Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,"— Transkript prezentace:

1 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,
Komenského 589-příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Šimonová Datum: Název: VY_12_INOVACE_13_D6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Sparta ve starověku Anotace: DUM; Žáci se v prezentaci seznámí se základními informacemi o Spartě ve starověku v archaickém období. Součástí prezentace je práce s mapou, s textem, s obrázky a učebnicí.

2 Sparta ve starověku

3 Na kterém poloostrově se nacházelo město Sparta?

4 1)

5 Znáte i jiná řecká města?

6 Ukažte na mapě Peloponés, města Spartu, Athény, Mykény a Tróju:
2)

7 Sparta ve starověku Nacházela se na poloostrově Peloponés
Do této oblasti vnikly dórské kmeny  podmanily si zdejší původní obyvatelstvo a přeměnily je v nesvobodné obyvatele (heilóty)

8 Obyvatelé Sparty Vládnoucí třída Sparťanů – dórští vítězové
- vládli, nepracovali - měli právo volit a být voleni do úřadů - jako jediní měli právo nosit zbraně Perioikové – střední třída - určité svobody, ale neúčast na správě státu - řemeslníci, obchodníci, dělníci, rolníci - vládnoucí třídě platili daně Heilóti – původní obyvatelé - otroci, neměli žádná práva

9 Na deset tisíc plnoprávných sparťanských občanů připadalo sto tisíc perioiků a dvěstě tisíc heilótů
Co z tohoto faktu plyne? Nesvobodných obyvatel bylo mnohonásobně víceSparťané se mohli obávat povstání, a také proto budovali silnou armádu

10 Podívejte se na obrázky
Podívejte se na obrázky. Jaké zbraně a jakou výzbroj měli vojáci ve Spartě? 3) 4)

11 Přečtěte si text v učebnici s. 23, obr. 18.
Jaké zbraně používali spartští těžkooděnci?  kopí, meče, štíty, přilby, pancíře, náholenice…

12 Těžkooděnci - hoplité 5)

13 Víte, co znamená, když se řekne, že má někdo „sparťanskou výchovu“?

14 Výchova chlapců ve Spartě
Úkol: v učebnici s. 23 obr. 20 si přečtěte odstavec o výchově chlapců ve Spartě a zodpovězte následující otázky: Kdo měl na starosti výchovu chlapců do sedmi let a od sedmi let? Čemu se chlapci učili? Učili se také číst, psát a počítat? V kolika letech byli chlapci zařazeni do vojenského oddílu?

15 Výchova chlapců Od 7 let se ujímal výchovy stát
V oddílech se učili vrhat oštěpem, házet diskem, zápasit, běhat, skákat do dálky… Museli snášet útrapy všeho druhu, tělesné tresty Učili se naprosté poslušnosti a oddanosti státu Ve 20 letech zařazeni do vojenského oddílu

16 Výchova dívek ve Spartě
Výchova dívek – měly na starost matky Cílem zdravé a zdatné ženy Mnoho času věnováno tělesným cvičením Učily se také tanci, hudbě, zpěvu Proč myslíte, že i sparťanské dívky musely být tělesně zdatné? - Aby mohly rodit silné bojovníky a hlavně aby mohly chránit město v době, kdy muži byli ve válce

17 Přečtěte si následující text:
„Otec neměl výsostné právo vychovávat novorozeně, nýbrž po narození je vzal a odnášel na jakési místo zvané lesché, kde seděli nejstarší z krajanů; ti nemluvně napřed ohodnotili, a jestliže bylo dobře vzrostlé a silné, kázali je vychovávat a poskytovali mu jeden z oněch devíti tisíců podílů; bylo-li však slabé a nepohledné, posílali je do takzvaných Apothet, jakési to propasti blíže pohoří Taygetu, neboť bylo lépe pro novorozeně i pro obec, když nežilo, nejsouc hned od počátku patřičně způsobilé k dobrému vzrůstu a síle.“ (autor:Xenofon) POPELKA, M. - VÁLKOVÁ, V. Dějepis 1- Pravěk a starověk. 1. vyd. Praha : SPN, s. 72. ISBN

18 Otázky k textu: Kdo ve Spartě rozhodoval o životě nebo smrti dítěte?
Podle čeho bylo dítě posuzováno? Co se stalo se slabými novorozenci? Co si o tomto zvyku myslíte vy? Co asi vedlo Sparťany k tomuto jednání?

19 Peloponéský spolek =vojenské uskupení Sparty a jejich spojenců
Vytvořen v 6. století Členy byly téměř všechny peloponéské obce Vedoucí postavení Sparta

20 ■ Sparta a spojenci ■ Athény a spojenci ■ neutrální státy
6)

21 Státní zřízení Sparty Vládli 2 králové a rada starších
V době války vládli 2 králové neomezeně Byli zároveň nejvyššími veliteli vojska

22 Použité zdroje 1) Marsyas. [cit ]. Dostupný pod licencí CreativeCommons na WWW: 2) HARZER, Helmut. Rozvoj Athén po řecko–perských válkách. Metodický portál : Digitální učební materiály [online]. 24. 08. 2009, [cit.  ]. Dostupný z WWW: < ISSN 3) Abaya. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na www: 4) Ticinese. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na www: 5) Tungsten. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na www: Saperaud. [cit ]. Dostupný pod licencí CreativeCommons na WWW: KOMSOVÁ, Martina. Sparta ve starověku. Metodický portál : Digitální učební materiály [online]. 03. 09. 2010, [cit.  ]. Dostupný z WWW: < ISSN Použitá učebnice: MICHOVSKÝ, Václav. Dějepis: Pravěk a starověk pro základní školy, 2. díl. Praha: SPN – Práce, s., ISBN


Stáhnout ppt "Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,"

Podobné prezentace


Reklamy Google