Učení jako umění Kulturní andragogika 2
Opakování Dospělý Vzdělávání – Výchova – Péče John Dewey, Edward L. Thorndike Malcom Knewles Etický rozměr Gerontodidaktika Sociální andragogika Kulturní andragogika
Dnešní přednáška Učení jako umění Rezonance Zážitková funkce Učební funkce
Přečteme si báseň… 僕 が雪 夜 犬 を枕 の は し 寝 哉
Přečteme si báseň… 僕 - が雪 - 夜 - 犬 - を枕 - の - は し - 寝 - 哉 僕 - が雪 - 夜 - 犬 - を枕 - の - は し - 寝 - 哉 já - sníh - noc - pes - polštář - z - Vám(?) - spát - běda
Přečteme si báseň… 僕 - が雪 - 夜 - 犬 - を枕 - の - は し - 寝 - 哉 僕 - が雪 - 夜 - 犬 - を枕 - の - は し - 寝 - 哉 já - sníh - noc - pes - polštář - z - Vám(?) - spát - běda Za sněžných nocí mám místo polštáře svého pejska Sugijama Snapú, in Charám plný květů, 2011, přeložil Antonín Líman
Přečteme si báseň… Za sněžných nocí mám místo polštáře svého pejska ?
Učení se… Rozumění – domluvit se, ale ne nutně souhlasit Porozumění Interpretace Popis Logická argumentace Pochopení
Pochopení Wilhelm Maximilian Wundt (1832 – 1920) Apercepce: Aktivní zážitek Asociativní komplex vs. všednodenní percepce Specificky zaměřené a prožívané vnímání s cílem pochopit zážitek Podobné pojmy Citové myšlení Non-verbální (ne-pojmové) vcítění Náhled Plodný soud
Rezonance Otázka po pravdivosti pochopení Subjektivita Rezonance Analogie evidence Souznění, vzájemná korespondence Pravdivost pochopení Možnost změnit ne vyvrátit (= popření subjektu) Subjektivní potvrzení platnosti poznaného
Rezonance - charakteristiky Subjektivní vycítění míry jednoty v rozmanitosti …účelnosti Zdroje – celková kapacita vnitřního světa přesahující manipulativní složku vědomí Sdílení (intersubjektivita) ???
Estetický soud (Kant) Nezainteresovaná (nezaujatá) libost: Vnímání Rozpoznání účelnosti Svobodná hra… Pocity libosti Estetický soud – „toto je krásné“
Estetický soud (Kant) ES je nezávislý na rozumu ES je jedinečný, nelze jej zobecnit ES nehodnotí „věc samu,“ ale její formu
Krásno (Kant) Krásno… účelnost …forma Krásno objektivní Krásno formální Krásno volné Krásno vázané
Problém intersubjektivity Předmět – hmota Subjekt – člověk Platón C. G. Jung J. Mukařovský „antropologické konstanty“
Význam rezonance Zaplnění „bílých míst“ v porozumění Nástroj poznávání hodnot Subjektivizace objektu – obohacování (rozvíjení) sebe sama Tvořivost
Cesta k pochopení Fenomenologie vnímání Edmund Husserl (1859 – 1938) Vnímání ne jako individuální počitky ale jako zážitek Zážitek – významový celek, který má smysl Zážitek – situace (komplexnost, subjektivní obohacení) Zážitek – příběh (časovost)
Pozor na obsah pojmů!! Zážitek není rozptýlení… Zážitek není pobavení… Husserl zážitek – ne asociativnost (Wundt) ale evidence, danost
Zážitková funkce Složky zážitku R = f(V,K,E,P) Zážitková funkce Očekávání – pravidelný vztah působení mezi člověkem a tím, čím se zabývá Složky zážitku R = f(V,K,E,P) R – rezonance je funkcí… V – významová složka K – konstruktivní složka E – expresivní složka P – prožitková složka
Složky zážitku R = f(V,K,E,P) V – významová komponenta Přiřazení situace – k představě, myšlence (vědomí) Relativní nezávislost na kontextu vnímání Odpověď na otázku: Co to je? (znak čeho?) K – konstruktivní komponenta Potlačení obsahu, důraz na formu a její zpracování Materiál, výstavba, vnitřní uspořádání Odpověď na otázku: Jak je to utvořeno? (z čeho?)
Složky zážitku R = f(V,K,E,P) E – expresivní komponenta Závisí na kvalitě formy Otázka po způsobu existence, pohled očima druhého (autora) Odpověď na otázku: Jak si zde? – Co chceš vyjádřit? Důsledky: Projektivní hledisko Identifikační hledisko Povýšení ze všednosti P – prožitková Průnik významu, charakteru aktu a vnitřního světa vnímatele Empatie a emoční stavy vnímatele Vypovídá o hodnotách Vnitřní subjektivní prožitek Odpověď na otázku: Jak to vnímám já?
Podobnost učení a umění 1 Učení – pochopení Pochopení je podmíněno zážitkem Umění – maximalizuje zážitkovost
Podobnost učení a umění 2 Umění i učení – podobnost Svět – tvůrčí akt – alternativa Nový celek, nové souvislosti Účastník zároveň žije a učí se žít Umění i učení – rozdíl Umění – uzavřenost (ohraničenost) Učení – neohraničenost Umělecké dílo – pedagogické dílo Dílo – záleží ve formě a kompozici
Učební funkce S důrazem na konstruktivní složky „Estetickovědní, uměnovědní“ Jak věci fungují, jak jsou uspořádány Intelektuální rozlišování a kritické myšlení S důrazem na prožitkové a expresivní složky Osobnostní stránka Zaměření na žáka Reflexe je vyústěním tvůrčí exprese
Zážitek a učení Úkol institucí (škola, kostel, výstavní síň…) navodit a rozvíjet zážitek určitého typu koncentrovat situace tak, aby se usnadňovalo uplatnění určitého typu funkcí