Oddělení pro koordinaci procesu hodnocení dopadů regulace (RIA)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora meziobecní spolupráce
Advertisements

ECVET v Programu celoživotního učení
Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA 2004 PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Aktéři udržitelného rozvoje Zapojování aktérů a sociální aspekty UR.
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
Administrativně právní metoda regulace společenských vztahů
Evaluace Rámce podpory Společenství Evaluační jednotka strukturálních fondů.
Odborný seminář „APLIKACE STRATEGICKÉHO HODNOTÍCÍHO RÁMCE PRO STRATEGIE MÍSTNÍHO ROZVOJE V ČR“ Odborný seminář Praha 20. září 2010.
Pravidla publicity projektu
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
Aktivita číslo 5 Návrh a zavedení systému centrální administrace a řízení projektů Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadě Plzeňského kraje.
Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Individuální projekt „Podpora a rozvoj služeb sociální prevence v Moravskoslezském kraji“ (číslo projektu: CZ.1.04/3.1.00/ ), dále jen „Projekt“
ReStEP – Základní informace Plný název: ReStEP – Regional Sustainable Energy Policy based on the Interactive Map of Sources (Regionální udržitelná energetická.
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Didaktické prostředky
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Návrh nového zákona o elektronických komunikacích Hradec Králové 30. března 2004.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
407 – Vzdělávání pro 21. století Žadatel: Learning Society, občanské sdružení Kontaktní osoba: PhDr Lenka Emrová Mobil: e- mail :
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
MV RPS, 1. červen 2005 RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
„Dopady spuštění základních registrů na subjekty veřejné správy“
Vzdělávací moduly  systém prakticky zaměřeného vzdělávání  postihuje široké spektrum dovedností potřebných k úspěšnému předkládání a řízení projektů.
Praktické rady a zkušenosti jak vytvořit RP, jak připravit program RP Eva Bosáková Národní kancelář EQUAL.
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
Komunikace se členskými organizacemi Kateřina Vondrášová pro
PREZENTACE PRO ITP Ing. Miloslav ILEČEK, ITP pracoviště Jihlava , Velké Karlovice Institut Trhu Práce.
Rozhodovací procesy.
Reporting.
Číslo projektu: CZ / /0316 Název projektu: Poradenské a informační centrum pro malé a střední podniky Žadatel: Vzdělávací institut Partner:Hospodářská.
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
Zjednodušení orientace na portálech veřejné správy Jaroslav Svoboda - Ministerstvo vnitra ČR Iva Zelenková - Ministerstvo informatiky ČR Konference ISSS,
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva NKS 2008.
Zjednodušení administrativních postupů – výpisy z Evidence rejstříku trestů Mgr. Marek Souček Konference ISSS 2006 Hradec Králové, 3. – 4. dubna 2006.
Hospodářský registr Ing. Jiří Pavlíček Konference ISSS 2006 Hradec Králové, 4. dubna 2006.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Hodnocení výsledků ukončených programů VaVaI Ing. Blanka Černá, CSc., Národní agentura pro zemědělský výzkum Ing. Jan Budský Oddělení výzkumu Odbor výzkumu,
Seminář MD ČR, Alena Heinišová Ekonomické hodnocení investičních akcí na SŽDC, s.o.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Základní registr územní identifikace a nemovitostí Zbyněk Havelda Úřad pro veřejné informační systémy Seminář sdružení Nemoforum.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Ing. Daniel Trnka, Oddělení kvality regulace Úřad vlády ČR Zvyšování kvality regulace 9. mezinárodní konference o informatické podpoře personálních procesů.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Neziskový sektor jako partner. Národní úroveň Pracovní skupina „NNO a regionální rozvoj“ - otevřená platforma NNO na národní úrovni - téma: regionální.
Analýza možností využití institutu centrálního zadavatele v rámci jednotlivých resortů Přednášející: Ing. Pavel Brož.
Výroční zprávy Rady vlády pro udržitelný rozvoj 7. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území RVUR 31. březen 2010.
NZZ – Nová závěrečná zkouška IPN Dana Kočková, NÚOV MŠMT,
KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB NA DOBŘÍŠSKU A ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Inspekční a prosazovací přístup
Didaktické prostředky
OŠMS, Krajský úřad Kraje Vysočina
Důvodová zpráva a RIA 2. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Místní akční plány rozvoje vzdělávání
Výjezdní zasedání pracovní skupiny pro evaluaci a HP
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
PROCES HODNOCENÍ DOPADŮ REGULACE
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Datum konání: 5. února 2018 Místo konání: Velké Meziříčí, JUPITER club
Klíčové aktivity projektu
Aplikovaný výzkum Program Beta:
Transkript prezentace:

Oddělení pro koordinaci procesu hodnocení dopadů regulace (RIA) KONZULTACE A DATA Oddělení pro koordinaci procesu hodnocení dopadů regulace (RIA) Praha, duben 2018

Základní pravidla a provádění konzultací Konzultace s dotčenými subjekty představují nedílnou a povinnou součást procesu RIA V procesu RIA je nutné pracovat s relevantními a validními daty (evidence based – založeno na důkazech) Délka a forma není stanovena – určí zpracovatel RIA na základě principu proporcionality výjimku představují ze zákona povinné konzultace ČTÚ a ERÚ Měly by být vedeny v průběhu procesu RIA dle potřeby, v jednotlivých fázích tvorby návrhu právního předpisu (nové právní úpravy) mezirezortní připomínkové řízení představuje zvláštní formu konzultací

Přínos konzultací v různých fázích přípravy právních předpisů Identifikace a popis problému - správné popsání problému, zjištění jeho intenzity a rozsahu (data) Vytipování variant řešení - větší počet alternativních řešení, odhalování úskalí možných variant, informace o dopadech navrhovaných variant (resp. i dotčených subjektů) Vyhodnocování dopadů navrhovaných řešení - realistické odhadování nákladů a přínosů Návrh řešení - větší akceptovatelnost návrhu Závěrečné obecné konzultace - zajištění transparentnosti procesu před předložením vládě (specializované internetové portály vč. kontaktních adres či veřejná slyšení)

Způsob a forma konzultací Připravit kvalitní písemné podklady obsahující přesně definované problémy a otázky, na něž je žádáno vyjádření, cíleně připravené pro konkrétní konzultované subjekty (skupiny/osoby) Jasně stanovit lhůtu pro zpětnou vazbu, která musí být dostatečně dlouhá, aby konzultované subjekty měly dostatek času pro zpracování odpovědí Cílené konzultace (stakeholdeři) versus široké (zapojování veřejnosti) Písemná forma → připomínkové řízení, dotazníková šetření Ústní forma → veřejná slyšení, cílené rozhovory, průzkumy veřejného mínění, meziresortní jednání Dále kombinace výše uvedených forem s využitím moderních technologií → internet, sociální média (pozor ale na slabé zastoupení některých skupin; využít pro závěrečné obecné konzultace)

Zásady pro vedení konzultací Včasnost – konzultace ve fázi formulace problému Srozumitelnost – konzultačního procesu, vstupních i výstupních materiálů, použité metody, postupů Přiměřenost a odbornost – metody a postupy úměrné a vhodné konzultovanému tématu Dostupnost zdrojů – vyčlenění potřebných kapacit (finančních, lidských, materiálních) Komplexnost – konzultačního procesu (rozvážit celý průběh, návaznost) Transparentnost a dostupnost – obsahových a procesních dokumentů veřejnosti (https://apps.odok.cz/veklep) Otevřenost a důvěra – všech zúčastněných stran Hledání konsenzu – snaha o nalezení společně přijatelného kompromisu (lepší porozumění návrhu a připravenost dotčených subjektů na implementaci právního předpisu)

Zhodnocení provedených konzultací zdokumentování všech konzultací, které byly provedeny uvedení všech konzultovaných dotčených subjektů a orgánů státní správy uvedení připomínek a podnětů vysvětlení ne/zapracování podnětů → souhrnně vyhodnotit průběh a výsledek konzultací s dotčenými subjekty (transparentnost ve vztahu navrhované řešení/varianty – připomínky dotčených subjektů)

Nedostatky a problémy s vedením konzultací neúměrné prodlužování či naopak příliš krátká doba konzultací příliš četné/hojně se opakující konzultace versus sporadické konzultace nedostatek relevantních podkladů pro konzultace versus množství materiálů nejasné zadání konzultací – co má být výstupem nejsou řádně prováděny omezení na rezortní problematiku (veřejná správa, pracovní komise a expertní výbory) chybí podrobný popis provedených konzultací a jejich zhodnocení vč. způsobu zohlednění připomínek

Metodiky ke konzultacím Metodika pro zapojování veřejnosti do přípravy vládních dokumentů Manuál pro zapojování veřejnosti do přípravy vládních dokumentů Informování Připomínkování Konzultování Partnerství

1. Informování jednosměrný informační tok od zpracovatele dokumentu směrem k veřejnosti/konzultovaným subjektům → úřední deska (informační tabule úřadu), informační telefonní linka, tiskové konference, prohlášení, letáky a plakáty, publikace a informační brožury, výstavy a prezentace, e-mailová upozornění, adresná korespondence (tištěná i elektronická), adresný telefonát, informační a poradenská centra, veřejná slyšení, internetový portál, média 2. Připomínkování jednosměrný informační tok sloužící ke sběru podnětů, názorů a informací od konzultovaných subjektů bez vzájemné interakce (versus připomínkové řízení se vzájemnou interakcí) → dotazníky, průzkumy, osobní rozhovory (individuální, skupinové, focus groups), telefonické rozhovory, panel, interaktivní výstavy či prezentace, připomínkovací proces, šetření v terénu

3. Konzultování obousměrný informační tok, kdy zpracovatel a konzultované subjekty vstupují do vzájemné interakce konzultace jsou přímé – tváří v tvář, probíhají ve stejný čas a na stejném místě – nebo nepřímé – internetová fóra, odborné diskuze v tisku, neprobíhají ve stejném čase a místě. Dále také široké – hromadná účast širší veřejnosti – či úzké – zaměřené na vybrané subjekty. → veřejné setkání/debaty, konference a semináře, internetová diskuzní fóra, internetový chat, happeningové akce 4. Partnerství zpracovatel dokumentu a konzultované subjekty pracují společně na daném tématu v rovnocenném postavení – hlavní odpovědnost za dokument však stále nese zpracovatel → workshopy, pracovní skupiny

Příklady z EU a OECD Konzultační strategie podle Evropské komise (Better Regulation Toolbox) - hlavní kroky: stanovení cíle konzultací mapování stakeholderů faktory k zohlednění konzultační webová stránka Principy nejlepší praxe OECD pro zapojování stakeholderů (připravují se) a databáze konzultačních praktik http://www.oecd.org/gov/regulatory-policy/Pilot-database-on-stakeholder-engagement-practices.htm

Zdroje dat data i zdroje musí být relevantní, důvěryhodné a validní je možné je získat např.: z výsledků průzkumů metodami odhadu úzkou spoluprací s odborníky konzultacemi s dotčenými subjekty Nedostatky v praxi: neuvedení zdrojů dat, se kterými se pracovalo uvedení relevantních legislativních předpisů nepostačuje chybějící specifikace použitých dat (či např. pouhé konstatování, že se jedná o data, která má zpracovatel k dispozici na základě vlastního sběru)

Děkujeme Vám za pozornost! Mgr. Radana Kubová, Ph.D. Mgr. Soňa Mačejová kubova.radana@vlada.cz macejova.sona@vlada.cz ria@vlada.cz http://ria.vlada.cz