KOMPETENCE TERMÍN : Oprávněnost, způsobilost, pravomoc

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Požadavky k získání známky
Advertisements

ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Podpůrný metodický seminář I.
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
YOUTHPASS (Pas mládeže) externí spolupracovníci ČNA.
Jako příklad uznávání neformálního vzdělávání Ing. Petra Nakládalová, ČNA Mládež YOUTHPASS.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Gymnázium, základní škola a mateřská škola Mánesova Sokolov
. V učení nacházíme tři současně probíhající procesy:
Podpůrná a vyrovnávací opatření v inkluzivní škole
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
(komentovaný přehled)
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
REGIONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM O UPLATNITELNOSTI ABSOLVENTŮ NA TRHU PRÁCE TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKOU UNIÍ A ČESKOU REPUBLIKOU.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
VY_32_INOVACE_PSYM22160ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Průřezová témata.
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
Motorické schopnosti Motorické schopnosti jsou obecné kapacity jednotlivce, projevující se ve výsledcích pohybové činnosti, jinak jsou skryté, latentní.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Mgr. Zuzana Kročáková …I KDYŽ TO MNOHDY NEVÍ.
Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století"
Řízení sportovního tréninku
TALENT ..
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Prioritní osa 4 Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu vzdělávání jednání Řídicího výboru Operačního programu Výzkum,
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE PRO MANAGEMENT BEZPEČNOSTNÍCH SLUŽEB TÉMA 3. ÚVOD DO KOGNITIVNÍHO MANAGEMENTU, PRINCIPY A SPECIFIKA KOMUNIKACE Operační program.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
Pedagogická diagnostika
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar.
Osobní management – modul č.4
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Pedie Co mají společné?.
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
– Ontogeneze - motorického vývoje, motorické kompetence a jejich limity, vývoj pohybové aktivity sportovní i pracovní Hana Válková, FSpS.
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Transkript prezentace:

KOMPETENCE TERMÍN : Oprávněnost, způsobilost, pravomoc Působnost, oprávnění ve vzájemných vztazích Příslušnost, oprávněnost rozhodnout v nějakém ohledu

KOMPETENCE - HLEDISKA Hlediska: formální – neformální (odraz v osobním a profesním životě jedince i skupiny) Aspekt času: vývoj – věk – určení Aspekt obsahu (odraz i v legislativě)

ASPEKT OBSAHU PROFESNÍ – odraz v legislativě, managementu, terapii apod. Evropská doporučení (8 dimenzí) – odraz ve vzdělávacím a profesním systému - mateřský jazyk - světový jazyk - matematicko-logické operace - informačních technologií - občanského života - manažersko-ekonomické - bezpečného chování - motorické

Helus (1998) Aspekt školního vzdělávání a výchovy Umění se učit (volba strategií) Umění „objevovat“ Umění vést - být veden Umění být asertivní - tolerantní

Osobnostní – dle procesů, i věku U všech aspekt genetický/bio-fyziologický a psycho-sociální kognitivní emotivní – konativní MOTORICKÉ

MOTORICKÁ KOMPETENCE Motorická kompetence se netýká jen sportu, ale: prioritně činností denního života, sekundárně ke sportovním dovednostem Definice: motorická kompetence je způsobilost (oprávněnost) adekvátním způsobem vykonávat pohyb, pohybový akt.

MOTORICKÁ KOMPETENCE Pohled: vývojové psychologie psychologie práce medicinských disciplin kinantropologický komplexní

MOTORICKÁ KOMPETENCE Pohled: vývojové psychologie X) rané dětství – reflexy lokomoční řetězec uchopovací řetězec (oko-ruka) motorický kvocient X) normalita vývoje – adekvátnost motoriky, věku a psycho-sociálních funkcí (rané dětství, stáří)

MOTORICKÁ KOMPETENCE Pohled: psychologie práce Manuální zručnost – koordinace při použití nástrojů Silové parametry Lokomoční parametry (včetně ovládání přístrojů) Ergonomie – od terapeie k náhradním pohybovým řešením

MOTORICKÁ KOMPETENCE Pohled : medicinských disciplin Diagnostika a hledání řešení: Normalita (abnormalita) Anomálie Náhradní pohybová řešení ve vztahu k fyzioterapii, ergonomii

MOTORICKÁ KOMPETENCE Pohled kinantropologický Ukazatelé zdatnosti (individuální-skupinové) Ukazatelé schopností (motorické testy) Ukazatelé dovedností : stav a norma (rozvoj) Výběry, specializace, ovlivňování tréninku Sportovní statistika, žebříčky, rekordy

MOTORICKÁ KOMPETENCE Pohled komplexní (holistický) – vyhovuje podmínkám a pojetí APA. Kombinace výše uvedených hledisek Závěrečná definice: Motorická kompetence je způsobilost provádět dané pohyby v adekvátní podobě dle vztahu k ukazatelům aktuálním či perspektivním v celoživotním vývoji jedince. Motorická kompetence je jedním z významných ukazatelů vývoje osobnosti, má i sociální rozměr (přijetí jedincem i přijetí okolím). Řeší problém v linii: stav – opatření – začlenění. Komplikovanost diagnostiky ve vztahu k individualitě.

POSLOUPNOST Vlastní pohyb Modifikace pohybového aktu Kompenzační pomůcka „živá“ podpora: asistence, pes Pasivní pohyb Pohyb okolo, řeč (mentální pohyb) Doteky (terminální fáze)

KOMPETENCE V KOMUNIKACI V DOPROVODU Oboustranná tolerance, informace, trénink Podílí se a inkluzivní kultuře

Video 003