Informatika – Grafika
Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:05_01_32_INOVACE_17
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. GRAFIKA Předmět: Informatika Ročník: 2. Jméno autora: Mgr. Radek Hoszowski Škola: SPŠ Hranice Anotace: Základní pojmy v počítačové grafice. Rozlišení pojmů bitmapová, vektorová a 3D grafika. Klíčová slova: 3D grafika, bitmapová grafika, vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radek Hoszowski Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Bitmapová grafika Nazývá se také rastrová grafika. Celý obrázek je popsán pomocí jednotlivých bodů (pixelů). Body jsou uspořádány do mřížky a každý bod má přesnou polohu a barvu. Soubory typu .bmp; .jpg; .tiff; .gif
Zobrazení obrázku Při zobrazení na monitoru se zobrazuje v systému RGB, při tisku pak v systému CMYK. Kvalitu obrázku ovlivňuje: rozlišení, barevná hloubka.
Výhody a nevýhody bitmapové grafiky Velké rozlišení = velká velikost souboru (až desítky MB). Zvětšování obrázku = zhoršování kvality. Zvětšování obrázku = objevení rastru (kostičky skládající obrázek). Jednoduché pořízení obrázku: digitální fotoaparát, skener, aj.
Vektorová grafika Skládá se ze základních geometrických útvarů (přímky, křivky, mnohoúhelníky a body). Můžeme libovolně zvětšovat i zmenšovat bez ztráty kvality. Méně náročná na paměť. Soubory typu: .cdr; .eps; .pdf. Složitější na pořízení obrázku, pokud máme složitý a velmi členěný obraz je velmi náročná na CPU a RAM.
Obrázek, jak jej vidíme na monitoru. Zvětšený detail při užití vektorové grafiky. Zvětšený detail při užití rastrové grafiky. Obr. 1 – Rozdíl mezi rastrovou a vektorovou grafikou
3D grafika Pracuje s trojrozměrnými objekty. Využívá se při tvorbě filmů, či počítačových her. 3D grafiku rovněž používáme ve vědě, stavebnictví, lékařství, či ve strojírenství Obr. 2 – Příklad 3D grafiky
3D modelování Jedná se o proces tvarování a vytváření 3D modelu: pomocí modelovacího nástroje, z dat získaných měřicím přístrojem z reálného světa, na základě PC simulace.
Texturování Proces důležitý při tvorbě grafiky. Textura je obrázek, kterým je „obaleno“ těleso. Může se skládat z více vrstev, pomocí nichž vytvoříme například průhlednost, nebo lesklost.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Veškeré použité obrázky (kliparty) pocházejí … Použité zdroje Obr. 1 – AUTOR NEUVEDEN. wikimedia [online]. [cit. 18.12.2012]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ac/VectorGraphicsExample.jpg Obr. 2 - POSTL, Jan. www.humanart.cz [online]. [cit. 28.12.2012]. Dostupný na WWW: http://www.humanart.cz/3dgrafika-7-bmw-e30-combi.html. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radek Hoszowski Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.