Co může škola udělat pro mimořádně nadaného žáka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Kariérové poradenství
REGISTRAČNÍ ČÍSLO: CZ.1.07/2.4.00/ NÁZEV PROJEKTU: VZNIK A ROZVOJ PARTNERSKÉ SÍTĚ PRO REALIZACI STÁŽÍ A APLIKOVANÉHO VÝZKUMU KATEDRY PSYCHOLOGIE.
Hodnocení škol a školských zařízení
Svazky obcí jako zřizovatelé škol a školských zařízení
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOL A HODNOCENÍ ČŠI
Mimořádně nadaní.
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Didaktické prostředky
PERUN Péče Rozvoj a Uplatnění Nadání Návrh systémových opatření a verifikace základních prvků národního systému provyhledávání, rozvoj a uplatnění nadaných.
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Časté otázky související se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Mgr. Jiří Taufer, Ph.D.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Uplatňování konceptu ucelené rehabilitace u integrovaných žáků a studentů s tělesným postižením v ČR.
Vzdělávaní žáků mimořádně nadaných Vzdělávání žáků mimořádně nadaných je deklarací podmínek, postupů a zkušeností školy s těmito žáky.  Východiskem pro.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
Individuální integrace směřující k inkluzi
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Individuální vzdělávací plán
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Inkluze Inkluze je takový systém základního vzdělávání, který umožňuje všem dětem navštěvovat běžné základní školy, ideálně v lokalitě jejich bydliště.
SPOLEČNÁ ŘEŠENÍ PRO LEPŠÍ UČENÍ reg. č. CZ.1.07/1.1.00/ LOKÁLNÍ STRATEGIE ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM v lokalitě ORP Karviná.
Možnosti podpory žáků s diagnózou SMA/DMD v běžné škole.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Komparace ŠVP gymnázií Zkušenosti z praxe ČŠI Zpracovala PhDr. Renáta Ševčíková Brno, 17. června 2010.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
Kariérové poradenství v českém středním školství
Informovaný souhlas Pracovní setkání pracovníků školních poradenských pracovišť a Zpracovala: PhDr. Hana Plucarová.
9. Tvorba individuálního plánu
Didaktické prostředky
Aktuální poznámky ke vzájemné spolupráci poradny a škol
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
PODPORA INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI – PŘÍPRAVA A REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ PODLE IVP Mgr. Jiřina Bednářová.
Jak zacházet s Doporučením ve škole
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Liberecký inspektorát ČŠI
9. Tvorba individuálního plánu
Tisková konference
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Právní okénko Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Hejnice 20. – 21. září 2018.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Co může škola udělat pro mimořádně nadaného žáka Magdalena Novotná

Školské předpisy: ŠKOLSKÝ ZÁKON č. 561/2004 Sb. § 17, § 18 Odborné vyšetření je podkladem pro zařazení žáka do vzdělávacích opatření, které specifikují školské předpisy: ŠKOLSKÝ ZÁKON č. 561/2004 Sb. § 17, § 18 Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných

Školský zákon č. 561/2004 § 17 - Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů (1) Školy a školská zařízení vytvářejí podmínky pro rozvoj nadání dětí, žáků a studentů. (3) Ředitel školy může mimořádně nadaného nezletilého žáka na žádost osoby, která je v souladu se zvláštním právním předpisem nebo s rozhodnutím soudu oprávněna jednat za dítě nebo nezletilého žáka (dále jen „zákonný zástupce“) a mimořádně nadaného zletilého žáka nebo studenta na jeho žádost přeřadit do vyššího ročníku bez absolvování předchozího ročníku. Součástí žádosti žáka, který plní povinnou školní docházku, je vyjádření školského poradenského zařízení a registrujícího praktického lékaře pro děti a dorost. Podmínkou přeřazení je vykonání zkoušek z učiva nebo části učiva ročníku, který žák nebo student nebude absolvovat. Obsah a rozsah zkoušek stanoví ředitel školy.

§ 18 - Individuální vzdělávací plán Ředitel školy může s písemným doporučením školského poradenského zařízení povolit nezletilému žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s mimořádným nadáním na žádost jeho zákonného zástupce a zletilému žákovi nebo studentovi se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s mimořádným nadáním na jeho žádost vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu. Ve středním vzdělávání nebo vyšším odborném vzdělávání může ředitel školy povolit vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu i z jiných závažných důvodů.

Vyhláška o speciálním vzdělávání a vzdělávání žáků nadaných č Vyhláška o speciálním vzdělávání a vzdělávání žáků nadaných č. 73/2005sb. Individuální vzdělávací plán: (1) Individuální vzdělávací plán vychází ze školního vzdělávacího programu příslušné školy, závěrů psychologického vyšetření a vyjádření zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka. Je závazným dokumentem pro zajištění vzdělávacích potřeb mimořádně nadaného žáka. (2) Individuální vzdělávací plán obsahuje skutečnosti důležité pro úspěšné vzdělávání mimořádně nadaného žáka. (3) Individuální vzdělávací plán obsahuje: a) závěry psychologických vyšetření, která blíže popisují oblast, typ a rozsahu nadání a vzdělávací potřeby mimořádně nadaného žáka, případně vyjádření registrujícího praktického lékaře pro děti a dorost,

b) údaje o způsobu poskytování individuální pedagogické nebo psychologické péče mimořádně nadanému žákovi, c) vzdělávací model pro nadaného žáka, časové a obsahové rozvržení učiva, volbu pedagogických postupů, způsob zadávání a plnění úkolů, způsob hodnocení a klasifikace, úpravu zkoušek, d) seznam učebních pomůcek, učebnic a materiálů nezbytných pro vzdělávání žáka e) určení pedagogického pracovníka školského poradenského zařízení, se kterým bude škola spolupracovat při zajišťování péče o mimořádně nadaného žáka f) personální zajištění úprav a průběhu vzdělávání mimořádně nadaného žáka g) určení pedagogického pracovníka školy pro sledování průběhu vzdělávání mimořádně nadaného žáka a pro zajištění spolupráce se školským poradenským zařízením

h) předpokládanou potřebu navýšení finančních prostředků nad rámec prostředků státního rozpočtu poskytovaných podle zvláštního právního předpisu. (4) Individuální vzdělávací plán je vypracován po nástupu mimořádně nadaného žáka do školy, nejpozději však do 3 měsíců po zjištění jeho mimořádného nadání. IVP může být doplňován a upravován v průběhu školního roku. (5) Za zpracování individuálního vzdělávacího plánu odpovídá ředitel školy. Individuální vzdělávací plán se vypracovává ve spolupráci se školským poradenským zařízením a zákonným zástupcem žáka nebo zletilým žákem. Ředitel školy seznámí s individuálním vzdělávacím plánem zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka, který tuto skutečnost potvrdí svým podpisem. Určený pedagogický pracovník školy sleduje průběh vzdělávání mimořádně nadaného žáka a poskytuje společně se školským poradenským pracovištěm podporu žákovi i jeho zákonným zástupcům.

Možné úpravy způsobů výuky mimořádně nadaných žáků individuální vzdělávací plány doplnění, rozšíření a prohloubení vzdělávacího obsahu zadávání specifických úkolů (př. pracovní listy) zapojení do samostatných a rozsáhlejších prací a projektů vnitřní diferenciace žáků v některých předmětech občasné (dočasné) vytváření skupin pro vybrané předměty s otevřenou možností volby na straně žáka účast ve výuce některých předmětů se staršími žáky

Taxonomie kognitivních procesů Benjamina Blooma 1. ZNALOST: vybavení si poznání specifické informace 2. POROZUMĚNÍ: pochopení předložené informace 3. APLIKACE: - využívání metod, konceptů, principů a teorií v nových situacích 4. ANALÝZA: rozložení informace do jednotlivých částí 5. SYNTÉZA: - složení částí do formy celku s využitím originálního kreativního myšlení 6. HODNOTÍCÍ POSOUZENÍ: - zhodnocení přínosu myšlenek, materiálů a metod vývojem a aplikací standardů a kritérií

úrovně činností jsou určeny pro všechny studenty, nicméně nadaným vyhovují nejvíce horní tři úrovně, doporučuje se jimi začínat, lze tedy pracovat na stejném učivu, nadaným se zadává pouze náročnější operace s učivem

Renzulliho TRIÁDA OBOHACOVÁNÍ I. typu • vyvolat zájem o nějakou oblast; získat přehled o struktuře a možnostech • zájmová centra ve třídě • návštěvy míst, kde se mohou seznámit s odbornou problematikou • diskuze s odborníky

Renzulliho TRIÁDA OBOHACOVÁNÍ II. typu • rozvoj procesů myšlení a cítění • taxonomie: kognitivní a afektivní trénink; zručnost v samostudiu; • pokročilé zručnosti zkoumání a práce s informačními zdroji; zručnosti v ústní, písemné a vizuální komunikaci

Renzulliho TRIÁDA OBOHACOVÁNÍ III. typu • zkoumání reálných problémů • určeno pro nadané,kteří vykrystalizují z předchozích dvou fází • realizace samostatného výzkumu: rozvoj zájmu, motivace, samostatnosti, tvořivosti

Úpravy výuky v integrovaném modelu vzdělávání 1. Akcelerační model žáci/ studenti jsou seznámeni s novými poznatky dříve než ostatní žáci/ studenti pokryjí stejné množství poznatků v kratším časovém období 2. Model enrichmentu (obohacování) = rozšíření znalostí, pochopení, zájmů, a dovedností za hranici běžného učiva - musí se odehrávat na úrovni vývojových potřeb žáka/ studenta

Metody a strategie diferencovaná výuka problémové vyučování heuristická metoda kritické myšlení projektové vyučování

Co s nadanými ve třídě? Možnost pracovat rychlejším tempem Méně procvičování, spíše umožnit postup dopředu Náročnější výuka Více nezávislosti Divergentní úkoly Abstraktní úkoly Kontakt s intelektuálními vrstevníky Kreativní úkoly Zkušenostní učení