Umění nových médií umění & technika I.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Didaktická média v dějepisném vyučování přednáška č. 10 AR 2014/2015.
Advertisements

Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: David Holubec NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_INF Vzdělávací oblast: informatika Ročník: 9. Číslo projektu:
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
STRATEGIE SPOLUPRÁCE OBCÍ MAS BYSTŘIČKA PROJEKT SDRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV „MAS JAKO NÁSTROJ SPOLUPRÁCE PRO EFEKTIVNÍ CHOD ÚŘADŮ“
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Digitální fotografování Číslo DUM: III/2/VT/2/3/43 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Senzor mechanických vibrací s využitím optických vláken Hlavní řešitel: OPTOKON, a.s. Spoluřešitel: Vysoké učení technické v Brně Projekt:MPO FR-TI4/696.
Společnost a informační prostředí. Informační prostředí Odborné poznatky uložené v dokumentech Instituce a jednotlivci přispívající ke komunikaci informací.
PhDr. Markéta Sanalla Katedra ekonomie a veřejné správy
UM_NM_I_PS14.
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr
Komunikační strategie ČIŽP
Internet.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
METODIKA ZAVÁDĚNÍ UIS NA JINÝCH UNIVERZITÁCH
Inf Počítač a lidé s handicapem
ARTE POVERA Tematická oblast
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Filmová animace Rostliny Mgr. Jiří Mlnařík VY_32_INOVACE_Mul4a0210.
VYBARVI SI NOVÉ KAMARÁDY…
UČENÍ.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
VY_32_INOVACE_
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Znakový jazyk Znakovaná čeština
Úvod do filozofie.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název prezentace (DUMu):
Důsledky základních postulátů STR
Důsledky základních postulátů STR
Správa fotografií v Adobe Lightroom II.
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
UM_NM_I_PS14.
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
CIRKUS orientace.
Korporátní identita Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Chytré město/Smart City = změna myšlení
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Principy fungování spolku BISON
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Co je kognitivní psychologie?
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Počítačová podpora konstruování
Estetická výchova Jak rozvíjet estetické vnímání světa u dětí předškolního věku. Propojení hry a umění estetického vnímání, hledání významů uměleckých.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Globalizace Milena Tichá
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Umění nových médií umění & technika I.

Co je „umění nových médií“? UMNM jako výraz/reflexe informační společnosti. Počátek UMNM/1993. UMNM jako průnik kategorií „umění a technika“ a „mediální umění“. Umění nových médií jako výzkum/Information Art. UMNM: obecná definice. UMNM: definice na základě užité techniky/technologie. UMNM: jako digitální umění: kategorizace. UMNM: jako umělecké hnutí: strategie umnm. UMNM: digitální média jako nástroj a jako médium. UMNM: časové vymezení. UMNM: příklady. UMNM: od definice k hledání společných jmenovatelů: principy digitálních médií, umění kyberkultury. UMNM: jako remediace tradičních druhů umění. UMNM: jako performance / proces /událost, jako úpadek totality díla.

*1993 jodi.org http://wwwwwwwww.jodi.org/

UM.+TECH. UM.+MED. UMNM El.um., robot.um., genom.um…. Video art, experiment. film radio art…

UMNM: http://www.artlist.cz/klicova-slova/nova-media-149/

Digitální umění Počítačová grafika http://www.medienkunstnetz.de/works/einstein/ http://www.dam-gallery.de/index.php?id=42&L=1 Animace a 3D umění Animace Charles Csuri: Hummingbird (1967): https://www.youtube.com/watch?v=awvQp1TdBqc Tron, 1982: https://www.youtube.com/watch?v=pDsta8UgWEI Toy Story, 1995: https://www.youtube.com/watch?v=1guCjulfnZI 3D umění David Em: The Art of David Em: http://www.davidem.com/ Gero Gries: http://www.gerogries.com/ Gerhard Mantz: http://www.dam-gallery.de/index.php?id=40&L=1 Software art Archiv: http://runme.org/ M. Fuller, G. Harwood: Natural selection, 1996: http://v2.nl/archive/works/natural-selection/?searchterm=fuller John Simon, jr., 1997: http://www.numeral.com/appletsoftware/eicon.html I/O/D: Webstalker (1997-1998): http://v2.nl/archive/works/the-web-stalker Florian Cramer: Self.pl (2001): https://www.google.cz/search?q=forian+cramer:+self.pl&rlz=1C1GCEA_enCZ744CZ744&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwivmaiU2PzWAhWCZlAKHXutCGwQ_AUICigB&biw=1680&bih=944#imgrc=fGGK8VNyiPksGM: Alex McLean: Forkbomb, 2001: http://www.medienkunstnetz.de/works/forkbomb/

Digitální umění Net art / Hactivismus Vuk Cosic (vymyslel název v roce 1995): Alexej Shulgin: Olia Lialina: http://myboyfriendcamebackfromth.ewar.ru/ Mark Napier: Shredder (browser art): http://www.potatoland.org/shredder/shredder.html http://marknapier.com/shredder Olia Lialina: https://vimeo.com/10173310 Douglas Davis: The World’s First Collaborative Sentence, 1994: https://whitney.org/Exhibitions/Artport/DouglasDavis Interaktivní objekty a umění ve veřejném prostoru. http://www.medienkunstnetz.de/works/videoplace/ http://www.mediaartnet.org/works/the-legible-city/ http://www.youtube.com/watch?v=y0blJsgbcho

Strategie umění nových médií: Spolupráce a spoluúčast Apropriace a open-source hnutí Parodie Hackerství a hactivismus Intervence Identita Teleprezence a kontrola Umění nových médií není definováno zvoleným médiem, ale kritickým nebo experimentálním způsobem nakládání s novými médii. Mark Tribe – Reena Jana: New Media Art. 2006.

umělá inteligence a inteligentní agenty, Témata UMNM: umělý život, umělá inteligence a inteligentní agenty, telepresence, telematika a telerobotika, tělo a identita, databáze, vizualizace dat a mapování, textové a narativní prostředí, hry, taktická média, aktivismus, hactivismus, technologie budoucnosti, mobilní a lokativní média, sociální networking, příští generace virtuálních světů. Digitální umění médium jako nástroj: fotografie, tisk, skulptura, film, video, animace, médium jako prostředí: internetové umění, nomádské sítě, sw umění, vr a rozšířená realita… Christiane Paul: Digital Art. 2008.

Periodizace: 60s-70s: počítačové umění (H. Franke, F. Nake, M. Noll…) 70s-80s: rozšířený film, interaktivní instalace, VR art (M. Krueger, J. Shaw…) 90s-2000: net art, software art (J. Simon, V. Kosic, O. Lialina…)

Co je umění nových médií? Příklady: http://www.potatoland.org http://artport.whitney.org/collection/davis/Sentence/sentence1.html http://www.medienkunstnetz.de/works/third-hand/ http://www.medienkunstnetz.de/search/?qt=eduardo+kac

Stelarc: Third Hand (1980), Ping Body (1995) http://stelarc.org/?catID=20265 https://www.youtube.com/watch?v=wTYYJZG0f68

Eduardo Kac: Genesis (1998/1999) http://www.medienkunstnetz.de/works/genesis/images/1/

Eduardo Kac: GFP Bunny, 2000

Esence umění nových médií George P. Landow: Virtualita, fluiditia, adaptabilita, otevřenost, procesuálnost, nekonečná reprodukovatelnost, snadné přemístění, síťovatelnost. Lev Manovich: Číselná reprezentace, modularita, automatizace, variabilita, kulturní překódování. Martin Lister a kol.: Digitalita, interaktivita, hypertext, disperze, virtualita.

Umění kyberkultury Pierre Lévy: Umění kyberkultury je .. „soubor komunikačních a interaktivních konfigurací, které se utvářejí v techno-sociálním prostředí kyberkultury.“ (P. Lévy: Kyberkultura, 1997, s. 121) aktivní účast interpretů - INTERAKTIVITA kolektivní tvorba – SPOLUPRÁCE, PARTICIPACE dílo-událost, dílo-proces, vzájemné propojení a rozostření hranic, dílo vystupující z oceánu digitálních znaků. – KONCEPT NEUKONČENÉ TVORBY Oslabení kategorií AUTOR, ZÁZNAM (ARTEFAKT) Návrat ke hře, rituálu, události

Umění kyberkultury Pierre Lévy: „virtuální světy“ „všeobecnost bez totality“ Oslabení faktorů totalizace (díla): autor (totalizace vnitřní), záznam (totalizace vnější)

Pierre Lévy: Proměna: text - - - hyperdokumentový mechanismus čtení/psaní na síti. hudba - - - rekurzivní neukončený proces tvorby a transformace pohyblivé paměti skupinou různých kooperátů. obraz - - - symbolicko-pohybová interakce se souborem dat, definujícím VR stav obrazu. „VR světem proplouváme jako hypertextem a pragmatika techno hudby předpokládá také princip VR a záznamové navigace v hudební paměti. Některé hudební výkony v reálném čase mimo jiné používají mechanismy hypermediálního typu.“ Umění nových médií: performativiní charakter, od instalace (skrze interakci) k inscenaci.

„K základním charakteristikám mediálního umění patří , že je založené na čase a pohybuje se od pozice zaměřené na objekt k pozici orientované na kontext a pozorovatele. V tomto smyslu se mediální umění stává motorem změny směrem od moderny k postmoderně, s čímž je spojená i změna probíhající od uzavřených, definovaných a celostních systémů k otevřeným, blíže neurčeným, neurčitým a nekompletním systémům. Mediální umění se současně váže na pohyb od světa nevyhnutelnosti ke světu možností, které přitahují pozorovatele, přičemž směřuje od mono-perspektivy k vícenásobné perspektivě, od hegemonie k pluralismu, od textu ke kontextu, od místa k bezprostorovosti, od celku k jednotlivostem a od objektivity k relativitě pozorovatele.“ P. Weibel Live coding performance, INTIME 2013 http://vimeo.com/77694274