Země a život, vývoj života

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Země a život, vývoj života
Advertisements

Slunce, Země, Střídání dne a noci, ročních období
Vznik, kosmické objekty ve sluneční soustavě.  před 4,8 miliardami let společně se Sluncem  spojováním částeček hmoty  prachová zrna  krystalky zmrzlých.
ZEMĚPIS. - Slunce (1 hvězda) - 8 planet: - Merkur - Venuše - Země - Mars - Jupiter - Saturn - Uran - Neptun SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského v Novém Strašecí Komenského nám. 209, Nové Strašecí tel , ,
HYDROSFÉRA VY_32_Inovace_11 TR-1 Mgr.Ivana Trčková ZŠ a MŠ Nedašov.
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Atmosféra 6. ročník. Motivující otázky Co je to atmosféra plynný obal Země Význam atmosféry umožňuje život na Zemi Vrstvy atmosféry Troposféra – Stratosféra.
Anotace Čtení s porozuměním, schopnost vyhledávat informace z vnějších zdrojů a doplnit tak učební látku Autor Dagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup.
Neptun Neptun je osmá a od slunce nejvzdálenější planeta sluneční soustavy řadí se mezi plynné obry. Neptun má pravděpodobně modrou barvu.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_13 Název materiáluOstatní.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Atmosféra Použité zdroje a materiály.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy: Základní škola T. G
Země a život, vývoj života
Jednobuněční živočichové
Vznik a vývoj života.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Slunce Juli Krejčí.
Země ve vesmíru Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se vznikem a stavbou Země a jejím postavením ve Sluneční.
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Vesmír hvězdy = hvězdná soustava = Galaxie – tvar plochého disku.
Fotosyntéza.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_27_VESMÍR TÉMA:VESMÍR
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Vznik Země Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Různé podmínky života na Zemi
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Autor: Stejskalová Hana
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_158_Planety
SLUNEČNÍ SOUSTAVA = planetární systém kolem Slunce.
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Nebuněčné organismy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou nebuněčných organismů - virů. Materiál.
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Souhrnné opakování-VESMÍR
PRV 3 – Neživá příroda Název školy Plavská škola Autor
EU_32_sada 2_04_PV_Sluneční soustava_Duch
SLUNEČNÍ SOUSTAVA Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Atmosféra Země.
Země ve vesmíru.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Období: září – prosinec 2011
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_52_INOVACE_41_Hydrosféra-učební text
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Člověk a jeho svět 3. ročník
Neživá příroda - vzduch
VI. ročník ZŠ (praktická)
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_INOVACE_
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Stavba Země geosféry.
Voda, vzduch Vodík, kyslík.
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
8. HYDROSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

Země a život, vývoj života Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o vzniku a stavbě Země. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu.

ZÁKLADNÍ POJMY sluneční soustava planeta hvězda gravitace zemská kůra zemský plášť zemské jádro atmosféra hydrosféra koloběh vody jednobuněčné organismy mnohobuněčné organismy biosféra

Země a život Země je součástí Sluneční soustavy stáří Země je asi 4,6 miliardy let Sluneční soustavu tvoří Slunce a 8 planet (Merkur, Venuše, Země, Mars, Jupiter, Saturn, Uran, Neptun) obrázek 1

Země a život Slunce je hvězda = uvnitř probíhá termonukleární reakce, září tedy vlastním světlem planety mají menší hmotnost než hvězdy, neprobíhá v nich termonukleární reakce, pouze odráží světlo hvězd a obíhají kolem nich obrázek 2

Země a život Sluneční soustava pravděpodobně vznikla zhruba před pěti miliardami let z mezihvězdného prachu a plynu působením gravitace obrázek 3

Zápis do sešitu Země a život Slunce + 8 planet (Merkur, Venuše, Země, Mars, Jupiter, Saturn, Uran, Neptun) = Sluneční soustava stáří Země – asi 4,6 miliardy let

Stavba Země zemské jádro – složeno z těžších látek, má vysokou teplotu (kolem 5000 °C) zemský plášť – tvořen pevnými i roztavenými horninami, středně těžkými zemská kůra – pevné horniny, nejlehčí

Stavba Země 1. vnitřní jádro 2. vnější jádro 3. spodní plášť 4. svrchní plášť 5. a 6. zemská kůra pro pobavení obrázek 4

Stavba Země Země je rozdělena do vrstev: litosféra = horninový obal Země (složena ze zemské kůry a svrchní vrstvy pláště) hydrosféra = vodní obal Země atmosféra = plynný obal Země pedosféra = půdní obal Země biosféra = část země se živými organismy

Zápis do sešitu Stavba Země litosféra = horninový obal zemské jádro – těžší látky, vysoká teplota zemský plášť – pevné i roztavené horniny zemská kůra – pevné horniny, nejsvrchnější nákres stavby Země litosféra = horninový obal hydrosféra = vodní obal atmosféra = plynný obal pedosféra = půdní obal biosféra = živé organismy

Atmosféra žhavá Země chladla, uvolňovaly se plyny, vznikla prvotní atmosféra bez kyslíku po vzniku života se činností rostlin (fotosyntézou) začal uvolňovat kyslík, vznikla současná atmosféra složení atmosféry: 21% kyslíku, 78% dusíku, 0,03% oxidu uhličitého, 1% ostatních plynů obrázek 5

Zápis do sešitu Atmosféra chladnutím žhavé Země a uvolňováním plynů → prvotní atmosféra bez kyslíku činností rostlin (fotosyntézou) → kyslík → současná atmosféra složení: 21% kyslíku, 78% dusíku, 0,03% oxidu uhličitého, 1% ostatních plynů

Hydrosféra dalším chladnutím došlo ke srážení plynů v atmosféře, vznikla prvotní hydrosféra (praoceány) současná hydrosféra = 97% slané vody, zbytek sladké (tekoucí, podzemní, v ledovcích i sněhu) obrázek 6

Zápis do sešitu Hydrosféra další chladnutí = srážení plynů → prvotní hydrosféra (praoceány) hydrosféra = 97% slané vody, zbytek sladké

Koloběh vody obrázek 7 koloběh vody video

Zápis do sešitu Koloběh vody vypařování vody z povrchu, sněhu a ledu, vodních ploch, rostlin kondenzace páry v atmosféře → srážky (déšť, sníh) vsakování → podzemní voda → prameny odtok zpět do vodních toků, jezer a oceánů

Vznik a vývoj života Chemická evoluce Biologická evoluce na začátku vývoje Země byly pouze anorganické (neústrojné) látky – voda, vzduch, oxid uhličitý, dusík, uhlík… mají jednoduchou stavbu z nich postupně vznikly organické (ústrojné) látky – cukry, tuky, bílkoviny, které jsou složitější Biologická evoluce docházelo ke shlukování organických látek, probíhaly chemické reakce tvořící nové organické látky → vznikaly první primitivní organismy

Vznik a vývoj života život vznikl ve vodě, důkazem je vysoký obsah vody v tělech všech organismů nejprve vznikly jednobuněčné organismy a z nich vznikly organismy mnohobuněčné obrázek 8 obrázek 9

Zápis do sešitu Evoluce vznik života ve vodě látky anorganické (neústrojné) – voda, vzduch, oxid uhličitý, dusík, uhlík… → látky organické (ústrojné) – cukry, tuky, bílkoviny → jednobuněčné organismy → mnohobuněčné organismy

Vznik a vývoj života základní zdroj energie (světelné a tepelné) pro Zemi je Slunce je zdrojem energie pro fotosyntézu – proces probíhající v zelených rostlinách fotosyntéza umožňuje měnit anorganické látky na organické a uvolňuje do atmosféry kyslík obrázek 10

Vznik a vývoj života složkou slunečního záření je i ultrafialové (UV) záření, pro organismy je smrtelné v atmosféře se proti němu vytvořila ochrana v podobě ozónové vrstvy – ozonosféra, díky ní se organismy rozšířily na souš obrázek 11

Zápis do sešitu Slunce – zdroj světla, tepla, zdroj energie pro fotosyntézu slunečního záření obsahuje i ultrafialové (UV) záření – smrtelné ochrana v atmosféře – ozónová vrstva

OPAKOVÁNÍ Země a život Stavba Země Atmosféra Hydrosféra Koloběh vody Slunce + 8 planet (Merkur, Venuše, Země, Mars, Jupiter, Saturn, Uran, Neptun) = Sluneční soustava stáří Země – asi 4,6 miliardy let Stavba Země zemské jádro – těžší látky, vysoká teplota zemský plášť – pevné i roztavené horniny zemská kůra – pevné horniny, nejsvrchnější nákres stavby Země litosféra = horninový obal hydrosféra = vodní obal atmosféra = plynný obal pedosféra = půdní obal biosféra = živé organismy Atmosféra chladnutím žhavé Země a uvolňováním plynů → prvotní atmosféra bez kyslíku činností rostlin (fotosyntézou) → kyslík → současná atmosféra složení: 21% kyslíku, 78% dusíku, 0,03% oxidu uhličitého, 1% ostatních plynů Hydrosféra další chladnutí = srážení plynů → prvotní hydrosféra (praoceány) hydrosféra = 97% slané vody, zbytek sladké Koloběh vody vypařování vody z povrchu, sněhu a ledu, vodních ploch, rostlin kondenzace páry v atmosféře → srážky (déšť, sníh) vsakování → podzemní voda → prameny odtok zpět do vodních toků, jezer a oceánů

OPAKOVÁNÍ Evoluce vznik života ve vodě látky anorganické (neústrojné) – voda, vzduch, oxid uhličitý, dusík, uhlík… → látky organické (ústrojné) – cukry, tuky, bílkoviny → jednobuněčné organismy → mnohobuněčné organismy Slunce – zdroj světla, tepla, zdroj energie pro fotosyntézu slunečního záření obsahuje i ultrafialové (UV) záření – smrtelné ochrana v atmosféře – ozónová vrstva

Otázky a úkoly Před jak dlouhou dobou vznikla Země? Jaké plyny obsahuje atmosféra Země a jaký je jejich podíl v procentech? Jak se nazývá vrstva nacházející se nejblíže povrchu Země? Dokážeš stručně popsat koloběh vody? Které organismy vznikly dřív, jednobuněčné, nebo mnohobuněčné? Co je to biosféra? K čemu slouží ozónová vrstva?

Zdroje Autorem materiálu je Mgr. Hana Žídková, ZŠ a MŠ Horymírova 100, Ostrava Použitá literatura: ČERNÍK, Vladimír; BIČÍK, Vítězslav; MARTINEC, Zdeněk. Přírodopis 1 : pro 6. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. přepracované vydání. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2002. 104 s. ISBN 80-7235-068-4. [2012-17-08] obr. 1 – Sluneční soustava http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c4/Planets2008.jpg obr. 2 – hvězda http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/He1523a.jpg obr. 3 – protoplanetární disk http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e8/Protoplanetary_disk.jpg obr. 4 – stavba Země http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/16/Jordens_inre_med_siffror.jpg obr. 5 – atmosféra http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4b/Meteotek08_atmosfera03.jpg obr. 6 – koráli a vodní rostliny http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bf/Coral_Beach%2C_Carraroe.JPG obr. 7 – koloběh vody http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/42/Watercycleczechhigh.jpg obr. 8 – jednobuněčný organismus http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/86/Oscillatoria_sp.jpg?uselang=cs obr. 9 – mnohobuněčné organismy http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cc/Phil-Anthozoa.jpg obr. 10 – Slunce http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/Orange_Sun_in_Boracay%2C_Philippines.jpg obr. 11 – ozonová vrstva http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4b/Raggi_UV_e_Ozono.jpg