Zatížení dopravní sítě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Poměrní ukazatelé Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Advertisements

1 PTV – VISUM Brno - uživatel softwaru příklady z praxe Brněnské komunikace a.s. Útvar dopravního inženýrství Seminář PTV, Praha
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
1 Umísťování symbolů a jiných uvítacích zařízení územní samosprávy při pozemních komunikacích Porada Ministerstva vnitra Praha.
BIKE SHARING PRO BRATISLAVU. Bike Sharing z pohledu uživatele: -občané Bratislavy i turisté budou moci využívat bike sharing co by součást veřejné dopravy.
VY_32_INOVACE_AUT1_11 Kategorie a druhy motorových vozidel.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
EMM101 Ekonomicko-matematické metody č. 10 Prof. RNDr. Jaroslav Ramík, CSc.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Geografie dopravy Cv. č. 3: Hodnocení dopravní polohy a dopravní obslužnosti HODNOCENÍ DOPRAVNÍ POLOHY A DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI Cíl cvičení:  aplikace metody.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Význam diferenciálních rovnic převzato od Doc. Rapanta.
ROZŠÍŘENÍ DÁLNICE D1, STAVBA 01191, DÚR STARÝ LÍSKOVEC – BRNO JIH ZÁVOD BRNO.
Petr Kielar Seminář o stavebním spoření Část VI: Podmínka rovnováhy a SKLV.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_18 Informatika - MS Excel – Typy grafů Autor: Pavlína.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
Grafy Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Dopravní modely v SUMP Jitka Ondráčková
Povolání, zaměstnání, práce
Slovní úlohy o pohybu Lineární rovnice Matematika 8.ročník ZŠ
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Seminář o stavebním spoření
Jak předcházet chybám na stavbách z pohledu projektanta.
Systémy řízení silniční dopravy
Podpora v nezaměstnanosti
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
A U T O Š K O L A P R O F I H a v í ř o v
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
STATISTICKÉ METODY V GEOGRAFII
Rovnoměrný pohyb Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
Posouzení a návrh organizace dopravy ve vybraném městě (obci)
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
FUNKCE. Závislost délky vegetační sezóny na nadmořské výšce
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Systémy řízení silniční dopravy
Pohyb dopravního proudu, výpočty základních charakteristik Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
Kvadratické nerovnice
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Meteorologický preprocesor CALMET a jeho využití pro objektivizaci konstrukce větrných růžic Radostovice Hana Škáchová, OME.
Konstrukce trojúhelníku
Posuzování kapacity neřízených úrovňových křižovatek
Porovnání výsledků manuálních a automatických měření meteorologických parametrů na OBK Karel Dejmal Observatoř Košetice.
Integrovaný dopravní systém Jihočeského kraje (IDS JK)
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
ČVUT, Fakulta stavební | 126MSFN - Český stavební trh
Algoritmizace a datové struktury (14ASD)
Nádherné prezentace navrhnete a předvedete snadno a s jistotou.
Podpora sociální práce na území Statutárního města Kladna
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Ing. Pavlína Tomková Odbor drážní a vodní dopravy
Porovnání modelů SYMOS’97 a ATEM Emisní model MEFA
Klasifikace imisních stanic pro výměnu informací (EoI) z hlediska požadavků modulu DEM 7.1 a z hlediska potřeb pro hodnocení kvality ovzduší RNDr. Jan.
Příklady - opakování Auto se pohybovalo 3 hodiny stálou rychlostí 80 km/h, poté 2 hodiny rychlostí 100 km/h, pak 30 minut stálo a nakonec 2,5 hodiny rychlostí.
Seminář o stavebním spoření
Systém odměňování výkonu
TOC Class Problem I (jednodušší varianta P&Q analýzy) (v tomto konkrétním příkladu je P=Y a Q=Z – specifikace proměnných) Ing.J.Skorkovský, CSc.
Dopravní úloha.
Zatížení dopravní sítě
Tečné a normálové zrychlení
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

Zatížení dopravní sítě Dopravní a sídelní struktury Přemísťovací vztahy Dopravní proud 26.12.2018

Vznik dopravy Doprava civilizace přepravní potřeby: Přeprava osob Přeprava zboží Přeprava v sídlech, mezi sídly 26.12.2018

Sídelní  dopravní struktury Oboustranný vztah sídlo  cesta Sídlo  cesty ke zdrojům Sídlo  nutnost napojení na ostatní sídla Cesta  příležitost k založení sídla 26.12.2018

Typická místa pro vznik sídel Křižovatka cest Surovinový zdroj  přeprava surovin Zemědělská, průmyslová produkce  přeprava produktů Obchodní místo  přeprava zboží Duchovní místo  poutě Příjemné místo  rekreační doprava 26.12.2018

Dopravní  urbánní struktura Komunikace mezi sídly se stávají základem „uliční“ struktury – výstavba podél komunikace S dalším rozvojem – osídlování v širším pásu – odbočující komunikace 26.12.2018

Paralelní rozvoj dopravní a urbánní struktury V současné době je výstavba často vázána na vybudování sítí včetně komunikací I samotná výstavba je spojena s dopravou – tedy vznikem cest 26.12.2018

Vznik dopravy Přemísťovací vztahy – jakýkoliv druh dopravy včetně pěší – [osoby/čas] Přepravní vztahy – dopravními prostředky (ne pěší) – [osoby/čas] Dopravní vztah – přesun dopravních prostředků – [vozidla/čas] Dopravní vztah  návrh komunikace – kategorie, parametry, konstrukce, … 26.12.2018

Dělba dopravní práce Procentuální podíl jednotlivých duhů dopravy: Individuální, veřejná Pěší, cyklistická, moto, osobní automobily, busy (+ trolejbusy, tramvaje, …), nákladní Silniční, kolejová, letecká, lodní, … Stejné přemísťovací vztahy lze naplnit různými dopravními vztahy (změna poměrů IAD a MHD, nebo mezi IAD a cyklistickou a pěší) 26.12.2018

Prognóza Návrh komunikací se dělá na 20 až 30 let dopředu  nutnost prognózy Poznámka – rozvoj dopravní sítě v historii: rozvoj sítě dlouhodobý – po dobu existence civilizace „Tereziánské“ silnice (18. stol.) základem současné sítě silnic I. Třídy Automobily od roku 1900 Uliční síť měst – 19. století 26.12.2018

Metody prognózy Základem je extrapolace zaznamenaných dopravních vztahů Pro nově vznikající přepravní potřeby (nové zdroje, nové cesty) nutné „modelování“ nových vztahů Pravidelné sčítání dopravy, publikace výsledků, růstové koeficienty 26.12.2018

Sčítání dopravy Kategorie vozidel: Motocykl Osobní automobil Autobus Nákladní vozidla N1 (do 3t), N2 (3-5t), N3 (nad 3t) 26.12.2018

Dopravní proud Pohyb vozidel po komunikaci ve stejném směru (v jednom jízdním pruhu, v jednom jízdním pásu) zjištěný v profilu nebo v úseku komunikace 26.12.2018

Charakteristiky dopravního proudu Hustota dopravního proudu  [voz/km] Rychlost dopravního proudu u() [km/h] Intenzita dopravního proudu I() [voz/h] 26.12.2018

Intenzita × kapacita Intenzita – skutečná naměřená hodnota Nezbytnou součástí informace je čas měření Kapacita – maximální dosažitelná hodnota Nelze změřit s naprostou jistotou Závisí na geometrickém uspořádání silnice, ale i na okamžitých podmínkách (roční, denní doba, počasí, …) 26.12.2018

Kapacitní posouzení Je základní dopravně-inženýrskou operací Požaduje se navrhnout takovou komunikaci, jejíž kapacita je větší než intenzity Intenzita se uvažuje výhledová – prognózovaná – na 20 až 30 let 26.12.2018

Zjišťování intenzity Měření ve vybraném profilu – spočítat počet vozidel za jednotku času, typicky voz/h v jednom jízdním pruhu, nebo voz/24h pro oba směry, … Nutno vzít do úvahy vývoj a změny v čase – špičky, sedla během dne, změny během týdne, změny sezónní, dlouhodobý vývoj Metody měření Ručně – stopky, papír (možnost rozlišit typy vozidel) Indukční smyčka ve vozovce Optická čidla Využití mýtných bran, rozpoznávání SPZ 26.12.2018

Zjišťování rychlosti Přímé měření rychlosti Průměr rychlosti změřených vozidel 26.12.2018

Zjišťování hustoty Přímé měření nemožné nebo komplikované – nutný snímek dlouhého úseku komunikace Běžně výpočet z naměřené intenzity a rychlosti 26.12.2018

Vztah rychlost – hustota Je empiricky ověřena přirozená závislost rychlosti na hustotě: Existuje maximální rychlost při minimální hustotě, Existuje maximální hustota, při které rychlost klesne na nulu 26.12.2018

Hustota – rychlost obecně Obr. . Obecná nelineární závislost rychlosti na hustotě. 26.12.2018

Hustota intenzita – obecně Obr. . Obecný fundamentální diagram, který zobrazuje vztah mezi hustotou a rychlostí dopravního proudu. Při tzv. kritické hustotě se dosahuje maximální intenzity (kapacity). Směrnice přímky spojující počátek s libovolným bodem na křivce je rychlostí příslušnou pro tuto hustotu a intenzitu. Zde je vykresleno pro maximální intenzitu – kapacitu. Fundamentální diagram je odvozen ze vztahu hustoty a rychlosti z předcházejícího . 26.12.2018

Obr. . Dalším diagramem používaným pro popis dopravního proudu je závislost intenzity na rychlosti. Diagram je přímo odvozený ze závislosti rychlosti na hustotě uvedené v . Rychlost – intenzita 26.12.2018

Greenshieldsův model Závislost rychlosti na hustotě je lineární Obr. . Fundamentální diagram podle Greenshieldse postuluje lineární závislost rychlosti na hustotě. Závislost intenzity dopravního proudu na hustotě je pak určena vztahem (2.5). Maximální intenzita dopravního proudu je v tomto modelu dosahována při relativně nízké rychlosti. Závislost rychlosti na hustotě je lineární 26.12.2018

Model konstantního časového odstupu Obr. . Fundamentální diagramy pro model konstantního časového odstupu a pro lineární CFM model. Červeně je vynesený případ uvažující pouze s časovým odstupem, ignorující délku vozidla. Modrý graf navíc uvažuje nenulovou délku vozidla, z čehož vyplývá pokles rychlosti na nulu v konečné hodnotě hustoty. Po uplatnění limitu rychlosti platí černá přerušovaná čára. Průběh fundamentálního diagramu neodpovídá empirickým hodnotám. 26.12.2018

Model s bezpečnou vzdáleností pro zastavení za překážkou Obr. . Fundamentální diagramy pro dopravní proud, ve kterém vozidla udržují odstupy zaručující možnost zastavení před náhlou překážkou, která se objeví za předcházejícím vozidlem. Pokud zanedbáme délku vozidla, dojdeme k paradoxním maximálním intenzitám při rychlosti blížící se nule. Pro délku vozidel 7 m (včetně minimálního odstupu) a pro reakční dobu řidiče 0,7 s dostaneme vcelku přijatelný fundamentální diagram (fialový). Dále zavádíme rychlostní omezení – černá čára. 26.12.2018

Porovnání různých modelů Obr. . Porovnání fundamentálních diagramů výše uvedených modelů dopravního proudu. Při stejných okrajových podmínkách (maximální rychlost a maximální hustota) jsou průběhy odlišné. 26.12.2018

Empirický vztah hustoty a rychlosti Obr. . Závislost hustoty a rychlosti dopravního proudu, empirická data naměřená v jednom jízdním pruhu na německé dálnici při rychlostním limitu 120 km/h. Empirický vztah hustoty a rychlosti 26.12.2018

Empirický vztah hustoty a intenzity Obr. . V tomto empirickém fundamentálním diagramu naměřeném na německé dálnici A40 lze zřetelně rozlišit tři zásadně odlišné stavy, ve kterých se může dopravní proud nacházet. Jednotlivé body představují průměrné hodnoty naměřené v minutovém intervalu. Volný dopravní proud leží v zelené oblasti. Hodnoty odpovídající synchronizovanému dopravní proudu jsou označený fialově. Červená oblast odpovídá úplné zácpě, která se rozšířila v okolí měřeného úseku. V obrázku je patrné, že přechod z volného stavu do synchronizovaného znamená snížení dosahovaných intenzit dopravního proudu při nezměněné hustotě. Znamená to, že rychlost poklesla. Při dalším růstu hustoty až do přibližně 45% obsazenosti intenzita významně neklesá. Empirický vztah hustoty a intenzity 26.12.2018

Empirické charakteristiky dopravního proudu Viz EmpirCharak.doc zapamatovat: Max. kapacita kolem 2000voz/hod na jeden jízdní pruh Odpovídá přibližně 1voz/s (1800voz/hod) 26.12.2018