AML V PRAXI 8. února 2018 Jiří Hylmar.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odpovědnost při hospodaření s majetkem státu
Advertisements

zimní semestr 2013 Ing. Arnošt Klesla, Ph.D.
Možnosti a limity kontroly obcí
Alena Paulová Zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu 1.
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
Kontrola zboží dvojího použití - nové aspekty Ing. Svatopluk Leitgeb 10. listopadu 2009 © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Seznámení s projektem „Národní daňová a kriminální agentura“
Základní registry veřejné správy
Boj proti praní špinavých peněz v České republice
Boj proti fotbalovému násilí filosofie, právní rámec a role jednotlivých subjektů Ivan Langer ministr vnitra.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Otázky a odpovědi k zákonu č. 300/2008 Sb. Zpracoval: Mgr. René Pleva Datum:
Správa daní a daňové řízení
Právo na informace Tereza Danielisová,
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Novela zákona o DPH pro rok 2013 Blanka Mattauschová
Přednáška Správní řízení 4 M. Horáková
Správní dozor Kontrolní činnosti spojené s veřejnou správou:
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Osvobození od DPH U plnění, která jsou předmětem DPH, přichází v úvahu pouze 3 možnosti: Uplatnění DPH podle příslušné sazby DPH a to u plnění, která nejsou.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Základní registry.
Opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH Právní úpravu této problematiky nalezneme v § 21 – 25 ZDPH, Daň na výstupu při dodání zboží, poskytnutí.
Právní procesy.
EKONOMIKA FUNKCE CENTRÁLNÍ BANKA Ing. Renata Slaná
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH Právní úpravu této problematiky nalezneme v § 21 – 25 ZDPH, Daň na výstupu při dodání zboží nebo.
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH Právní úpravu této problematiky nalezneme v § 21 – 25 ZDPH, Daň na výstupu při dodání zboží, poskytnutí.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Operační program ESPON 2013 Informační den Program ESPON 2013 Projektová partneři Mgr. Milada Hroňková Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
Zajišťování majetku v trestním řízení v roce 2012 POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ ÚSTECKÉHO KRAJE.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY ÚTVAR ODHALOVÁNÍ KORUPCE A FINANČNÍ KRIMINALITY Vyhodnocení činnosti za rok 2014 Praha,
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY ÚTVAR ODHALOVÁNÍ KORUPCE A FINANČNÍ KRIMINALITY Vyhodnocení činnosti za rok 2013 Praha, 13. února února 2014.
Kamerové systémy metodika Plzeňský kraj 7. března 2013 ÚOOÚ.
Přehled subjektů obchodního práva JUDr. Dana Ondrejová, Ph.D.
Mezinárodní spolupráce při správě daní Mgr. Michal Tuláček 9. listopadu 2015.
JUDr. Ing. Kristýna Fronc Chalupecká Mgr. Damian Czudek Informace ve finanční správě Nefiskální část.
Účinnosti nabyl ke dni 1. srpna 2016
Mezinárodní spolupráce při správě daní
Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Zprostředkovaná identifikace podle § 10 AML zákona v roce 2017
Tel , Problematika zaměstnávání zahraničních pracovníků z pohledu inspektorátu práce Mgr. Dagmar Lahresová.
Druhy a způsoby kontroly v hotelu
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH
PRIORITY A NOVÁ STRUKTURA MINISTERSTVA VNITRA
Další vnitrostátní předpisy
JUDr. Ing. Kristýna Fronc Chalupecká Mgr. Damian Czudek
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD (k datu )
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Povinnosti advokátů dle AML zákona
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD
Mezinárodní pronájem pracovní síly
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Seminář pro žadatele SOCIÁLNÍ BYDLENÍ
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
PROVÁDĚNÉ KONTROLY PLNĚNÍ PODMÍNEK ROZHODNUTÍ
Transkript prezentace:

AML V PRAXI 8. února 2018 Jiří Hylmar

Legalizace výnosů z trestné činnosti „praní špinavých peněz“ proces jehož cílem je zastření nelegálního původu majetku vysoce organizované, globální působení zločineckých struktur (ekonomický, právní servis) Finanční analytický úřad

Legalizace výnosů z trestné činnosti zdrojová trestná činnost – napříč spektrem populární – drogy, prostituce, korupce převažuje – ekonomická trestná činnost (nárůst daňové trestné činnosti) Finanční analytický úřad

Legalizace výnosů z trestné činnosti způsobené škody v řádech bilionů (mnohdy nevyčíslitelné – viz drogy) dopady na celé ekonomiky generuje zdroje pro další trestnou činnost i pro vlastní „praní“ proces jehož cílem je zastření nelegálního původu majetku vysoce organizované, globální působení zločineckých struktur (ekonomický, právní servis) Finanční analytický úřad

Legalizace výnosů z trestné činnosti „Zločin se nesmí vyplácet“ úspěšné odčerpání zdrcující dopad než ostatní trestněprávní nástroje proces jehož cílem je zastření nelegálního původu majetku vysoce organizované, globální působení zločineckých struktur (ekonomický, právní servis) Finanční analytický úřad

AML opatření účel: zabránit zneužívání finančního systému k legalizaci příjmů z trestné činnosti zajistit uchování stop po přesunech majetku Finanční analytický úřad

Finanční analytický úřad - hlavní úkoly gestor AML/CFT opatření v ČR centrální orgán pro sběr a analýzu oznámení o podezřelých obchodech „finanční zpravodajská jednotka“ vůči zahraničí koordinátor pro mezinárodní sankce kontrolní orgán pro AML, CFT a mezinárodní sankce uzavírání dohod o sdílení propadlého nebo zabraného majetku Finanční analytický úřad

Finanční analytický úřad Ředitel Kancelář ředitele ODBOR – Právní ODBOR - Analýza Oddělení – Mezinárodní a právní Oddělení – Analýza I Oddělení - Kontrola Oddělení – Analýza II Finanční analytický úřad

Činnost FAÚ Analytická činnost - centrální státní orgán pro sběr a analýzu oznámení o podezřelých obchodech (OPO) od povinných osob Kontrolní činnost - kontroluje uplatňování zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu (dále jen „AML zákon“), povinnými osobami Legislativní činnost – 253/2008 Sb. (AML/CFT) 69/2006 Sb. (SANKCE) Finanční analytický úřad

Analytická činnost vstup analýza výstup povinné osoby PČR, GŘC OPO TO FAÚMF OPO TO FS, CS HZSSD GFŘ, GŘC informace zahr. FIU informace informace zahr. FIU jiný podnět jiný orgán st. spr. podnět informace Finanční analytický úřad

Analytická činnost Proces zpracování OPO Povinná osoba (zejm. banka) FAÚ (analýza) OPO Blokace peněz Trestní oznámení PČR, GŘC Postoupení informací GFŘ, GŘC zahraniční FIU Databáze FAÚ FAÚ Finanční analytický úřad

Mezinárodní spolupráce Finanční analytický útvar MF Evropská komise EGMLTF Egmontská skupina FIUs Zahraniční FIUs Mezinárodní organizace (SB, MMF, OSN, OECD, …) Rada EU sankční RELEX Rada Evropy - Moneyval (FATF) Finanční analytický úřad

Aktuální situace – mezinárodní spolupráce trvalý trend postupného zkvalitňování mezinárodní informační výměny rozšiřující se okruh „příznivých“ destinací včetně blokace a navrácení finančních prostředků Finanční analytický úřad

Podněty k zahájení šetření FAÚ Oznámení podezřelého obchodu Oznámení orgánu správy daní Informace postoupená ze zahraniční FIU Oznámení jiného státního orgánu Výsledek vlastní kontroly nebo kontroly prováděné jiným státním orgánem Jiné vlastní zjištění v souvislosti se zkoumáním společenské problematiky v okruhu své působnosti Jiný podnět Finanční analytický úřad

Informační zdroje FAÚ povinné osoby Policie ČR zpravodajské služby orgány veřejné moci orgány příslušné ke správě daní registr a evidence obyvatel evidence cizinců Finanční analytický úřad

Ukončení šetření FAÚ podání trestního oznámení poskytnutí informace Generálnímu finančnímu ředitelství poskytnutí informace Generálnímu ředitelství cel poskytnuti informace jinému orgánu na základě zákonného zmocnění poskytnutí informace zahraniční FIU uložení v informačním systému útvaru Finanční analytický úřad

Hlavní úkoly povinné osoby identifikace a kontrola klienta archivace oznamování podezřelých obchodů odklad splnění příkazu klienta systémy vnitřních zásad informační povinnost školení zaměstnanců Finanční analytický úřad

Podezřelý obchod - § 6 Podezřelým obchodem se rozumí obchod uskutečněný za okolností vyvolávajících podezření ze snahy o legalizaci výnosu nebo podezření, že v obchodu užité prostředky jsou určeny k financování terorismu, anebo jiná skutečnost, která by mohla takovému podezření nasvědčovat. Finanční analytický úřad

Podezřelý obchod - § 6 odst. 1 (demonstrativní výčet) rychlé podezřelé obraty/převody nelogické transakce obchody se ztrátou podezřele jednající osoby prostředky použité v transakcích zjevně neodpovídají rozsahu jeho podnikatelské činnosti nebo jeho majetkovým poměrům převody majetku, které zjevně nemají ekonomický důvod zastírání nebo napomáhání zastřít totožnost skutečného majitele (nastrčená osoba …) pochybnost o pravdivosti získaných identifikačních údajů užívání účtu v rozporu s účelem jeho zřízení neúměrné množství účtů …. 19 Finanční analytický úřad

Kontrola klienta - § 9 rozsah kontroly klienta: míra nezbytná k posouzení rizika podle typu klienta, obchodního vztahu, produktu nebo obchodu zdůvodnění rozsahu kontroly zohlednění hodnocení rizik Finanční analytický úřad

Kontrola klienta - § 9 obsah kontroly klienta: účel a povaha obchodu zjišťování skutečného majitele / vlastnické a řídící struktury klienta průběžné sledování činnosti klienta přezkoumání zdrojů Finanční analytický úřad

§ 9 + § 15 § 9 kontrola klienta § 15 neuskutečnění obchodu (odmítnutí identifikace, nedoložení plné moci, neposkytuje součinnost při kontrole klienta, pochybnosti o pravdivosti informaci a dokladů) Finanční analytický úřad

Neuskutečnění obchodu - § 15 klient se odmítne podrobit identifikaci klient odmítne doložit plnou moc klient neposkytne součinnost při kontrole z jiného důvodu nelze provést identifikaci nebo kontrolu klienta pochybnosti o pravdivosti informací nebo pravosti dokladů předložených klientem obchod s PEP, kdy není znám původ majetku Finanční analytický úřad

Oznámení podezřelého obchodu § 18 podává se vždy na FAÚ do pěti kalendářních dnů od zjištění neuvádět údaje o zaměstnancích kontaktní osoba samostatně Finanční analytický úřad

Obsah OPO Identifikační údaje oznamovatele Identifikační údaje oznamovaného Popis předmětu a podstatných okolností podezřelého obchodu („příběh“) Informace o provedení či odložení obchodu Kontaktní informace (mimo vlastní OPO) Finanční analytický úřad

Odklad splnění příkazu klienta § 20 povinná osoba – 24 hodin příkaz FAÚ – 24 hodin/72 hodin (2 / 3 pracovní dny) podání trestního oznámení: + 3 pracovní dny klientovi se nesděluje (§ 38 – mlčenlivost) Finanční analytický úřad

Odklad splnění příkazu klienta (3) Jestliže hrozí nebezpečí podle odstavce 1 a šetření podezřelého obchodu si pro složitost vyžaduje delší dobu, Úřad rozhodne a) o prodloužení doby, na kterou se odkládá splnění příkazu klienta, nejdéle však o další 2 pracovní dny, nebo b) o odložení splnění příkazu klienta nebo o zajištění majetku, který má být předmětem podezřelého obchodu, u povinné osoby, u níž se tento majetek nachází, až na dobu 3 pracovních dnů. Finanční analytický úřad

§ 20 AMLZ X § 15 AMLZ § 20 - skutečnosti, nasvědčující tomu, že se jedná o : - výnos z trestné činnosti - financování terorismu - časové omezení - mlčenlivost § 15 - velice účinný nástroj k získání informací - časově neomezené - je možné se odkázat na AMLZ - o použití rozhodne povinná osoba - není povinností podávat oznámení podezřelého obchodu Finanční analytický úřad

Informační povinnost § 24 Povinná osoba na žádost sdělí Úřadu v jím stanovené lhůtě údaje o obchodech souvisejících s povinností identifikace nebo ohledně nichž Úřad provádí šetření, předloží doklady o těchto obchodech nebo k nim umožní přístup pověřeným zaměstnancům Úřadu při prověřování oznámení a výkonu správního dozoru a poskytne informace o osobách, které se jakýmkoli způsobem účastnily těchto obchodů. Finanční analytický úřad

Komunikace cestou ČAK § 27 podání OPO – ČAK pouze přezkoumá zda splněny zákonné podmínky – zda není v rozporu s § 27 odst. 1, § 2 odst. 1 písm. g) a § 18 odst. 1 (ne věcně) vyžádání informací podle § 24 + předání údajů a dokladů Finanční analytický úřad

Povinnost mlčenlivosti § 38 (1) Nestanoví-li tento zákon jinak, jsou povinné osoby a jejich zaměstnanci, zaměstnanci Úřadu, zaměstnanci ostatních dozorčích úřadů a fyzické osoby, které jsou pro povinnou osobu, Úřad nebo jiný dozorčí úřad činné na základě jiné než pracovní smlouvy, povinny zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, týkajících se oznámení a šetření podezřelého obchodu, úkonů učiněných Úřadem nebo plnění povinností stanovených v § 24 odst. 1 nebo § 31c. !!! § 39 - výjimky - písm. j), § 20, souhlas Úřadu !!! Finanční analytický úřad

Povinnost mlčenlivosti § 38 mlčenlivost advokáta upraveno v § 40 výjimka pro „preventivní působení“ Finanční analytický úřad

Souhrnná statistika 2013-2017 2013 2014 2015 2016 2017 Počet OPO 2.721 3.192 2.963 2.948 3.524 Počet TO 547 680 514 556 539 - z toho TO v režimu § 20 177 263 294 402 377 Počet postoupení GFŘ/CS 1.162 1.594 1.819 1.483 1.753 Zajištěné prostředky (mil. Kč) 3.003 2.182 5.542 3.836 2.146 Finanční analytický úřad

Aktuální situace – zdrojová trestná činnost různé formy podvodných jednání - jednoduché formy (internet, odcizená identita, tuzemský phishing) - sofistikované jednání (pojistné, úvěrové, dotační podvody) daňová trestná činnost korupce krádeže drogová kriminalita prostituce Finanční analytický úřad

Daňová trestná činnost daňová trestná činnost = zdrojová trestná činnost česká FIU – „průkopníkem“  daňová skupina v rámci analytického oddělení úzká spolupráce se správci daně (FS, CS) rychlost zákonného předání informace (§ 32/2 AMLZ) Finanční analytický úřad

Daňová trestná činnost DPH SPD Clo Ostatní, zejména daň z příjmů Finanční analytický úřad

Indikátory podvodů na DPH Obchod s rizikovou komoditou (zejména PHM, kovy, elektronika, zlato, zemědělské komodity, energie aj.) Zejména jde o pořízení zboží z jiného členského státu (dovozu) – odchozí zahraniční transakce na účet zahraniční společnosti (může se jednat i o tuzemský účet zahraničního subjektu), Finanční analytický úřad

Indikátory podvodů na DPH Další variantou jsou hotovostní výběry (realizované bezprostředně po připsání finančních prostředků v plné výši) Významné zvýšení obratů na nově založeném nebo spícím účtu, příp. vysoké obraty na účtu nově založené společnosti; Zahraniční transakce (zejména odchozí indikující nákup komodity ze zahraničí); Finanční analytický úřad

Indikátory podvodů na DPH Na účtu neprobíhají provozní náklady společnosti (platby za nájem, mzdy, daňové platby, povinné odvody za zaměstnance apod.) Jednatelem je tzv. „bílý kůň“, typické je sídlo na virtuální adrese Finanční analytický úřad

Nadměrné odpočty DPH na účet jsou pravidelně připisovány NO v řádech desítek až set tisíc CZK, jiné transakce svědčící o obchodní činnosti neprobíhají (zejména absentují příchozí zahraniční transakce dokládající vývoz či dodání do jiného členského státu), subjekt sídlí v Praze (1) – přetížení, disponentem je „bílý kůň“ figurující zpravidla u více takovýchto společností, výběry hotovosti krácení daně z příjmů Finanční analytický úřad

Snahy o „zneužití“ systému AML Ani nejlepší systém AML opatření nemůže eliminovat a v žádném případě nést odpovědnost za flagrantní porušení základních zásad bezpečnosti a obezřetnosti a to ať právnických či fyzických osob. zpronevěry řadových zaměstnanců (účetní) neoprávněné převody managementu (jednatel) porušení základních bezpečnostních pravidel (viz falešné e-maily) - debety z „rodinných“ účtů Finanční analytický úřad

Financování terorismu intenzívní spolupráce FAÚ se všemi tuzemskými zainteresovanými složkami intenzívní mezinárodní informační výměna velice obtížná detekce cestou klasických analytických nástrojů nové návrhy řešení/mlčenlivost Finanční analytický úřad

INFO www.financnianalytickyurad.cz Finanční analytický úřad

KONTAKT 257 044 501 Finanční analytický úřad