KULTURNÍ ROSTLINY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/21.1504.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZKOUŠÍM, BÁDÁM, VYRÁBÍM ROSTLINY ZŠ a MŠ Olšovec, přísp. org.
Advertisements

Přírodověda – 4. ročník ZŠ
ČLOVĚK A PŘÍRODA Přírodopis
Miroslava Melicharová
Polní ekosystémy luskoviny krmné plodiny.
Zemědělství.
Užitkové rostliny.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Polní ekosystémy.
Polní plodiny Filip Bordovský.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_163.
Jiné polní plodiny Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
Kulturní rostliny, pojmy
Hospodářské rostliny 4. ročník
Hospodářské plodiny.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Mgr. Věra Vasiljevičová
LUŠTĚNINY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: luštěniny, význam, složení, hrách, čočka, fazole, sója Autor:
CO JE EKOSYSTÉM? Soustava živých organismů = společenstvo a jejich neživého prostředí, které se vzájemně ovlivňují a vyvíjejí v určitém prostoru a čase.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě9 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Okrasné a užitkové rostliny Název sady: Člověk a jeho svět.
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
OBILNINY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Ekosystém pole Rostliny
Obilniny VY_52_INOVACE_36 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
ZELENINA - OPAKOVÁNÍ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Z A H R A D Y Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
POZNÁŠ ? Anotace: Materiál je určený pro práci s interaktivní tabulí.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
LESNÍ KVETOUCÍ ROSTLINY
Hospodářské plodiny.
Ovocné stromy Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
VY_52_INOVACE_63_Zemědělství ČR
Zemědělské plodiny Na polích zemědělci pěstují zemědělské plodiny a luštěniny Jsou základem výživy lidí (obilí, brambory, rýže) a hospodářských zvířat.
Přirozené a umělé ekosystémy.
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov
PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVA
Polní ekosystémy.
CO ROSTE NA POLI - TEST Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
VODA Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_52_INOVACE_528.
Pole - kulturní rostliny
Užitkové rostliny, které se pěstují na polích nazýváme polní plodiny.
zpracovaný v rámci projektu
Hospodářské rostliny Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_08_10_Ekosystémy.
Společenstva polí Rostliny
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
LISTNATÉ DŘEVINY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Autor: Mgr. Eva Procházková
VLASTIVĚDA vypracovala: Mgr
H O U B Y II – JEDOVATÉ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
ZELENINA A JEJÍ DRUHY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
KRTEK OBECNÝ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Společné znaky a dělení rostlin (opakování)
MRAVENEC LESNÍ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
PTÁCI - TEST Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
EKOSYSTÉM POLE je uměle vytvořený člověkem
ROSTLINY, ŽIVOČICHOVÉ OPAKOVÁNÍ
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření září 2012 Ročník
jsou rostliny, které se pěstují na polích je označení pro skupinu rostlin a jejich plodů Plody luštěnin poskytují velké množství bílkovin.
Transkript prezentace:

KULTURNÍ ROSTLINY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/21.1504 Č. DUMu: VY_52_INOVACE_514 Tématický celek: ROZMANITOST V PŘÍRODĚ I. Autor: Mgr. Zdenka Zavičáková Anotace: Materiál je určený pro práci s interaktivní tabulí. Ukázka tvorby DUMu v Powerpointu - shrnující poznatky o KULTURNÍCH ROSTLINÁCH.

KULTRNÍ ROSTLINY PŘÍRODOVĚDA – 4. ROČNÍK

Užitkové rostliny Užitkové rostliny, neboli plodiny jsou rostliny dávající člověku nějaký užitek. Používají se velmi často jako potrava nebo jako krmivo. Leckdy se k této skupině přiřazují i rostliny botanicky pozoruhodné, které mohou být následně využity v botanickém výzkumu či jako rostliny okrasné.

Obilniny Pšenice Ječmen Žito seté Oves setý Kukuřice setá Viz šablona 513

Lilek brambor-brambor obecný Brambory jsou jednou z nejvýznamnějších zemědělských plodin Jsou nenáročné na přírodní podmínky S výjimkou jedlých hlíz je celá rostlina jedovatá. Brambory obsahují významná množství stopových prvků – draslík, hořčík, zinek, vápník, fosfor, železo, měď, fluor, sodík, chrom Brambory pocházejí z Jižní Ameriky. Do Evropy byly přivezeny v 16. století. V Čechách se pěstování brambor datuje do 17. století.

Slunečnice roční Je jednoletá rostlina , původní v Americe. Její květenství je velký úbor, dosahuje v průměru až 30 cm. Stonek slunečnice roční může být až 3 metry vysoký. Slunečnicová semínka se prodávají ke přímé konzumaci nebo se pečou na plotně. Někdy se z nich vyrábí i alternativa k arašídovému máslu. Také se jimi často přikrmují ptáci. Slunečnicový olej se používá při vaření a na výrobu bionafty. Zbytek po získání oleje se používá ke krmení dobytka.

Cukrová řepa Pěstuje se jeden rok, je řazená mezi okopaniny. Převážná část sklízené masy (cca 80%) je ukryta pod zemí ve formě zásobního kořenu, tzv. bulvy Sklizené bulvy jsou využívány v cukrovarnickém průmyslu, pro výrobulihu a nyní již omezeně jako krmivo pro hospodářská zvířata. http://cs.wikipedia.org/wiki/Cukrov%C3%A1_%C5%99epa

Řepka olejná Jednoletá až dvouletá, 50 až 120 cm vysoká, bylina, pěstovaná pro svá olejnatá semena, využívaná zejména pro výrobu olejů. Olej je jedlý, ale používá se i pro technické účely, např. při výrobě mýdel. http://cs.wikipedia.org/wiki/Brukev_%C5%99epka

Réva vinná Réva vinná je vytrvalá rostlina, která na rozdíl od jednoletých rostlin setrvává na svém stanovišti v průměru asi třicet let. Její zralé plody (bobule) se používají především jako surovina pro výrobu vína a dalších nápojů, ale též k přímé konzumaci. Vinná réva patří mezi hodnotné ovoce. Hroznové víno obsahuje vitamin C a skupinu vitaminů B (kromě B12). Mají rovněž mnoho manganu, hořčíku a draslíku. http://cs.wikipedia.org/wiki/R%C3%A9va_vinn%C3%A1

Chmel otáčivý Chmel patří k velmi starým kulturním rostlinám Používají se v pivovarnictví při výrobě piva Český chmel (pěstovaný v Poohří (Žatecko), Polabí (Úštěcko) a na Hané (Tršicko)) patří k nejkvalitnějším na světě a občas bývá označován za zelené zlato. Jedná se rostlinu vytrvalou (tzv.trvalku), na jednom místě vydrží 20 - 25 let. http://cs.wikipedia.org/wiki/Chmel_ot%C3%A1%C4%8Div%C3%BD

Luštěnina Luštěnina neboli luskovina je souhrnné označení pro skupinu rostlin a jejich plodů zahrnující hrách, fazole, čočku a sóju. Luštěniny mají vysoký obsah bílkovin. http://cs.wikipedia.org/wiki/Lu%C5%A1t%C4%9Bnina

Hrách setý http://cs.wikipedia.org/wiki/Hr%C3%A1ch_set%C3%BD Hrách setý , lidově hrášek, je hospodářsky významná rostlina Plody jsou lusky, obsahují dužnatá semena zvaná hrášky Hrách je důležitá luštěnina, pěstuje se hlavně kvůli chutným plodům, které obsahují vitamíny (hlavně skupiny B). Ve větším množství obsahuje také minerální látky, zvláště fosfor a draslík, ale i vápník a hořčík. http://cs.wikipedia.org/wiki/Hr%C3%A1ch_set%C3%BD

Fazole zahradní http://cs.wikipedia.org/wiki/Fazole_zahradn%C3%AD Fazole zahradní je jednoroční kulturní bylina, která vytváří buď stonky s ukončeným růstem, takzvané keříčkové formy, nebo stonky s neukončeným růstem, tzv. ovíjivé formy. Plod je struk. Plody obsahují vápník, železo, draslík, vitamíny skupiny B, vitamín PP a provitamín A. http://cs.wikipedia.org/wiki/Fazole_zahradn%C3%AD

Sója Sója je luštěnina s vysokým obsahem proteinů. Má široké použití jako potravina, krmivo pro hospodářská zvířata i jako surovina pro potravinářský a zpracovatelský průmysl. Sója je považována za jednu z nejstarších kulturních plodin. Pochází ze severní a střední Číny. http://cs.wikipedia.org/wiki/S%C3%B3ja

1. Vysvětli rozdíl mezi kulturní a planou rostlinou 2 1. Vysvětli rozdíl mezi kulturní a planou rostlinou 2. Řekni, jaký užitek nám jednotlivé rostliny dávají:

Citace http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Zea_Mays_L.jpg BAUER,Scott. “Lilek brambor “ [online]. 7. červen 2011 2:20. [cit. 2011-06-07]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Lilek_brambor>. FRITZ,Bruce .“Slunečnice roční “ [online]. 7. červen 2011 2:20. [cit. 2011-06-07]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Slune%C4%8Dnice_ro%C4%8Dn%C3%AD>. Klipart : Office Microsoft PowerPoint Ilustrace : www.office.microsoft.com

Mgr. Zdenka Zavičáková MŠ a ZŠ Valašské Meziříčí, Poličná Konec Mgr. Zdenka Zavičáková MŠ a ZŠ Valašské Meziříčí, Poličná