SEBEVRAŽDA Suicidium Jana Hlavínová Jana Hlavínová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život je jako cesta vlakem…
Advertisements

Naučil jsem se....
TRHLINA Špatná zpráva s dobrým koncem
OBEZITA.
MOUDRÁ ZAMYŠLENÍ A CITÁTY
Citáty O LÁSCE.
Vlak „život“ Před časem jsem četl knihu, ve které byl život přirovnán k cestě vlakem. Je to vyjímečně zajímavé čtení, pod podmínkou, že ho správně interpretujeme.
Žena Když Bůh stvořil ženu, byl už 6 den, pozdě v noci.
Život je jako pohádka. Může být krátký i dlouhý, vyžitý do poslední kapičky, ale také nedokončený. Smutný i veselý, záleží jen na tom, jak si to sám hlavní.
Není člověk ten, který by se líbil lidem všem…
ÚRAZY V DĚTSTVÍ.
Vlak „život“ Před časem jsem četl knihu, v které byl život přirovnaný k cestě vlakem. Je to výmečně zajímavé čtení, pod podmínkou, že ho správně interpretujeme.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_15.
Skuteční přátelé jsou vše co v životě máš!
Duchovní potřeby na konci života Doc. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK Praha.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Jednej tak, abys byl šťastný. Ne aby ses šťastným jen zdál.
Život vždycky stál a stojí a bude stát za to,aby byl dožit
Suicidální krize v ordinaci praktického lékaře
Centrum pro katechezi Olomouc ve spojení: pád člověka + jeho pozvednutí k Bohu; -je spojena s osobními dějinami člověka. Centrum pro katechezi.
Emoce (city).
Sociální patologie SCPT SCPA
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
1 Aktuální vývoj nabídky na trhu práce Smilovice, František Cvengroš.
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství PSYCHOSOMATIKA Psychosociální vlivy působící na vznik infarktu myokardu.
Svět techniky a já Kateřina Večerková.
SEBEVRAŽDA Suicidium Jana Hlavínová Jana Hlavínová.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Deprese Diagnostika a léčba
POVOLÁNÍ K MODLITBĚ Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
Alena Dvořáková 12 let 7.A Základní škola Šumperk, Vrchlického 22,Šumperk 7871 Tel.:
Autoagresivita Suicidální chování a jednání Sebepoškozování Poruchy příjmu potravy Suicidalita, Sebepoškozování, Anorexie, Mentální anorexie, Mentální.
Sociální deviace v SPSP
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
SEBEVRAŽEDNÉ CHOVÁNÍ A ZÁMĚRNÉ SEBEPOŠKOZOVÁNÍ U DĚTÍ A MLÁDEŽE
závislost na internetu
SVOBODA je vaše životní právo ( Z knihy: Sanaya Roman ŽÍT S RADOSTÍ )
Johann Wolfgang Goethe Utrpení mladého Werthera.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Sebevražedné jednání V čem vidíte rozdíl mezi sebezabitím a sebevražedným jednáním ? Jaké typy sebevražedného jednání znáte ? Jaké jsou nejčastější příčiny.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá Autor: Mgr. Vilkusová Anna Název: VY_32_INOVACE_16_První pomoc Číslo a název klíčové aktivity: III/2.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Linka bezpečí a důvěry - komunikace se službami odborné pomoci
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Smrt Vypracoval: Matěj Velen Obor: Technické lyceum Třída: 1L
Zaslouží si lékařská posudková služba koncepční změnu?
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_16-01
Název školy: Základní škola Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 Autor: Mgr. Olga Slováková Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_ANOREXIE A BULIMIE.
SMRT Vypracoval: Michael Brablec Obor: Technické lyceum Třída: 1L
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_06 Vztahy mezi lidmi
Náročné životní situace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
MOUDRÁ ZAMYŠLENÍ A CITÁTY
MOUDRÁ ZAMYŠLENÍ A CITÁTY
Škola základ občanského života
Inkontinence Jeden z nejčastějších zdravotních problémů
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

SEBEVRAŽDA Suicidium Jana Hlavínová Jana Hlavínová

Odkud pochází slovo sebevražda? Základ výrazu nalezneme v praslovanském slově vrog (nepřítel) Jana Hlavínová Jana Hlavínová

Co slovo sebevražda znamená? Akt vědomého a úmyslného ukončení vlastního života. Reakce na životní trauma. Porucha pudu sebezáchovy. Jana Hlavínová

Kde se vzala hymna sebevrahů? K této hymně (písničce se) se váže neuvěřitelný příběh. Autorem je Rezsô Seress, který s textařem Lászlem Javórem složil píseň Ponurá neděle, jedná se pravděpodobně o nejdepresivnější píseň, která byla napsána. Rezsô v písni vyjádřil své životní neúspěchy a zvláštním způsoben do ní zakódoval pocity mnoha ztracených, nešťastně zamilovaných a osamocených lidí. Rezsô byl skladatelem barových písní, tato životní náplň se nelíbila jeho přítelkyni, chtěla, aby měl seriózní práci. Bohužel dohází k rozchodu a jeho expřítelkyně spáchá krátce na to sebevraždu a proslýchá se, že zanechala lístek s nápisem ponurá neděle. Ponurá neděle způsobila u některých jedinců náchylnost k sebevraždě,(podobně jako Utrpení mladého Werthera od J.W.Goethe) ale účinek této písně nebyl vědecky vysvětlen a nikdy to nadávalo smysl a mýtus skladby žije dál. Jana Hlavínová

Suicidální vývoj Suicidální tendence - nezávazné pohrávání se suicidálními představami, smrt je postupně začleňována do kontextu života, do systému hierarchie hodnot. Suicidální pokus - etapa ověřování, zda je pud sebezáchovy dostatečně zpracován. Dokonaná sebevražda – ztráta schopnosti jednat jinak než suicidálně. Jana Hlavínová

Některá fakta a mýty o sebevraždách!! Když se někdo rozhodne spáchat sebevraždu, nikdo mu v tom nezabrání. Člověk pokoušející se o sebevraždu má mnohdy pochybnosti zda žít či zemřít. !!Pokud se dostane včasné pomoci lze sebevraždu odvrátit!! Kdo o sebevraždě mluví, ten ji nikdy nespáchá. Nepravdivý mýtus!Vetší ohrožení než u lidí, co o činu nemluví. Sebevražda přichází bez varování. V každém suicidálním aktu je obsaženo volání o pomoc. Jana Hlavínová

Pojmy k rozlišení Sebevražda(suicidium) – způsob autodestruktivního jednání, vědomý úmysl jedince dobrovolně ukončit vlastní život Sebeoběť – z ideových důvodů Sebezabití – impulzivní, zkratkovité jednání, psychické onemocnění, demonstrativní(předstíraná) sebevražda končí nechtěnou smrtí, má sloužit k vydírání a nátlaku na nejbližší okolí. Jana Hlavínová

Medicínské hledisko Sebevraždy spadají do kompetence psychiatrie, otázkou je zda jde vždy o patologický proces? Ale sebevražda se v poslední době projevuje i u jedinců bez patrných známek psych.či somatické poruchy. Bilanční sebevražda – zvážení záporných a kladných vyhlídek, zanecháván dopis na rozloučenou Jana Hlavínová

Fakta Podle WHO zaujímá seberažda(jako příčina smrti) celosvětově 8.místo ze všech příčin úmrtí. Dostává se na přední příčky před dopravní nehody Každých 40 sekund zemře vlastní rukou jeden člověk Nejrizikovější skupina –dorůstající mládež a mladí lidé Věkové rozmezí je rozšířeno na 15-44 let pro obě pohlaví Pokusy o sebevraždu se neevidují! Většina sebevrahů svůj úmysl maskuje Jana Hlavínová

Nejběžnější(uváděné) důvody Fakta 2 Nejběžnějšími důvody jsou: fyzická,psychická nemoc, deprese, rodinné poměry, láska,alkohol, politické poměry. Mnohem častěji sebevraždu páchají muži převážně s nižším vzděláním, muži čin skutečně dokonají, na rozdíl od žen, které často podstupují demonstrativní sebevraždy a touží být nalezeny, takové pokusy dělají 4x častěji než muži Jana Hlavínová

Fakta a mýty 2 Zvláštní pozornost si zaslouží sebevražednost dětí. V období 2001-2005 bylo zaznamenáno 11 případů. Mnoho lidí se domnívá, že větší množství sebevražd je na podzim, jenže opak je pravdou. Lidé páchají sebevraždy nejčastěji v letních měsících na přelomu května – června. Jejich deprese se zvýší, když lidé okolo září štěstím a oni to nepociťují. Nikdy těmto lidem neříkejte: “Podívej jak jsou lidé šťastni, tak buď také.“Situaci tím jen zhoršíte. Jana Hlavínová

O sebevraždách v ČR se dozvídáme od ČSÚ(Českého Statistického Úřadu) Jejich stránky nabízí řadu zajímavých údajů. Jana Hlavínová

ČSÚ podruhé Můžete jejich stránky navštívit sami, www.czso.cz Jana Hlavínová

Kde hledat pomoc???!!! Kam zavolat? BRNO Linka Naděje nonstop 532 33 33 Linka 5P (První pomoc v převážně partnerských problémech) denně 8-18h 553 84 97 Modrá linka (Pro děti a mládež) denně 9-21h 549 24 10 10 nebo 608 90 24 10 OLOMOUC Linka důvěry a mládeže nonstop 656 70 41 11, bezplatně po neomezenou dobu 800 14 56 46 Centrum krizové intervence, Lafayetova 12, Olomouc 722 00,tel.685 22 37 37, 685 22 34 53 Jana Hlavínová

Literatura k četbě Capponi,Věra,Novák,Tomáš: Sám sobě dospělým,dítětem i rodičem, Grada,Praha 1993 Sám sobě mluvčím, jak prezentovat sám sebe, Grada, Praha 1992 Asertivně do života, Grada, Praha 1993 Smithová,L.: Smrt konečná stanice?,Portál, Praha 1993(Úvahy o smrti a smrtelnosti) Kubler –Rossová, Elisabeth: O smrti a umírání, Arica, Turnov 1992 Jana Hlavínová

Výroky známé i neznámé „Jsme-li, není smrt,je-li smrt nejsme.“ „Žít je jen věčné trápení, ale umírat taky není žádná radost.“ Italské přísloví „Smrt všechno srovná.“ Claudianus „Smrt není pro nás ničím, neboť pokud žijeme, není přítomna, a když je přítomna, již zde nejsme.“ Epikuros "Kdož ví, zda není život umíráním a smrt životem? " Euripides „Pamatuj, že nežiješ na světě, nýbrž jim jen procházíš Neznámý autor Jana Hlavínová

Slovo na konec Ptejte se, mluvte, poraďte.. Najděte si čas na přátele, neříkejte nemám čas..pak už nemusí být.. Ptejte se, mluvte, poraďte.. Pozor když se dotyčnému zlepší nálada, může být smířen se svým činem… Proč jsem si toto téma vybrala? Moc se o něm nemluví, je schováno v šuplíku.. Když se tohle v našem okolí stane nevíme kam se obrátit a já vám dala malý návod. Dívejte se kolem sebe, třeba někdo v okolí volá „o pomoc“, neotáčejte se zády. Jana Hlavínová

Věnování Radkovi Mahdalíkovi (13.10.1986,† 30.5.2006) Jana Hlavínová

Jak jsem postupovala... Jana Hlavínová

Použitá literatura Viewegh, J. Problém sebevraždy z pohledu psychologa. Brno:Kolegium Katolických lékařů, 1994. ISBN 265-00472-81 Masaryk, T.G. Sebevražda hromadným jevem společenským. Praha:Ústav Tomáše G. Masaryka, 4.vydání, 1998. ISBN 80-901971-4-0 Koutek, J., Kocourková, J. Sebevražedné chování. Praha:Portál, 2003. ISBN 80-7178-732-9 www. cs.wikipedia.org, www.osobnosti.cz Dvd záznam ze střední školy Hudba Ponurá neděle Jana Hlavínová