PROCES CERTIFIKACE EnMS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
ITEG a.s.. Úvod  Představení firmy  Praxe  Příručka školení  Projektové řízení  Závěr  Prostor na dotazy.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování RVPPK Praha Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
1.VYHLÁŠENÍ RESORTNÍCH BEZPEČNOSTNÍCH CÍLŮ MZ na období červen 2011– duben PODEPSÁNÍ PROHLÁŠENÍ WHO „Čistá péče je bezpečnější“
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Příloha č. 1 – specifikace předmětu plnění Řízení lidských zdrojů Procesy a nástroje VZ 2015.
Jak přistupovat k inovačním možnostem s dotacemi Richard Lev Ředitel odboru Projektového poradenství Mob:
Plánovací část projektu Cíl projektu - vychází z řešení z prognostické části, - odpovídá na otázku, čeho má být dosaženo? - představuje slovní popis účelu.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PLZEŇSKÉHO KRAJE Aktuální informace.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání.
1. WORKSHOP.
Jsou venkovské školy horší než městské?
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Plánování rozvoje sociálních služeb Ústecký kraj
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Ucelené řešení pro řízení lidských zdrojů, ekonomiky a logistiky
Úřad práce České republiky
Zabezpečení personálu a infrastruktury logistiky
Opatření k jednodušší a rychlejší administraci projektů
Plánování ve školní tělesné výchově
Zkušenosti s implementací vybraných požadavků ISO 9001:2015
Systémy řízení EMS/QMS/SMS
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
RASC Standardy řízení služeb
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Pracovní porada Pracovní list.
Společenská odpovědnost ve školství
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Pracovní porada Pracovní list.
Snížení nákladů na vytápění budov
eRecept – komunikace se základními registry
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková.
Pozemkové úpravy.
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Energetický management
Školení – představitelé příspěvkových organizací
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Centralizované rozvojové projekty 2017
Návrh aktualizace rámce COSO vymezení ŘKS
Projektové řízení výstavby podle PMBOK 2. Řízení rozsahu
Centralizované rozvojové projekty 2017
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
O požadavcích ISO 9001 Ing. Josef Veselý, CSc..
Model intenzivní podpory
Model intenzivní podpory
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Model intenzivní podpory
PŘÍLEŽITOSTI NOVÉ KRAJINY
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Model intenzivní podpory
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
Transkript prezentace:

PROCES CERTIFIKACE EnMS dle ČSN EN ISO 50001 Ing. Ondřej Pecina Energetický specialista (auditor) Auditor/technický expert ISO 50001 www.ondrejpecina.cz 6.9.2017, Brno

OBSAH Základní požadavky, procesy a pojmy EnMS Odpovědné osoby (pověřovací listiny pro PV) Měřicí plán Registr příležitostí pro snížení energetické náročnosti Akční plán

Měření energ. náročnosti 1. Základní požadavky, procesy a pojmy ISO 50001 ISO 50001 EnMS ISO 50002 Energetický audit ISO 50006 EnB a EnPI ISO ? Výpočty ISO 50003 Certifikační audit ISO 50015 Měření energ. náročnosti ISO ? Měření - kompetence ISO 50004 Zavádění, zlepšování EnMS ISO ? Energetická data ISO ? Audit - kompetence ISO ? Energetické služby

Klasický energetický management Energetický management dle ISO 50001 1. Základní požadavky, procesy a pojmy ISO 50001 pravidelné sledování a vyhodnocování spotřeby energie kontrola a nastavování provozních režimů zdrojů energie/zařízení kontrola faktur za energie evidence měřičů odhalování nestandardních stavů spotřeby energii identifikace potenciálních energetických úspor CÍL: udržení nebo snížení spotřeby energie v rámci organizace 50001 EM rozšiřuje o systematické postupy stanovení metodik vyhodnocování spotřeb energií nastavení kritérií pro energeticky efektivní provoz systémů, chování osob nastavení pravomocí, odpovědností stanovení způsobů komunikace definice energetických cílů pravidelné vyhodnocování funkčnosti EnMS CÍL: vytvořit SYSTÉM zajišťující trvalé udržování/snižování energetické náročnosti organizace Klasický energetický management Energetický management dle ISO 50001 EnMS odstraňuje některé bariéry – odpovědnosti, komunikace, vrcholové vedení.

1. Základní požadavky, procesy a pojmy ISO 50001 FÁZE ZAVÁDĚNÍ FÁZE UDRŽENÍ Implementace EnMS Zkušební období systému Certifikační audit 1. stupně Certifikační audit 2. stupně Získání certifikátu Dozorový audit po 1. roce Dozorový audit po 2. roce Recertifikační audit Proces zavedení energetického managementu dle ČSN EN ISO 50001 Proces neustálého zlepšování EnMS Záleží především na: Existenci jiných systémů managementu řízení v organizaci (např. ISO 9001, 14001, 18001) Možnosti integrace EnMS do již zavedených systémů managementu řízení Stávající úrovni provádění energetického managementu (existence odpovědných osob, SW nástrojů) Organizační struktuře organizace (systému rozhodování) 4 – 8 měsíců 3 měsíce 2 měsíce 1 rok (cca) 2. rok 3. rok 4. rok Období zavádění – proměnlivá délka

1. Základní požadavky, procesy a pojmy ISO 50001 EnMS odstraňuje některé bariéry – odpovědnosti, komunikace, vrcholové vedení.

1. Základní požadavky, procesy a pojmy ISO 50001 Systémová část Odborná část Politika systému Odpovědné osoby, kvalifikace Řízení dokumentace a záznamů Právní a další požadavky Nakupování, navrhování Komunikace Školení osob Cíle, akční plány Interní audity Neshody, nápravná opatření Přezkoumaní EnMS vedením Prolíná se všemi systémy řízení. Hranice EnMS (dle ISO 50003 všechny energonositele) Energetické plánování (spotřeby energie, zdroje energie, významné proměnné, významné oblasti spotřeby energie, příležitosti pro snížení energetické náročnosti, EnB, EnPI) Řízení provozu Měření a ověřování (požadavky na IS) Specifické pro ISO 50001. EnMS odstraňuje některé bariéry – odpovědnosti, komunikace, vrcholové vedení.

1. Základní požadavky, procesy a pojmy ISO 50001 Vstupy do plánování Přezkoumání spotřeby energie Výstupy z plánování Minulá a současná užití energie Analýza užití a spotřeby energie 1. EnB 2. EnPI 3. Cíle 4. Cílové hodnoty 5. Akční plány Identifikace oblastí významné spotřeby energie 1. Významné proměnné 2. Energetická náročnost Identifikace příležitostí pro snížení energetické náročnosti Dotýká se každé PO.

2. Odpovědné osoby Vrcholové vedení zastupitelstvo, rada a hejtman JmK Dělá strategická rozhodnutí v rámci EnMS (energetická politika, energetické cíle, akční plány, jmenuje představitele vedení organizace) Poskytuje potřebné finanční, lidské zdroje, technologie,…. Představitel vedení kraje Představitel vedení kraje zavádí, udržuje a zlepšuje EnMS Reportuje vrcholovému vedení o energetické náročnosti organizace Určuje a sděluje pravomoci a odpovědnosti (pro energetického manažera, ředitele PO, technické pracovníky) Energetický manažer kraje Zajišťuje odbornou část EnMS (vhodnost EnPI, určení významných oblastí spotřeby, významných proměnných, EnB…) Vyhodnocuje odchylky ve spotřebě energií, komunikuje s PO Dohlíží nad realizací úsporných opatření Kontroluje dodržování měřicího plánu (úplnosti dat v IS)

2. Odpovědné osoby Statutární zástupce PO Ředitel Může být zároveň i odpovědným pracovníkem EnMS Odpovědný pracovník pro EnMS PO Technický náměstek, ekonom, učitel,…. Odpovídají za doplňování dat do IS a jejich správnost Šíří vědomí závažnosti EnMS v rámci PO Spolu s energetickým manažerem kraje navrhují úsporná opatření Odpovídají za soulad s právními požadavky Technický pracovník PO Zapisují data z měřičů energií

Ing. Pavel Představitel 2. Odpovědné osoby – příklad jmenování Organizace XYZ, a.s. Ing. Pavel Představitel

3. Měřicí plán Přehled měřičů energií (EE, ZP, TE, SV) Doplnění do informačního systému

4. Příležitosti pro snížení energetické náročnosti

4. Příležitosti pro snížení energetické náročnosti

5. Akční plány Schvaluje vedení organizace, PO musí dodat podklady. Konkrétní kroky ke splnění energetických cílů Energetický cíl a cílová hodnota Prostředky jimiž je dosaženo cíle Úsporné opatření Zdroj financí Lidské zdroje Odpovědné osoby Termín dosažení cílových hodnot Stanovení metod ověřování výsledků

5. Akční plány AKČNÍ PLÁN – AP 1.1. Energetický cíl Snížení spotřeby zemního plynu pro vytápění Cílová hodnota 100 kWh/m2.D° Prostředky Modernizace plynových kotlů v budovách XY Hydraulické vyregulování otopných soustav v těchto budovách Zdroje Schválený rozpočet radou JmK Odpovědná osoba Energetický manažer Termín 31.12.2018 Metody ověřování Měsíční vyhodnocování EnPI po realizaci opatření