Slovesný způsob podmiňovací

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV: VY_32_INOVACE_494_Slovesný způsob
Advertisements

Procvičujeme tvary sloves
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Slovesa.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:4. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Slovesný.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
TVARY PODMIŇOVACÍHO ZPŮSOBU
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.8 druhy vět podle postoje mluvčího Název sady: Český jazyk 7.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Slovesný vid Autor Fulínová Šárka.
VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES. 07 Vid dokonavý a nedokonavý.
OP 21 – VVP – HUM MLUVNICKÉ KATEGORIE U SLOVES. Mluvnické kategorie jsou : ● OSOBA ● ČÍSLO ● ZPŮSOB ● ČAS ● ROD ● VID.
VY_32_INOVACE_03-11 Ročník: 6., 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Tvarosloví.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
Slovesné tvary určité a neurčité sloveso vyjadřuje nějaký děj nebo stav ve větě stojí jako přísudek (jdeme, hoří) slovesné tvary dělíme na: určité - vyjadřují.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Druhy vět podle postoje mluvčího ke skutečnosti
LATINSKÁ TERMINOLOGIE
Slovesa Bc. K. Matějková.
SLOVESA – PODMIŇOVACÍ ZPŮSOB
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 11 –slovesa – slovesný vid
ZŠ. J. E. Purkyně a Základní umělecká škola
JAZYKOVĚDNÁ TERMINOLOGIE
Slovesa.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
19 mluvnické kategorie sloves
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
SLOVESNÝ ZPŮSOB Autor prezentace: Mgr. Jaroslava Zámostná
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV AUTOR: MGR
ÚVOD - ETIKETA Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_19
PŘÍSUDEK VY_32_INOVACE_58_Prisudek Autor: Mgr. Dana Hatašová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_02_SLOVESNE_CASY Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Slovesný způsob Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Digitální učební materiál
Autor: Mgr. Hana Novotná
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Název : VY_32_INOVACE_23CJ_4_SLOV2
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
SLOVESA číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
S l o v e s á (v e r b á).
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
U sloves rozeznáváme trojí čas:
SLOVESA Filip s Bakem dovádějí na louce.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_14
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

Slovesný způsob podmiňovací Kondicionál přítomný a minulý Autorka: Mgr. Marta Jakešová, Masarykova ZŠ Plzeň

Slovesný způsob Slovesa mohou vyjadřovat trojí způsob Oznamovací (indikativ)např. mluvíš, mluvil jsi, budeš mluvit ( určujeme čas minulý, přítomný a budoucí) Rozkazovací (imperativ)např. mluv, mluvte, mluvme ( čas se neurčuje) Podmiňovací(kondicionál) např. mluvil bys, byl bys unaven (čas se neurčuje)

1. Způsob podmiňovací přítomný Způsob podmiňovací (kondicionál) - nereálný obsah slovesa (podmínka, přání, nejistota) kondicionál přítomný kondicionál přítomný vyjadřuje děj nebo stav, který sice dosud nenastal, ale mohl by za určitých podmínek nastat Rod činný Rod trpný Osoba Jednotné číslo Množné číslo 1. Dělal bych Dělali bychom Byl bych unaven Byli bychom unaveni 2. Dělal bys Dělali byste Byl bys unaven Byli byste unaveni 3. Dělal by Dělali by Byl by unaven Byli by unaveni

2. Způsob podmiňovací minulý kondicionál minulý - děj, který byl možný v minulosti, ale neuskutečnil se kondicionálem lze vyjádřit zdvořilost, úctu, skromnost, rozkaz (Co byste si přál? Prosila bych knížku. Mohl bych zaplatit? Měl bys chodit včas.) Kondicionál minulý se používá k vyjádření, že nějaký děj mohl nastat v minulosti, ale nenastal z důvodu nesplnění podmínek. Rod činný Rod trpný Osoba Jednotné číslo Množné číslo 1. Byl bych dělal Byli bychom dělali Byl bych býval unaven Byli bychom bývali unaveni 2. Byl bys dělal Byli byste dělali Byl bys býval unaven Byli byste bývali unaveni 3. Byl by dělal Byli by dělali Byl by býval unaven Byli by bývali unaveni

Pamatuj! ZAPAMATUJ SI! Se spojkou aby a kdyby se slovesné tvary bych, bys, by, bychom, byste, by spojují v jedno slovo. abych jedla = aby + jedla bych kdybyste jedli = kdyby + jedli byste Maminka chtěla, abych se dobře učil. Kdybyste dávali pozor, věděli byste to.