Mgr. Lenka Linhartová SocioFactor s.r.o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíl této brožury je podat ve stručné formě a z praktického pohledu základní informace o sledování růstu dítěte, zjištění jeho odchylky, určení příčiny.
Advertisements

V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Baťovo odpovědné podnikání Stanislav Knotek, RC Zlín Distriktní konference Košice 23. května 2009.
Alžběta Trtková ČJ – SV  Projekt, který varuje zejména děti a dospívající před nástrahami internetu.  Projekt je pod záštitou Ministerstva školství,
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Pohled tisku, názory veřejnosti a vězeňské populace na sankční politiku v ČR Institut pro kriminologii a sociální prevenci Praha Republikový výbor pro.
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
MÍSTO, KDE ŽIJI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Čiháková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Chcete se něco dozvědět o naší škole? Potom …VstupteVstupte.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
IMYDŽ JE NA NIC! POSLOUCHEJ ŽÍZEŇ!. IMAGE FIRMY & ETIKETA Ing. Bc. Jan Kuba.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_3_Vlastní a obecná jména Téma: 6A_ČJ7.roč.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Konec plýtvání - osvěta veřejnosti Mgr. Jiří Jakl předseda Zvonečník, z.s.
VÝKON REGIONÁLNÍCH FUNKCÍ V ROCE 2016
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Návrh logistického zabezpečení evakuace správních budov NP Šumava
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
VÝKON REGIONÁLNÍCH FUNKCÍ V ROCE 2016
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_01
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Workshop – práce s násilnou osobou Zkušenosti a praxe PMS ČR
Výsledky, důsledky, možnosti vývoje
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADY ÚČETNICTVÍ A PODVOJNÝ ZÁPIS
Správa sociálního zabezpečení
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Vlastějovice, okres Kutná Hora AUTOR: Mgr. Olga Sýsová NÁZEV: VY 32 INOVACE 01 ČLOVĚK A JEHO SVĚT-Vlastivěda.
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Lidé, kteří pečují o své blízké s postižením
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Firemní kultura zahraniční společnosti na území ČR Autor bakalářské.
Název projektu: Moderní škola
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_19_ZEMĚPIS
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Sociální situace romských komunit v kontextu genderových rolí
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Název projektu: Moderní škola
Děti na cestě z ústavů Zlata Brůžková, LUMOS
Období vlády jedné strany
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Goethe-Institut Praha S knížkou do života (Bookstart) 23. října 2017
Středoškolská soutěž ČR v kybernetické bezpečnosti
Dělání babičky. Dětské vymezení role babičky jako role získané
Synergie manažerského týmu
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry obchodní jednotky C&A
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
DĚJINY PO 2. SVĚTOVÉ VÁLCE
Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska - druhé největší sdružení v ČR ( ) členů - založeno 1990 Základní poslání a cíle Sdružení:
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
Malé povzbuzení pro chvíle volna
Ministerstvo financí ČR červen 2011
Zpracovala: Helena Cidrychová
Život bez střeva , Praha.
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Terénní krizová služba
Transkript prezentace:

Odsun sudetských Němců po druhé světové válce z Československa optikou konceptu kulturního traumatu Mgr. Lenka Linhartová SocioFactor s.r.o. Daliborova 631/22, 709 00 Ostrava ­– Mariánské Hory; linhartova@sociofactor.eu

Projekt: Zahraničněpolitická praxe a historická paměť (Percepce přelomových kapitol československých dějin u české veřejnosti a její dopady na zahraniční politiku ČR); (TB030MZV007) 2016 Focus groups s rodinami Téma odsunu německých obyvatel po druhé světové válce z Československa Jak jednotlivé věkové kohorty o této události hovoří a jaký význam této události přikládají

Focus groups s rodinami Místo rozhovoru (místo, kterého se týkalo vyprávění) x - 1940 1941 - 1960 1961 - 1985 1986 - 2000 Blansko M 1925 SŠ ž 1955 SŠ, Ž 1957 SŠ M 1984 VŠ Brno Ž 1935 SŠ Ž 1958 VŠ Ž 1984 VŠ Brno (Zaječí) M 1927 ZŠ Ž 1953 SŠ M 1975 VŠ Hradec Králové Ž 1932 SŠ M 1954 VŠ Ž 1957 VŠ Ž 1983 VŠ M 1984 VŠ Malešovice M 1946 SŠ M 1968 SŠ M 1991 SŠ Pardubice M 1929 VŠ Ž 1960 VŠ Ž 1986 VŠ Velké Meziříčí M 1947 SŠ Ž 1948 SŠ Ž 1967 SŠ M 1976 VŠ Ž 1987 VŠ Vrbno pod Pradědem M 1958 SOU M 1984 ZŠ M 1939 SOU Ž 1976 VŠ M 1996 ZŠ Třinec M 1925 VŠ Ž 1928 VŠ M 1954 VŠ Ž 1981 VŠ 10 focus groups s 10 rodinami 36 participantů, z toho 19 mužů a 17 žen 4 věkové kohorty Válečná Poválečná Normalizační Polistopadová

Kontext poválečné doby Forma x obsah odsunu Forma odsunu – „drastická“, „hrozná“, „násilná“ Odsuzovaná všemi zástupci věkových kohort Obsah odsunu – diskutován, rozdílnost ve vnímání logičnost, neodvratnost vysídlení x spravedlnost, nebezpečí generalizace, etické otázky Kontext poválečné doby Válečné útrapy „z dnešního pohledu už to vypadá jinak, že, ale nemůžeme brát dnešní pohled, prostě musíme brát pohled té doby, která potom, za padesát let potom se do toho vcítit už je problematické.“ Mezinárodní dohoda

Individuální vina jedinců Zlo páchají sadisté a lidé s deviantními sklony „Bohužel mezi těma lidma se vždycky vyskytnou tací, kteří mají sadistické sklony, chtějí se mstít, protože normální člověk by se něčeho takového asi těžko zúčastnil a nechal by třeba ty lidi jít a třeba by se jim snažil ještě vypomoct jídlem nebo něčím“ Fanatici x dobří Němci Dobří a zlí Němci

Otázka omluvy Důležitost tématu Není se komu omlouvat Není důvod se omlouvat Je potřeba se omluvit Starší participanti – častěji požadavek ponechat téma v minulosti, nevracet se k němu „udělat tlustou čáru“ Lidé narození později – více pro to, aby se téma otevíralo, mluvilo se o něm Důležitost tématu

Odsun jako kulturní trauma? Alexander (2004) - trauma jako prvek kolektivní identity, jenž je ovlivňován kulturním rámcem a následnou interpretací určité události Události, ke kterým se trauma odkazuje, nejsou dle Alexandera (2004) traumatické samy o sobě, ale traumatickými se stávají až právě díky následným interpretacím. Jsou to především nejmladší participanti, kteří jsou nositeli traumatického procesu – tedy ti, kteří ustavují a veřejně reprezentují událost jako traumatickou.

Děkuji za pozornost, hezký den