Psychologie pro učitele 4.přednáška Vývojová psychologie Psychologie pro učitele 4.přednáška
Předmět vývojové psychologie studium změn v prožívání a chování člověka od jeho početí až po smrt ve svých počátcích se zaměřovala především na dětský věk postupně rozšířila svůj zájem na celé období lidského života Prenatální období Stáří
Vývoj člověka Růst, změny Vývojový pohyb – prolíná se v procesech biologických, kognitivních, citových, sociálních Evoluce/involuce Klíčová období, senzitivní období
Jak probíhá vývoj Roviny vývoje – obecné a invidividuální změny Rovnice vývoje: zrání + učení = vývoj Co není vývoj
Činitelé vývoje Dědičnost – nature Prostředí - nurture viz determinace Prostředí - nurture Nový proud – humanistická psychologie: Sebeaktualizační ( resilience, hardinnes, self-efficasy)
Kognitivní vývoj podle Jeana Piageta dítě postupuje od jednodušších strategií až k těm nejsložitějším – interakce, aktivita čtyři stádia: senzomotorické, předoperační, konkrétních operací a formálních operací Centrace, Ireverzibilita Kognitivní pochody – asimilace /akomodace, ekvilibrace Zrání
Morální vývoj podle Jeana Piageta heteronomní morálka rovnostářský fanatismus autonomní morálka Piagetův žák Lawrence Kohlberg
Vygotskij a jeho pojetí učení Sdílené učení Zóna nejbližšího vývoje Urychlení rozumového vývoje „Americká otázka“ co je dříve – učení nebo zrání?
Konstruktivismus ve vývojové psychologii Jean Piaget a Lev Vygotskij nejvhodnější pojetí učení a vyučování dnešní doby Sociální konstruktivismus prekoncepty
Periodizace psychického vývoje Erik Erickson – osm věků - vývojové úkoly Adolescence
Osm věků člověka 1.etapa - kojenecké období – „Jsem to, co cítím“. Smyslem je získat naději. 2.etapa - batole (2.-3. rok) „Jsem, co chci prosadit“, cílem je rozvoj vůle. 3.etapa - v předškolním období „Jsem to, co dokážu“. Cílem je porozumění účelu a následkům svého chování. Rozvoj svědomí. 4.etapa - v mladším školním „ Jsem to, co dělám“, smyslem je dosažení kompetence. Rozvoj sebeúcty. 5.etapa - dalším odbobím je dospívání (až do 20-ti let) „Jsem to, čemu věřím“ a směřuje k poznání věrnosti. Hledání identity. 6.etapa - raná dospělost (20 – 30 let) ,, Jsem to, co miluji“ a smyslem je poznání hodnoty lásky. 7.etapa - střední dospělost (30 – 65) –„ Jsem to, co poskytuji“ a úkolem tohoto období je péče. 8.etapa - pozdní dospělost (stáří) –„Jsem to, co po mně zůstane“, úkolem je přetvoření dosavadních zkušeností v životní moudrost. Odkoádání předchozích rolí.
Adolescence časná adolescence (prepuberta): 10 – 13 let střední adolescence (puberta): 14 – 16 let pozdní adolescence (adolescence): 17 – 20 let Vrstevnická aréna
James Marcia – hledání identity 1. bez krize – forclosure 2. Rozptýlená identita 3. Moratorium – oddalování závazků Optimální – prožití a překonání krize + přijetí závazku
Kontrolní otázky Definujte předmět vývojové psychologie a uveďte hlavní psychologické charakteristiky vývoje člověka. Popište, co znamená pojem „třetí skupina činitelů“ ve vývoji člověka. Vysvětlete, co znamenají pojmy asimilace a akomodace. Porovnejte koncepce Jeana Piageta a Lva Vygoského, pokud jde o kognitivní vývoj. Vysvětlete pojem konstruktivismus ve vzdělávání. Jmenujte jednotlivá stádia vývoje podle Erika Ericksona a jejich hlavní psychosociální úkoly.