Mgr. Milan Rambousek ředitel Libereckého inspektorátu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konference Asociace aktivních škol
Advertisements

POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Vlastní hodnocení školy
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Autoevaluace škol v Moravskoslezském kraji
Autoevaluace z pohledu České školní inspekce
Hodnocení škol a školských zařízení
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOL A HODNOCENÍ ČŠI
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Vzájemná hospitační činnost
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
vlastní hodnocení školy
MODERNÍ TRENDY V ŘÍZENÍ ŠKOL interaktivní program rozvoje pokročilých manažerských a personálních dovedností pro ředitele škol a školských zařízení a jejich.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Kvalitní škola – kritéria a indikátory hodnocení
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
Model kvalitní školy Mgr. Tomáš Zatloukal PhDr. Ondřej Andrys, MAE
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
Mezinárodní šetření a jejich místo v činnostech České školní inspekce Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Závěrečná konference projektu Kompetence.
Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Rožnov pod Radhoštěm
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
Strategie rozvoje základního vzdělávání v oblasti ORP Ostrov vznikla v rámci projektu: „Podpora vzdělávání ve školách oblasti ORP Ostrov“ Jak na společné.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
Kariérové poradenství v českém středním školství
Kvalita a efektivita počátečního vzdělávání ve školním roce 2015/2016
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích
MAP – Místní akční plán ORP RK
PhDr. Ondřej Andrys, MAE náměstek ústředního školního inspektora
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Společenská odpovědnost a školy
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Libereckého kraje
Liberecký inspektorát ČŠI
Budování kapacit pro rozvoj škol II
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Komplexní systém hodnocení
IMPLEMENTACE KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNU
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
(příspěvek k implementaci MAP) Mgr. Petr Drábek
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Klíčová role zástupce ředitele při zkvalitňování pedagogického vedení školy Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Praha,
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Model intenzivní podpory
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Transkript prezentace:

Doporučení České školní inspekce pro práci škol, školských zařízení a jejich zřizovatelů Mgr. Milan Rambousek ředitel Libereckého inspektorátu Setkání s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 13. 12. 2017

Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2015/2016

Shrnutí největších problémů Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2015/2016 Shrnutí největších problémů Vysoká selektivita škol; nerovnosti v kvalitě vzdělávání mezi školami i uvnitř škol. Kompetence učitelů neodpovídají aktuálním potřebám vývoje vzdělávací soustavy; nedostatečné využívání potenciálu pedagogické diagnostiky a tomu odpovídající vzdělávací a výchovné strategie, formativního hodnocení a sebehodnocení. Problém stárnutí pedagogického sboru. Česká republika příliš spoléhá na evropské peníze na úkor systémových změn. Stát nevytváří dostatečně kvalitní nabídku veřejného školství tak, aby úspěšně konkuroval neveřejným školám.

Faktory ovlivňující výsledky žáků Mezinárodní šetření Faktory ovlivňující výsledky žáků školní klima spokojenost s povoláním učitele pedagogické vedení školy profesní rozvoj učitelů důraz na studijní úspěch a výsledky žáků

Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání

Oblasti modelu KVALITNÍ ŠKOLA Struktura kritérií Oblasti modelu KVALITNÍ ŠKOLA Koncepce a rámec školy Pedagogické vedení školy Kvalita pedagogického sboru Výuka Vzdělávací výsledky žáků Podpora žáků při vzdělávání (rovné příležitosti)

Pedagogické vedení školy Oblasti kritérií Pedagogické vedení školy Ředitel kvalitní školy je vůdčí osobností pedagogického procesu. Kritéria v této oblasti kladou důraz na aktivitu vedení školy. Právě přístup vedení školy v oblasti řízení pedagogických procesů je klíčový pro kvalitu vzdělání, které škola poskytuje. Důraz je na všech třech základních činnostech: realizaci opatření a jejich řízení, monitorování a vyhodnocování, i následném přijímání opatření. Nezbytnou součástí pedagogického vedení je i vytváření zdravého školního klimatu, zajištění a rozvoj kvalitního pedagogického sboru, ale i zajištění materiálních podmínek pro vzdělávání. Nutným předpokladem kvalitního pedagogického vedení školy je vlastní profesní rozvoj členů vedení školy.

Oblast 3 a 4 – příklady kritérií Oblasti kritérií Oblast 3 a 4 – příklady kritérií Kvalita pedagogického sboru 3.2 Pedagogové důsledně uplatňují při komunikaci s žáky a rodiči a kolegy vstřícný, respektující přístup 3.3 Pedagogové aktivně spolupracují a poskytují si vzájemnou podporu a zpětnou vazbu Výuka 4.3 Pedagogové systematicky sledují vzdělávací pokrok každého žáka a při plánování a realizaci výuky zohledňují individuální potřeby žáků 4.4 Pedagogové se ve své práci zaměřují na sociální a osobnostní rozvoj žáků

Oblast 5 a 6 – příklady kritérií Oblasti kritérií Oblast 5 a 6 – příklady kritérií Vzdělávací výsledky žáků 5.1 Škola soustavně získává informace o posunech výsledků každého žáka ve všech vzdělávacích oblastech a reaguje na ně vhodnými pedagogickými opatřeními 5.3 Žáci školy jsou motivovaní k dosahování dobrých výsledků a demonstrují sociální a osobnostní kompetence a občanské hodnoty Podpora žáků při vzdělávání (rovné příležitosti) 6.2 Škola poskytuje účinnou podporu všem žákům s potřebou podpůrných opatření Kritéria pro další typy škol (modifikace) ke stažení na stránkách ČŠI v sekci Dokumenty http://www.csicr.cz/cz/DOKUMENTY/Kriteria-hodnoceni

Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2015/2016 Doporučení pro školy Podpora nestudijně zaměřených žáků na 2. stupni ZŠ. Budování sdílené představy o kvalitě vzdělávání mezi vedením školy, učiteli a žáky. Soustředění se na kvalitu práce metodických orgánů ve škole.

Podporovat především její autoevaluaci. Možnosti zřizovatelů ovlivnit kvalitu školy Zřizovatel Chce-li zřizovatel příznivě ovlivnit práci školy, měl by: Podporovat především její autoevaluaci. Vést školy k vlastní odpovědnosti, ne k závislosti na externím hodnocení a snaze vyhovět hodnotitelům.

Podpora dobrého školního klimatu Možnost učitelů podílet se na rozhodování – podpora tzv. distributed leadership. Péče o kvalitu komunikace mezi ředitelem a učiteli, mezi učiteli navzájem i mezi učiteli/ředitelem a žáky. Vytváření podmínek pro aktivní spolupráci učitelů uvnitř školy – hospitace v hodinách, společné plánování a reflexe výuky (modifikace aktivit typu Lesson Study – viz stránky ČŠI).

Vedení zaměřené na kvalitu vyučování (instructional leadership) Další faktory ovlivňující kvalitu školy Vedení zaměřené na kvalitu vyučování (instructional leadership) Více času povinnostem spojeným s kurikulem a vyučovacím procesem. Využití hospitací pro hodnocení práce učitelů. Podpora spolupráce mezi učiteli při zavádění a rozvoji nových vyučovacích praktik. Vedení učitelů k přijímání odpovědnosti: za zlepšování jejich dovednosti vzdělávat, za vzdělávací výsledky žáků. Výsledky žáků využít pro hodnocení práce učitelů a plánování jejich PRU a plánování i naplňování cílů školy.

Metodická podpora na www.csicr.cz Metodická podpora ČŠI Metodická podpora na www.csicr.cz

Inspekční činnost rozvoje matematické gramotnosti dle nové metodiky Metodika Nově vytvořená metodika pro hodnocení rozvoje matematické gramotnosti je jednou ze šesti metodik zacílených v rámci projektu Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice (dále jen „NIQES“) na šest klíčových gramotností: ČTENÁŘSKOU MATEMATICKOU PŘÍRODOVĚDNOU SOCIÁLNÍ JAZYKOVOU INFORMAČNÍ

Česká školní inspekce školám nabízí přehledné reporty Česká školní inspekce nabízí školám přehledné reporty Česká školní inspekce školám nabízí přehledné reporty Poskytují detailnější přehledné informace o vybraných aspektech vzdělávání v dané škole. Souhrnné informace pro porovnání se situací ostatních škol stejného druhu v rámci daného kraje i celé České republiky.  S účinností k 11. květnu 2017 tak mají mateřské, základní a střední školy v informačním systému České školní inspekce InspIS DATA k dispozici následující sadu reportů:

Česká školní inspekce nabízí školám přehledné reporty Kriteriální hodnocení školy (MŠ, ZŠ, SŠ) Report poskytuje informace o výsledcích hodnocení školy v jednotlivých kritériích hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání vycházejících z modelu tzv. kvalitní školy a také srovnání se souhrnným hodnocením škol stejného druhu v rámci příslušného kraje i celé ČR.

Česká školní inspekce nabízí školám přehledné reporty Obrázek 1 Ukázka části reportu prezentujícího kriteriální hodnocení

Česká školní inspekce nabízí školám přehledné reporty Materiální a prostorové podmínky školy (MŠ, ZŠ, SŠ) Report poskytuje informace o tom, zda a do jaké míry umožňují materiální a prostorové podmínky naplňovat cíle vzdělávání stanovené ve ŠVP dané školy, a nabízí také srovnání se situací škol stejného druhu v rámci příslušného kraje i celé ČR.

Česká školní inspekce nabízí školám přehledné reporty Porušení předpisů (MŠ, ZŠ, SŠ) Report poskytuje informace o porušení vybraných právních předpisů ve vymezených oblastech ze strany školy a také srovnání četností porušení daných předpisů ve školách stejného druhu v rámci příslušného kraje i celé ČR.

Česká školní inspekce nabízí školám přehledné reporty Výsledky testování prováděného ČŠI Report poskytuje informace o rozložení výsledků žáků v jednotlivých testováních prováděných Českou školní inspekcí, kterých se škola účastnila, a také srovnání se souhrnnými výsledky testovaných žáků ostatních škol příslušného kraje i celé ČR.

Česká školní inspekce nabízí školám přehledné reporty Obrázek 2 Ukázka části reportu prezentujícího výsledky testování žáků

Česká školní inspekce nabízí školám přehledné reporty Reporty (kromě reportu k testování) zobrazují informace z poslední hodnoticí a kontrolní činnosti České školní inspekce provedené v režimu komplexní inspekce v období od 1. září 2016. Pokud v dané škole nebyla v uvedeném období komplexní inspekční činnost dosud provedena, zobrazí se pouze souhrnné informace pro porovnání za ostatní školy stejného druhu v rámci kraje a celé České republiky. Součástí reportů je vysvětlení jejich struktury a podrobné informace, jak daný report interpretovat a jak s poskytnutými informacemi pracovat.

Česká školní inspekce nabízí školám přehledné reporty Reporty jsou dostupné ředitelům škol po přihlášení do systému InspIS DATA, kde se jim po výběru možnosti sestavy/uložené sestavy v horním panelu nabídne výše vymezený přehled reportů. Po kliknutí na daný report se přepočítají příslušná data a report řediteli školy zobrazí aktuální informace a jednotlivá porovnání.

Česká školní inspekce nabízí školám přehledné reporty Obrázek 3 / Jak reporty v systému InspIS DATA zobrazit

Česká školní inspekce nabízí školám přehledné reporty Přístup k těmto reportům s podrobnými informacemi mají pouze školy, kterých se dané hodnocení týká. Krajské úřady disponují konkrétními informacemi na úrovni školy pouze u těch subjektů, které samy zřizují. Nikdo jiný k reportům přístup nemá. Práce s těmito reporty přispěje k dalšímu posilování autoevaluačních mechanismů školy. Na reportech pro další druhy škol a školských zařízení Česká školní inspekce pracuje.

Individuální projekt systémový Komplexní systém hodnocení Komplexní systém hodnocení CZ.02.3.68/0.0/0.0/15_001/0000751

Individuální projekt systémový, OP VVV. Úzká návaznost na: Komplexní systém hodnocení Individuální projekt systémový, OP VVV. Úzká návaznost na: projekt NIQES - nové metody, postupy a nástroje pro hodnocení škol a školských zařízení i vzdělávací soustavy jako celku výstupy dalších projektů (např. Kompetence I, Kompetence III, Cesta ke kvalitě, Pospolu apod.) Komplexní systém hodnocení CZ.02.3.68/0.0/0.0/15_001/0000751

Propojení externího a interního hodnocení Komplexní systém hodnocení Propojení externího a interního hodnocení Úroveň vzdělávací soustavy České republiky: externí hodnocení  mezinárodní šetření (PISA, PIRLS, TIMSS, TALIS) interní hodnocení  ČŠI  Úroveň hodnocení školy: externí hodnocení  ČŠI, zřizovatel interní hodnocení  autoevaluační nástroje  Tvorba metodik pro další propojování externího a interního hodnocení vzdělávání. Tvorba metodik pro detailnější sledování vybraných kritérií kvalitní školy. Tvorba příkladů inspirativní praxe k vybraným kritériím kvalitní školy. Komplexní systém hodnocení CZ.02.3.68/0.0/0.0/15_001/0000751

Hodnocení klíčových kompetencí Komplexní systém hodnocení Hodnocení klíčových kompetencí Tvorba nástrojů pro hodnocení podmínek rozvoje, průběhu rozvoje a dosažené úrovně klíčových kompetencí vymezených v RVP a zohledňujících parametry klíčových kompetencí definovaných v rámci evropských koncepčních dokumentů. Tvorba úloh komplexního charakteru umožňujících hodnocení kognitivních i nekognitivních dovedností.  Ucelený soubor nástrojů bude využíván v činnostech ČŠI a bude k dispozici také jednotlivým školám. Komplexní systém hodnocení CZ.02.3.68/0.0/0.0/15_001/0000751

Monitorování úrovně spravedlivosti vzdělávacího systému Komplexní systém hodnocení Monitorování úrovně spravedlivosti vzdělávacího systému Tvorba nástrojů a postupů pro vyhodnocování socioekonomického a teritoriálního zázemí žáků a škol a pro zohledňování socioekonomických charakteristik při hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání. Vznik uceleného systému indikátorů pro měření spravedlivosti ve vzdělávání na úrovni celého systému i jednotlivých krajů. Vznik metodiky pro hodnocení spravedlivého (inkluzivního) přístupu na úrovni školy. Komplexní systém hodnocení CZ.02.3.68/0.0/0.0/15_001/0000751

Očekávané výsledky projektu Komplexní systém hodnocení Očekávané výsledky projektu Zkvalitnění inspekční činnosti. Sdílení a porozumění kritériím kvalitní školy napříč vzdělávacím systémem. Vývoj dosud chybějících metod, postupů a nástrojů pro zajištění komplexnosti hodnocení kvality počátečního vzdělávání. Nová metodická podpora školám v podobě popisů dobré praxe reálných českých škol.  Komplexní systém hodnocení CZ.02.3.68/0.0/0.0/15_001/0000751

Komplexní systém hodnocení 1. 2. 2017–31. 1. 2022 Délka 60 měsíců – dostatek času na intenzívní komunikaci s aktéry a spolupráci s akademickou sférou, školskými asociacemi i NGO. Trvalá udržitelnost  implementace do hodnoticí činnosti ČŠI a užívání zavedených metod, postupů a nástrojů všemi aktéry podílejícími se na realizaci počátečního vzdělávání. Komplexní systém hodnocení CZ.02.3.68/0.0/0.0/15_001/0000751

Mgr. Milan Rambousek ředitel Libereckého inspektorátu Masarykova 28, 460 01 Liberec 1 Tel.: +420 485 234 400 Email: milan.rambousek@csicr.cz ǀ www.csicr.cz