Restricted Environmental Stimulation Technique

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Péče o seniora trpícího depresí
Aktivizační programy pro seniory
Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví Moravskoslezského kraje KRIZOVÉ CENTRUM OSTRAVA ul. Nádražní 196, Moravská Ostrava tel.: ,
DENNÍ STACIONÁŘ OLGA.
MEDITACE SAHADŽA JÓGY.
ZÁVISLOST NA NIKOTINU, ODVYKÁNÍ
Z praktických zkušeností mnoha manažerů vyplývá, že vedoucí neuplatňuje ve všech situacích a ke všem podřízeným stejný styl řízení. Vlastní výběr a účinné.
Liga vozíčkářů Žijte podle svých představ, podpoříme vás.
Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
a jeho využití u klientů po CMP
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Terapie tmou - krok do neznáma, krok k sobě
Psychologie Mgr. Milan Šimek
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
KUNSTOVÁ Interakce v sociálním styku. Interakce Je vzájemné ovlivňování. Interakce probíhá prostřednictvím všech předchozích prvků sociálního styku. Ovlivňování.
Prosinec 2007 MUDr. Jana Valjentová a kolektiv Cesty domů
Péče o osoby s afázií.
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví v Moravskoslezském kraji
Práce s pacienty s duální diadnozou v ambulantím programu ESETU v letech MUDr Lucie Jurkovská.
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Poznámky pro výuku Předmět: Autor: Škola: Téma: Název: Třída: Plánované cíle: Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu Interaktivní tabule.
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Zkušenosti české a slovenské veřejnosti se systemickými konstelacemi - výsledky pilotního průzkumu PhDr. Vojtěch Černý, Ph.D. Mgr. Kateřina Grofová.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Modely mentální retardace
Formy boje se životními těžkostmi. Strategie zvládání stresu Konfrontační způsob zvládání stresu Hledání sociální opory Plánované hledání řešení problému.
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
Vzdělávání, výzkum a praxe územního rozvoje K možnostem vzájemné spolupráce.
Práce probačního úředníka s dětmi a mladistvými Mgr. Marcela Nerudová Probační a mediační služba ČR.
Projekt,,NO DRUGS”. O čem dnes uslyšíte ?? Definice drogy Proč lidé berou drogy? Drogová závislost Rozdělení drog Rizika užívání drog Prevence Léčba Druhy.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
PhDr.Václava Masáková1 Administrator Psychosociální programy s psychoterapeutickým prvkem pro děti a mládež.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
R OZDÍLNOST INTERVENCÍ SOCIÁLNÍHO PRACOVNÍKA PŘI N ETSTREETWORKU A PŘI I NTERNETOVÉM PORADENSTVÍ Centrum Anabell, z. s. Mgr. Klára Gelnarová.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_08 Sada DUM Výchova ke zdraví Předmět Výchova ke zdraví Název materiálu Závislost na nikotinu, odvykání.
Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
HORIZONT ZLÍN Workshop
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Paliativní péče v pobytových zařízeních sociálních služeb
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mgr. Jana Drexlerová Mamma HELP
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Krizová pomoc.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Psychologie v obezitologii
Péče o osoby s afázií.
Násilná osoba aneb co s ní
Terénní péče o seniory s demencí a jejich podpora v domácím prostředí
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Transkript prezentace:

Restricted Environmental Stimulation Technique Netradiční možnosti psychohygieny, osobního růstu a terapie.

REST Metoda REST vzniká na konci 70. let 20. století a rozvíjí se především v 80. a 90. letech 20. století. Další alternativní názvy jsou: Dark therapy nebo Dunkelterapie. V tuzemské literatuře se vžil název Terapie tmou, Léčba tmou. Podstatou metody je sociální izolace a maximální snížení vnější stimulace.

REST se v současnosti používá ve dvou základních modifikacích: Chamber REST: člověk přebývá v malé místnosti, která je zařízena velmi jednoduše. K dispozici je postel, křeslo. Dotyčný se nachází v prostředí snížené stimulace (tma a ticho). Jídlo a pití jsou člověku poskytovány dle jeho potřeb. V místnosti je rovněž toaleta. Jedinec zůstává v tomto prostoru zpravidla 24 h či déle. Suedfeld (1980) uvádí, že méně než 10 % jedinců přeruší pobyt na základě nepříjemného prožívání před uplynutím základní doby – tedy 24 h. Flotation REST: je realizován ponořením do nádrže s vodou (flotační tank), která má tělesnou teplotu, obsahuje určitou koncentraci látky magnesium sulfát, což umožňuje, aby ponořený člověk mohl ležet bez obav na zádech – je nadnášen. Osoba má v uších ucpávky, které eliminují zvuk. Flotační tank je uzavřený, což vytváří prostředí totálního zatemnění. V tomto prostoru setrvá jedinec obvykle 1 h.

Současný výzkum Výzkum metody REST probíhá především v USA, Kanadě a Švédsku. Ukazuje se, že se není potřeba výrazněji obávat možného psychického poškození a to i v případech, kdy osoby v takovéto izolaci (experimentální) setrvaly několik dní či týdnů (Chamber REST). Ve skutečnosti pobyt v takovémto prostředí snížené stimulace může být zdraví prospěšný v mnoha oblastech.

John Lilly

Minulost a historie V Tibetském buddhismu praxe YANGTIK indiáni Kogi v Kolumbii severoameričtí indiáni z Velkých planin staroirští proroci, básníci tzv. „jeskynní terapie“u Etrusků, Italiků a Římanů

Výzkum senzorické deprivace a sociální izolace Donald Hebb, John Peter Zubek Kanaďan slovenského původu. Narodil se v obci Trnovec v tehdejším Československu v roce 1925. S rodinou se dostal do Kanady o pět let později. Studium psychologie absolvoval na Univerzitě Britské Kolumbie. V příštích čtyřech letech začala jeho dráha v akademickém světě. Získal magisterský titul ze sociální psychologie na Univerzitě v Torontu, následoval doktorát v oboru fyziologie a psychologie na Univerzitě Johnse Hopkinse. V roce 1950 byl jmenován odborným asistentem na McGillově Universitě. V roce 1953 se stal vedoucím Katedry psychologie na Manitobské Univerzitě. Inspirace izolačními experimenty Donalda Hebba byla jednoznačná. Zajímala ho práce s lidskými subjekty a vliv senzorické deprivace na jejich chování a prožívání. Zubek se rozhodl, že na Manitobské Univerzitě založí nové centrum výzkumu senzorické deprivace.

Z domácí historie i současnosti Výzkumný ústav psychiatrický Praha–Bohnice (dnes Psychiatrické centrum Praha): Ludvík Šváb a Jan Gross Ústav normálnej a patologickej fyziologie SAV Bratislava Fyziologický ústav ČSAV a Psychologický ústav UK Beskydské rehabilitační centrum (PhDr. Urbiš, MUDr. Bajgar)

Terapeutické využití metody REST – obecné zásady. Klient by měl být dopředu instruován o tom, co ho čeká. Měl by vědět, že kdykoli může REST přerušit. Poskytovatel by měl mít v patrnosti, pro koho není REST vhodný. Poskytovatel by měl mít vlastní zkušenost s metodou REST. Poskytovatel by měl mít terapeutický výcvik.

Flotation REST Flotation REST je zajímavou metodou, která má podobné spektrum účinků jako relaxace, autogenní trénink, meditace. Snižování hypertenze. Léčbě nespavosti. Zvládání stresu. Poskytuje rovněž úlevu od chronických bolestí. Snižuje svalové napětí. Zlepšuje kreativitu. Snižuje intenzitu příznaků syndromu vyhoření. Bez předchozího tréninku dokáže flotace rychle navodit pocit uvolnění. V praxi se běžně osvědčuje hodinová dotace.

Chamber REST Chamber REST v kombinaci s dalšími terapeutickými postupy má terapeutický potenciál, který umožňuje restrukturalizaci postojů a názorů. Umožňuje rovněž pochopení vlastních emočních vzorců ve vztahu k sociálnímu okolí. Působí na příznivě na sebepojetí a umožňuje rovněž vhled do aktuálních problémů. Zlepšuje realistické myšlení a schopnosti elaborace. Již dříve citované Příznivý vliv na obsedantně kompulzivní poruchu. Manické a hypomanické stavy. Změny návykového chování, což se týká především konzumace alkoholu, nadváhy, kouření. Nutná je vždy příprava klienta na absolvování pobytu ve tmě, která by měla navodit atmosféru důvěry a bezpečí. V praxi se běžně pracuje s časovou dotací 24 h.

Shrnutí Při použití obou variant REST vzniká prostor pro zklidnění a ztišení, které v běžné každodennosti současného člověka v naší kultuře je pouze obtížně realizovatelné. Díky zkušenosti s metodou REST může člověk objevit cestu k sobě samému a prožitkem může být osloven natolik, že do svého každodenního života včlení časový interval, ve kterém poodstoupí od sebe a naladí se na své prožívání, čímž se může stát distancovanějším od oněch běžných starostí a těžkostí, které vytvářejí zkušenost přesně opačnou – tzv. pohlcení okolnostmi. Takto modifikované prožívání sebe sama a okolního světa může být účinným salutoprotektivním činitelem. Díky zkušenosti, která vzniká v prostředí omezené enviromentální stimulace, jedinec může najít cestu i k jiným technikám, které vytvářejí rovněž prostor pro zklidnění, sebeodstup a rozvíjejí všímavost a pozornost k sobě i světu. Pobyt v absolutní tmě je rovněž formou sociální izolace. Yalom (2006) uvádí, že osamělost, experimentálně navozená, může zprostředkovávat osobnostní růst. Yalom je rovněž toho názoru, že pokud přijmeme konfrontaci se samotou, může to výrazně změnit náš život k lepšímu. Jedná se především o možnost navazování autentičtějších mezilidských vztahů. Tváří v tvář „nicotě – prázdnotě“ nám nemůže žádná věc a žádná bytost pomoci, právě v takovém okamžiku prožíváme existenciální osamělost, což nás může dovést k poznání, že ať se k lidem přiblížíme sebevíc, musíme přesto čelit životu sami.

Děkuji za pozornost a nyní je čas na Vaše otázky☻ Děkuji za dotaz!