Národní obrození – 1. fáze Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/21.3403 Číslo a název klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: Národní obrození – 1. fáze Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_14_12 Autor: Mgr. Hana Pleváková Datum vytvoření: 10. 4. 2013 Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. - 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Tematický okruh: Literatura Téma: Druh učebního materiálu: Prezentace Potřebný čas pro výuku DUM: 10 - 20 min Anotace / Metodický list: Prezentace žákům poskytuje informace o 1. fázi národního obrození. Je vhodná pro seznámení s učivem i pro opakování. Žáci se seznamují se znaky tohoto období, s historickými souvislostmi a se spisovateli tohoto období. V rámci prezentace jsou úkoly pro žáky, na které žáci odpovídají ústně. Na snímku (následujícím po zadání úkolu) je vždy odpověď. Prezentaci lze využít pro projekci na interaktivní tabuli, přes datový projektor ad. Potřebný čas pro výuku je závislý na rychlosti odpovědí žáků.
Národní obrození 1. fáze
Česká literatura 1. pol. 19. století Velké společenské hnutí: Národně osvobozenecký boj Formování novodobého českého národa Počátky novodobého českého kulturního života Označováno jako vzkříšení národa nebo probuzení (křísitelé, buditelé) NO – 70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Josef II. NO urychleno rozkladem feudalismu (nástup kapitalismu), reformami Josefa II. (zrušení nevolnictví a toleranční patent 1781) Úkoly pro žáky: Co je to kapitalismus? Jak se jmenovala matka Josefa II.? Co je to nevolnictví? http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/aa/Joseph_II.jpg
Odpovědi: Kapitalismus = ekonomický a společenský systém, který je založen na volném trhu a soukromém vlastnictví Marie Terezie Nevolnictví = povinnost robotovat ad.
Zdroje NO – z čeho spisovatelé čerpali pro svá díla: Myšlenka slovanské vzájemnosti (Slované jsou jeden národ a jsou si rovni) Poezie inspirována lidovou slovesností (sběratelství ústní lid. Slovesnosti – Erben, Čelakovský, Němcová) Lidové zábavné čtení (vzdělávání) Václav Matěj Kramerius, nakladatelství Česká expedice. Krameriovy c. k. pražské poštovské noviny Lidové divadlo (i loutkové – Matěj Kopecký) Herci — Piko — Česká televize Činnost venkovské inteligence: kněží, učitelé Obrozenecká věda: jazykověda a historie
Periodizace národního obrození 1. fáze = obranná – defenzivní – od 70. let 18. století do počátku 19. století 2. fáze = ofenzivní – od počátku 19. století do konce 20. let 19. století 3. fáze = vrchol NO (Romantismus) 30. – 50. léta 19. století
1. fáze – obranná Josef Dobrovský (1753 – 1829) Narodil se v Maďarsku (tehdejších Uhrách) Studium na gymnáziu v Německém (Havlíčkově) Brodě, pak v Klatovech Studium filozofie a teologie v Praze Kněžské povolání nikdy nevykonával Stal se vychovatelem v hraběcí rodině Věnoval se vědecké práci, studijní cesty do Švédska a Ruska http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/68/Josef_Dobrovsky_Vilimek.jpg
Dílo Dobrovského: Podrobná mluvnice češtiny – 1. vědecká mluvnice, některé jazykové normy týkající se pravopisu platí dodnes Německo – český slovník (2dílný) Dějiny české řeči a literatury (vztah historie a literatury) Základy jazyka staroslověnského – 1. vědecká mluvnice staroslověnštiny (jazyk našich prvních literárních památek)
Divadlo v 1. fázi NO Stavovské divadlo – česky se hrálo jen výjimečně Vlastenecké divadlo – Bouda – na Koňském trhu (dnes Václavské náměstí) Autoři divadelních her: Václav Thám, Václav Kliment Klicpera
Použité zdroje: SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2004, ISBN 80-7200-965-6. BAUER, Alois. Čeština na dlani - přehled světové a české literatury. Olomouc: Rubico, 2007, ISBN 80-7346-068-8. LEHÁR, Jan; STICH, Alexandr; JANÁČKOVÁ, Jaroslava; HOLÝ, Jiří. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004, ISBN 80-7106-308-8.