Administrace propagačních opatření spolufinancovaných EU v České republice Mgr. Helena Poláčková Oddělení dotací včelařských opatření, cukru a propagace Státní zemědělský intervenční fond
Obsah Propagační opatření pro zemědělské produkty spolufinancovaná EU Kdo může podat žádost o program Co je možné propagovat Uvádění původu a obchodních značek produktů Kompetence SZIF v rámci propagačních opatření Aktuální programy žadatelů z ČR Pro finální prezentaci lze použít alternativně šablonu snímku bez loga nebo šablonu snímku s logem.
Propagační opatření pro zemědělské produkty nová propagační politika vstoupila v platnost od 01.12.2015 Roční pracovní program Výzva k předkládání programů žadateli agentuře CHAFEA elektronicky – zjednodušení žádosti – max. 70 stran, 1 x ročně jednoduché x složené (multinárodní programy) – odlišný způsob administrace a výše spolufinancování EU spolufinancování EU – jednoduché programy - 70% na vnitřním trhu, 80% ve třetích zemích, složené programy – 80%; zbývající část hradí žadatel
Propagační opatření pro zemědělské produkty možnost uvádění obchodních značek a původu produktů záloha na realizaci programu ve výši 20% finančního příspěvku EU, žádost do 30 dnů od podpisu smlouvy, podmíněno složení záruky ve stejné výši (hotovost i bankovní) platby v rámci programů nově 1x ročně na základě žádosti evaluace programu - kritéria pro hodnocení daného programu musí mít již jeho návrh, další informace viz čl. 22 NK 2015/1831 Hodnocení nezávislými experty, poté rozhodnutí Komise a podpis smlouvy – lze odložit až o 6 měsíců před podpisem smlouvy není nutné skládat záruku
Kdo může podat žádost o program Způsobilí žadatelé oborové, mezioborové organizace organizace producentů a sdružení organizací producentů subjekty zemědělsko–potravinářského odvětví (pokud byly pověřeny ČS výkonem veřejné služby v oblasti propagace a informování o zemědělských produktech)
Co je možné propagovat zemědělské produkty uvedené v seznamu v příloze I Smlouvy o fungování EU, s výjimkou tabáku Výrobky uvedené v příloze I Nařízení 1144/2015: pivo; čokoláda a odvozené produkty; chléb, pečivo, cukrářské výrobky, cukrovinky, sušenky a ostatní pekařské zboží; nápoje vyrobené z rostlinných výtažků; těstoviny; sůl; přírodní gumy a pryskyřice; hořčičná pasta; kukuřice cukrová; bavlna. režimy jakosti – chráněná značení původu CHOP/CHZO/ZTS, horský produkt ekologický způsob produkce - bioprodukty a ekozemědělství grafický symbol zvláštních jakostních zemědělských produktů z nejvzdálenějších regionů Unie
Uvádění původu produktů může být uváděn název členského státu nebo společný nadnárodní původ pouze na vizuálních informačních a propagačních materiálech, nesmí být zmíněn v audio materiálech uvedení původu doplňuje hlavní sdělení Unie vnitřní trh – odkaz na původ vždy druhotný ve vztahu k hlavnímu sdělení kampaně třetí země – odkaz na původ může být na stejné úrovni jako hlavní poselství kampaně produkty CHOP/CHZO/ZTS – původ může být uváděn bez omezení
Uvádění původu produktů označení původu může být vyjádřeno přímo (slovně) nebo nepřímo (graficky) národní režimy kvality, které se vztahují k původu mohou zmínit tento původ za předpokladu, že toto sdělení je druhotné k hlavnímu sdělení kampaně (vnitřní trh), v případě třetích zemí může být na stejné úrovni jako hlavní poselství kampaně
Uvádění obchodních značek každá značka musí být stejně viditelná grafické znázornění musí mít menší formát než hlavní poselství kampaně minimálně 5 značek, maximálně 5% plochy značky mohou být viditelné pouze při předváděcích akcích či ochutnávkách značky mohou být uvedeny na informačních a propagačních materiálech předkládaných nebo rozdávaných na předváděcích akcích a ochutnávkách, nesmí být uváděny v audio materiálech
Kompetence SZIF v rámci propagačních opatření poskytování konzultací potenciálním žadatelům ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství ČR před předložením programu agentuře CHAFEA v případě zájmu o konzultaci požádá příslušná organizace dopisem spolu s návrhem programu stanovisko k programu - doporučení, které je nezávazné informuje žadatele o výsledku hodnocení programu a návazných krocích zveřejňuje důležité informace (roční pracovní program, výzva)
Kompetence SZIF v rámci propagačních opatření „policy implementing“ provádí administraci propagačních opatření u jednoduchých programů uzavření smlouvy s žadatelem (vyplacení zálohy) výplata finančních prostředků (průběžná platba – 1x ročně a výplata zůstatku) komunikace se žadateli administrativní kontrola, kontrola na místě, reporting EK https://www.szif.cz/cs/eu-propagace-zemedelskych-produktu
Aktuální programy žadatelů z ČR Kvalita z Evropy – chutě s příběhem propagace evropského systému značení kvality (CHOP, CHZO, ZTS) žadatel Potravinářská komora ČR, období 2015 – 2018 trh České republiky a Slovenska celkový rozpočet 3,7 mil. EUR, z toho EU 1,85 mil. EUR
Aktuální programy žadatelů z ČR EU Milky Way/EU Mléčná cesta propagace mléčných výrobků žadatel Českomoravský svaz mlékárenský trh Libanonu, Spojených arabských emirátů, Saúdské Arábie období 2016 – 2019 celkový rozpočet 5,1 mil. EUR, z toho EU 2,55 mil. EUR
Děkuji za pozornost propagace.eu@szif.cz