NEZAMĚSTNANOST, INFLACE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Advertisements

Seminář 4. – hotel Podlesí DAŇOVÝ SYSTÉM ČR Ing. Irena Kemény Inovativní pedagogické metody v odborném vzdělávání CZ.1.07/1.3.12/
Krajská správa ČSÚ v Plzni | Slovanská alej 36, Plzeň | Miloslav Chlad CIZINCI V ČR A PLZEŇSKÉM KRAJI Tisková konference, Plzeň,
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_11_Nezaměstnanost TEMA:Finanční gramotnost.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | ŽIVOTNÍ PODMÍNKY ČESKÝCH DOMÁCNOSTÍ Michaela Brázdilová Šárka Šustová Tisková konference,
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Inflace. Inflace je projevem ekonomické nerovnováhy, která se projevuje vzestupem cen v ekonomice (růstem celkové cenové hladiny). Opakem inflace je deflace,
Úvod do problematiky, definice základních pojmů
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Problematika dlouhodobé nezaměstnanosti v ČR Autor bakalářské práce:
Zdravý životní styl Vytvořila :Adéla Buchtelová 8.třída.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : květen.
Hospodářský cyklus Pavel Seknička. Hospodářský cyklus - základní charakteristika Hospodářský cyklus představuje výkyvy ve výstupu, příjmech a zaměstnanosti,
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Podpora v nezaměstnanosti
NEZAMĚSTNANOST Úřad práce.
Dějiny daňových teorií
Měnová soustava, měnová politika
Základní makroekonomické ukazatele
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Model důchod-výdaje.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Model agregátní poptávky a nabídky
Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Ekonomika– národní hospodářství
Ekonomika Inflace 4. Ing. Miroslava Farmačková
Ekonomická rovnováha Pokud může a dovede národní ekonomika vyrobit tolik, kolik sama spotřebuje, je v ekonomické rovnováze. Je zákonité, že ekonomika se.
Makroekonomie E 7 - otázky.
INFLACE.
NEZAMĚSTNANOST.
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Hospodářský cyklus VY_32_INOVACE_40_814
Teorie reálných hospodářských cyklů (RBC)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
MĚŘENÍ VÝKONU EKONOMIKY
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Měření makroekonomických agregátů
Právo sociálního zabezpečení
ODMĚŇOVÁNÍ - MZDA. ODMĚŇOVÁNÍ - MZDA MZDA JE ODMĚNOU ZA VYKONANOU PRÁCI JE SMLUVNÍ MUSÍ RESPEKTOVAT ZÁKONÍK PRÁCE A ZÁKON O MINIMÁLNÍ MZDĚ, MZDOVÉ.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
Katedra veřejné ekonomie
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Ekonomie INFLACE. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
0. ORGANIZACE PŘEDMĚTU.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Tisková konference ČMKOS
Téma 11 Odstraňování chudoby (Poverty Relief).
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Právo sociálního zabezpečení
Aktivní politika zaměstnanosti Společensky účelné pracovní místo
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Úvod do makroekonomie.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Název projektu: ICT ve výuce
Transkript prezentace:

NEZAMĚSTNANOST, INFLACE 10 NEZAMĚSTNANOST, INFLACE

Největší problémy podle občanů EU 71 % Španělů 62 % Portugalců 54 % Řeků Standard Eurobarometer 85 (May 2016)

„Samozřejmě bude jen dobře, když umřu. Uvolní se pracovní místo „Samozřejmě bude jen dobře, když umřu. Uvolní se pracovní místo. To vylepší statistiku.“ řekne Britt-Marie zcela přátelsky a ani trochu sebelítostivě. Ona přece ví, jak se to má se statistikami. V novinách se toho v dnešní době píše o statistikách tolik, že už v nich skoro nezbývá místo na křížovky.

1. Nezaměstnanost Ztráta zaměstnání = snížení životní úrovně dnes, nejistota do budoucna a ztráta sebeúcty Nezaměstnaní nepřispívají k HDP Nedostatek pracovních příležitostí: krátkodobý X dlouhodobý Základy ekonomie

a. Frikční nezaměstnanost Důsledek hledání nové práce, krátkodobá Odlišnost schopností a preferencí Stěhování za prací Iris odejde z překladatelské firmy, protože si nerozumí s kolegy. Se svou kvalifikací a zkušenostmi může nastoupit třeba už druhý den do firmy bývalé spolužačky, která jí nabízí 25 000 Kč měsíčně. Iris se ale rozhodne, že bude ještě několik týdnů pátrat po zaměstnání, které by jí vyhovovalo lépe. Za měsíc skutečně nastoupí do mezinárodní firmy za mzdu 38 000 Kč měsíčně.

b. Strukturální nezaměstnanost Důsledek útlumu odvětví – rekvalifikace Do roku 1989 byla na českých středních školách povinná maturita z ruského jazyka. Počet učitelů ruštiny byl tedy vzhledem k počtu učitelů angličtiny velmi vysoký. Po roce 1989 vzrostl zájem o výuku angličtiny. Potenciální strukturální nezaměstnanosti ruštinářů se předešlo tzv. přeškolením těchto pedagogů na výuku angličtiny. Základy ekonomie

c. Cyklická nezaměstnanost pokles výkonu ekonomiky (všechna odvětví) Důsledek hospodářské krize Základy ekonomie

Krátkodobá X dlouhodobá Krátkodobá = cyklická míra nezaměstnanosti Každoroční výkyvy dle výkyvů výkonu ekonomiky Dlouhodobá = přirozená míra nezaměstnanosti Dlouhodobá úroveň hrubá Základy ekonomie

Dobrovolná X nedobrovolná „Chci pracovat, ale jen za vyšší mzdu!“ příčina: vysoká podpora v nezaměstnanosti „Chci pracovat i za nižší mzdu, ale nemohu!“ Příčina: odbory bránící poklesu mezd, zákonná minimální mzda Základy ekonomie

Míra nezaměstnanosti Základy ekonomie % 10 Míra nezaměstnanosti Ekonomicky aktivního obyvatelstva 8 6 Přirozená míra nezaměstnanosti 4 2 1960 1965 1970 1975 1980 1985 1990 1995 2000 2005 Základy ekonomie Copyright©2003 Southwestern/Thomson Learning

Jak se měří nezaměstnanost? V ČR: MPSV X ČSÚ 3 kategorie: Zaměstnaní Nezaměstnaní Ekonomicky neaktivní (studenti, rodičovská dovolená, důchodci) Pro účely statistik: dospělá populace = od 15 let Ekonomicky aktivní Základy ekonomie

Registrovaná nezaměstnanost kolik lidí se hlásí na úřadech práce, protože chtějí pobírat podporu v nezaměstnanosti i proto, že doufají, že jim úřad práce pomůže najít místo. Základy ekonomie

Výběrové šetření pracovních sil Nezaměstnaný je člověk, kterému je alespoň 15 let, je bez práce (tedy nemá placené zaměstnání) a zároveň hledá aktivně práci a je připraven nastoupit do práce nejpozději do čtrnácti dnů. Obecná míra nezaměstnanosti je procentuální podíl nezaměstnaných na celkové pracovní síle (všechny osoby starší 15 let, kteří jsou buď zaměstnaní, nebo nezaměstnaní).

Jak se měří nezaměstnanost? Míra nezaměstnanosti: = počet nezaměstnaných *100 % ekonomicky aktivních NOVĚ (MPSV): Podíl nezaměstnaných osob = = počet nezaměstnaných *100 dospělá populace 15-64 let Základy ekonomie

Míra nezaměstnanosti v ČR Základy ekonomie

Podíl nezaměstnaných osob v ČR (k 30. 9. 2015) Základy ekonomie

Míra nezaměstnanosti v Evropě (2015) Eurostat

Problémy s tradičním měřením nezaměstnanosti Nepracující X HPP Nezaměstnaní X ekonomicky neaktivní Odrazení pracovníci = vzdali hledání, pracovat by chtěli = změny ekonomické aktivity Základy ekonomie

Rozdíl VŠPS X MPSV Základy ekonomie

Jak dlouho jsou nezaměstnaní bez práce? Problémovost nezaměstnanosti dle její délky Dlouhodobá = psychická + ekonomická zátěž Většinou: krátkodobá Problém nezaměstnanosti = problém relativně malé skupiny lidí bez zaměstnání po dlouhé období Základy ekonomie

Příčiny existence nezaměstnanosti Minimální mzda Je-li nad rovnovážnou úrovní = nezaměstnanost Odbory Vyhledávání práce Frikční nezaměstnanost Strukturální nezaměstnanost Štědrý sociální stát Základy ekonomie

2. Inflace Základy ekonomie

2. Inflace Měření životních nákladů = růst cenové hladiny v ekonomice X deflace = pokles cenové hladiny

Kolik piva jsme si v jednotlivých letech mohli reálně koupit za láhev piva z roku 1997? Základy ekonomie

Míra inflace ve světě (r. 2010) Základy ekonomie

Míra inflace v ČR Základy ekonomie

Druhy inflace podle výše Mírná (plíživá): < 10 % Pádivá: desítky procent Hyperinflace: stovky procent měsíčně

Největší hyperinflace v historii stát rok denní míra inflace Maďarsko 1946 195 % Zimbabwe 2008 98 % Jugoslávie 1994 65 % Německo 1923 21 % Řecko 1944 17 % Čína 1949 13 % Základy ekonomie

Erich Maria Remarque: Černý obelisk (1956) Dělníci teď dostávají peníze dvakrát denně. Ráno a odpoledne. Pokaždé mají půlhodinovou přestávku, aby si mohli rychle nakoupit, protože kdyby čekali s nákupem do odpoledne, ztratili by tolik, že by jim plat ani z poloviny nestačil k nasycení dětí. Základy ekonomie

Příčiny inflace NÁKLADOVĚ TLAČENÁ: nabídkové šoky (mzdy, ceny surovin) POPTÁVKOVĚ TAŽENÁ: poptávka je vyšší než dostupnost zboží a služeb Ve skutečnosti: kombinace obou Základy ekonomie

Jak se měří inflace? Cenové indexy CPI (Consumer Price Index) = index spotřebitelských cen Celkové náklady na výrobky a služby typického spotřebitele - spotřební koš Míra inflace = 𝐶𝑃 𝐼 2016 −𝐶𝑃 𝐼 2015 𝐶𝑃 𝐼 2015 ×100 % Základy ekonomie

kategorie položky váha [%] potraviny, nealkoholické nápoje chléb, piškotová roláda, polárkový dort, kiwi, Coca-Cola 18 alkoholické nápoje, Tabák pravý italský vermut, Becherovka pivo ležák, Chesterfield Red 9,4 odívání, Obuv dámské plavky, pánské pyžamo, dětská bunda zimní 4 bydlení, voda, energie, paliva byt nájemní – 1 obytná místnost, umyvadlo, instalatérská práce, vodné, černé uhlí 25 bytové vybavení, zařízení domácnosti, Opravy stůl jídelní kuchyňský, postel – dvoulůžko, chladnička, váza vařečka, čistící houbička, papírové ubrousky 6 Zdraví dioptrické brýle, léky předepsané lékařem, ošetření zubního kazu 2 Základy ekonomie

Problémy s měřením životních nákladů Substituce = koš neodráží reakce spotřebitelů na změny cen Nové výrobky Změny kvality Základy ekonomie

CPI X deflátor HDP Změny cen produkce nakoupené spotřebitelem X cen doma vyrobené produkce Pevně stanovený koš X skutečně vyrobená produkce Základy ekonomie

15 % CPI ročně 10 GDP deflator 5 1965 1970 1975 1980 1985 1990 1995 1965 1970 1975 Základy ekonomie 1980 1985 1990 1995 2000 Copyright©2004 South-Western

Očišťování od inflace Indexace/valorizace Reálné veličiny = automatická úprava o výši inflace Reálné veličiny Základy ekonomie

Úroková míra % ročně 15 10 Nominal interest rate 5 Real interest rate Real interest rate –5 1965 1970 1975 Základy ekonomie 1980 1985 1990 1995 2000 Copyright©2004 South-Western

Dopady inflace narušuje signály o relativních cenách není dokonale predikovatelná – nejistota odrazuje investory redistribuce příjmů pokles kupní síly peněz v extrémním případě: útěk od peněz Základy ekonomie

3. Nezaměstnanost a inflace Přirozená míra nezaměstnanosti závisí na různých aspektech trhu práce (minimální mzda, síla odborů, efektivní mzdy, vyhledávání práce) Inflace závisí především na růstu množství peněz (kontroluje CB) Základy ekonomie

Nezaměstnanost a inflace V krátkém období lze volit mezi nezaměstnaností a inflací = Phillipsova křivka Základy ekonomie

Phillipsova křivka Základy ekonomie

Příště: Hospodářská politika Základy ekonomie