SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spartská oligarchie.
Advertisements

POLITICKÝ SYSTÉM ANTICKÉHO ŘECKA I.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO, OBCHOD
Sparta 1.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Vznik státních útvarů III.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Registrační číslo projektu:
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Název Sparta (nejvýznamnější řecké městské státy) Předmět, ročník
Peloponéský spolek Kateřina Novotná 1.A.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Řecko Klasická doba BC.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Spartské Vojenství.
Sparta.
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
STAROVĚKÁ SPARTA (archaické období)
Sparta Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Sparta.
ATHÉNY A SPARTA.
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Archaické období století př. n. l..
VY_32_INOVACE_2D.6.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
ATHÉNSKÝ NÁMOŘNÍ SPOLEK
Dějepis Starověk – Řecko 2 Pavel Šupka
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Peloponéská válka 6. ročník.
ATHÉNY.
Starověký Řím.
Demokracie. Co je demokracie ? Demokracie – vláda lidu DEMOKRACIE = SVOBODA v moderní době se prosazuje jako dominující politický systém.
Číslo: VY_32_INOVACE_26_15 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Sparta.
Archaické období století př.n.l.
Starověké Athény Petr Machala.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis
Starověká Sparta Petr Machala.
Městský stát Athény.
Sparta.
Dějepis Starověké Řecko 1.
POČÁTKY ŘÍMA.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Antické Řecko (doba železná) Formování městských států (archaické období, 8. – 6. st. př. n. l.)
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Athény za Perikla a peloponéská válka Název sady: Staroorientální.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Poleis. Athény a Sparta Název sady: Staroorientální.
ŘECKÉ DĚJINY.
ŠKOLA:Základní škola a Mateřská škola Nemilany VYUČUJÍCÍ:Mgr. Iveta Šlahařová TÉMATICKÁ OBLAST:Starověk PŘEDMĚT:DROČNÍK:6. NÁZEV MATERIÁLU:Starověké Řecko-
Antické Řecko (doba železná) uč. str Formování městských států (archaické období 8. – 6. stol.př.n.l.) osídlení v údolích mezi horami – nevznikl.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,
Sparta ve starověku.
Starověké Řecko VZNIK MĚSTSKÝCH STÁTŮ (8. – 6. stol. př. n. l.)
ŘÍMSKÁ REPUBLIKA 510 – 27 př. n. l..
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Sparta Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9-35_Řecké městské státy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Peloponéský spolek Josef Hanzl 6.B.
Digitální učební materiál:
Nejstarší období Mezopotámie
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
OBDOBÍ PO PERSKÝCH VÁLKÁCH
Formy vlády Atény - Sparta
STAROVĚKÉ ŘECKO.
ROZKVĚT ANTICKÉHO ŘECKA
MĚSTSKÝ STÁT SPARTA.
PELOPONÉSKÉ VÁLKY 431 př. n. l. až 404 př. n. l.
Transkript prezentace:

SPARTA pro 6. ročník M. Kryška

Ukažte na mapě Peloponés, města Spartu, Athény, Mykény a Tróju:

Atlas 25/1 Popiš, kde se nacházela Sparta?

Území Sparty v 5. století př. n. l.

Vznik: Peloponéský poloostrov Dórové si podmanili původní obyvatele. Snaha udržet si nadvládu (Sparťanů byla jen 1/10) → tvrdý vojenský výcvik byl nutností.

Obyvatelstvo: vládli, nepracovali 2) Perioikové 1) plnoprávní Sparťané - asi 1/10 obyvatelstva, prostý život, vojenství (mohli mít zbraně) vládli, nepracovali 2) Perioikové svobodní, politicky bezprávní řemesla, obchod, zemědělství platí daně 3) Heilóti státní otroci přidělováni i s půdou rodinám plnoprávných Sparťanů původní obyvatelé

Spartánská výchova V kolika letech nežili chlapci u rodičů? Uč. s. 81 V kolika letech nežili chlapci u rodičů? Proč si museli chlapci opatřovat jídlo pomocí krádeží? Od kolika let? V kolika letech se staly plnoprávnými občany? Co mohli v tomto věku udělat? Jaké bylo postavení spartských žen?

Spartánská výchova Hlavní náplň - vojenský výcvik. Chlapci do 7 let doma, pak společná výchova mezi ostatními. Tvrdé podmínky ( otužilost, tělesné tresty,hlad,…) Účast na válkách (od 14). Každodenní vojenský výcvik. Povinná služba od 20 do 60 let. Ženy- větší svoboda a úcta než v jiných městských státech. Rodily děti.

Žili velmi prostě, věnovali se vojenskému výcviku a boji. Tvrdá výchova, disciplína, poslušnost. Ženy – větší svoboda a úcta. Spartský voják = hoplíta

Státní zřízení a)2 králové – v čele, voleni na doživotí opiš černě napsané a)2 králové – v čele, voleni na doživotí b) 5 vysokých úředníků (eforů) - voleni na 1 rok, dohlíží na krále c) rada starších (28 členů, nad 60 let) – poradní sbor, na doživotí d) shromáždění (sněm) – muži nad 30 let, volí úředníky, hlasují o zákonech, válce a míru

Peloponéský spolek Sparta ovládla okolní polis na poloostrově.

Sparta a spojenci Athény a spojenci neutrální státy

ATHÉNY

Obyvatelé byli rozdělení podle majetku do 4 tříd Přečíst s. 82 – 83 Obyvatelé byli rozdělení podle majetku do 4 tříd →politik SOLÓN → zrušil dlužní otroctví. Většina se mohla podílet na řízení státu = základ athénské demokracie.

Athéňané se věnovali umění, literatuře a filozofii. Symbolem Athén byla sova (= moudrost). Centrem města byl posvátný pahorek = AKROPOLIS. athénská mince = DRACHMA

řízení státu: V čele 9 vysokých úředníků (archontů); (viz. Athénský politický systém, str. 83) V čele 9 vysokých úředníků (archontů); Aristokratická rada – doživotně, z bývalých archontů, Rada pěti set – starší 30 let, soudní pravomoc, na 1 rok, Shromáždění (sněm) – muži starší 20 let.