DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_26_Státní rozpočet Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_11_test, osobnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Digitální učební materiál
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název projektu: Moderní škola
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
POTŘEBY DUM _13.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Konflikty Mgr. Vladimír Velešík.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
13. Růst lidské populace, demografie
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Životní cyklus.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0967 Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava, Dr. Šmerala 25/2565, 728 04, Ostrava Název materiálu Eriksonovo pojetí vývoje osobnosti Autor Mgr. Renáta Macečková Tematický okruh ZSV - Člověk ve společnosti a jako jedinec Ročník 5. ročník Vytvořeno 20. 4. 2014 Anotace Cílem tohoto DUMu je poskytnutí základních informací o pojetí vývoje osobnosti podle Erika H. Eriksona a následně je zopakovat. Metodický pokyn DUM je ve formátu PowerPoint 2010. V průběhu prezentace jsou uvedeny otázky a úkoly k zopakování předchozích informací. Prezentace obsahuje interaktivní odkazy k řešení. Není potřeba připojení k internetu, DUM neobsahuje zvukové soubory. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Eriksonovo pojetí vývoje osobnosti

ERIK H. ERIKSON (1902 – 1994) Vychází z psychoanalýzy Na rozdíl od ní bere v potaz také sociálně kulturní vlivy Život člověka člení do 8 stadií („8 věků“). Každé z nich znamená pro člověka nový konflikt (nové téma) 1)

Kdo patří k představitelům psychoanalýzy Kdo patří k představitelům psychoanalýzy? Sigmund Freud Jaké kritérium zohledňuje v pojetí vývoje osobnosti psychoanalýza? Vztah k erotogenním zónám lidského těla (uspokojení libida)

Uveďte, prosím, některé sociálně kulturní vlivy: Rodina Škola a vzdělání Tradice Náboženství Móda Zájmy Kultura…

Vlastnosti fází vývoje podle Eriksona Každá má svůj specifický význam Odehrává se v ní něco, pro co jsme psychicky zralí Zralí svými zkušenostmi, postavením, možnostmi To, jak zvládneme fázi nastávající, závisí značnou měrou na předchozí etapě

Směřování dalšího rozvoje závisí na vyřešení příslušného konfliktu Pokud by jedinec konflikt nevyřešil, jeho vývoj by i přes věkový postup do dalšího stadia stagnoval Časová rozmezí nejsou ostře ohraničena, záleží na specifických okolnostech daných vztahem okolí k jedinci i jeho vlastní způsobilosti zvládnout svůj rozvoj

1. Téma bazální důvěry Dítě se učí důvěřovat od 0 do 1 roku Dítě se učí důvěřovat Důležité je vytvořit pro dítě pocit bezpečí: jistota ochrany a péče, pravidelný spánek, strava atd. Klíčový je vztah k matce Pokud není dobře zvládnuto, nastává NEDŮVĚRA

2. Téma autonomie od 1 do 3 let I přes stálou závislost na okolí začíná dítě zkoušet nové činnosti: chůze a mluvení, pokouší se ovládnout vyměšování Důležitý je počátek vymezování „já“ vůči ostatním – sebeuvědomování. Prvotní vzdor (musíme ho chápat, odvádět pozornost jinam, aby v dalších etapách nevytvářel nežádoucí pocity – hněv, úzkost…) Pokud není dobře zvládnuto, nastává STUD A POCHYBNOSTI zpět k otázkám

3. Téma iniciativy od 3 do 6 let Dítě zkouší nové činnosti, je nadšeno z vlastní obratnosti a pohyblivosti Vytváří si pocit odpovědnosti za své činy Ve slovní zásobě se objevují spojení jako „já umím, chci, nechci, dovedu“ Pokud není dobře zvládnuto, nastává POCIT VINY

4. Téma pracovité snaživosti od 6 do 12 let Začíná vstupem do školy a znamená vyšší realizaci ve vztazích s okolním světem Přechod od hry k produktivní činnosti, zvládání úkolů (manuálních i intelektuálních) V tomto období mohou vzniknout pocity: „jsem horší než ostatní, nestačím“ Pokud není dobře zvládnuto, vznikají POCITY MÉNĚCENNOSTI

5. Téma identity od 12 do 19 let Přichází v průběhu adolescence – psychofyzické dozrávání související s dozráváním pohlavních orgánů Ustanovení si vlastního sebepojetí, místa a smyslu v životě, klíčových hodnot a názorů Ukazuje se, že důležitým činitelem jsou vzory a ideály Pokud není dobře zvládnuto, nastává ZMATENÍ ROLÍ

6. Téma intimity od 19 do 25 let Schopnost jedince spojit se citově s někým jiným, schopnost sdílení Spojení dvou identit bez strachu, že ztratím svou vlastní identitu Pokud není dobře zvládnuto, nastává IZOLACE

7. Téma generativity od 25 do 50 let Představuje životní vrchol, jedinec je generativní neboli produktivní (stává se rodičem, dosahuje postavení v zaměstnání…) Jedincův život je naplněn, pokud vytváří něco hodnotného, přispívá či pomáhá druhým Pokud není dobře zvládnuto, nastává STAGNACE

8. Téma integrity od 50 let Ohlédne-li se člověk za svým životem s pocitem dobře vykonaného díla, zažívá pocit naplnění Snáze se pak vyrovnává s příchodem smrti Pokud není dobře zvládnuto, nastává ZOUFALSTVÍ a obava z blížícího se konce zpět k otázkám

Rozhodněte, o který z „osmi věků“ se jedná: Téma životního vrcholu – jedinec přetváří a tvoří. Stává se rodičem, dosahuje vrcholného postavení v zaměstnání. Zároveň se však zvyšuje riziko pocitů prázdnoty a chudosti vztahů („krize středního věku“). FÁZE GENERATIVITY

Rozhodněte, o který z „osmi věků“ se jedná: Základní důvěra proti základní nedůvěře. Období od narození do jednoho roku. Důvěru představuje jistota ochrany a péče, pravidelné uspokojování základních biologických potřeb (jídlo, nerušený spánek, konejšivé doteky blízkých osob…). FÁZE BAZÁLNÍ DŮVĚRY

Rozhodněte, o který z „osmi věků“ se jedná: Předškolní věk – objevování nadšení z vlastní pohyblivosti. Pokračuje rozvoj sebedůvěry a uvědomování si svých dovedností. Zároveň se objevuje snaha včlenit se do skupiny dětí a navázat bližší kontakty. FÁZE INICIATIVY

Rozhodněte, o který z „osmi věků“ se jedná: Období vstupu do školy je ve znamení zvládání úkolů, intenzivnějších vztahů s okolním světem. Upevňuje se vědomí vlastních dovedností, ale při selhání snadno vzniknou hlubší pocity méněcennosti či negativního sebeobrazu („jsem horší než ostatní..“). FÁZE PRACOVITÉ SNAŽIVOSTI

Jak byste popsali: fázi autonomie fázi integrity

Zdroje: Použitá literatura: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a8/Erik_Erikson.png?uselang=cs www.office.microsoft.com Použitá literatura: DOLEŽALOVÁ, Ladislava a Marie VLKOVÁ. Občanský a společenskovědní základ: cvičebnice : řešení. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2012, 112 s. ISBN 978-807-4020-896. DOLEŽALOVÁ, Ladislava a Marie VLKOVÁ. Občanský a společenskovědní základ. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2010, 72 s. ISBN 978-807-4020-605. BARTONÍČKOVÁ, Klára. Občanský a společenskovědní základ - přehled středoškolského učiva. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2009, 272 s. Maturity. ISBN 978-80-251-2631-8.