 2015) Počet pokojů Základy ekonomie

Nabídka (supply, S) Nabízené množství = množství produkce, které jsou prodávající ochotni a schopni prodat Zákon nabídky = ceteris paribus, nabízené množství roste s rostoucí cenou daného produktu Nabídková křivka = vztah mezi množstvím (Q) a cenou (P) Základy ekonomie

Poptávané množství [ks] Příklad: nabídka pekaře Cena rohlíku [Kč] Poptávané množství [ks] 0,00 0,50 1,00 1 1,50 2 2,00 3 2,50 4 3,00 5 Základy ekonomie

Houskova (= individuální) nabídková křivka cena S 3 2,5 2 1,5 1 0,5 množství 1 2 3 4 5 6 Základy ekonomie

Tržní X individuální nabídková křivka Tržní nabídka = souhrn všech individuálních nabídek určité produkce/služeb Graficky: horizontální součet individuálních nabídkových křivek Základy ekonomie

Posun nabídkové křivky: vynález parního stroje cena S1 růst nabídky množství Základy ekonomie

Posun nabídkové křivky: zdražení kávových bobů cena pokles nabídky Množství čokolády Základy ekonomie

Co ovlivňuje prodávající? Cena vstupů Technologie Očekávání Počet prodávajících Základy ekonomie

Změna nabízeného množství Posun po nabídkové křivce Vyvoláno vším, co mění nabízené množství S cena 3 1 3 5 množství Základy ekonomie

Příklad ze života Základy ekonomie http://www.podnikatel.cz/clanky/rekordni-ceny-nafty-cesti-dopravci-zdrazi/ Základy ekonomie

Trh Rovnováha = situace, kdy cena dosáhla úrovně, kde jsou se poptávané a nabízené množství rovná Rovnovážná cena – odpovídá průsečíku S a D Rovnovážné množství – odpovídá průsečíku S a D Základy ekonomie

Nabídka a poptávka Cena [Kč] Poptávané množství [ks] Nabízené množství [ks] 0,00 19 0,50 16 1,00 13 1 1,50 10 4 2,00 7 2,50 3,00 Základy ekonomie

Poptávané množství [ks] Nabízené množství [ks] Nabídka a poptávka Cena [Kč] Poptávané množství [ks] Nabízené množství [ks] 0,00 19 0,50 16 1,00 13 1 1,50 10 4 2,00 7 2,50 3,00 Základy ekonomie

Trh v rovnováze cena S E rovnovážná cena 2 D 7 množství Rovnovážné množství Základy ekonomie

Nerovnováha trhu Přebytek: Nedostatek: Cena je vyšší než rovnovážná Nabízené množství je vyšší než poptávané Prodávající sníží cenu, aby víc prodali Nedostatek: Cena je nižší než rovnovážná Poptávané množství je vyšší než nabízené Prodávající zvýší cenu, protože si to mohou dovolit Základy ekonomie

Trh v nerovnováze přebytek cena S 2,5 E 2 D 4 7 10 množství poptávané množství nabízené množství Základy ekonomie

Zákon nabídky a poptávky Cena produkce se přizpůsobuje, čímž srovnává nabízené a poptávané množství Nutná podmínka: neregulovaný trh Základy ekonomie

Vliv státu „nespravedlivé ceny“ Cenový strop = max. cena, za kterou může být prodáváno Min. cena = nejnižší cena, za kterou může být prodáváno Důsledek: přebytek X nedostatek Základy ekonomie

Cenový strop nižší než rovnovážná cena 2,5 E 2 STROP D nedostatek 4 7 10 množství Základy ekonomie

Minimální cena vyšší než rovnovážná cena přebytek cena S MINIMÁLNÍ CENA 2,5 E 2 D 4 7 10 množství Základy ekonomie

Minimální cena > rovnovážná cena Základy ekonomie

Subvence k ceně Mléko – rovnováha 6 Kč – 2000 ks Stát chce zajistit zemědělcům 6,50 Kč Znamená to připlacení 0,50 Kč na kus? NE!!!: za vyšší cenu – nižší poptávané množství Základy ekonomie

Subvence k ceně S0 cena D S1 6,50 6 5 množství 2000 2200 Základy ekonomie

Pokračování příště… 3. EFEKTIVNOST NA TRHU Základy ekonomie