Školní hodnocení a zkoušení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Advertisements

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Vlastní hodnocení školy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Hodnocení škol a školských zařízení
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Vzájemná hospitační činnost
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Didaktické prostředky
Role tutora a studenta v on-line formě DiV. Klíč k úspěšné on-line výuce Kvalitní technické zázemí Zřetelné institucionální ukotvení Dostatečné personální.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Pedagogická diagnostika
Teorie vzdělávání dospělých
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Výuka jako řízená socializace
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
Pedagogická diagnostika
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Pedagogická psychologie
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Autodiagnostika učitele
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální – mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy,
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Stanovisko SKAV k problémům kázně ve školách.
 odborně posuzovat, rozhodovat, označovat, soudit  „proces soustavného poznávání a posuzování žáka, založený na zjišťování, zaznamenávání, posuzování.
Školní hodnocení a zkoušení
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Pedagogická diagnostika
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Didaktické prostředky
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Pedagogická diagnostika
Evaluace v mateřských školách
Projekt Impuls / Seminář
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Projekt Impuls / Seminář
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Teorie vzdělávání dospělých
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB
Standardy pro základní vzdělávání
MOTIVACE Zora Syslová.
Evaluace v mateřských školách
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
První zkušenosti s evaluací
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Školní hodnocení a zkoušení Martina Kalná

Školní hodnocení „Školní hodnocení chápeme jako systematický proces, který vede k určení kvalit a výkonů vykazovaných žákem nebo skupinou žáků či vzdělávacím programem.“ (M.Pasch) „Hodnocení je porovnávání „něčeho s něčím“, při kterém rozlišujeme „lepší od horšího“ a vybíráme lepší, nebo se snažíme najít cestu k nápravě či zlepšení.“ (J. Slavík)

Školní hodnocení – současné snahy Najít takové ŠH, aby vyhovovalo především procesu učení a procesu rozvíjení osobnosti žáka Vytvořit hodnocení, které by přispívalo k pozitivnímu rozvoji a ke kvalitní pracovní atmosféře ve vyučování Vytvořit podmínky, aby ŠH každý účastník vyučování považoval za zcela samozřejmou organickou součást tohoto vyučování, aby dokonce toto hodnocení potřeboval, aby i sám byl aktivním účastníkem procesu hodnocení Porozumět individualitě každého žáka a studenta, postupným procesem poznávání a hodnocení odhalovat individuální zvláštnosti a specifiky osobnosti, jeho možnosti v dosahování cílů = Jde o dlouhodobou cestu hledání, jak překonat tradiční formu-klasifikaci

Školní hodnocení – kriteria Norma, související se zvládáním určitého vzdělávacího cíle, stanovená podle průměrného a zpravidla nejčetnějšího výsledku vzhledem k příslušné populaci žáků Hodnocení vychází z poměřování výkonů hodnoceného s ostatními žáky ve skupině – tzn., že žák může dosáhnout lepšího hodnocení než předepisuje norma, a to z toho důvodu, že si vedl lépe než spolužáci plnící stejný úkol. Totéž platí i v opačném případě. (např. známka) Hodnocení by mělo důsledně zahrnovat i třetí měřítko, kdy žák je poměřován se sebou samým – jedná se o tzv. individuální normu, který vyjadřuje individuální pokroky žáka průběžně v čase. (např. portfolio, slovní hodnocení)  každý žák má šanci být úspěšný, pozitivně hodnocen

Emocionální a sociální aspekt ŠH Do hodnocení se promítá krom samotného výkonu žáka i celkové chování, osobnostní vlastnosti… Emocionální aspekt hodnocení (+,-) - pocity uspokojení, nespravedlnost, ztotožnění se s hodnocením,… - závislost na vnitřních i vnějších podmínkách Sociální aspekt hodnocení - Vztah mezi U a Ž, vliv na vztahy mezi žáky

Faktory ovlivňující vztah U-Ž Vzájemné očekávání Mechanismy personální percepce: haló efekt kauzální atribuce (povzbudivá, tlumivá) Sebesplňující předpoklad

Nové přístupy v oblasti ŠH současnost: fenomén odcizení těžiště podstatných změn v pojetí výchovy a vzdělávání je v rukou učitelů Zásady učitele pro zkvalitnění hodnotícího procesu: Nespokojovat se pouze s poznáním jevu, ale hledat jeho příčiny Respektovat specifičnost žákovy osobnosti Nezapomínat, že každý žák je konkrétní osoba, nepodléhat generalizaci a autoritativnímu přístupu  snaha o respektování žákovi osobnosti

Formy školního hodnocení Hodnocení svou podstatou vázáno na pojetí vyučování a jeho konkrétní obsah Kvalitativní, kvantitativní, sebehodnocení, oceňování výkonů, verbální a nonverbální vyjádření, porfolio,…

Klasifikace X Slovní hodnocení funkce kontrolní, selektivní hodnocení žáků na základě sociální vztahové normy předmět hodnocení: posouzení znalostí, vědomostí z hlediska času: jednorázová kontrola konstatuje, nevysvětluje příčiny neúspěchu, nehledá a nenabízí prostředky k řešení problémů založena na hledání chyb - chyba jako projev nevědění, patologický jev, špatná známka je sankcí za chyby Slovní hodnocení funkce diagnostická a informační (kde a proč jsou problémy) hodnocení žáků na základě individuálně vztahové normy komplexní posouzení celku osobnosti, z hlediska času: hodnocení permanentní - v průběhu učení, průběžné pozorování a posuzování intervenuje – hledá příčiny, vysvětluje, dělá prognózy, naznačuje řešení chyba je chápána jako pozitivní jev v procesu učení, prostředek k objevení psychických procesů žáka

Význam hodnocení Získávání informací o úrovni dosahování výchovně vzdělávacích cílů Zpětná vazba pro učitele, žáka, rodiče Výchovná funkce Diagnostická funkce Významný prostředek seberegulace Motivační faktor …

Citát „Řekni svým žákům, co se naučí, nauč je, co jsi jim slíbil a vyzkoušej je z toho, co jsi vyučoval. Nehodnoť své žáky za něco jiného, než co bylo mezi vámi domluveno a předem stanoveno a co nesouvisí s předmětem hodnocení“. (Pasch, 1998)

Literatura PhDr. Szachtová A. a kol.: Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie, ZČU v Plzni, 2000 Mezinárodní akademie vzdělávání/Unesco: Efektivní učení ve škole, Portal, s.r.o., Praha 2005