Právní prostředky ochrany při správě daní

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prostředky ochrany při správě daní
Advertisements

Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - cz.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
Právní okénko Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 3. dubna 2014.
Přezkoumání správních rozhodnutí soudem. Správní soudnictví, Ústavní soud.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 9. prosince 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 23. listopadu 2015.
Změny s účinností od /2009 Sb.. Přehled novelizujících zákonů  zákon č. 267/2014 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z.
Mgr. Karel Šimek Registrační řízení 2. Obecně k nalézacímu řízení 3. Tvrzení daně 4. Stanovení daně 5. Lhůta pro stanovení daně Registrace.
N AŘÍZENÍ O EVROPSKÉM PLATEBNÍM ROZKAZU (EPR) Prezentace 2016.
OPRAVNÉ PROSTŘEDKY V CIVILNÍM ŘÍZENÍ. Opravné prostředky obecně účelem opravných prostředků je zabránit existenci nesprávných soudních rozhodnutí.
Metodická porada zpracovatelů přestupkové agendy
17. března 2016 Jihlava. Náležitosti odvolání a jeho nedostatky (§ 82 odst. 2) Náležitosti odvolání a jeho nedostatky (§ 82 odst. 2) Odvolání jako druh.
Základní charakteristika společnosti - Společnost, za jejíž dluhy ručí společníci společně a nerozdílně do výše, v níž nesplnili vkladové povinnosti podle.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. října 2015.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO NOVÝ ŠKOLNÍ ROK 2016 / 2017 přihlášky na střední školu podáváme do přihlášky na Sš s talentovou zkouškou podáváme do
EIA novela 2015 STAVEBNÍ ÚŘADY Novela zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, (viz zákon č. 39/2015 Sb.,), účinná.
SPRÁVA DANÍ Petr Mrkývka. Definice správy daní Správa daní je účelový správní proces (postup) k zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka TémaSoustava.
Správní trestání. Tzv. správní trestání (správněprávní odpovědnost) - správní trestání v případech přestupků, - správní trestání v případech tzv. jiných.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
Daň z nabytí nemovitých věcí
Zahájení a průběh správního řízení
Důležité informace pro rodiče vycházejících žáků
Paragrafované znění I 9. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Název vzdělávacího materiálu
Stipendijní řád MU Jiří Nantl 17. května 2006.
Správa daní 26. října 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Zpráva o uplatňování ÚP
Téma 6: Zdanění příjmů ze závislé činnosti
Prostředky ochrany při správě daní
Občanské soudní řízení I.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky
Soudní dvůr EU Monika Matysová.
Legislativní materiály vlády
TEORIE PRÁVA Aplikace práva JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Aplikace práva orgány veřejné moci; uvážení při aplikaci práva
Občanské právo procesní
Etapy procesu a řízení.
Řádné opravné prostředky
Obecné výklady o důkazech
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Soutěsky civilního procesu
Daň z přidané hodnoty 13. prosince 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Správa sociálního zabezpečení
Registrace a nalézací řízení
Správa daní AVR Současné daňové předpisy
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Paragrafované znění I 8. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Komise LRV a LRV 20. prosince 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Občanské soudní řízení
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Přijímací řízení na střední školy 2016/2017
Profesní vzdělávání sociálních kurátorů Praha
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Občanské soudní řízení II.
Občanské soudní řízení I.
Řádné opravné prostředky
Právní prostředky ochrany při správě daní
Formulářová podání při správě daní
RIA a důvodová zpráva 31. října 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Občanské soudní řízení I.
Komunikace při správě daní
Daň z příjmů fyzických osob – příklad
Obecně k legislativě 17. října 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 23. října 2017
Finanční arbitr 17. dubna 2019 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Transkript prezentace:

Právní prostředky ochrany při správě daní 18. prosince 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy

Osnova Prostředky ochrany Opravné a dozorčí prostředky Další prostředky ochrany Soudní přezkum

1. Prostředky ochrany prostředek ochrany vztah pojmů zákonem přiznaný nástroj k ochraně individuálního nebo veřejného zájmu vztah pojmů prostředky ochrany opravné prostředky dozorčí prostředky další prostředky ochrany prostředky soudní ochrany

Opravné prostředky largo sensu Dozorčí prostředky largo sensu 1. Prostředky ochrany Opravné prostředky largo sensu Opravné prostředky stricto sensu Další prostředky ochrany Prostředky soudní ochrany Dozorčí prostředky largo sensu Dozorčí prostředky stricto sensu Při správě daní Mimo správu daní

1. Prostředky ochrany - dělení podle aktivní legitimace iniciován ze strany osoby zúčastněné na správě daní na návrh (jde-li o řízení) na návrh či podnět (jde-li o jiný postup) ex officio - iniciován z moci úřední tomu může předcházet podnět ze strany osoby zúčastněné na správě daní podle chráněného zájmu chrání primárně zájem jednotlivce (subjektivní právo veřejné) v daňovém právu je typický střet mezi zájmem jednotlivce a zájmem veřejné moci na inkasu daně vzájemný střet zájmů mezi jednotlivci je výjimečný chrání primárně veřejný zájem

1. Prostředky ochrany - dělení podle toho, vůči čemu směřuje z hlediska vad postupu (procesu) proti vadám řízení proti vadám jiného (úředního) postupu z hlediska výsledku proti rozhodnutí (nezákonnost, nesprávnost, nicotnost) proti jinému výstupu (protokol, úřední záznam, zpráva o daňové kontrole atd.) z hlediska konání/nekonání proti jednání správce daně či chování úřední osoby proti nečinnosti podle orgánu poskytujícího ochranu při správě daní (správce daně) prvostupňový (autoremedurní princip) nadřízený (princip devolutivní) mimo správu daní (soudní ochrana)

2. Opravné a dozorčí prostředky Dělení opravných prostředků Odvolání Obnova řízení Přezkumné řízení

A. Dělení opravných prostředků opravný prostředek = prostředek ochrany proti nesprávnému nebo nezákonnému rozhodnutí při správě daní, ke kterému je aktivně legitimován příjemce rozhodnutí řádný = směřuje proti nepravomocnému rozhodnutí (odvolání, rozklad) proti nesprávnosti (skutkovým vadám) i nezákonnosti (právním vadám) rozhodnutí mimořádný = směřuje proti pravomocnému rozhodnutí (návrh na povolení obnovy řízení) pouze proti nesprávnosti (skutkovým vadám) rozhodnutí dozorčí prostředek = prostředek ochrany proti nesprávnému nebo nezákonnému rozhodnutí při správě daní iniciovaný z moci úřední nařízení obnovy řízení - pouze proti pravomocnému rozhodnutí nařízení přezkoumání rozhodnutí - lze i proti nepravomocnému rozhodnutí pouze proti nezákonnosti (právním vadám) rozhodnutí

A. Dělení opravných prostředků Opravné prostředky Řádné opravné prostředky Mimořádné opravné prostředky III. Obnova řízení I. Odvolání (rozklad) Návrh na povolení obnovy řízení Dozorčí prostředky II. Přezkumné řízení Nařízení obnovy řízení Nařízení přezkoumání rozhodnutí

B. Odvolání podání, kterým příjemce rozhodnutí žádá správce daně vyššího stupně o skutkové i právní přezkoumání rozhodnutí správce daně nižšího stupně podává se u správce daně, jehož rozhodnutí je odvoláním napadeno zásada dvojinstančnosti řízení v obou instancích tvoří jeden celek nemožnost odvolat se proti rozhodnutí označenému jako „výzva“

B. Odvolání obecně nemá odkladný (suspenzivní) účinek obecná lhůta pro odvolání 30 dnů vzdání se, zpětvzetí či doplňování odvolání náležitosti odvolání vady odvolání

B. Odvolání postup správce daně prvního stupně zamítne vyhoví (autoremedura) – lze i zčásti postoupí odvolacímu orgánu (se stanoviskem) – devolutivní účinek postup správce daně druhého stupně princip úplné apelace dokazování před odvolacím orgánem může dojít ke změně i v neprospěch odvolatele napadené rozhodnutí změní napadené rozhodnutí zruší (a zastaví řízení) odvolání zamítne a napadené rozhodnutí potvrdí

C. Obnova řízení nástroj iniciovaný mimořádným opravným nebo dozorčím prostředkem umožňující skutkové přehodnocení pravomocně ukončeného řízení I. fáze - obnovovací řízení správce daně rozhoduje, za obnovu povolí či nikoli, anebo zda ji nařídí ex offo návrh se podává u správce daně, který ve věci rozhodl v prvním stupni subjektivní lhůta 6 měsíců (+ objektivní lhůta)

C. Obnova řízení I. fáze - obnovovací řízení předpoklady (důvody): vyšly na jeho nové skutečnosti nebo důkazy, které nemohly být bez zavinění příjemce rozhodnutí uplatněny dříve v nalézacím řízení má přednost dodatečné přiznání nebo dodatečné vyúčtování rozhodováno na základě pozměněného dokladu či dokladu s nepravdivým údajem rozhodnutí bylo dosaženo trestným činem změna výsledku předběžné otázky

C. Obnova řízení I. fáze - obnovovací řízení správce daně, který ve věci rozhodl v posledním stupni, obnovu řízení: zamítne, neshledá-li důvody povolí (návrh) nařídí (ex offo)

C. Obnova řízení II. fáze - obnovené řízení zahájeno vydáním rozhodnutí o povolení nebo nařízení obnovy řízení příslušný k provedení obnoveného řízení je správce daně, který ve věci rozhodoval v prvním stupni je vázán důvody nařízení obnovy (implicitně) výsledek řízení: nové rozhodnutí ve věci, kterým se původní rozhodnutí ruší opravné prostředky: standardně

D. Přezkumné řízení dozorčí prostředek umožňující právní přezkoumání ukončeného řízení forma iniciace: podnět správci daně, který v řízení rozhodl v posledním stupni důvody k nařízení: nezákonnost rozhodnutí nezkoumá se pouze obsah rozhodnutí, ale celé řízení, které jeho vydání předcházelo posuzuje se podle právního stavu v době vydání rozhodnutí temporální účinky judikatury přezkoumat nelze rozhodnutí v rozsahu, v jakém bylo přezkoumáno soudem ve správním soudnictví soudní přezkum neznamená automaticky verifikaci zákonnosti celého řízení (dispoziční zásada) výjimky z dispoziční zásady, kterými se musí soud zabývat vždy, i když to žalobcem není namítáno (nicotnost, prekluze, absolutní neplatnosti právního úkonu atd.)

D. Přezkumné řízení přezkoumat nelze rozhodnutí v rozsahu, v jakém bylo přezkoumáno soudem ve správním soudnictví soudní přezkum neznamená automaticky verifikaci zákonnosti celého řízení (dispoziční zásada) výjimky z dispoziční zásady, kterými se musí soud zabývat vždy, i když to žalobcem není namítáno (nicotnost, prekluze, absolutní neplatnost právního jednání atd.)

D. Přezkumné řízení přezkoumání rozhodnutí nařídí správce daně nejblíže nadřízený správci daně, který ve věci rozhodl v posledním stupni objektivní lhůta pro nařízení přezkumné řízení provede správce daně, který ve věci rozhodl v posledním stupni je vázán důvody, pro které bylo přezkumné řízení nařízeno právním názorem v rozhodnutí o nařízení přezkoumání

D. Přezkumné řízení výsledek řízení = rozhodnutí, které: původní rozhodnutí ruší původní rozhodnutí mění zastavuje přezkumné řízení, nejsou-li důvody ke změně nebo zrušení původního rozhodnutí

D. Přezkumné řízení probíhající soudní přezkum není překážkou pro standardní přezkumné řízení možnost využít i speciální typ přezkumného řízení institut uspokojení navrhovatele ve správním soudnictví ve smyslu § 62 s.ř.s. zahajuje správce daně, který rozhodl v posledním stupni podmínky pro zahájení: navrhovatel se žalobou ve správním soudnictví domáhá zrušení rozhodnutí správce daně (běží soudní řízení) správce daně uzná (zcela či zčásti) argumentaci žalobce a sdělí záměr uspokojit navrhovatele soudu správce daně nepřihlíží k novým skutečnostem a návrhům na provedení nových důkazních prostředků, které navrhovatel ve své žalobě neuvedl (princip koncentrace) výsledek řízení je stejný jako u obecného přezkumu s tím, že nelze změnit rozhodnutí v neprospěch navrhovatele proti výsledku nelze uplatnit opravné prostředky

3. Další prostředky ochrany iniciace ze strany osoby zúčastněné na správě daní návrh – zahajuje řízení podnět – nezahajuje řízení (může zahajovat jiný postup) správce daně (z moci úřední) na základě vlastního zjištění (vyhledávací činnost) na základě podnětu k ochraně individuálního zájmu (subjektivního veřejného práva) veřejného zájmu

3. Další prostředky ochrany proti úkonům při placení daní nelze-li podat odvolání subjektivní lhůta 30 dnů řízení; vydává se rozhodnutí rozhoduje správce daně, který úkon provedl Námitka (§ 159) namítá osoba zúčastněná na správě daní řízení; vydává se rozhodnutí jsou-li důvodné pochybnosti je úřední osoba vyloučena dříve rozhoduje úřední osoba stojící v čele Námitka na podjatost (§ 77)

3. Další prostředky ochrany neposkytuje-li daňový zákon jiný prostředek ochrany proti postupu správce daně nebo proti nevhodnému chování úřední osoby nezahajuje řízení; nevydává se rozhodnutí vyřizuje správce daně, proti němuž směřuje; možnost prošetření nadřízeným srov. § 175 správního řádu Stížnost (§ 261) v případě pochyb o správnosti sražené či vybrané daně primární je kontakt poplatníka s plátcem daně sekundárně intervenuje správce daně řízení; vydává se rozhodnutí Stížnost na postup plátce daně (§ 237)

3. Další prostředky ochrany na žádost řízení; vydává se rozhodnutí závažný důvod před uplynutím lhůty nelze u všech lhůt Žádost o prodloužení lhůty (§ 36) na žádost řízení; vydává se rozhodnutí závažný důvod po uplynutí lhůty (max. 1 rok) nelze u všech lhůt Žádost o navrácení lhůty v předešlý stav (§ 37) na žádost řízení; vydává se rozhodnutí závažný a předem nepředvídatelný důvod do 15 dnů (subj.), do 6 měsíců (obj.) Žádost o vyslovení neúčinnosti doručení (§ 48)

3. Další prostředky ochrany na žádost / z moci úřední individuální / plošné řízení; vydává se rozhodnutí nenárokové přijetím DŘ významně omezeno prominutí penále a úroku z prodlení Prominutí daně prominutí příslušenství daně (§ 259 a násl.) na žádost i z moci úřední řízení; vydává se rozhodnutí zákonem stanovené podmínky možno vázat na další podmínky úrok z posečkané částky Posečkání daně, povolení splátek (§ 156 a násl.) na podnět i z moci úřední nejde o řízení; nevydává se rozhodnutí nutno vyčerpat před tím, než se lze obrátit na soud (§ 79 až 81 SŘS) Ochrana před nečinností (§ 38)

3. Další prostředky ochrany z moci úřední (možno podat podnět) absolutní věcná nepříslušnost, zjevná vnitřní rozpornost, neuskutečnitelnost nadřízený správce daně bez časového omezení srov. § 77 a 78 správního řádu Prohlášení nicotnosti rozhodnutí (§ 105) z moci úřední zřejmé chyby v psaní, počtech a jiné zřejmé nesprávnosti správce daně, který rozhodl opravné rozhodnutí ve lhůtě pro stanovení/placení daně Oprava rozhodnutí (§ 104)

Evropský soud pro lidská práva 4. Soudní přezkum Správní soud Ústavní soud Evropský soud pro lidská práva Soudní dvůr EU Civilní soud Trestní soud

e-mail: bohac@prf.cuni.cz web: www.radimbohac.cz tel.: +420221005530 18. prosince 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy