Vývoj v energetice jako hnací motor pro ESCO Jiří Gavor ředitel ENA a ANDE ESCO - nový potenciál pro energetiku i ekonomiku 6. 12. 2017
Cíle energetické politiky EU Cíle 20-20-20 do roku 2020 Dekarbonizace cíl ČR i EU v předstihu splněn OZE cíl ČR splněn, EU zřejmě splní Energetické úspory pro EU splněn, pro ČR velké problémy Cíle EU 40-27-27 do r.2030 Nebo 40-30-30 podle doporučení Komise? Nebo 40-35-40, podle usnesení Výboru EP pro průmysl, výzkum a energetiku ze dne 28.11.2017?! 2 2
Energetické úspory – proč jsou vlastně problémem? Výhody konceptu: přirozenost a srozumitelnost, úspory energií jsou brány jako správná věc každým spotřebitelem, velkým či malým. Což zdaleka neplatí o snižování CO2 či zvyšování OZE. Přece nám všichni říkali „Nejlevnější energie je ta uspořená“ Ale ono to není tak docela pravda…. 3 3
4 4
K té srozumitelnosti: kdo ví, jak jsou definovány požadavky na úspory? Metodika 1: Cíle jsou počítány vůči referenční spotřebě pro rok 2030 z predikcí EK v roce 2007. Pokud byly predikce nadhodnoceny, úspory se dosahují snadněji. Metodika 2: Vychází se z očištěné konečné spotřeby prodaných paliv a energií v letech 2010 až 2012. Z této konečné spotřeby je vypočítán tříletý průměr, který je využit pro výpočet úspor v jednotlivých letech 2014 –2020, tzn. každoročního dosažení výše úspor 1,5% objemu konečné spotřeby. To je pro ČR cca 7,2 PJ/rok, celkově 51 PJ v letech 2014-2020. Naštěstí je umožněna 25% tzv. flexibilita ve vykazování cíle… Oba přístupy vedou k jiným číslům, nutno harmonizovat… 5 5
Co na to obchodníci s energiemi Obchodníci podporují současný přístup vlády k závazkům, který se vyhýbá tvrdým restriktivním opatřením, přenášející povinnost úspor na dodavatele energií. Což neznamená, že na konkurenční a dobrovolné bázi nic nedělají – viz poradenství, slevy na úsporné spotřebiče atd. Pokud by ale povinnost roční úspory 1,5% byla přenesena na obchodníky, tak bychom to považovali za absurdní a byrokratický přístup. Doufáme, že k tomu nedojde. 6 6
Úspory kontra ceny energií Nevýhody konceptu: čím vyšší ceny energií, tím vyšší motivace k úsporám. A naopak. Kolikrát už jsme slyšeli: energie už budou jen dražší blíží se vyčerpání přírodních zdrojů Mylná strašení nedostatkem a vysokými cenami energií není správný koncept. Ale i při dostatku a přiměřených cenách energií lze motivovat k úsporám a k environmentálně šetrným zdrojům: výchova rozumná podpora úsporných a šetrných technologií 7 7
Jediná cesta pro úsporné technologie a OZE - snižování nákladů Vítr U větru se výsledky aukcí v Evropě dostaly na cenu 43 EUR/MWh (srpnová aukce německých pevninských instalací). Slunce U velké fotovoltaiky nyní ceny na 57 EUR/MWh (6/2017, Německo). Přitom jen před rokem byla 72 EUR/MWh (8/2016, Německo). Nemluvě o aukci ve Spojených arabských emirátech, kde se cena zastavila na 29,9 USD/MWh (cca 660 Kč). Baterie Velká úložiště se dostala na cca 400 EUR/kW (200 MW, regulace frekvence pro National Grid) A co na to jádro? 8 8
A co na to jádro? Staví se hlavně v Číně a rozvojových zemích, ve vyspělých zemích převažuje útlum, celkově stagnace. Westinghouse – bankrot Areva – téměř bankrot, záchrana přes státní EDF Jihokorejský APR 1400 - Jižní Korea vyhlásila odchod z jaderné energetiky Čínský Hualong One – bez referencí ze států mimo Čínu, lze čekat obtíže při získání licence Rosatom – maďarský model 9 9
Svět tradiční a nové energetiky 10 10
Výroba elektřiny podle SEK v cílovém roce 2040 JE 46 až 58 % OZE 18 až 25 % Uhlí 11 až 21 % ZP 5 až 15 % 11 11
Schválení SEK – květen 2015 Dokument, jenž vytyčuje strategické záměry pro rozvoj tuzemské energetiky na 25 let. Naplňování SEK vyhodnocuje MPO nejméně jedenkrát za 5 let a o vyhodnocení informuje vládu. Vyhodnocení je podkladem pro případnou aktualizaci SEK. 12 12
Hlavní úspěch SEK: rozhodnutí o územních limitech těžby hnědého uhlí Hlavní problém: financování výstavby nových jaderných bloků V programech všech parlamentních stran existuje shoda, že potřebujeme „vhodný energetický mix“, který povede k soběstačnosti a zároveň bude ohleduplný k životnímu prostředí. Všechny strany chtějí podporovat jadernou energetiku, šetřit životní prostředí a dostupnou energii za dostupné ceny. 13 13
Uhelnou energetiku čekají těžké časy Uhelnou energetiku čekají těžké časy. Vynucené modernizace jsou ale příležitosti pro ESCO... Zpřísnění emisních limitů i pro zdroje do 50 MW už od 1.1.2018. A další rány mohou přijít, viz návrh Komise na limit 550 g CO2/kWh pro kapacitní mechanismy. To vše je příležitost pro plyn. 14 14
Co nás ještě čeká v novém roce? Smršť legislativy Balíček EU "Čistá energie pro všechny Evropany“ přináší revizi: nařízení o správě Energetické unie směrnice o obnovitelných zdrojích energie směrnice o energetické účinnosti směrnice o energetické náročnosti budov 4 elektroenergetické návrhy – nařízení o ACER, směrnice o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou, nařízení o trhu s elektřinou a nařízení o připravenosti na rizika v elektroenergetice. Zimní balíček dále obsahuje také sdělení "Čistá energie pro všechny Evropany“, zprávu o cenách energií, zprávu o kapacitních mechanismech, strategii pro energetický výzkum a inovace a několik nařízení Komise o ekodesignu. 15 15
Děkuji za pozornost Ing. Jiří Gavor, CSc. ředitel ENA a ANDE gavor@ena.cz 16 16