Bydlení – nová bytová výstavba

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
Advertisements

Závěrečná konference: „ INDIVIDUÁLNÍHO PROJEKTU MĚSTA CHEBU NA ZMĚNU SITUACE SOCIÁLNĚ VYLOUČENÝCH OBYVATEL MĚSTA, ZEJMÉNA OBYVATEL SÍDLIŠTĚ ZLATÝ VRCH“
Programy prevence před povodněmi v gesci Ministerstva zemědělství.
Pronájem nebo prodej objektu bývalé základní školy č.p Kamenný vrch v Chomutově.
Co se má bourat? Areál nemocnice Bruntál – demolice objektů.
24/09/2016 REFORMA ZEMĚDĚLSKÉ POLITIKY „ Vláda bude usilovat o vyvážený rozvoj venkova s cílem podpory zaměstnanosti a podnikání, zejména s využitím evropských.
Sociální program RPG Sociální program RPG
Rizika, specifikace administrace na konci programového období ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
„Rekonstrukce chodníku podél silnice III/01152(II/474) km 0,000 – 0,222“ Tento projekt byl spolufinancován z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015 Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu prosinec 2014.
Návrh rozpočtu MČ Brno-Kohoutovice na rok Struktura příjmů MČ Brno-Kohoutovice 1. Příjmy z veřejných rozpočtů o příjmy ze státního rozpočtu - postoupené.
SC 4.1 Navýšení kapacity a zkvalitnění předškolního, základního a středního vzdělávání a zařízení pro poskytování péče o děti do 3 let  Datum vyhlášení.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Seminář pro žadatele o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Krajský úřad Jihomoravského kraje Odbor regionálního rozvoje.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická.
1 R ozpočet města Police nad Metují na rok Rozpočet 2014 Rozpočet je navrhován jako schodkový s celkovými příjmy a výdaji ve výši tis.Kč.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
FINANČNÍ GRAMOTNOST POPIS FUNKCÍ CENTRÁLNÍ BANKY.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Interreg V-A Česká republika – PolskoSpolečný sekretariát, Hálkova 2, Olomouc Kontrola přijatelnosti Nejčastější chyby.
Financování služeb sociální prevence z ESF Brno, 20. března 2012.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
Dokument KAP MSK - obsah
Stavební bytové družstvo Plzeň - jih se sídlem v Přešticích
Digitální učební materiál
Financování dopravní infrastruktury v období
Podpora v nezaměstnanosti
Příprava projektů OP Z – základní informace
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Rozpočet města Police nad Metují na rok 2017
Integrace VISION a VIS Mail do NS-VIS – VIS Mail fáze II projekt spolufinancovaný z ročního programu Fond pro vnější hranice (FVH)
Seminář pro příjemce OPVK
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Cíle Pardubického kraje v oblasti cestovního ruchu
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Stav a vývoj bytového fondu
Vykazování postupu nebo stavu
NEJČASTĚJŠÍ NEDOSTATKY V ŽÁDOSTECH O GP
Pozemkové úpravy.
Dostupné bydlení v Hradci Králové jako nástroj sociální práce vedoucí k sociální změně PhDr. Marek Šimůnek, MBA Magistrát města Hradec Králové ANNO,
Seminář SoMoPro III. - Právní část Mgr. Klára Benišová/1258
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Vzdělávání v Praze Hlavní město Praha podporuje řadu projektů s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání zaměření na instituce zřizované Hlavním městem Praha pomoc.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
ministr práce a sociálních věcí
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Programy na podporu bydlení
Sociální a dostupné byty
Významné stavby SŽDC v regionu Střední a východní Moravy
Seminář o stavebním spoření
dostupné bydlení z pohledu měst a obcí
Současná situace na trhu s byty konkrétně v Drážďanech
MPSV a nájemní a družstevní bydlení Dny nájemného a družstevního bydlení Mgr. Zuzana Jentschke Stőcklová MPSV.
Koncepce dostupného bydlení v Jablonci n/N
Transkript prezentace:

Bydlení – nová bytová výstavba 08-2016

Bydlení Bydlení je významným aspektem, který může napomoci ke změně současné nepříznivé demografické struktury města Základním strategickým cílem města by mělo být vytvoření možností získání nájemního nebo vlastnického bydlení pro všechny obyvatele města i potencionální zájemce o bydlení ve městě

Trendy a stav v oblasti bydlení Objem nové výstavby je nižší než potřeba obyvatel města. Na trhu s byty není dostatečná nabídka různých druhů bytů. Chybí zejména dostupné bydlení pro střední vrstvy a jakékoliv levnější bydlení. Výrazně se zvýšila poptávka po levném bydlení a po malých bytech. V posledních 5-ti letech se postupně snižuje počet soukromých projektů nové bytové výstavby, staví se převážně dražší byty a nová výstavba se tak stává pro stále větší část domácností ekonomicky nedostupnou. Vzhledem k nedostatku investičních možností, složitému získávání lokalit pro novou bytovou výstavbu a následně stavebního povolení, se developerské společnosti a investoři zaměřují na realizaci drahého a nadstandardního bydlení. Bytové jednotky budované v rámci projektů soukromých developerů jsou u většiny projektů rozebrány již před zahájením výstavby a jejich nedostatek neustále postupně zvyšuje jejich cenu.

Trendy a stav v oblasti bydlení Stále se nedaří nastartovat výstavbu tolik potřebného nájemního bydlení a tak je nájemních bytů s optimální výší nájemného trvalý nedostatek. Městské části evidují dle centrální evidence 6 175 žadatelů o obecní byt, dále 859 žadatelů o byty v DPS a 122 žadatelů o bezbariérové byty. Z vlastních finančních prostředků buduje město Brno nový obecní bytový fond ve velmi omezené míře, a to převážně formou bytů zvláštního určení (byty bezbariérové a byty v režimu DPS), sociálních bytů a startovacích bytů. Jde v převážné míře o malometrážní byty určené zejména pro specifické skupiny obyvatel. Oproti předchozím rokům byla výrazně omezena podpora výstavby technické infrastruktury. Příprava byla zastavena, převedena z BO na MO MMB a omezena pouze na sestavování plánovacích smluv.

Vývoj počtu dokončovaných nových bytů V období rozvoje tzv. Komplexní bytové výstavby ( 1960-1989), budované převážně panelovou technologií, se v Brně dokončovalo ročně cca 3 000 b.j., současně se také výrazně zvyšoval počet trvale bydlících obyvatel (např. v letech 1971-1975 se v průměru ročně v Brně dokončilo 3 600 nových bytů, současně se v tomto období zvýšil téměř o 15 000 počet obyvatel města) V 80. a 90. letech se počet dokončených bytů pohyboval v průměru kolem cca 2 000-2 500 b.j. ročně Po roce 1989 se bytová výstavba na několik let pozastavila a poté pozvolně narůstala, v roce 1999 dosáhla již výše 1 451 b.j. Od roku 2000 je dokončováno již více jak 1 000 bytových jednotek (b.j.) ročně. Nejvíce bytů se podařilo dokončit v roce 2007 a to 2 736 b.j. Od roku 2008 počet dokončených bytů ročně mírně klesá. Současný počet ročně dokončovaných bytů je pro Brno nedostačující.

Vývoj počtu dokončovaných nových bytů

Fond bytové výstavby Byl zřízen „Statutem fondu bytové výstavby“ v roce 1996. Je průběžně aktualizován. Poslední novelizace byla schválena dne 23. 6. 2015 - Z7/07 Podmínky využití finančních prostředků fondu určují „Zásady pro zapojení finančních prostředků FBV do rozpočtu města“. Jsou pravidelně aktualizovány a poslední aktualizace byla schválena 18. 3. 2014 - Z6/032 Zásady FBV umožňují použití finančních prostředků v oblasti nové bytové výstavby, regenerace stávajícího bytového fondu a budování technické infrastruktury pro lokality bytové výstavby.

Fond bytové výstavby od roku 2011 zaveden příspěvek na budování a regeneraci výtahů od roku 2012 zaveden příspěvek na bytová jádra

Fond bytové výstavby – financování TI pro novou bytovou výstavbu 1.Výstavba páteřní technické infrastruktury ve významných rozvojových lokalitách bydlení připravovaných k zainvestování z úrovně města Brna - možnost čerpání v plné výši nákladů 2.Výstavba technické infrastruktury v projektech bytové výstavby realizovaných z úrovně Magistrátu města Brna - možnost čerpání v plné výši nákladů. 3.Dostavba a rekonstrukce technické infrastruktury při budování nových bytů - možnost čerpání 50 tis. Kč na 1 nově budovaný byt, max. ve výši 50 % celkových rozpočtových nákladů na TI. 4.Výstavba technické infrastruktury budované v nezbytném rozsahu pro nově budované bytové domy ve výši celkových nákladů na tuto TI při splnění podmínky max. nákladů 150 tis.Kč/na 1 byt. Při překročení nákladů budou zbývající náklady na TI hrazeny samostatně městskou částí nebo zápůjčkou z FBV. 5.Výstavba technické infrastruktury pro lokality určené pro výstavbu nových bytových domů a soustředěné výstavby nových RD max. ve výši 30 % celkových rozpočtových nákladů na TI, pokud náklady na tuto technickou infrastrukturu překročí 100 tis.Kč na jednu nově budovanou bytovou jednotku, nejvíce však lze poskytnout dotaci 60 tis. Kč na byt.

Fond bytové výstavby – financování TI pro novou bytovou výstavbu V případě čerpání státní dotace na výstavbu TI pak celkový součet dotace a finančních prostředků města nesmí přesáhnout 70% celkových rozpočtových nákladů na zainvestování dané lokality. Za tyto prostředky bude na základě smluvního ujednání mezi investorem a městskou částí budována technická infrastruktura do majetku města Brna.

Rozvojové lokality bydlení V Generelu bydlení z roku 2002 bylo zařazeno celkem 5 rozvojových lokalit: Kamenný vrch II Kamechy (hotovo) Křenová-Masná (hotovo) Černovická terasa Medlánky - lokalita V Újezdech (hotovo) V rámci aktualizace Generelu bydlení z roku 2008 byly přidány další 4 rozvojové lokality: Dolní Heršpice – Přízřenice Sadová Kejbaly Tuřany-Holásky

Rozvojové lokality bydlení V roce 2005-2007 byla městem za 70 mil.Kč vybudována páteřní komunikace obytného soubou Medlánky – V Újezdech , která umožnila následně realizovat developerskou výstavbu bytů s počtem cca 1100 bytů, dnes jedna z nejvyhledávanějších lokalit pro bydlení ve městě. S finanční podporou města ve výši 90 mil.Kč do výstavby páteřní technické infrastruktury se v letech 2006-2007 podařilo zahájit a postupně realizovat obytný soubor Kamechy s celkovým počtem cca 1 700 bytů. V roce 2006 vybudovalo město páteřní technickou infrastrukturu v lokalitě Křenová-Masná, která umožnila městu následnou výstavbu 2 obecních domů a výstavbu soukromého investora.

Rozvojové lokality bydlení Ve formě projektů města probíhá již několik let příprava bytové výstavby v lokalitách Tuřany-Holásky s počtem cca 160 bytů. Nově je zahrnuta lokalita Vojtova s počtem cca 147 bytů. Soukromými investory je v současné době postupně realizována bytová výstavba v obytném souboru Sadová v k. ú. Sadová s celkovým počtem cca 360 bytů. Příprava zbývajících lokalit vázne zejména z důvodů jejich finančně náročného zainvestování a nepřipravenosti potřebných podmiňujících investic ( soubor Kamenný Vrch III v k. ú. Nový Lískovec s počtem cca 685 bytů, obytný soubor Na Kaménkách – 2. a 3. etapa v k. ú. Černovice s celkovým směrným počtem cca 640 bytů, lokalita Kejbaly).

Největší problémy v oblasti výstavby nových bytů – pohled BO MMB Nedostatek volných pozemků pro novou bytovou výstavbu Komplikovaný stavební zákon a složité územní a stavební řízení Zastavení přípravy a následné realizace páteřní TI ve významných rozvojových lokalitách z úrovně města Malá nebo i žádná podpora soukromým developerským projektům, nedostatečná spolupráce města a soukromých developerů V rámci plánovacích smluv nejsou nastavovány vstřícné podmínky pro investory Problematika územního plánování – v některých případech příliš striktní podmínky stanovené územním plánem – přílišná regulace ( viz. lokalita Kamechy) Častý nesouhlas městských části s výstavbou dle platného územního plánu

Děkujeme za Vaši pozornost. www.brno.cz