Úvod do středověku.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_13_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:O životě lidí.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Asie – Blízký východ Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo projektu:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vzdělání ve středověku Číslo vzdělávacího materiálu: ICT1/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_26_Státní rozpočet Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Kožní soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_8_Kožní soustava Téma: Přírodověda.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Jan Podlena Afrika – SAHARA, SAHEL.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_08 TÉMA: Křesťanství.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 16 – Renesance – Niccolo Machiavelli NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Nikola Mauleová Vít Kohout.  Rytíři:  Světští – pážata – panoši - rytíři  Řádoví – napůl mnišský život – skládali sliby  Slib poslušnosti, chudoby,
Život ve středověku Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Která náboženství znáš?
Národnostní struktura obyvatelstva
Název vzdělávacího materiálu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Co víš o tom, jak to vypadalo na našem území ve středověku?
STŘEDOVĚK.
Česká republika Obyvatelstvo
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Počátky feudalismu.
Romantismus.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 03
Dějepis Mgr. Milan Šimek
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Eucharistie Křesťanská svátost.
Šablona Islám VY_32_INOVACE_D VY_32_INOVACE_D
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Období vlády jedné strany
Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová
Křesťanství a středověká Evropa
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Středověká literatura
Společnost a její typologie
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Raný novověk - společnost
Člověk a zdraví Bc. Kateřina Cuperová
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_28_ZEMĚPIS
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
První státní útvar na našem území, dále jen VM
Úvod do středověku.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
3. Část ROMÁNSKÁ DOBA ICT 2 –
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT III/2 EU OP VK 01/11
Uděluje léno, poskytuje ochranu Přísahá věrnost, vojensky podporuje
Počátky středověku - raný středověk
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
Druh učebního materiálu
Revoluce v evropských zemích 1848
Základní škola a mateřská škola Šaratice, okres Vyškov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Celkový základ daně.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Křesťanství a středověká Evropa
Transkript prezentace:

Úvod do středověku

Obecná charakteristika „věk střední“ – latinsky medium aevum Název použili italští humanisté v 15. stol. pro označení „doby temna“ po zániku Říma Zkoumá věda – mediev(al)istika Časové vymezení – 476 až 1453 / 1492 / 1517 Dělení: Raný středověk = 5. – 11. stol. Vrcholný středověk = 12. – 14. stol. Pozdní středověk = 15. stol.

Kulturní okruhy

Kulturní okruhy 1) ZÁPADNÍ 2) VÝCHODNÍ 3) ARABSKÝ Západní a střední Evropa Jazyk – latina Katolická víra Románské a gotické umění 2) VÝCHODNÍ Byzantská říše a východní Evropa Jazyk – řečtina Pravoslavná víra 3) ARABSKÝ Arabský poloostrov, Blízký východ, severní Afrika, Španělsko Jazyk – arabština Islám

Znaky středověku Christianizace Evropy = rozšíření křesťanství Klíčová úloha křesťanské církve: Kněží a mniši jedinými vzdělanci své doby Uchování učenosti antiky Politická moc a majetek Jinověrci vyloučeni ze společnosti

Znaky středověku Negramotnost většiny obyvatel – důraz na obrazy, paměť a mluvené slovo Víra v posmrtný život – peklo, očistec a ráj Snaha dosáhnout spásy Zaujetí hříchem a strach z ďábla 7 smrtelných hříchů

Smrtelné hříchy

Znaky středověku Víra ve světce a zázraky Uctívání relikvií Boží soudy (ordály) – zkouška ohněm, vodou, soubojem… Rozdělení na tělo a duši Strach z žen a sexuality Fascinace čísly (3, 4, 10, 12…), barvami a symboly

Středověká společnost

Středověká společnost UČEBNICE, S. 15 – otázky: Vysvětlete pojem léno. Mezi kým původně vznikal lenní vztah? Jaké povinnosti měl leník vůči svému pánovi? Jak vznikla středověká šlechta? Které další vrstvy existovaly ve středověké společnosti?

Feudalismus = lenní systém Síť vztahů ve společnosti (původně mezi králem a družinou) Lenní pán (senior) Poskytuje ochranu Uděluje léno (feudum) = majetek / úřad / peníze Leník (vazal) Přísahá věrnost Vykonává službu Léna původně propůjčená, později dědičná – vznik šlechty

Společnost trojího lidu

Společnost trojího lidu 3 vrstvy ve společnosti: Ti, kteří se modlí (církev) Ti, kteří bojují (šlechta) Ti, kteří pracují (poddaný lid) Prostupnost mezi vrstvami? Struktura společnosti – podobná pyramidě, na vrcholu Bůh a pod ním panovník Narušení ve 12. a 13. stol. se vznikem měst – nová vrstva měšťanstva

Doporučené zdroje Jacques Le Goff, Kultura středověké Evropy, Praha 2005 Jacques Le Goff, Středověký člověk a jeho svět, Praha 2003 Umberto Eco, Jméno růže, Praha 2014 Film Sedm (David Fincher, 1995)