Datum: 20. 9. 2013 Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0731 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_288 Jméno autora: Mgr. Jana Hávová Název práce: Druhy vět Předmět: český jazyk a literatura Ročník: 3. Časová dotace: 20 minut Vzdělávací cíl: Žák se seznámí s druhy vět, je schopen rozlišit druhy tázacích vět. Dovede ke každému druhu vět vytvořit příklad. Pomůcky: ICT technika, projektor Inovace: Zapojení audiovizuální techniky do výuky.
Druhy vět
Druhy vět podle postoje mluvčího podle postoje mluvčího k obsahu věty rozlišujeme: věta oznamovací věta tázací věta žádací věta přací
1) věta oznamovací vyjadřuje oznámení, informaci, tvrzení klesavá intonace za větou tečka oznamovací nebo podmiňovací způsob příklad? Dnes máme k obědu karbanátky.
2) věta tázací vyjadřuje otázku, dotaz stoupavá, nebo stoupavě klesavá intonace otazník oznamovací nebo podmiňovací způsob několik druhů tázacích vět:
Druhy tázacích vět otázka doplňovací – obsahuje tázací slovo (Kdo chybí?) otázka zjišťovací – odpověď ano/ne (Měli jsme domácí úkol?) otázka vylučovací – ptá se na více možností (Začneme pravopisem, nebo literaturou?) otázka řečnická – nevyžaduje odpověď (Neříkala jsem to?) otázka rozvažovací – ptáme se sami sebe (Co jsem to jen chtěla říct?)
3) věta žádací vyjadřuje žádost jako přímý rozkaz, zákaz intonace klesavá nebo stoupavě klesavá vykřičník, tečka rozkazovací zp., oznam. zp., infinitiv příklady? Pojď k tabuli! Prosím, zavři okno.
4) věta přací vyjadřuje přání, žádost – uskutečnění nezávisí na mluvčím ani na příjemci klesavá intonace vykřičník oznamovací nebo podmiňovací způsob příklad? Ať se ti to podaří! Kéž už by byl konec!
Věty kladné a záporné kladná – kladný postoj mluvčího k obsahu věty záporná – záporný postoj větný zápor – popírá celou větu záporka ne- u sloves, záporná zájmena členský zápor – popírá větný člen záporné částice ne, nikoli příklady záporných vět? Nikdo nic neřekl. Udělal to ne z ochoty, ale aby už měl od něho pokoj.
Použitá literatura: Hlavsa, Zdeněk a kol.: Český jazyk pro I. – IV. ročník středních škol. SPN: Praha, 1998. Kolektiv autorů: Odmaturuj z českého jazyka. Didaktis: Brno, 2002.