Předpověď počasí Hodina v PC učebně.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : leden.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o pohybech hmot v zemské kůře, zemětřesení. AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_18 Informatika - MS Excel – Typy grafů Autor: Pavlína.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_09_Z6_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace: Formou prezentace se žáci seznámí se základním rozdělením mzdy.
Tvorba WWW stránek. Obsah Princip fungování WWW Současné trendy Zásady tvorby WWW stránek Netiketa.
Personální a mzdová agenda ve vybraném podniku Autorka bakalářské práce: Monika Deutschová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Kristina Kabourková Vysoká škola.
Aritmetický průměr Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika Datum.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
PŘÍRODNÍ POMĚRY ČR – POHRANIČNÍ POHOŘÍ, PODNEBÍ
Jak se UČIT K MATURITĚ? Motivace, koncentrace, paměť.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Inf Počítač a lidé s handicapem
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Firemní kultura zahraniční společnosti na území ČR Autor bakalářské.
Pracovní porada Pracovní list.
INTERNET Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Účetnictví – význam informací
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Pracovní porada Pracovní list.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní informace o poskytovateli
Autor: Mgr. Ivana Tesařová
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
DRUHY ZÁVITŮ VY_32_INOVACE_30_613
PŘÍRODNÍ POMĚRY ČR – POHRANIČNÍ POHOŘÍ, PODNEBÍ
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Český ráj poznávání přírodního bohatství země
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
RIZIKO.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Zeměpis pro 1. ročník Přírodovědného lycea Ročník 1. říjen 2013
Bc. Miloslava Vavříková
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Digitální učební materiál
HODINY - poznej stejný čas, velikost
Přídavná zařízení.
Od semínka k pastelkám Řešení problémů, učení   .
Klimatologické indexy Zadání cvičení
RIZIKO.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Nesrovnalosti v měření imisí a rozptylových modelech
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
BROUČCI A POČÍTADLO Pro skřítka Ticháčka.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_12_INOVACE 2_11
POČASÍ A PODNEBÍ.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_06_M9_Hanak TÉMA: Lomené výrazy
Odkrývání obrázků – poznej místa
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Výstrahy ČHMÚ DISTRIBUCE
Transkript prezentace:

Předpověď počasí Hodina v PC učebně

střednědobá předpověď Předpovědi počasí současnost 1-3 dny týden měsíc nowcasting krátkodobá předpověď střednědobá předpověď dlouhodobý výhled vysoká úspěšnost Nowcasting = předpověď na základě aktuálního stavu počasí (podrobnější informace – následující snímek) nízká úspěšnost

Nowcasting předpověď na základě aktuálního stavu počasí nejčastěji využíváme: radar webkamery staniční data Princip nowcastingu je poměrně jednoduchý. Na základě stavu počasí v nedaleké lokalitě odhadujeme počasí u nás. Př. na radaru je patrná srážková činnost v Hradci Králové postupující od západu, pravděpodobně bude brzy pršet i v Holicích.

Meteorologický radar radary jsou v ČR v provozu od 90. let Brdy (1995), Skalky (1999) 2015: rozsáhlá modernizace Zlínský kraj má svůj radar, není pod ČHMÚ

Které z uvedených informací poskytuje radar Celkové množství oblačnosti Výskyt bouřek Rozložení teploty a tlaku Aktuální rozložení srážek Výhled srážek (např. za 3 hodiny) Intenzitu srážek Nedávnou historii srážkové činnosti Celkové množství oblačnosti Výskyt bouřek Rozložení teploty a tlaku Aktuální rozložení srážek Výhled srážek (např. za 3 hodiny) Intenzitu srážek Nedávnou historii srážkové činnosti Informace je možné nechat žáky odpověď zjistit online

Co lze vyčíst z radarových snímků lokalizaci srážek intenzitu srážek mrholení: modrá velmi silný déšť: červená bouřky: bílá (často vyvoláno přítomností krup) nedávnou historii srážkové činnosti díky ní odhadujeme budoucí vývoj, směr časové údaje jsou uvedeny v UTC Informace o čase UTC je uvedena pro případ, že by si žáci mysleli, že radar dokáže předpovídat počasí.

Radar - rušení signálu problémem je interference – rušivý vliv nesprávně provozovaného vysílače (např. wifi), na obrázku oblast Slovenska seznam rušiček radarového signálu: http://radar4ctu.bourky.cz/Ruseni.html

Co znázorňují okraje snímku? udávají vertikální mohutnost srážkové činnosti

Dosah radarů je cca 250 km. Proč není vidět dále? Je to patrné i prohnutí na okrajích snímku. Důvodem je zakřivení Země

Úkol č. 1: radar Zjistěte, zda v některé lokalitě ČR v uplynulých 24 hodinách vypadávaly srážky. Vyplňte do tabulky. Velmi dobrý odkaz: http://radar.bourky.cz/

Webkamery Zjistěte, jaké organizace jsou častými provozovateli webkamer ve vašem kraji. obecně jsou častými provozovateli webkamer: obce lyžařská střediska turistické portály ČHMÚ Je vhodné dále rozvinout se žáky toto téma formou diskuse. Například: Proč zrovna tyto organizace (města, lyžařská střediska) provozují webkamery? K čemu webkamery slouží?

Staniční data meteorologické stanice tvoří síť stanic profesionální amatérské ne všechny spolupracují s ČHMÚ naměřená data slouží mnoha účelům data pro meteorologické modely klimatologické charakteristiky oblastí ČHMÚ – Český hydrometeorologický ústav profesionální stanice tvoří páteřní síť stanic ČHMÚ (vyznačeny červeně), velké nároky na kvalitu měřících zařízení. amatérské – ne všechny jsou zobrazeny na mapě, protože ne všechny spolupracují s ČHMÚ (nedostatečné technické vybavení, nezájem z jedné či druhé strany,…)

Úkol č. 2: staniční data Na internetu vyhledejte nejbližší meteorologické stanice. Zapište základní meteorologické údaje do připravené tabulky v Excelu. Porovnejte! Může se jednat o amatérskou stanici – i takovou, která nespolupracuje s ČHMÚ. Pro Holice se jedná konkrétně o amatérskou stanici Holice – Kamenec. http://portal.chmi.cz/aktualni-situace/aktualni-stav-pocasi/ceska-republika/stanice/dobrovolne-stanice

Meteorologické modely vychází z popisu atmosféry složitými matematickými rovnicemi v ČR nejpoužívanější Aladin výstup: předpovědní mapy, meteogramy Pro výpočty jsou potřeba velmi výkonné počítače. I malá změna ve vstupních datech dělá velké rozdíly na výstupu – důvod, proč je velmi těžké modelovat vývoj počasí. Pro kvalitní výstup jsou potřeba kvalitní naměřená data. Meteorologických modelů existuje celá řada, v Čr nejpoužívanější model Aladin – vyvinut ve Francii společností Meteo-France.

Úkol č. 3: předpovědní mapy Vyhledejte, která část České republiky bude dle předpovědi zítra v 12:00 nejteplejší. Zajímavé zdroje: www.pocasi.idnes.cz, www.chmi.cz, www.windy.com

Úkol č. 4: klima-diagramy Zjistěte, jakou teplotu rychlost a směr větru očekáváme dnes v 18:00 v poblíž vašeho bydliště. Zajímavé zdroje: www.yr.no, www.chmi.cz

Textové předpovědi základem jsou meteorologické modely každá pobočka ČHMÚ vytváří svou vlastní předpověď meteorologové vychází z: místních podmínek předností a nedostatků různých modelů Textová předpověď je tedy zpřesněná předpověď vycházející z matematického modelu (např. Aladin). Přidanou hodnotou je každodenní zkušenost meteorologa – jeho znalosti místních podmínek a vhodností různých modelů pro jednotlivé lokality.

Terminologie v textových předpovědích se vyskytují pojmy, které mají svůj přesný význam ojediněle místy polojasno četné srážky přesné vysvětlení pojmů je dostupné na: http://portal.chmi.cz/predpovedi/predpovedi-pocasi/ceska-republika/meteorologicka-terminologie

Úspěšnosti krátkodobých předpovědí počasí Nejvyšší úspešnost předpovědi je na následující den Úspěšnost předpovědi na nejbližší 3 dny dnes přesahuje 90% Úspěšnost předpovědí se postupně zvyšuje.

Střednědobé předpovědi počasí předpovědi maximálně na týden dopředu jejich úspěšnost je nižší nejsou tak podrobné jako krátkodobé Vlevo – předpověď na 4. den dopředu – podrobnější informace Vpravo – předpověď na 5. den dopředu – jen jedna ikona pro celou Čr

Dlouhodobé výhledy počasí nelze zaměňovat s předpovědí počasí vznikají na základě statistiky z minulosti známe současný stav počasí víme z historie, jak se počasí vyvíjelo v podobných situacích v minulosti odhadujeme, že se počasí bude vyvíjet podobně Dlouhodobé výhledy je třeba brát s velkou rezervou!!!

Kvalita ovzduší Na internetu je mnoho dat také s souvislostí s monitoringem kvality ovzduší. Často jsou i přehledně graficky zpracované formou grafů či map. Upozornit na data imisního monitoringu (na webu www.chmi.cz)

Další zajímavé odkazy http://www.in-pocasi.cz/ http://www.meteocentrum.cz/ http://www.klimadiagramme.de/

Zdroje http://www.yr.no/ http://www.chmi.cz/ http://radar.bourky.cz/ http://chmi.cz/ http://www.chmi.cz/files/portal/docs/meteo/rad/data_jsradview.html http://www.chmi.cz/files/portal/docs/meteo/ov/aladin/results/public/meteogramy/meteogram_page_portal/m.html http://www.army.cz/images/id_8001_9000/8753/radar/k34.htm http://meteostanice.agrobiologie.cz/vypocet.php?about https://www.geocaching.com/geocache/GC2CKK0_radar-skalky?guid=0165ca96-8440-4a1f-80ce-dc590b14d5f4