Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Národní obrození – 2. fáze

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Národní obrození – 2. fáze"— Transkript prezentace:

1 Národní obrození – 2. fáze
Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: Národní obrození – 2. fáze Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_14_13 Autor: Mgr. Hana Pleváková Datum vytvoření: Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Tematický okruh: Literatura Téma: Druh učebního materiálu: Prezentace Potřebný čas pro výuku DUM: 15 – 25 min Anotace / Metodický list: Prezentace žákům poskytuje informace o 2. fázi národního obrození. Je vhodná pro seznámení s učivem i pro opakování. Žáci se seznamují s historickými souvislostmi a se spisovateli tohoto období. V rámci prezentace jsou úkoly pro žáky, na které žáci odpovídají ústně. Na snímku (následujícím po zadání úkolu) je vždy odpověď. Prezentaci lze využít pro projekci na interaktivní tabuli, přes datový projektor ad. Potřebný čas pro výuku je závislý na rychlosti odpovědí žáků.

2 Národní obrození 2. fáze

3 2. fáze NO - ofenzivní Josef Jungmann (1773 – 1847)
Jazykovědec, překladatel, básník, propagátor češtiny Narodil se v Hudlicích u Berouna Působil na gymnáziu v Litoměřicích, pak na gymnáziu v Praze

4 2. fáze NO -Dílo Josefa Jungmanna
shromáždil a rozšířil slovní zásobu jazyka: Slovník česko-německý (5dílný, slov) Pro slovník čerpal z: literárních památek z řeči lidu z jiných slovanských jazyků, zvl. z ruštiny a polštiny (vzduch, příroda, jablko; chmura, závoj, tklivý) vytvářel novotvary: rostlina, nerost, ozvěna, kyselina, dusík, čtverec apod. důkaz = čeština je jazyk stejně dokonalý jako němčina vznik českého odborného názvosloví – vliv na rozvoj přírodních a humanitních věd

5 2. fáze NO Pavel Josef Šafařík (1795 – 1861) Slovák, ale psal česky
zakladatel slovanské archeologie: Slovanské starožitnosti – nejstarší dějiny Slovanů, důkaz starobylosti slovanského usídlení v Evropě literární historik: Dějiny slovanského jazyka a literatury ve všech nářečích – Slovanstvo považováno za jeden národ, slovanské jazyky za nářečí

6 2. fáze NO Co to je liberalismus a liberál?
František Palacký (1798 – 1876) narodil se v Hodslavicích na Moravě zemský historiograf politik – liberál (zastánce federalistické koncepce rakouského státu, tj. austroslavismu) organizátor: 1) založení Časopisu Společnosti 2) vlasteneckého muzea v Čechách 3) založení Matice české – vydávání českých knih Úkoly pro žáky: Na které bankovce můžeme v nynější době nalézt podobiznu Františka Palackého? Co to je liberalismus a liberál?

7 Odpovědi: František Palacký je vyobrazen na bankovce s nominální hodnotou: 1000,- Kč (t.r. 2014) Liberalismus = shovívavost k jiným názorům, politicky požaduje záruky demokratických práv a svobod. Liberál je osoba, která vyznává liberalismus.

8 2. fáze NO Dílo Františka Palackého – historik:
Dějiny národu českého v Čechách i v Moravě (5dílné) – psáno německy i česky, základní historické dílo (výklad dějiny, vyzdvihuje dobu husitskou ), inspirace pro Aloise Jiráska

9 2. fáze NO Jan Kollár (1793 – 1852) Slovák, ale psal česky
tvůrce myšlenky slovanské vzájemnosti studium v Brně, pak v Jeně (v Německu) pobyt v Jeně: vliv hrdosti německého národa, seznámil se s Frederikou Wilhelminou Schmidtovou (= Mína)

10 2. fáze NO Dílo Jana Kollára:
básnická skladba Slávy dcera – Mína splývá s vybájenou dcerou bohyně Slávy. Je symbolem budoucího Slovanstva. Provází básníka po slovanské pravlasti – motiv putování (viz Dante, Komenský)

11 2. fáze NO František Ladislav Čelakovský (1799 – 1852)
narodil se v Strakonicích vychovatel, profesor na univerzitě překladatel: Goethe redaktor: Pražské noviny sběratel slovanské lidové tvorby (písně, pověsti atd.), sběratel přísloví a pořekadel

12 2. fáze NO dílo Františka Ladislava Čelakovského:
Ohlas písní ruských – ohlas = tvorba v duchu lidové slovesnosti. Slovanská myšlenka. Inspirace ruskou lidovou slovesností. Ruské byliny přetváří, dotváří. Hl. postavy = bohatýři (Ilja Muromec, Čurila Plenkovič) Ohlas písní českých – český lidový život (např. Toman a lesní panna)

13 2. fáze NO Rukopisné padělky:
Rukopis královédvorský – „nalezen“ r ve Dvoře Králové, označen za památku z konce 13. století Rukopis zelenohorský – „nalezen“ r na Zelené Hoře u Nepomuku , r poslán Národnímu muzeu, označen za památku z 10. století Spory o Rukopisy trvaly do konce 19. století, dokázána jejich nepravost (filozof T. G. Masaryk, filolog Jan Gebauer, literární historik Jaroslav Vlček a historik Jar. Goll) Význam Rukopisů: měly dokázat starobylost naší kultury, měly posílit národní sebevědomí Pravděpodobní autoři: Václav Hanka – knihovník a archivář Českého muzea, jazykovědec, básník a Josef Linda – novinář a spisovatel

14 Použité zdroje: SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2004, ISBN BAUER, Alois. Čeština na dlani - přehled světové a české literatury. Olomouc: Rubico, 2007, ISBN LEHÁR, Jan; STICH, Alexandr; JANÁČKOVÁ, Jaroslava; HOLÝ, Jiří. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004, ISBN


Stáhnout ppt "Národní obrození – 2. fáze"

Podobné prezentace


Reklamy Google