Vykazování dat v rámci poskytování sociálních služeb Vykazování personálních dat Zpracovala: Ing. Markéta HOŘÁKOVÁ, Centrum sociálních služeb Ostrava, o.p.s. Datum: 14.11.2017
Vykazování personálních dat Personální data = jméno, příjmení /popř. číselný identifikátor, druh PP ( HPP, DPČ, DPP), pracovní pozice, výše úvazku, období, personální/osobní náklady; vždy za každý identifikátor sociální služby zvlášť KOMU VYKAZUJEME: STÁTU ( MPSV) KRAJI OBCÍM DALŠÍM DONÁTORŮM ( EU projekty, nadace, …) Vlastní organizaci
Stát/MPSV REGISTR MPSV - při vstupu nového zaměstnance do sociální služby při změně v průběhu realizace služby, např. při změně úvazku, prac. zařazení změnu nutno nahlásit do 15. dne následujícího měsíce od změny k personálním údajům a dokladům o vzdělání nutno vždy zaslat písemně i elektronicky organizační strukturu a personální složení ( rovněž i při každé hlášené změně ) MPSV - formulář V 1-01 pro ČSÚ – Roční výkaz o sociálních službách, p. Soukup, do 15.2. - ke každé pracovní pozici součet úvazků a počet osob za sledované období
KRAJ Dotační řízení – OK system Souhrnné údaje o plánovaném personálním zajištění každé sociální služby/identifikátoru v dělení na přímou a ostatní péči – pracovní zařazení, úvazky, počet lidí, celkové osobní náklady Vykazování dat o fin. SS § 85 ods. 5 zák. 108/2006 Sb - OK system Detailní výčet po jednotlivých zaměstnancích, údaje musí odpovídat údajům a jejich změnám hlášeným v registru – pracovní zařazení, úvazky, období + navíc údaj o dosaženém vzdělání, počet let praxe, počet let prac. poměru u organizace, počet let prac. poměru v sociální službě, k 30.6. následujícího období. Vyrovnávací platba údaje o prům. přepočteném počtu úvazků v přímé a ostatní péči údaje o prům. přepočteném počtu úvazků a celkové osobní náklady SP a PSS Krajská síť – vedení měsíční evidence pohybu úvazků, 2x ročně aktualizace sítě
OBCE, především SMO Dotační řízení – Portex Souhrnné údaje o plánovaném personálním zajištění každé sociální služby/identifikátoru v dělení na přímou péči a ostatní – pracovní zařazení, úvazky, počet lidí + hrubá mzda Při uzavření smlouvy o poskytnutí dotace Jmenný seznam zaměstnanců za každou dotovanou službu zvlášť včetně uvedení pracovního zařazení a výše úvazku Při změně v průběhu realizace hlášení změn do 30 dnů od změny Vyúčtování dotace – Portex Detailní výčet po jednotlivých zaměstnancích v dělení na přímou a ostatní péči, údaje musí odpovídat údajům a jejich změnám hlášeným na SMO – pracovní zařazení, úvazky, období, zdravotní pojišťovna. Současně nutno slovně popsat do údajů o změnách v Závěrečné zprávě o realizaci projektu.
Personální/osobní náklady - příklad Pro SMO vykazujeme takto: Mzdové náklady na HPP DPČ DPP Zákonné sociální a zdravotní pojištění Zák. poj. odpovědnosti Jiné osobní náklady Pro OK systém (MPSV) vykazujeme takto: Mzdové náklady Náklady na sociální zabezpečení Zákonné sociální pojištění Zákonné sociální náklady Jiné sociální náklady Ostatní Plus dále souhrnné osobní náklady po pracovních pozicích v přímé a ostatní péči, kdy musíme vyčíslit údaje zvlášť za HPP+DPČ a DPP Pro formulář vyrovnávací platby (Kraj): Souhrn celkových osobních nákladů za SP Souhrn celkových osobních nákladů za PSS
DALŠÍ DONÁTOŘI ( EU projekty, nadace, IP…) EU projekty, INDIVIDUÁLNÍ projekty KRAJE Většinou samostatné informační systémy nebo tabulky a formuláře, do kterých se za sledované období vyplňují položkově po pozicích a měsících mzdové náklady Informační systém VLASTNÍ ORGANIZACE opět všechna personální data složitý způsob rozúčtování mezd podle jednotlivých úvazků a zdrojů financování –členění na střediska/zakázky/pod zakázky/nadřazené projekty např. pečovatelka paní A.B. má 1,0 úvazek ve mzdách rozúčtován takto: 0,2 úv – stř. PS / zakázka nadace / projekt č. 1 0,4 úv – stř. PS / zakázka MSK, vlastní / projekt č. 1 0,4 úv – stř. PS / zakázka MSK, vlastní / Identifikátor SS zdroj financování další úroveň členění pro vícezdrojové financování
SHRNUTÍ Personální údaje a jejich změny hlásíme podrobně v průběhu realizace ( registr, SMO ), pak je musíme znovu podrobně navést do IS ( OK systém, Portex ). Jedny údaje vykazujeme několikrát a pokaždé trochu jinak ( viz. příklad personálních nákladů). Pracujeme s množstvím informačních systémů, které navzájem neumí spolupracovat (nároky na obsluhu, technologie, čas). Čas strávený vykazováním je neproduktivní, bez přidané hodnoty sociální službě ani klientovi samotnému. Administrativa=nepřímá/ostatní práce – vysoké nároky, problém s financováním, toto nikdo moc platit nechce
OTÁZKY Lze sjednotit vykazování dat do jednoho IS, který by byl dostupný pro všechny donátory? Případně lze systémy nastavit tak, aby mezi sebou mohly komunikovat ( importy dat )? Proč vykazujeme velmi podrobná data, k čemu dál slouží, opravdu k řízení velkých finančních toků? Pracuje se s těmito daty efektivně, nebo tím je pouze naplněna litera zákona, „máme fajfku splněno“, a dál nic? Je litera zákona opravdu tak složitá, nebo si ji složitou sami děláme?
Děkuji za pozornost