pracovní listy pro interpretaci textu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 židovský původ  dva bratři zemřeli v dětství, tři sestry zemřely v koncentračním táboře  narodil se na Starém Městě v Praze  se svým otcem nevycházel.
Advertisements

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Rozbor uměleckého textu
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Emoce (city).
Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel Bc. Helena Selucká Knihovna Jiřího Mahena v Brně sekce IVU: Čtenářská gramotnost.
OSOBNOST.
Malý exkurz do psychologie komunikace v souvislosti s externí komunikací Junáka Junák - svaz skautů a skautek ČR.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Rozdíly mezi osobnostmi
Sdělování nepříznivých informací.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
FANTASTICKÁ LITERATURA
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Teorie motivace Adéla Furiková.
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Vůle.
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1860_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Slohové postupy.
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
R. U. R. Karel Čapek. K AREL Č APEK představitel demokratické prózy autor románů, povídek a divadelních her autor utopických děl - varování před následky.
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
Johann Wolfgang Goethe Utrpení mladého Werthera.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Jan Neruda - dílo.
AUTOR: Kateřina Křížová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
KDO VLÁDNE A JAK VLÁDNE? Lekce 4A.
FRANZ KAFKA PROMĚNA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jakub Tůma. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociologie pro SPP/SPR
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Práva a povinnosti osob
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Práva a povinnosti osob
Práva a povinnosti osob
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 1_73
KRONIKA Chtěl bys být kronikářem? Co vše můžeš najít v kronice?
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Milan Kundera - Žert Název : VY_32_inovace_18 Český jazyk a literatura.
Otázky pro průběžnou práci
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
Sociální psychologie.
otázky a úkoly k textům a obrázkům
Pedagogika a psychologie
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

pracovní listy pro interpretaci textu Kafkova Proměna pracovní listy pro interpretaci textu

Jakou situací povídka začíná Jakou situací povídka začíná? Jak na čtenáře takový úvod působí, jaké pocity v něm vyvolává a proč? Jak si představujete onen nestvůrný hmyz, v nějž se Řehoř proměnil? Víte, jaká představa je všeobecně nejrozšířenější? Jak se samotný Kafka stavěl k možnosti, aby byla Proměna ilustrována a hmyz dostal konkrétní podobu? Nalezněte na internetu ilustrace inspirované touto povídkou, srovnejte různé podoby proměněného Řehoře. Najděte rovněž ukázku komiksového zpracování. Co se o hlavním hrdinovi z úryvku dozvídáme? Jak Řehoř reaguje na svou proměnu? Jak se chová? Jak na vás takové jednání působí?

Jakými záležitostmi se hlavní hrdina zabývá v prvních chvílích po procitnutí a zjištění, že se proměnil v hmyz? Čím vzniká v tomto textu vnitřní napětí a pocit absurdnosti? Které dvě linie prózy tu spolu kontrastují? O kterých dalších postavách se v úryvku dozvídáme? Jak jsou charakterizovány, co o nich víme? Všimněte si, jak je v úryvku pojímán Řehořův zaměstnavatel. Jaký byl reálný vztah Franze Kafky k jeho práci v pojišťovně? Jak je v Kafkově díle obecně zobrazován úřad jako instituce?

Kdo přichází na scénu v první části úryvku Kdo přichází na scénu v první části úryvku? Jakou otázku si Řehoř v této souvislosti klade a jak si na ni odpovídá? Co to svědčí o jeho přístupu k proměně, která se mu udála? Jak o Řehořovi mluví jeho matka? Jaké vlastnosti mu přisuzuje, jaké city k němu nejspíš chová? Proč je možné v matčině promluvě spatřovat i jistou humornou polohu? Co na jejím monologu působí komicky? Odpovídá v něčem matčina charakteristika syna Řehoře obvyklým představám o Franzi Kafkovi? Argumentujte.

Jak se chce Řehoř zachovat v popsané situaci, kdy je všemi vyzýván, aby vyšel z pokoje? Jak takový záměr argumentuje, jaké reakce očekává? Jak takové názory hodnotíte? Co je jádrem druhého odstavce úryvku? Jakým problémem se zde postavy zabývají? Zamyslete se nad symbolickým významem motivu ztráty schopnosti dorozumění. Jakou reálnou životní situaci může připomínat Řehořova marná snaha?

Jak reagují členové rodiny a prokurista na první setkání s Řehořem po proměně? O co se pokouší Řehoř a proč? Jak musí jeho snaha vyznívat? Všimněte si reakce otce. O čem jeho chování svědčí? Pokuste se formulovat, jak se během vývoje příběhu proměňují vztahy členů rodiny k Řehořovi, a jak se k němu jednotlivé postavy chovají. Jakými emocemi procházejí? Jak bývá v Kafkových prózách obvykle vykreslena postava otce rodiny? Jak bývá často zjednodušován reálný vztah Franze Kafky k otci?

Všimněte si motivu jídla Všimněte si motivu jídla. K jaké proměně došlo v Řehořově životě s ohledem na stravu? Jak je jídlo popsáno? Jakou roli hraje jídlo a proces stravování v Kafkových dílech? Nalezneme zde postavy libující si v dobrých pokrmech? Objevuje se mlsnost? K čemu slouží motiv jídla v povídce Proměna? Dokažte, že se Řehoř začíná chovat animálně, že již nejde pouze o vnější proměněnou podobu. Jak se k Řehořovi chová sestra? Všímejte si detailů v úryvku a pokuste se vztah popsat.

Jak se mění životní prostor hlavního hrdiny Jak se mění životní prostor hlavního hrdiny? Jak na jeho potřeby reaguje sestra, a jak matka? Změní se Řehořův pokoj nějak v průběhu děje? Jak se Řehořova matka staví k budoucnosti s Řehořem? V čem spočívají její ohledy vůči synovi?

Jak se změnilo místo, na němž Řehoř žije Jak se změnilo místo, na němž Řehoř žije? Jaké má atributy, čím je definováno? Je to pro Kafkovy prózy typické, nebo neobvyklé (srovnejte např. s půdními prostory soudu v Procesu nebo s hospodským výčepem v Zámku apod.)? Jak se proměnil sestřin přístup k Řehořovi? Je v něčem ambivalentní (rozporuplný)? Jak si takové chování vysvětlujete? Jaké emoce nyní převládají v rodině? Doložte citacemi z úryvku.

Jaká situace příběhu vrcholí tímto úryvkem Jaká situace příběhu vrcholí tímto úryvkem? K čemu v rodině došlo a jak reagovali jednotliví členové rodiny? Všimněte si, jak nejednoznačně je popisován fyzický a psychický stav Řehoře Samsy. Čemu to přisuzujete? Jak Řehoř umírá? Co bylo hlavní, bezprostřední příčinou jeho smrti? Myslíte, že kdyby k incidentu nedošlo, skončil by příběh odlišně? Zamyslete se nad skutečným tématem Proměny. Jaké alegorické výklady umožňuje?

Jak se zachová posluhovačka, když ráno objeví Řehořovo mrtvé tělo Jak se zachová posluhovačka, když ráno objeví Řehořovo mrtvé tělo? O čem takové jednání svědčí? Jak reagují Řehořovi rodiče, když se dozvědí zprávu o synově smrti a spatří jeho mrtvolu? Jak reaguje sestra Markétka? O čem svědčí její vizáž? Nalezneme i v dalších Kafkových textech nehumánní přístup k člověku, jeho ponížení na úroveň bezcenné věci? Jmenujte příklady. Jak končí hlavní hrdina Kafkova románu Proces? Nalezněte společné rysy s Řehořem.

Zdroje: KAFKA, Franz. Proměna. 1. vyd. Ilustrace Luis Scafati. Brno: B4U, 2007, 62 s. ISBN 978-80-903850-5-4. KAFKA, Franz. Povídky. Vyd. 2. Překlad Vladimír Kafka. Praha: Nakladatelství Franze Kafky, 2006, 348 s. ISBN 80-869-1107-1. KAUTMAN, František. Franz Kafka. Vyd. 3., [celkově], 1. vyd. Torst, 1990, 2. vyd. Rozmluvy, 1992. Praha: Academia, 1996, 177 s., [4] s. obr. příloh. ISBN 80-200-0528-5.