Příspěvek k metodické podpoře škol – didaktický potenciál úloh z TIMSS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Advertisements

Současná pedagogická diagnostika a její metody Pro potřeby výchovných poradců zpracovala Dagmar Ženková.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
IX. Krajská konference k primární prevenci rizikového chování Prima třída PRIMA Gymnázium Ladislava Jaroše Holešov Mgr. Zdeněk Hrnčiřík.
Projekt: Cesta rozvoje středních škol v JmK CZ.1.07/1.3.10/ název operačního programu: OP VK číslo prioritní osy: 7.1 název prioritní osy: Počáteční.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
H ODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ Martin Malčík Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
MŠMT ČR, Základní výsledky výzkumů TIMSS a PISA.
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Individuálně, ale společně a jinak
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Maturitní zkoušky 2014 ke dni
Komplexní systém hodnocení
Komplexní systém hodnocení
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
Kód DUM : VY_32_INOVACE_ICT_I/1.18
Vlastní hodnocení školy Vítejte na dnešní přednášce RNDr. Jiří Kuhn,
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy
Název vzdělávacího materiálu
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Podpora krajského akčního plánování
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
(příspěvek k implementaci MAP) Ing. Dana Pražáková, Ph.D.
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
3. Metody pedagogické diagnostiky
1. Obecná problematika tvorby ŠVP
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Andragogika Vzdělávání.
jak budovat kulturu školy společně
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
METODICKÁ PODPORA ŘÍZENÍ KVALITY V ÚZEMNÍCH SAMOSPRÁVNÝCH CELCÍCH
MAP II. MAP Praha 12 pokračuje
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Poznávací schopnosti, zrakové vnímání
Autoevaluace z pohledu
Centralizované rozvojové projekty 2017
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/
Co si vezmu na….
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
CENTRA VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNOU BUDOUCNOST
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Odkrývání obrázků – poznej místa
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
Akční plán - plánované společné aktivity
Ochrana spotřebitele v počátečním vzdělávání Praha
Řady puntíků a čísel.
Inovace VOV informace o projektu
Život bez střeva , Praha.
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Ustavující jednání Řídícího výboru MAP II, Praha 1
Tematické setkání KAP Olomouckého kraje
ZŠ Ostrava-Hrabůvka, Klegova 27 příspěvková organizace
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Příspěvek k metodické podpoře škol – didaktický potenciál úloh z TIMSS Mgr. Pavel Skokan ředitel Pardubického inspektorátu Konference projektu Strategické řízení a plánování ve školách a v územích | Pardubice 6. 12. 2017

Mezinárodní šetření TIMSS a výsledky ČR v průběhu 20 let Obsah prezentace Mezinárodní šetření TIMSS a výsledky ČR v průběhu 20 let Testové úlohy v projektu TIMSS

Mezinárodní šetření v projektu Komplexní systém hodnocení Mobilní vzdělávací centra – inspirace pro učitele ve využití didaktického potenciálu úloh Publikace s uvolněnými úlohami Data pro tvůrce vzdělávací politiky Realizace mezinárodních šetření jako prostředku pro externí hodnocení vzdělávacího systému

Mezinárodní šetření TIMSS a výsledky ČR v průběhu 20 let 1 Mezinárodní šetření TIMSS a výsledky ČR v průběhu 20 let

O projektu TIMSS Realizuje IEA, Amsterodam Mezinárodní centrum projektu – Boston College Obory: matematika a přírodní vědy Žáci 4. a 8. ročníku, (SŠ) Vychází z kurikula zúčastněných zemí Čtyřletý cyklus: 1995 1999 2003 2007 2011 2015 Zapojení ČR

O šetření TIMSS 2015 (1) ČR Celkem 57 zemí z celého světa 49 zemí testovalo žáky 4. ročníku ZŠ ČR Žáci 4. ročníku ZŠ Matematika a přírodověda 159 ZŠ, přes 5000 žáků a rodičů, 350 učitelů 159 ředitelů

Dotazník pro odborníky oborových didaktik O šetření TIMSS 2015 (2) Písemné testy pro žáky Dotazník pro žáky Dotazník pro rodiče Dotazník pro učitele Dotazník pro ředitele Dotazník pro odborníky oborových didaktik Použité nástroje pro sběr dat

Škola musí přijmout odpovědnost za vzdělávací výsledky svých žáků. Zjištění z analýzy dat PPR Školní klima Spokojenost s povoláním učitele Pedagogické vedení školy Profesní rozvoj učitelů Důraz na studijní úspěch a výsledky žáků Faktory ovlivňující výsledky žáků Škola musí přijmout odpovědnost za vzdělávací výsledky svých žáků.

Školní klima Péče o kvalitu komunikace mezi ředitelem a učiteli, mezi učiteli navzájem i mezi učiteli/ředitelem a žáky.

Spokojenost s povoláním učitele Výsledky sekundárních analýz ukazují, že lepší výsledky žáků vedou k vyšší spokojenosti učitelů.

Pedagogické vedení školy Klíčový článek kvality školy Možnost učitelů podílet se na rozhodování  podpora tzv. DISTRIBUTED LEADERSHIP  zvyšuje jejich spokojenost Spokojenost učitelů zvyšuje také možnost vzájemné spolupráce

Profesní rozvoj učitelů Zájem o další metodické nástroje pro podporu výuky matematiky a přírodovědy? Metodická podpora na stránkách ČŠI Mobilní centra

Důraz na studijní úspěch a výsledky žáků Učitelé Pochopení cílů ŠVP a schopnost je realizovat Nároky na žáky, schopnost žáky inspirovat Rodiče Zapojení do činnosti školy, zájem na výsledcích žáků Žáci Snaha dobře prospívat, respekt ke spolužákům

Vývoj výsledků českých žáků

Vědomostní úrovně – vývoj během 20 let MATEMATIKA PŘÍRODOVĚDA

Testové úlohy v projektu TIMSS 2 Testové úlohy v projektu TIMSS

Možnosti využití mezinárodních šetření Příprava a vzdělávání učitelů Role testování v národní vzdělávací politice Mezinárodní šetření Národní šetření Místní šetření Principy testování Tvorba úloh Zpracování a interpretace dat

Tvorba testových úloh TIMSS Podílí se zástupci všech zapojených zemí Obsah Typ úlohy + dovednost Základem je Koncepční rámec šetření Tematický okruh: Živá příroda Tematické celky: Vlastnosti a životní procesy organismů Životní cykly, rozmnožování a dědičnost Organismy, prostředí a jejich vzájemné vztahy Ekosystémy Lidské zdraví

Možnosti didaktického využití úloh Diagnostika žáka (znalosti, dovednosti) Stupňování obtížnosti úloh (znalosti, dovednosti) Rozvíjení matematického a přírodovědného uvažování Rozvíjení čtenářských a komunikačních dovedností Užití pomůcek, modelů – názornost Rozbor žákovských odpovědí (práce s chybou)

Uvolněné úlohy – co poskytují (1) Zadání úloh Charakteristiky úloh (cíl, dovednost, obtížnost) Úspěšnost (českých žáků, mezinárodní průměr) Četnosti odpovědí českých žáků Vyhodnocování odpovědí – úlohy s tvorbou odpovědi Didaktický komentář

Uvolněné úlohy – co poskytují (2) Úloha M11 (M05-01) Odečti: 428 – 176 Cíl úlohy: Počítání s přirozenými čísly (sčítání, odčítání, násobení, dělení) Dovednost: Prokazování znalostí Obtížnost: 1

Testová úloha TIMSS – matematika Honza začal psát číselnou řadu: 6, 13, 20, 27, . . . Vždy přičte stejné číslo, aby dostal číslo následující. Které číslo by měl do své řady zapsat jako další? Čísla Výrazy, jednoduché rovnice a vztahy Cíl: Rozpoznání a užití vztahů ve vhodně zadané číselné řadě Dovednost: Prokazování znalostí Obtížnost: 2 Úspěšnost (%) Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2015) 76,2 78,8 73,9 Mezinárodní průměr (2015) 69,5 71,7 67,4 Odpovědi českých žáků Kód odpovědi 10 79 99 Četnost (%) 2015 76,2 19,1 4,7

Testová úloha TIMSS – matematika Kladení otázek různé obtížnosti Didaktické využití Honza začal psát číselnou řadu: 6, 13, 20, 27, . . . Vždy přičte stejné číslo, aby dostal číslo následující. Které číslo by měl do své řady zapsat jako další? Změna formátu úlohy Kladení otázek různé obtížnosti Které číslo Honza přičítá? Které číslo by měl do své řady zapsat jako další? Které číslo zapíše na 10. pozici v řadě? Které číslo zapíše na 50. (100.) pozici v řadě? Patří číslo 54 (……) do Honzovy řady? A) 7 B) 28 C) 34 D) 54

Uvolněné úlohy – kde je najdete Webové stránky ČŠI Uvolněné úlohy Metodické materiály

Úlohy pro rozvoj matematické gramotnosti Milan Hejný, Darina Jirotková a kol.  Česká školní inspekce 2012

Úlohy pro rozvoj matematické gramotnosti Milan Hejný, Darina Jirotková a kol.  Česká školní inspekce 2012

Uvolněné úlohy – kde je najdete Publikace s uvolněnými úlohami Bloky_úloh Matematika Přírodověda M01, M02, M03, M05, M06, M07.pdf S01, S02, S03, S05, S06, S07.pdf InspIS SET Webové stránky ČŠI www.csicr.cz

Informační systémy České školní inspekce (InspIS)

Mgr. Pavel Skokan ředitel Pardubického inspektorátu Sukova třída 1556, 530 02 Pardubice Tel.: +420 467 000 511 Email: pavel.skokan@csicr.cz ǀ www.csicr.cz