Implementace politiky stárnutí na krajskou úroveň

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Projekt „Rovnost na Vysočině v kontextu koncepce rodinné politiky Kraje Vysočina“ Ing. Soňa Krátká, regionální koordinátorka.
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
SPOLUPRÁCE ZDRAVÝCH MĚST A ZDRAVÝCH ŠKOL Chrudim, 17. května 2005.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Stáže ve firmách - vzdělávání praxí Kulatý stůl s odbornou veřejností FOND DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Stroupežnického 30, Praha
Asistivní technologie a asistivní život ATIS workshop , Praha Mgr. Filip Novotný Odbor sociálních služeb a sociální práce Ministerstvo práce.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Projekt „Rozvoj procesu plánování dostupnosti sociálních služeb v Olomouci“ 3. KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB MĚSTA OLOMOUCE 2013 – 2015 Tato akce je.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
© Moravskoslezský kraj DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Spolupráce veřejné správy s podniky.
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Šíření povědomí o Evropské strategii zaměstnanosti Národní vzdělávací fond PhDr. Miroslava Kopicová.
Sociální bydlení v kontextu „Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období “ 09/2012 Jan Snopek, analytik pro.
Způsoby podávání projektů na úrovni krajů Příprava financování projektů internetizace knihoven ze strukturálních fondů Havlíčkův Brod, 18. –
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
Transformuje Kraj nebo kraj ?
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
Plán aktivního stárnutí ve městě Brně součást projektu „Rozvojové dokumenty Strategie pro Brno“ Rodina spojuje generace Projekt Brno-Zdravé.
13. ročník mezinárodní konference Investment & Business Forum, Ostrava Role FDV v rámci dalšího profesního vzdělávání Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách.
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
Sociální zemědělství Nová možnost sociálního podnikání
Shrnutí závěrů prvního konferenčního dne. Komunitní plánování, komunitní služby – jejich dostupnost a financování v Jihočeském kraji Mgr. Petr Studenovský.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
RODINNÁ POLITIKA Rodinná politika na úrovni krajů a obcí, Metodické „doporučení“ MPSV ČR, 2008) souhrn aktivit a opatření za účelem podpory rodiny podpora.
Mgr. Zuzana Jentschke - Stőcklová náměstkyně ministryně Sekce pro sociální a rodinnou politiku 10. dubna 2014.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
1 Projekt Brno-Zdravé město. 2 Cíl zlepšení zdraví a kvality života obyvatel podpora udržitelného rozvoje Projekt Zdravé město Zásady mezioborová spolupráce.
Rodinná politika v Jihomoravském kraji Rodinná politika v centru pozornosti krajů a obcí ( Jihlava – konference)
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
„MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ CZ.1.04/4.1.00/B
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
Krásná Lípa projekt Aktivizace rodin Volfová Hana (ASZ) Kolář Jan (místostarosta Krásné Lípy) Praha,
Sociální služby a Projekt Zdravý kraj v Jihomoravském kraji J.Drbal, V.Kytnerová, K.Zouharová Plánování rozvoje sociálních služeb Dobrá praxe zdravých.
STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY LIBERECKÉHO KRAJE (projekt KAP LK) ÚVODNÍ KONFERENCE.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
© NSZM ČR Národní síť Zdravých měst ČR Setkání Zdravých měst a realizátorů MA21 v Kraji Vysočina Jihlava, 12. ledna 2015.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Mgr. Jana Hanzlíková náměstkyně ministryně Sekce pro ochranu práv dětí a sociálního začleňování 10. dubna 2014.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Realizace politiky přípravy na stárnutí Národní akční plán podporující pozitivní stárnutí pro období let 2013 až 2017 (Aktualizovaná verze k )
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
Územní agenda Evropské unie Odbor rozvoje a strategie regionální politiky Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské náměstí Praha 1.
Vyhlášené programy v roce 2016/2017
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
KA 1 Podpora a rozvoj služeb v oblasti SPOD
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
SmoČR a senioři v obcích
Ing. Stanislava Správková
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Realizace politiky přípravy na stárnutí
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
Workshop na téma „Realizace politiky přípravy na stárnutí”
Transkript prezentace:

Implementace politiky stárnutí na krajskou úroveň Projekt Ministerstva práce a sociálních věcí ČR Operační program Zaměstnanost ESF EU Středočeský kraj 2017 - 2020 Porada ředitelů a vedoucích profesionálních knihoven Krajský úřad Středočeského kraje 8.3.2018

Demografický vývoj v České republice Stárnutí populace je nejcharakterističtějším rysem demografického vývoje nejen v České republice, ale i v dalších zemí Evropy. Projevuje se: výrazným nárůstem starších věkových kategorií celkovým poklesem podílu obyvatelstva v produktivním věku na celkovém počtu obyvatelstva prodlužující se pravděpodobnou dobou dožití

Demografický vývoj v České republice 2017 2030 2050 Počet lidí nad 65 let 1 800 000 (16% obyvatelstva) 2 500 000 (22% obyvatelstva) 3 200 000 (33% obyvatelstva) Počet lidí nad 85 let 200 000 (1,8% obyvatelstva) 400 000 (3,6% obyvatelstva) 600 000 (6,3% obyvatelstva)

Predikce vývoje počtu obyvatel dle věkové struktury v roce 2050 → v roce 2050 se předpokládá 1/3 populace starší 65 let Pozitivní reflexe situace! Vyšší věk dožití je úspěšným civilizačním výdobytkem!!! → Nutná příprava opatření nejen pro seniorskou populaci 65+, ale i pro osoby předdůchodového věku! Čím dřív začneme, tím lépe.

Odbor rodinné politiky a politiky stárnutí Oddělení politiky stárnutí MPSV Projekt Oddělení politiky stárnutí „Implementace politiky stárnutí na krajskou úroveň“ se zaměřuje zejména na: systémovou a metodickou podporu rozvoje aktivit zaměřených na institucionální zajištění politiky přípravy na stárnutí na národní, krajské a místní úrovni v návaznosti na strategický dokument Národní akční plán podporující pozitivní stárnutí pro období let 2013 – 2017. Oblast přípravy na stárnutí je dosud upravena prostřednictvím národní koordinační strategie. Cílem projektu je především formulace tezí státní sociální politiky v oblasti přípravy na stárnutí a (zejména metodická) podpora její implementace na úroveň vyšších územně samosprávných celků a následně rovněž na úroveň samosprávy (která je svou působností nejblíže občanům).

NAP 2013 – 2017 Strategické oblasti a priority: - Realizace politiky přípravy na stárnutí - Zajištění a ochrana práv starších osob - Celoživotní vzdělávání - Zaměstnávání starších pracovníků a seniorů - Dobrovolnictví a mezigenerační spolupráce - Kvalitní prostředí pro život seniorů - Zdravé stárnutí - Péče o seniory s omezenou soběstačností Identifikace řešených problémů: Neprovázané veřejné politiky Nedostupné bydlení, zejm. nájemní pro osoby s nižším příjmem Nastavení penzijního systému Nedostatečné systémové zajištění péče a jejího financování Strukturální nezaměstnanost u lidí nad 50 let Genderové nerovnosti (zajištění seniorek a jejich penzí) Desatero přípravy na stárnutí 2018 – 2022

Strategie přípravy na stárnutí Strategie přípravy na stárnutí na léta 2018-2022 (dále jen „Strategie“) navazuje na Národní akční plán podporující pozitivní stárnutí . Účelem této strategie je předložit ucelený rámec pro politiku stárnutí, která je ze své podstaty agendou průřezovou a týká se různých oblastí života společnosti, a tedy i různých oblastí veřejných politik. Strategie uznává, že osoby nad 50 let jsou velmi rozmanitá a heterogenní skupina lidí resp. část společnosti (obyvatel) a proto se snaží přijít s takovými opatřeními, která zahrnou různé skupiny a zohlední je. Vzhledem k tomu, že NAP 2013 - 2017 obsahoval velké množství opatření, došlo v roce 2014 k jeho aktualizaci a k přidání kapitoly Realizace politiky přípravy na stárnutí v České republice z důvodu jeho celkového efektivnějšího naplňování. Proto byl také započat projekt, v rámci kterého byly sestaveny indikátory k jeho objektivnímu hodnocení. Ačkoli se mnohá opatření skutečně podařilo naplnit, i přes tuto snahu jich velké množství stále zůstává bez odezvy, zejména z důvodu nejasné formulace těchto opatření, a tedy nejasného způsobu plnění a hodnocení, případně nejasné gesce nebo nespecifikovaného financování. Proto je ambicí pokračujícího dokumentu tato opatření vyhodnotit a případně je přenést do dalšího období, ať již v přeformulované nebo původní podobě.

STRAPS 2018 – 2022 v podobě pracovní verze Specifický cíl č. 1: Zajištění dostatečných příjmů státního rozpočtu Specifický cíl č. 2: Zajištění dostupného bydlení pro všechny generace Specifický cíl č. 3: Změna parametrů pojištění osob samostatně výdělečně činných v důchodovém systému Specifický cíl č. 4: Snížení rozdílů v odměňování mužů a žen Specifický cíl č. 5: Zvyšování mezd Specifický cíl č. 6: Odstraňování strukturální nezaměstnanosti u starších lidí na trhu práce Specifický cíl č. 7: Podpora prevence a rehabilitace za účelem zlepšení zdravotního stavu obyvatelstva Specifický cíl č. 8: Systematické budování bezbariérového veřejného prostoru Specifický cíl č. 9: Ochrana práv spotřebitele a lidských práv seniorů Specifický cíl č. 10: Podpora dobrovolnictví a zapojení starších osob do komunitního života

Implementace politiky stárnutí na krajskou úroveň Kraje a obce znají nejlépe potřeby svých obyvatel, mají lepší přehled o místních podmínkách a disponují širokou škálou kompetencí. V roce 2015 bylo převedeno financování sociálních služeb ze státu na kraje, aby byl respektován princip subsidiarity. Stát podporuje a motivuje obce v jejich snažení různými dotačními tituly (např. Obec přátelská seniorům). Cílem je zajistit větší spoluúčast krajské správy a samosprávy při plnění cílů koordinované politiky přípravy na stárnutí. V roce 2016 došlo k podpisu memoranda o spolupráci mezi MPSV a kraji ČR, které se týká realizace politiky stárnutí! Finanční posílení současného dotačního programu „Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností“ Příprava nového dotačního programu zaměřeného na podporu aktivit krajů v oblasti politiky stárnutí – „Obec přátelská seniorům“ Pro rok 2017 se počítá s: programem „Podpora veřejně účelových aktivit…“ s alokací 18 mil. Kč (cíleně pro neziskové organizace v krajích) dotacemi pro kraje 20 mil. Kč novým dotačním programem „Obec přátelská seniorům“ s alokací 6 mil. Kč (cíleně pro obce a města).

Cíle projektu z pohledu centrální úrovně - komplexní přístup k politice stárnutí, provázanost jak národní, tak krajské úrovně a propojení dílčích resortních politik - porovnání přístupu vybraných zemí k problematice přípravy na stárnutí, přenos dobré praxe ze zahraničí - vytyčení priorit, které se formou klíčových opatření promítnou do NAP pro období 2018 - 2022, s důrazem na konkrétní formulaci opatření, vymezení odpovědností a nastavení indikátorů → V současnosti se již konají a jsou úspěšné Národní konventy a připravuje se Strategie přípravy na stárnutí 2018 – 2022. Od ledna 2017 probíhají v organizaci Oddělení politiky stárnutí v Praze tzv. národní konventy, diskuzní stoly s odbornou veřejností, ke stárnutí populace. - Březnu 2017 „Bydlení a stárnutí populace“ - Duben 2017 „Socioekonomická situace a ohrožení chudobou“ - Květen 2017 „Zdraví a péče“ - Červen 2017 „Trh práce“ - Září 2017 „Vzdělávání a dobrovolnictví“ Zakončeno bude Mezinárodní konferenci 25. 9. 2017 u příležitosti Dne seniorů na téma „Stárnutí a veřejný prostor“

Cíle projektu z pohledu krajské úrovně - Lepší zacílení intervencí státní správy a samosprávy na konkrétní problémy starších osob a seniorů, získávání zpětné vazba od krajů a obcí k opatřením NAP - Spolupráce s orgány krajské a místní samosprávy na přípravě a koordinaci dalších nových projektů z ESIF zaměřených na podporu cílové skupiny starších pracovníků a seniorů - Zapojení všech relevantních aktérů do tvorby lokálních strategií a plnění jejich opatření v praxi (prostřednictvím tzv. regionálních platforem) - Začlenění agendy přípravy na stárnutí do stávajících strategických a rozvojových dokumentů krajů

Cíle projektu z pohledu veřejnosti - Zvýšení povědomí široké veřejnosti i všech orgánů státní správy i samosprávy o výzvách a dopadech demografického vývoje v ČR a v konkrétním regionu - Osvětová činnost a odbourávání negativních významů zejména v důsledku mediální prezentace stárnutí a stáří, ale i šíření demografické paniky, která výrazně ovlivňuje klima ve společnosti - Ve spolupráci s odbornými útvary krajského úřadu a věcným odborem MPSV organizace veřejných diskuzních tzv. kulatých stolů k tématům politiky stárnutí - Vznikem regionální sítě poradenských míst dojde k rozšíření dostupnosti základního poradenství pro starší osoby a seniory Osvětová a informační (edukační) kampaň bude zaměřena na klíčová odborná témata s cílem vytvořit větší povědomí veřejnosti o stárnutí obyvatelstva, o potřebě péče v rodině, zvyšování bezpečnosti seniorů, prevenci - či oddálení - zdravotních rizik spojených se stárnutím a stářím, možnostech zaměstnávání osob 55+, 65+ aj. Smyslem projektu je rovněž prohloubit právní vědomí seniorů v oblastech ústavního, občanského, trestního a přestupkového práva. Součástí bude i poradenství v oblasti bezpečnosti seniorů, aktivního prožívání volného času, zdravého způsobu života aj.

Klíčové aktivity projektu KA 1 - Pilotní ověření regionální sítě koordinačních a poradenských míst politiky stárnutí KA 2 - Zpracování odborných analýz a studií KA 3 - Zpracování národní strategie přípravy na stárnutí pro období let 2018 – 2022 KA 4 - Mezinárodní spolupráce KA 5 - Osvěta, publicita, mainstreaming KA 6 - Evaluace KA 7 - Řízení a administrace projektu Krajský koordinátor projektu: - transfer informací z národní úrovně na úroveň samospráv a zpět - podíl na realizaci politiky přípravy na stárnutí a implementaci opatření v regionu - vedení jednání odborné regionální platformy - příprava akčního plánu vč. souboru konkrétních opatření pro daný kraj - realizace kulatých diskuzních stolů pro odbornou i laickou veřejnost - zprostředkování odborného poradenství pro seniory a jejich rodiny

Problematika širokospektrální se zaměřením na specifika našeho kraje

Regionální odborné platformy Představována budou aktuální témata podle jednotlivých regionů, na nichž se shodnou aktéři zapojení v rámci regionální platformy. Z hlediska dlouhodobé udržitelnosti systému je třeba klást důraz zejména na oblast prevence a podporovat koncept aktivního stárnutí a bio-psycho-spirituálně-sociálního well-beingu: Obnáší to: 1. Zapojení 15 – 20 regionálních odborníků, mezioborově zastoupených odborníků z regionálních institucí a nevládního neziskového sektoru. 2. Spolupráce s krajským koordinátorem, setkání platformy ve frekvenci cca 4 krát za rok. 3. Kulaté diskuzní stoly k vybraným tématům a příprava krajského akčního plánu. Mezi členy by měli být zástupci: seniorských organizací v regionu bezpečnostních složek (PČR, BESIP, HZS) organizace zdravotně postižených vzdělávacích institutů neziskových organizací sociálních služeb Krajské pobočky ˇUP ČSSZ Sociálních odborů okresních měst A v neposlední řadě zástupci odborů KÚ. Nikoli pouze odboru sociálních věcí, ale také zdravotnictví, školství, dopravy, zaměstnanosti, kultury a volnočasových aktivit apod. Spektrum kopíruje strategické oblasti a priority NAP.

METODIKA VYTVÁŘENÍ MÍSTNÍCH A KRAJSKÝCH AKČNÍCH PLÁNŮ PODPORY POZITIVNÍHO, AKTIVNÍHO A ZDRAVÉHO STÁRNUTÍ (MPSV 2015) Pozitivní přístup k demografickým změnám a stárnutí Vymezení dobré praxe Témata politiky pozitivního stárnutí na samosprávné úrovni Nástroje podpory a implementace politiky pozitivního stárnutí na krajské a obecní úrovni Monitoring, evaluace a indikátory politiky stárnutí Na co je dobré myslet při přípravě a realizaci plánu (politiky) Příklad dobré praxe (Plán aktivního stárnutí ve městě Brně)

Akční plán přípravy na stárnutí v rámci příslušného kraje Kraj podepsal s MPSV memorandum o spolupráci na podzim roku 2016 Mezi kraji ČR je výslovně koncepce přípravy na stárnutí zastoupena pouze v Kraji Vysočina „Koncepce rodinné a seniorské politiky Kraje Vysočiny na období 2017 – 2021“ Obecně platí zahrnutí problematiky seniorů do koncepcí rodinné politiky, popř. sociálních služeb. Proto je nutná reflexe specifik celého regionu s podporou dalších zainteresovaných subjektů , včetně samospráv měst a obcí. Zahrnuje to: analýzu regionu identifikaci potřeb návrhy konkrétních opatření

Děkuji za Vaši pozornost! Bc. Martina Doupovcová Krajská koordinátorka projektu „Implementace politiky stárnutí na krajskou úroveň“ E-mail: martina.doupovcova@mpsv.cz Mobil: 778 455 760