Úvod do literatury. Jazykové prostředky, literární druhy a žánry

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA JAZYKOVĚ STYLISTICKÁ Mgr. Michal Oblouk.
Advertisements

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_19: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_249_ČJ7 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Význam slov NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková organizace.
Básnické umělecké prostředky OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr.Irena Fuksová DATUM VYTVOŘENÍ:říjen 2012 NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_Český jazyk 7.ročník.
Figury a obrazná pojmenování Texty k procvičení učiva Jazyková vrstva uměleckého díla.
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
Poetický slovník Opakujeme základní pojmy Návo d Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického.
Odraz světla na rovinném zrcadle
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název prezentace (DUMu)
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
Procvičování slovní zásoby
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
Starověká literatura. Římská literatura
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transformátory Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Preromantismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Nováková Jana
Saturn Sluneční soustava Název školy
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Astronomické jednotky délky
Měření elektrického proudu
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_43_Alois Jirásek
ŠABLONA III/2 Literární test 8. ročník Mgr
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ AUTOŘI
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Národní obrození – 1. fáze
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Magnetická indukce Název školy
Projekt:. Pomoc škole a žákům, registrační číslo projektu CZ /1
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Závislost elektrického odporu
LYRICKÉ A LYRICKO-EPICKÉ ŽÁNRY ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_74
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1_25
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Počátky slovesného umění
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Jupiter Sluneční soustava Název školy
Zlomky – opakování učiva 5. ročníku
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 číslo projektu
Mgr. Veronika Vaňousová
DRAMATICKÉ ŽÁNRY Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_73
ŠABLONA III/2 Literární test 7. ročník Mgr
Transkript prezentace:

Úvod do literatury. Jazykové prostředky, literární druhy a žánry Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/21.3403 Číslo a název klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: Úvod do literatury. Jazykové prostředky, literární druhy a žánry Číslo materiálu:   VY_32_INOVACE_14_2 Autor: Mgr. Hana Pleváková Datum vytvoření: 15. 7. 2013 Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. - 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Tematický okruh: Literatura Téma: Druh učebního materiálu: Prezentace Potřebný čas pro výuku DUM: 15 - 25 min Anotace / Metodický list: Prezentace žákům poskytuje informace o jazykových prostředcích, literárních druzích a žánrech. Je vhodná pro seznámení s učivem i pro opakování. V rámci prezentace jsou úkoly pro žáky, na které žáci odpovídají ústně. Na snímku (následujícím po zadání úkolu) je vždy odpověď. Prezentaci lze využít pro projekci na interaktivní tabuli, přes datový projektor ad. Potřebný čas pro výuku je závislý na rychlosti odpovědí žáků.

Jazykové prostředky, literární druhy a žánry Úvod do literatury Jazykové prostředky, literární druhy a žánry

Jazyk: Autor volí a využívá vhodných slov pro dané téma (knihu). Např. téma lásky – vhodná slova? – doplní žáci (ústně), téma války – vhodná slova? – doplní žáci (ústně). Volba a využití vhodných slov = jazykové prostředky Základ – spisovná čeština. Vhodné pro některá témata: nespisovný jazyk (vulgarismy, nářečí, slang, argot, obecná čeština). Úkol pro žáky (ústně, poté písemně): Kde se používá slang? Co je to vulgarismus? Kde se používá argot?

Odpověď: Slang – používá určitá skupina lidí (např. školní slang – třídnice, děják, zemák atd., lékařský slang – erzeta = Rychlá záchranná služba atd.) Vulgarismus – sprosté, hrubé, nespisovné slovo, urážka Argot – používají vězni (basa, jít do lochu, atd.)

Další jazykové prostředky: Historismy = zaniklá stará slova (např. palcát) Archaismy = zastaralá slova (např. jícha = omáčka) Poetismy = básnická slova (např. luna = měsíc) Neologismy = nová slova (např. frikulín = osoba, která je free, cool a in)

Jazykové prostředky: Obrazné pojmenování = nepřímé pojmenování nějaké skutečnosti (situace), vychází z mnohoznačnosti slova a přenášení významu. Mnohoznačnost slova – koruna (stromu, královská,…) Přenášení významu – kapky jsou podobné perlám → perly rosy.

Jazykové prostředky: METAFORA – nepřímé pojmenování na základě vnější podobnosti, např. perly rosy (kapky rosy), pršelo listí (padalo listí). METONYMIE – nepřímé pojmenování založené na základě věcné souvislosti, např. Četl Jiráska (knihu od Jiráska); pije plzeň (nepije město, proto malé písmeno p a značka piva je jiná). PERSONIFIKACE – zosobnění neživé věci, neživé věci mají vlastnosti živých bytostí, např. větve stromů mávaly (kývaly se ve větru). SYNEKDOCHA – záměna části za celek, např. vrátil se pod rodnou střechu (ne jen pod střechu, ale do celého domu).

Jazykové prostředky: PŘIROVNÁNÍ – důležité slovo „jako“; např. oči jako pomněnky, vlasy jako uhel. EPITETON = BÁSNICKÝ PŘÍVLASTEK - např. zpívající bystřina (potok žbluňká po kamenech). HYPERBOLA = NADSÁZKA - přeháníme s pojmenováním nějaké věci, např. Metráček. SYMBOL – představuje nějakou věc, kterou nechce autor vyjádřit přímo, např. srdce = láska, kolébka = narození, rakev = smrt. OXYMORÓN – spojení dvou nelogických představ, např. živá mrtvola.

Jazykové prostředky: IRONIE – užití slova v opačném významu, např. Jó, pochopil, dobrej. SARKASMUS – vystupňovaná (horší) ironie, např. Ty jsi ale krasavice! ANAFORA – opakování slov na začátku veršů, např. Moje milá žena zpívá, moje milá láska vaří… EPIFORA – opakování slov na konci veršů, např. Zpívá žena moje milá, vaří láska moje milá… EPANASTROFA – opakování slov na konci 1. verše a na začátku 2. verše, KONTRAST = protiklad, např. den X noc.

Literární druhy: 1) PRÓZA – řeč nevázaná, promluvy, řeč vypravěče: ich- forma – já vyprávím, er-forma – on vypráví o jiných postavách 2) POEZIE – řeč vázaná, psaná ve verších. VERŠ = 1 řádek básně. Verš se dělí se na STOPY. Verš má rytmus. Více veršů = SLOKA. RÝM = zvuková shoda na konci veršů. Druhy rýmů: Sdružený AABB Střídavý ABAB Obkročný ABBA Přerývavý ABCB Próza i poezie může být epická, lyrická, lyrickoepická i dramatická.

Literární druhy a žánry: 1) EPICKÉ ŽÁNRY – děj, příběh 2) LYRICKÉ ŽÁNRY – city, pocity, nálady 3) LYRICKOEPICKÉ ŽÁNRY – propojení citů a děje 4) DRAMA – divadelní hra (monolog, dialog, herci na scéně) Drama – tragédie - komedie - činohra

Literární žánry: BAJKA – zvířata nebo věci mluví a chovají se jako lidé. POVĚST – historické jádro – pravdivé, zbytek příběhu bývá vymyšlený. POHÁDKA – nadpřirozené bytosti, magická čísla, dobro vítězí nad zlem. POVÍDKA – stručný děj, malý rozsah zápletky, málo postav NOVELA – krátká povídka (příběh, knížka, 1 hlavní děj) EPOS – rozsáhlý dílo ve verších, hodně postav, složitý děj

Literární druhy, žánry: ROMÁN – prozaické dílo, složitý děj, hodně postav ÓDA – chvalozpěv, oslavují boha nebo bájného hrdinu ELEGIE – žalmy, smutné, tesklivé EPIGRAM – krátká, útočná, satirická básnička BALADA – lyricko-epický žánr, báseň s tragickým dějem i zakončením ROMANCE – lyricko-epický žánr, báseň s veselým dějem i zakončením POEMA – povídka psaná ve verších

Použité zdroje: SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2004, ISBN 80-7200-965-6. BAUER, Alois. Čeština na dlani - přehled světové a české literatury. Olomouc: Rubico, 2007, ISBN 80-7346-068-8. LEHÁR, Jan; STICH, Alexandr; JANÁČKOVÁ, Jaroslava; HOLÝ, Jiří. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004, ISBN 80-7106-308-8.