Posuzování kapacity neřízených úrovňových křižovatek Podklad ke cvičení Převzato a upraveno dle TP 188
Příklad ÚK stykové dle TP188
Protokol 1a ÚK stykové dle TP188
Protokol 1b ÚK stykové dle TP188
Vysvětlení pojmů 1. Sloupec Pro každý vjezd křižovatky se zaznamená počet jízdních pruhů pro jednotlivé dopravní proudy. Metodika výpočtu kapacity umožňuje zohlednit dva jízdní pruhy pro jeden dopravní proud pouze v případě proudů 2 a 8, pro ostatní proudy je vždy možný jen jeden jízdní pruh. V případě společných jízdních pruhů je možné v protokolu zaznamenat pruh pouze pro přímý směr, odbočující proud bude chápán na společném pruhu. Příklady uspořádání a záznamu všech metodikou zohlednitelných uspořádání vjezdů na hlavní a vedlejší komunikaci je uveden v následující tabulce (na obrázku 22 v TP 188).
Vysvětlení pojmů Uspořádání vjezdů na hlavní a vedlejší komunikaci
Vysvětlení pojmů Uspořádání vjezdů na hlavní a vedlejší komunikaci
2. Sloupec: 3. Sloupec: Vysvětlení pojmů Délka pruhu se zaznamená pro všechny proudy (je-li společný pruh uvede se jedna hodnota) na vedlejší větvi a v případě samostatného pruhu pro proudy 1 a 7 na hlavní komunikaci pokud jsou pruhy délkově omezené. Délka pruhu se zaznamená v metrech. 3. Sloupec: Pro všechna pravá odbočení (proudy 3, 6, 9, 12) se zaznamená, zda jsou/nejsou řešena samostatným pruhem , příp. fyzickým oddělením ostrůvkem.
Vysvětlení pojmů 4.s.: Intenzity dopravních proudů pouze osobní vozidla za hodinu. 5. s.: Intenzity dopravních proudů pouze nákladní vozidla za hodinu. 6. s.: Intenzity dopravních proudů pouze nákladní soupravy za hodinu. 7.s.: Intenzity dopravních proudů pouze motocykly za hodinu. 9.s.: Suma všech skutečných vozidel pro jednotlivé dopravní proudy 10.s.: Celkové intenzity dopravních proudů zohledněné skladbou dopravy dle následující tabulky
Doporučené přepočtové koeficienty skladby dopravního proudu
11.s.: Intenzity podřazených proudů ze sloupce 10. 12.s: Intenzity příslušných nadřazených proudů ze sloupce 9.
13.s.: Základní kapacita pruhu podřazených proudů vypočtená podle následujícího vztahu viz. přednáška
14. s: Kapacita pruhu proudů 2 14.s: Kapacita pruhu proudů 2.stupně (proudy 1, 7, 6, 12) se rovná základní kapacitě Gn ve sloupci 13. 15.s: Stupeň vytížení se stanoví podle následujícího vztahu pro hodnoty ze sloupců 11 a 14.
16.s.: Porovnání vypočtené hodnoty délky fronty N95% podle níže uvedeného vztahu s délkou příslušného pruhu ln ze sloupce 2.
Vysvětlení pojmů 17.s.: Vypočtená hodnota pravděpodobnosti nevzdutí fronty v proudech druhého stupně. Výpočet se provede v závislosti na dopravním uspořádání hlavního vjezdu a s ohledem na výsledek nerovnosti ve sloupci 16. Pro případ, kdy je k dispozici samostatný pruh pro odbočování vlevo a délka fronty N95% dopravního proudu 7 nebo 1 je menší nebo rovna délce pruhu pro levé odbočení (viz sloupec 16), se vypočte hodnota p0,n podle vztahu
17.s.: Pro případ, kdy je k dispozici samostatný pruh pro odbočování vlevo a délka fronty N95% dopravního proudu 7 nebo 1 je větší než délka pruhu pro levé odbočení (viz sloupec 16), se vypočte hodnota p0,n** podle vztahu na následujícím obrázku.
17.s.: V případě, že na hlavní komunikaci není samostatný pruh pro odbočování vlevo, se vypočte hodnota p0,n* podle tohoto vztahu.
18.s.: Vypočte se px = p0,1 . p0,7 pravděpodobnost současného nevzdutí proudů 1 a 7 ze sloupce 17. 19. Sloupec: Kapacita pruhu pro proudy 3.stupně (v našem případě stykové křižovatky proud 4, v případě průsečné křižovatky pak proudy 5, 11) se stanoví z níže uvedeného vztahu pro případ stykové křižovatky.
Kapacita pruhu pro proudy 3.stupně
20.s.: Stupeň vytížení se stanoví podle níže uvedeného vztahu pro hodnoty ze sloupců 11 a 19.
24. s.: Stupeň vytížení se stanoví podle níže uvedeného vztahu pro hodnoty ze sloupců 11.
25.s.: Stupeň vytížení jednotlivých proudů ze sloupců 11, 15 a 24. 26.s.: Zaznamená se délka místa na zastavení lu na vedlejších vjezdech. Vjezdy z vedlejších cest mohou být upravené tak, aby se čekající vozidla v dopravních proudech odbočujících vpravo a vlevo mohla zastavovat v místě rozhledu vedle sebe, viz následující obrázek.
Vysvětlení pojmů 27.s.: Intenzita smíšeného proudu za hodinu daná sumou příslušných proudů ze sloupce 10. 28.s.: Kapacita pruhů se společným řazením se vypočte podle vztahu na následujícím obrázku.
Kapacita pruhů se společným řazením
29.s.: Rezerva kapacity se vypočte podle tohoto vztahu.
30.s.: Hodnota délky fronty N95% se stanoví podle tohoto vztahu.
Vysvětlení pojmů 31.s.: Hodnota střední doby zdržení se stanoví podle dále uvedeného obrázku nebo dle následujícího výpočetního vztahu.
Střední doba zdržení
Vztah střední doby zdržení na kapacitě a její rezervě
32.s.: Stupeň úrovně kvality dopravy se následně stanoví podle následující tabulky.