Učení jako umění Kulturní andragogika 2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Advertisements

Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Eva Cigániková AUTOR: Mgr. Eva Cigániková VY_32_INOVACE_OV,8,9_01_PRÁVO.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_251_TÉMA_ Zaměstnanec ve firmě Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_249_ČJ7 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Význam slov NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková organizace.
1. Setkání (nejen) křesťanských pedagogů litoměřické diecéze Myšlenka a smysl setkávání pedagogů „Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež.
Pedagogická psychologie. Názory na vymezení předmětu pedagogické psychologie Předmětem pedagogické psychologie je aplikace poznatků z obecné psychologie.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
BIBLE Proč a jak číst Bibli. Biblická NEJ Nejrozšířenější kniha Nejdražší tištěná kniha vůbec Vůbec první tištěná kniha Přeložena do …. jazyků či nářečí.
EMOCE - jsou psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky jednání člověka; - vyjadřují prožívání subjektivního.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VLASTNOSTI SCHOPNOSTI DOVEDNOSTI
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Plánování ve školní tělesné výchově
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Didaktické metody Androdidaktika.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název vzdělávacího materiálu
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Techniky práce s mentálně postiženými
UČENÍ.
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Sémantické aspekty katalogizace VI
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Význam utkání v sportovních hrách
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Využití metodiky MMR ČR k aktualizaci ÚAPo Zpracované kartogramy k vyhodnocení stavu územních podmínek jednotlivých obcí
Úvod do filozofie.
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Zaměstnanecký vztah jako psychologický a právní problém
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
9. Heterogenní a homogenní skupiny
1. Obecná problematika tvorby ŠVP
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Psychologie test.
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Krajský metodický kabinet MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI
Reflexe: teorie a modely
Ing. Alice Hříbalová - VP
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Edmund Husserl.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Učení jako umění Kulturní andragogika 2

Opakování Dospělý Vzdělávání – Výchova – Péče John Dewey, Edward L. Thorndike Malcom Knewles Etický rozměr Gerontodidaktika Sociální andragogika Kulturní andragogika

Dnešní přednáška Učení jako umění Rezonance Zážitková funkce Učební funkce

Přečteme si báseň… 僕 が雪 夜 犬 を枕 の は し 寝 哉

Přečteme si báseň… 僕 - が雪 - 夜 - 犬 - を枕 - の - は し - 寝 - 哉 僕 - が雪 - 夜 - 犬 - を枕 - の - は し - 寝 - 哉 já - sníh - noc - pes - polštář - z - Vám(?) - spát - běda

Přečteme si báseň… 僕 - が雪 - 夜 - 犬 - を枕 - の - は し - 寝 - 哉 僕 - が雪 - 夜 - 犬 - を枕 - の - は し - 寝 - 哉 já - sníh - noc - pes - polštář - z - Vám(?) - spát - běda Za sněžných nocí mám místo polštáře svého pejska Sugijama Snapú, in Charám plný květů, 2011, přeložil Antonín Líman

Přečteme si báseň… Za sněžných nocí mám místo polštáře svého pejska ?

Učení se… Rozumění – domluvit se, ale ne nutně souhlasit Porozumění Interpretace Popis Logická argumentace Pochopení

Pochopení Wilhelm Maximilian Wundt (1832 – 1920) Apercepce: Aktivní zážitek  Asociativní komplex vs. všednodenní percepce Specificky zaměřené a prožívané vnímání s cílem pochopit zážitek Podobné pojmy Citové myšlení Non-verbální (ne-pojmové) vcítění Náhled Plodný soud

Rezonance Otázka po pravdivosti pochopení Subjektivita Rezonance Analogie evidence Souznění, vzájemná korespondence Pravdivost pochopení Možnost změnit ne vyvrátit (= popření subjektu) Subjektivní potvrzení platnosti poznaného

Rezonance - charakteristiky Subjektivní vycítění míry jednoty v rozmanitosti …účelnosti Zdroje – celková kapacita vnitřního světa přesahující manipulativní složku vědomí Sdílení (intersubjektivita) ???

Estetický soud (Kant) Nezainteresovaná (nezaujatá) libost: Vnímání Rozpoznání účelnosti Svobodná hra… Pocity libosti Estetický soud – „toto je krásné“

Estetický soud (Kant) ES je nezávislý na rozumu ES je jedinečný, nelze jej zobecnit ES nehodnotí „věc samu,“ ale její formu

Krásno (Kant) Krásno… účelnost …forma Krásno objektivní Krásno formální Krásno volné Krásno vázané

Problém intersubjektivity Předmět – hmota Subjekt – člověk Platón C. G. Jung J. Mukařovský „antropologické konstanty“

Význam rezonance Zaplnění „bílých míst“ v porozumění Nástroj poznávání hodnot Subjektivizace objektu – obohacování (rozvíjení) sebe sama Tvořivost

Cesta k pochopení Fenomenologie vnímání Edmund Husserl (1859 – 1938) Vnímání ne jako individuální počitky ale jako zážitek Zážitek – významový celek, který má smysl Zážitek – situace (komplexnost, subjektivní obohacení) Zážitek – příběh (časovost)

Pozor na obsah pojmů!! Zážitek není rozptýlení… Zážitek není pobavení… Husserl zážitek – ne asociativnost (Wundt) ale evidence, danost

Zážitková funkce Složky zážitku R = f(V,K,E,P) Zážitková funkce Očekávání – pravidelný vztah působení mezi člověkem a tím, čím se zabývá Složky zážitku R = f(V,K,E,P) R – rezonance je funkcí… V – významová složka K – konstruktivní složka E – expresivní složka P – prožitková složka

Složky zážitku R = f(V,K,E,P) V – významová komponenta Přiřazení situace – k představě, myšlence (vědomí) Relativní nezávislost na kontextu vnímání Odpověď na otázku: Co to je? (znak čeho?) K – konstruktivní komponenta Potlačení obsahu, důraz na formu a její zpracování Materiál, výstavba, vnitřní uspořádání Odpověď na otázku: Jak je to utvořeno? (z čeho?)

Složky zážitku R = f(V,K,E,P) E – expresivní komponenta Závisí na kvalitě formy Otázka po způsobu existence, pohled očima druhého (autora) Odpověď na otázku: Jak si zde? – Co chceš vyjádřit? Důsledky: Projektivní hledisko Identifikační hledisko Povýšení ze všednosti P – prožitková Průnik významu, charakteru aktu a vnitřního světa vnímatele Empatie a emoční stavy vnímatele Vypovídá o hodnotách Vnitřní subjektivní prožitek Odpověď na otázku: Jak to vnímám já?

Podobnost učení a umění 1 Učení – pochopení Pochopení je podmíněno zážitkem Umění – maximalizuje zážitkovost

Podobnost učení a umění 2 Umění i učení – podobnost Svět – tvůrčí akt – alternativa Nový celek, nové souvislosti Účastník zároveň žije a učí se žít Umění i učení – rozdíl Umění – uzavřenost (ohraničenost) Učení – neohraničenost Umělecké dílo – pedagogické dílo Dílo – záleží ve formě a kompozici

Učební funkce S důrazem na konstruktivní složky „Estetickovědní, uměnovědní“ Jak věci fungují, jak jsou uspořádány Intelektuální rozlišování a kritické myšlení S důrazem na prožitkové a expresivní složky Osobnostní stránka Zaměření na žáka Reflexe je vyústěním tvůrčí exprese

Zážitek a učení Úkol institucí (škola, kostel, výstavní síň…) navodit a rozvíjet zážitek určitého typu koncentrovat situace tak, aby se usnadňovalo uplatnění určitého typu funkcí