Psychologie pro učitele 4.přednáška

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BEZPEČNĚ A ZDRAVĚ DO ŽIVOTA - rozvoj kompetencí v základním a středním vzdělávání Realizace – Určeno: ZŠ, SŠ, SVČ/DDM.
Advertisements

Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Adolescence doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Fakulta sportovních studií Masarykova univerzita.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Aktivačně – motivační vlastnosti osobnosti I. Část Potřeby.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Pedagogická psychologie. Názory na vymezení předmětu pedagogické psychologie Předmětem pedagogické psychologie je aplikace poznatků z obecné psychologie.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_13_POSTNATÁLNÍ VÝVOJ JEDINCE.
Ontogeneze člověka se vztahem k pohybovým aktivitám Marie Blahutková.
Aktivity a projekty Lísky na podporu spolupráce v regionu Pomáháme lidem porozumět přírodě a být dobrými hospodáři přírodního i kulturního dědictví.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_11_test, osobnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Velká rodina, Jitka Halasová Základní škola a Mateřská škola, Potštejn, okres Rychnov nad Kněžnou Marie Říčařová.
2012. Změny v koncepci a způsobech projektování kurikula Obsah: 1. Systém kurikulárních dokumentů 2. Pojetí RVP PV (východiska, společný rámec, principy,
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Autor: Mgr.Lenka Preisová
Vývojov člověka – základní přehled
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Vývojová stádia člověka 5. ročník
Občanská výchova – 7. ročník, Životní cyklus, etapy vývoje
Osobnost Přednáška 4 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města Prahy.
Příspěvek na konferenci
Pedagogická psychologie
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Metody práce s dětmi Zora Syslová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Prostředí k UČENÍ v Začít spolu
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
ŽIVOT MEZI LIDMI Patříme k lidem.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Životní cyklus.
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Psychologie test.
Vybraná seminární témata jako doplňkové studijní texty
11. Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová):
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
OSOBNOST.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Vítáme vás! Název společnosti.
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
Jean Jacques Rousseau (1712–1778)
Život bez střeva , Praha.
Člověk jako bytost bio psycho sociální
Práce psychologa Úřadu s dítětem v procesu mezinárodního osvojení Brno, Mgr. Ondřej Bouša.
Adolescence Řeháková,Hájíčková.
Transkript prezentace:

Psychologie pro učitele 4.přednáška Vývojová psychologie Psychologie pro učitele 4.přednáška

Předmět vývojové psychologie studium změn v prožívání a chování člověka od jeho početí až po smrt ve svých počátcích se zaměřovala především na dětský věk postupně rozšířila svůj zájem na celé období lidského života Prenatální období Stáří

Vývoj člověka Růst, změny Vývojový pohyb – prolíná se v procesech biologických, kognitivních, citových, sociálních Evoluce/involuce Klíčová období, senzitivní období

Jak probíhá vývoj Roviny vývoje – obecné a invidividuální změny Rovnice vývoje: zrání + učení = vývoj Co není vývoj

Činitelé vývoje Dědičnost – nature Prostředí - nurture viz determinace Prostředí - nurture Nový proud – humanistická psychologie: Sebeaktualizační ( resilience, hardinnes, self-efficasy)

Kognitivní vývoj podle Jeana Piageta dítě postupuje od jednodušších strategií až k těm nejsložitějším – interakce, aktivita čtyři stádia: senzomotorické, předoperační, konkrétních operací a formálních operací Centrace, Ireverzibilita Kognitivní pochody – asimilace /akomodace, ekvilibrace Zrání

Morální vývoj podle Jeana Piageta heteronomní morálka rovnostářský fanatismus autonomní morálka Piagetův žák Lawrence Kohlberg

Vygotskij a jeho pojetí učení Sdílené učení Zóna nejbližšího vývoje Urychlení rozumového vývoje „Americká otázka“ co je dříve – učení nebo zrání?

Konstruktivismus ve vývojové psychologii Jean Piaget a Lev Vygotskij nejvhodnější pojetí učení a vyučování dnešní doby Sociální konstruktivismus prekoncepty

Periodizace psychického vývoje Erik Erickson – osm věků - vývojové úkoly Adolescence

Osm věků člověka 1.etapa - kojenecké období – „Jsem to, co cítím“. Smyslem je získat naději. 2.etapa - batole (2.-3. rok) „Jsem, co chci prosadit“, cílem je rozvoj vůle. 3.etapa - v předškolním období „Jsem to, co dokážu“. Cílem je porozumění účelu a následkům svého chování. Rozvoj svědomí. 4.etapa - v mladším školním „ Jsem to, co dělám“, smyslem je dosažení kompetence. Rozvoj sebeúcty. 5.etapa - dalším odbobím je dospívání (až do 20-ti let) „Jsem to, čemu věřím“ a  směřuje k poznání věrnosti. Hledání identity. 6.etapa - raná dospělost (20 – 30 let) ,, Jsem to, co miluji“ a smyslem je poznání hodnoty lásky. 7.etapa - střední dospělost (30 – 65) –„ Jsem to, co poskytuji“ a úkolem tohoto období je péče. 8.etapa - pozdní dospělost (stáří) –„Jsem to, co po mně zůstane“, úkolem je přetvoření dosavadních zkušeností v životní moudrost. Odkoádání předchozích rolí.

Adolescence časná adolescence (prepuberta): 10 – 13 let střední adolescence (puberta): 14 – 16 let pozdní adolescence (adolescence): 17 – 20 let Vrstevnická aréna

James Marcia – hledání identity 1. bez krize – forclosure 2. Rozptýlená identita 3. Moratorium – oddalování závazků Optimální – prožití a překonání krize + přijetí závazku

Kontrolní otázky Definujte předmět vývojové psychologie a uveďte hlavní psychologické charakteristiky vývoje člověka. Popište, co znamená pojem „třetí skupina činitelů“ ve vývoji člověka. Vysvětlete, co znamenají pojmy asimilace a akomodace. Porovnejte koncepce Jeana Piageta a Lva Vygoského, pokud jde o kognitivní vývoj. Vysvětlete pojem konstruktivismus ve vzdělávání. Jmenujte jednotlivá stádia vývoje podle Erika Ericksona a jejich hlavní psychosociální úkoly.